Potopenie Bismarcka

Námořní operace v Norsku, bitvy v Atlantiku a přilehlých mořích, konvoje do SSSR a Anglie...

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Někdo taky říká, že Graf Zeppelin na konci války utíkal do bezpečnějších vod a přitom uvázl na mělčině u Štětína (25. dubna 1945). Rusové loď vyprostili, ale nakonec byla ztracena na moři mezi Swinemunde a Leningradem či byla odvlečená do Swinemunde, kde sloužila jako cíl pro bombardéry a torpéda, tak měli Sověti získat zkušeností s potápěním letadlových lodí.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Hm, tak tohle je pro mne úplně nová informace. Každopádně za ni děkuji.
Stejně všichni umřeme....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Bruno píše:Máte niake informácie o maskotovi lode Bismarck kocúrovi Oscarovi?
Oscar přežil potopení Bismarcka, pak se stal maskotem letadlové lodi Ark Royal. Přežil i její zkázu ale na moře se už nikdy nevrátil kvůli pověrčivosti námořníků. Dožil v domově pro vysloužilé britské námořníky, prý na Gibraltaru.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Ďakujem.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jenom poznámka ke Graff Zeppelin. To že ho zabavili Rusové a vypluli s ním v září 1947 po menších opravách na moře je fakt. Ale neexistuje jakákoliv důvěryhodná zpráva, že by ho dopravili do některého ruského přístavu.
Rusové později tvrdili, že ji sešrotovali ale těžko by se asi zbavovali nové lodě hotové z 90%.

Na netu jsem kdysi narazil na informaci, že na lodi byly do Ruska převáženy cenné věci které Rudá armáda nakradla v obsazených zemích. A prý toho bylo tolik, že loď přetížili a ona se jim na volném moři potopila.

A vzhledem k povaze některých národů ( ukrást všechno co není přivázané řetězem) bych tomu i věřil.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S tou "povahou národů" bych to tak nepřeháněl. Např. Němci řádili na východě jak posedlí. Byla to prostě válečná kořist. Ovšem pokud o ni přišli takto, tak je to divné. Sověti nebyli zas tak tupí...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
finak
Příspěvky: 5
Registrován: 22/11/2004, 12:46

Příspěvek od finak »

Mam taky dojem, ze Me 109T boli postavene v niekolko kusovej serii (mozno niekolko desiatok) a boli pouzite pri invazii do Norska ?!?
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

YAMATO píše: Ovšem pokud o ni přišli takto, tak je to divné. Sověti nebyli zas tak tupí...
Netvrdím, že to tak bylo. Já to jen četl, a to už dost dávno. Ale je divné, že poslední zprávy o ní jsou právě ze září 1947 a dál už neexistují jakékoliv fotografie i když před vyplutím si ji fotili jako pouťovou atrakci.

Jsou tu jen ta tvrzení Rusů.
Jednou,že ji sešrotovali a podruhé, že ji použili jako cvičný terč. Novou a poměrně moderní loď, jedinou tohoto typu co měli?? Tak tohle jim nežeru.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Ale zpátky k Bismarcku.

V jedné polské monografii je popsáno několik vážných konstrukčních vad které měly výrazný vliv na jeho konec.Ačkoliv byla loď nová při jejím projektování a při stavbě byla použita konstrukční řešení která se němcům osvědčila v minulé válce ale v průběhu let beznadějně zastarala.

Například konstrukce kormidel. Na lodi byla použita dvě kormidla. Díky malému vzájemnému odstupu byla loď velmi obratná, ale při poruše nebo poškození jedné ploutve se naopak stala neovladatelnou.

Stejně tak nevhodným bylo použití tří lodních šoubů velmi blízko sebe. Na jednu stranu to zjednodušilo strojovnu, pokud by ale byly na Bismarcku osazeny čtyři (jako na všech konkurenčních konstrukcích), bylo možné i při vysazení kormidel loď dál řídit.

Velmi nešťastným se ale ukázalo řešení pancéřové ochrany. Boční pancíř měl sice tloušťku 320 mm ale jeho umístění chránilo hlavně prostory pod pancéřovou palubou. Na druhou stranu většina trupu nad ní byla zabezpečena jen pláty o síle 145 mm a tedy chráněna jen proti střepinám granátů. Jediné struktury nad pancéřovou palubou chráněné těžkým pancířem byly věže hlavní ráže s barbetami a dvě velitelská stanoviště.
Tato vada se projevila během poslední bitvy Bismarcka kdy po půhodině byla loď neschopná dalšího boje, ale strojovny, kotelny, elektrocentrály a trup pod čarou ponoru nebyly vůbec poškozeny. Podle trosečníků například až do potopení ve všech částech fungovalo osvětlení.

Celkově je možné třídu Bismarck považovat za nejsilnější lodě jen v okamžiku vstupu do služby. Všechny současně stavěné lodě jiných států je ale v různých parametrech převyšovaly, ať to byla třída Vittorio Veneto, Richelieu, všechny americké konstrukce nebo japonská třída Jamato.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 19/6/2005, 17:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Vždycky jsem si myslel, že ta glorifikace Bismarcku a jeho fantastických kvalit je přehnaná a toto mi to znovu potvrzuje. Samotnou stavbu těžkých hladinových jednotek Německem považuji za velkou chybu. Německo nemělo šanci dohnat drtivou převahu Velké Británie. Mělo se zaměřit na to, v čem bylo na špici: na ponorky.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

norad píše:Ale zpátky k Bismarcku.
Stejně tak nevhodným bylo použití tří lodních šoubů velmi blízko sebe. Na jednu stranu to zjednodušilo strojovnu, pokud by ale byly na Bismarcku osazeny čtyři (jako na všech konkurenčních konstrukcích), bylo možné i při vysazení kormidel loď dál řídit.

Velmi nešťastným se ale ukázalo řešení pancéřové ochrany. Boční pancíř měl sice tloušťku 320 mm ale jeho umístění chránilo hlavně prostory pod pancéřovou palubou. Na druhou stranu většina trupu nad ní byla zabezpečena jen pláty o síle 145 mm a tedy chráněna jen proti střepinám granátů. Jediné struktury nad pancéřovou palubou chráněné těžkým pancířem byly věže hlavní ráže s barbetami a dvě velitelská stanoviště.
Tato vada se projevila během poslední bitvy Bismarcka kdy po půhodině byla loď neschopná dalšího boje, ale strojovny, kotelny, elektrocentrály a trup pod čarou ponoru nebyly vůbec poškozeny. Podle trosečníků například až do potopení ve všech částech fungovalo osvětlení.
.
Obrázek
Bismarck - vrak. Museum Speyer. Rekonstrukce dle záběrů z ponoření k Bismarcky.


Podle toho, co dávali letos v televizi, kdy vpluli do díry po torpédu říditelným robotem, tak měl ohlou spojovací páku kormidel, ta byla po zásahu pod vodou a vpletený kormidelní list do lodního šroubu. To by nepřežila ani 4 šroubová konstrukce.

Pancéřování - To se zdálo slabší 32 cm, ale Bismarck byl pancéřovaný ocelí "Wotan" (tvrdá WH, měká Ww), kdy byl přepočet , že 6 cm oceli Wh odpovídá 10 cm oceli nejlepšího pancíře jiných lodí. To, je, hlavní pancíř odpovídal nejméně 53 cm pancéřování lodí protivníka. U oceli Ww neznám převodový poměr, ale bude stejný, nebo lehce slabší, jak Wh a to by odpovídalo min. síle pancíře nad 20 cm.
A to poničení odpovídá tomu, co dostal za zásahy. A to, že hlavní konstrukce vydržela i tyto zásahy je bezesporu úspěchem. A podle amerického námořního přidělence, který byl na lodi "RODNEY", byla to poprava válečné lodě!! Dostal se tak blízko, že měl hlavně ve vodorovné pozici.

Ale co říkáte tomu, že podle Američanů byl potopen úmyslně Němci, aby vrak nepadl do rukou angličanů. Angličané resolutně odmítají. Američané to vydali po průzkumu vraku Bismarcka.

Bismarck se při potápění otočil okolo podélné osy, kdy mu teprve vypady věže hlavní ráže. Věže pomocné ráže zůstali na svých místech, i když nesou stopy lehkého a středního poškození.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Tam asi slo o to ze do prostredniho sroubu se vpletlo to kormidlo a ty dva bocni srouby byly moc blizko u sebe,takze nebylo mozne lod ridit stridavym chodem stroju.Se sroubama dal od sebe jak to mely ostatni lode by to treba slo.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jenom dotaz.
Jak se může ploutev kormidla (ocelová konstrukce o ploše cca. 24,2 m²) vplést do lodního šroubu aniž by ho zničila ?? Už jen ten termín "vplést" je nesmyslný. A že šrouby byly funkční všechny tři až do konce svědčí výpovědi zachráněných členů posádky. Kapitán se podle nich pokoušel manévrovat za pomoci všech tří šroubů.

2 Tunac
Boční pancíř Bismarcka byl ze standartní cementované oceli Krupp (označení KC)
Obrázek
Kormidla jsou ty dva tvary na horní straně obrázku nad bočními šrouby. Celkem dost daleko od šroubů, nemyslíte ?
Obrázek
Ještě pohled z boku. Co by asi zůstalo ze šroubu kdyby se potkal s kormidlem. Podle mně by to nerozdýchal.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 23/6/2006, 17:00, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

Problém s tím americkým průzkumem od Camerona je, že nebyl dostatečně průkazný. Sice na první pohled přesvědčí, ale jen na první pohled. Hlavní co tam chybí je, že nepředložil nic, co by svědčilo pro německou verzi o samozatopení. On nenašel dostatek důkazů pro tu britskou a tak ihned prohlásiol za pravdivou tu německou. Přičemž samotné ověřování britské verze nebylo kompletní. Třeba u toho torpéda, které tam zkoumal, automaticky vzal, že se jedná o torpédo z Dorsethiru. Ale nevysvětlil, proč by to nemohlo být jedno z leteckých torpéd, která Bismarck také zasáhla.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

Dzin píše:Problém s tím americkým průzkumem od Camerona je, že nebyl dostatečně průkazný. Sice na první pohled přesvědčí, ale jen na první pohled. Hlavní co tam chybí je, že nepředložil nic, co by svědčilo pro německou verzi o samozatopení. On nenašel dostatek důkazů pro tu britskou a tak ihned prohlásiol za pravdivou tu německou.
Cameron označil Nemeckú verziu za pravdepodobnejšiu a nie automaticky za pravdivú. :wink:

Čo sa týka dôkazov pre Britskú verziu, tak tam nenašiel takmer žiadne, ktoré by hovorili v jej prospech - trup Bismarcka bol delostreľbou takmer nepoškodený, bolo tam len niekoľko prierazov a žiaden pod hladinou. Z toho viac menej vyplýva, že delostreľba Bismarcka nedokázala potopiť ale len dokázala ho znebojaschopniť...

Čo sa týka dôkazov pre Nemeckú verziu, tak tie asi tak jednoducho nedokáže získať. Musel by sa dostať až do vnútra lode do strojovní a kotolní aby zistil, či sú zaplavovacie ventily otvorené, prípadne úmyselne zničené náložami...
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

Tunac píše:A jedna perlička - Děla, vyvíjená pro Bismarcka nebyla dokončena, Reader nechtěl čekat, tak se použily děla 380 mm, jež byla vyvynuta v roce 1913 pro třídu Bayern.
Delá na Bismarcku (38cm/52) boli síce kalibru 380mm ale neboli to tie čo boli vyvinuté pre triedu Bayern (38cm/45). Išlo o novú konštrukciu z roku 1934.
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

Tunac píše:Poslední snímek Bismarcka. Všimněte si hluboce zabořezé přídě. Pluje vpravo.
Celkom iste nejde o posledný snímok Bismarcka. Uvedený snímok bol vytvorený po bitke v Dánskom prielive z krížnika Prinz Eugen.

Čo sa týka zaborenia prednej časti lode, tak nie je vôbec výnimočné. Pri rýchlej plavbe v zvlnenom mori sa bežne stávalo, že sa predok lode zaboril do vĺn...Na obrázku jasne vidno, že hladina mora v prednej časti lode je značne vyššia ako napr. pod mostíkom lode.

Inak v niektorých publikáciách udávajú uvedený snímok ako dôkaz náklonu Bismarcka po zaplavení prednej časti Bismarcka po zásahu z Prince of Wales. :roll:
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

27.12. 02:55 Opakování James Cameron: Expedice Bismarck stojí to za to.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Mám to někde zachycené když to šlo poprvé v na ČT, má to ale 1,15 GB. To asi na FTP s videama nepošlu :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Sa: Taky nemůžeš bydlet blíž...

Obrázky by to chtělo obnovit, už v galerii jaksi nejsou:-/

Jinak jako suchozemec: Jaká měla být finální děla pro Bismark? A dostal je třeba Tirpitz?
Odpovědět

Zpět na „Válka v Atlantiku“