Taktika vzdušného boje 3.část

Letadla, vrtulníky, výzbroj, bomby.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Taktika vzdušného boje 3.část

Příspěvek od Haness »

Po WW2 se zase hodně změnilo,stejně jako předtím ať už v konstrukci letadel tak ve vybavenosti letadel zbraněmi. V obojím bylo vynalezeno něco hodně nového,možná až revolučního.
V konstrukcích letadel to byl nový druh motoru - proudový - - ke konci WW2 ho už měly obě strany;bylo to něco úplně nového a váleční "myslitelé" :lol: si představovali že válku jim vyhraje proudové letadlo které si velkou rychlostí naletí do oblasti,svrhne bomby a s klidem se zase velkou rychlostí vrátí bez toho aby mu hrozilo nějaké nebezpečí - jenže realita byl opět jiná.
Tou novou zbraní byla raketa - - byly sice jen neřízené (zpočátku) ale němci už měli i řízené - ty se sice jen těžko naváděly (pomocí joysticku) a tak bylo nejlehčí s nimi střílet jen na hodně málo pohyblivé pozemní cíle - jenže vědci se snažili o vybavení této zbraně tak aby ji bylo možné navádět účině i na letadla což by znamenalo velkou revoluci ve vzdušném boji.

Po válce bylo Německo zdecimované a strácelo tak svojí tehdejší "vynalézavost" a bylo dlouho ze hry. Zato ostaní státy se pustili do projektů:
Rusko mělo řadu německých vynálezů z dob války a tak začalo rychle kopírovat mnoho nacistických projektů - důkazem jsou okopírované německé letadla,nebo alespoň jejich hlavní prvky (Mig-9,Jak-15 atd.) to rusy vyneslo do čela žebříčku vynalézání letadel:).

USA stejně jako Rusko mělo řadu nových a nedokončených německých projektů ze kterých začali čerpat a které jim přinesly řadu nových možností - nejvíce asi stejně jako rusku rakety V2.

Anglie zůstala u svých projektů, ačkoliv si ponechala několik německých letadel jako na zkoušení nebyli jejich kvalitami příliš oslněni (ne všude!! někde ano!) a tak zůstali u modernizování svého letectva či nákupu nových strojů.

Korejská válka - 25. června 1950 : 27. července 1953

Válka v koreji byla dalším malým pochodem zpět a tady se ukázalo jakou změnu přinesly proudové motory. Nová letadla jako Mig-15,F-86 Sabre,P-80 Shooting Star a jiné měla proudové motory a obvyklou výzbroj v podobě hlavňových zbraní. Letecké souboje proto zůstaly v rukou dobře vycvičených a prověřených pilotů z WW2 v podobě USA, na druhé straně to bylo horší - korejští a čínští piloti měli sice vinikající stroj v podobě Migu-15 (který měl převahu nad P-80 a jinými) ale v rukou špatně vycvičených pilotů nepředstavoval velké nebezpečí. Ikdyž po jeho úspěších proti proudovým stíhacím bombardérům se USa konečeně odhodlala nasadit F-86 Sabre. Po nasazení SAbru se zase situace obrátila na stranu USA, jenže ne na dlouho, do Koreje totiž byli povoláni Sovětští piloti kteří byli skvěle vycvičení a tak letecké souboje začali nabírat na vyrovnanosti. Dohady o ztrátách a sestřelech jsou hodně diskutabilní - každá strana si nárokuje mnoho sestřelů a málo ztrát a jak ta nebo ona strana "drtila" tu druhou - - viz diskuse u B-29:Yamato tam napsal počty udávané Ruskou stranou.
Americká taktika,jako třeba lety ve formacích byla stejná jako za WW2,změnila se jen někde a to do letech ve 2 dlouhých řadách za sebou.Třeba až o 15 strojích v jedné řadě. Korejská strana vycházela z ruské koncepce.Ta byla nová a změnila se po WW2 - rusové létali v letkách utvořených do šílu a bez dvojek!!
Konec války byl znamením pro zuasa a zase mnoho změn.

Po válce byla částečně k dispozici naváděná střela která se řídila pomocí radarových vln odražených od cíle ale byla zatím "v plenkách" a tak nebyla používána až za delší dobu poté a na strojích jako byl třeba konkrétně Sabre. A to až od roku 1956. Avšak i přesto jsou piloti k této zbrani hodně nedůvěřiví a spoléhají se na staré dobré kulomety:). To měla změnit až válka ve Vietnamu.

Vietnamská válka - 1964 : 1975

O 15 let od konce války v koreji šla technika samo že vpřed byly tu rychlejší letouny,nové zbraně - nové techniky boje.
Letadla jako F-100 Super Sabre,A-6 Intruder, F-4 Phantom,F-111 a jiné na straně USA-----a ne straně Vietnamu Migy-21,Migy-17 a různé počet menší druhy Suček.

Piloti moc dobře věděli co dokáže řízená střela a začali se na ni pomalu zaměřovat, avšak stále tu byly hlavně kulomety. Konečnou sílu v podobě raket ukázali až piloti ze školy Top Gun kteří byli speciálně vycvičeni pro boj s raketami a proti Migům - to mělo za následek řadu naprosto účinných akcí a taky (a to hlavně) že i ostatní piloti se začali spoléhat především na rakety - právě tímhle byla skončena éra vdušného boje hlavňovými zbraněmi!Americké letectvo se v této válce orientovalo hlavně na bombardovací mise,mnoho sweepů proti stíhačkám podniknuto nebylo.
Sestřely Vietnamských pilotů kteří měli dobrý vícvik od sovětských pilotů se proto odehrávaly hlavně při eskortách stíhacích bombardérů,bombradérů.
Začala být u USAF používána taktka kombinovaných útoků - svza bombardérů /nebo jiných útočných letadel krytých stíhačkami, podporovány letadly pro rušení, popř. Wild weaslů a tankovacími - které se ale nezapojili do oblasti bojů. Lety ve svazu byly uspořádány tak že každý druha letadel letěl pospolu (bez formace) peostě byli zhluklí a na jíném místě ve svazu - pouze pokud byly útoky zjišťovány Wild Weasly tak ti letěli vpředu a kryli bezstarostný průchod svzau před SAMy.

Jak se rakety daly přesně navádět z letadla na letadlo (vzduch/vzduch), tak se daly navádět i ze země na letadlo (země/vzduch). To se taky stalo hlavním nebezpečím vietnamské války a je to až do terď - hlavní "velmocí" ve vývoji těchto zbraní se stal Sovětský svaz.

Od techniky z konce Vietnamu se začal celý vývoj ubírat tímto směrem.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jenom k tomu Vietnamu.

Četl jsem, že stroje F4 Phantom byly zpočátku vyzbrojeny pouze raketovou výzbrojí a teprve později byly na nátlak pilotů opět zavedeny těžké kulomety.
Nejdřív nouzově v kontejnerech a později byly umístěny do trupu.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

K tomu skutečně došlo, byl zaveden kanon M61 Vulcan ráže 20 mm. Ovšem Hanz má pravdu, většina sestřelů byla Američany dosažena pomocí AIM-9 Sidewinder. Důležité bylo zavedení nové taktiky vzdušného boje, využívající výraznou převahu F-4 (oproti MiG-17, -21) ve stoupavosti. Když se dostali Američané do horizontálního manévrování, tak měli problém, což bylo právě dříve velmi časté.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ono se při návrhu F-4ky počítalo s kanonem automaticky,ale později byl odstraněn pže už asi nebyl potřebnej - nahrávalo jim to v tom že F-4 byla docela těžká např. pro mise Wild weasels a i těch pár kilo pomáhalo, jenže při náhodných útocích třeba když narazili na nějaký konvoj,nebo loď tak zkrátka neměli čím útočit a proto se zavedly rotační kulomety.

Ta taktika F-4 z Top Gunu byla že při testech Migů v USA zjistili že pilot Migu nevidí/má mrtví úhel v určité části zadku letadla,takže se naučili na letadla zavěšovat mírně zprava zespodu a potom rychle z nenadání zaměřit/zapnout radar a v momentu vystřelit - což bylo naprosto zničující pže vietnamský pilot neměl ani ponětí že pod sebou někoho má a najednou se jen ozvalo že na něj letí střela.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“