Vozy Lada pro KGB

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Vozy Lada pro KGB

Příspěvek od skelet »

Tento článek se zaobírá sovětským vývojem speciálních vozů VAZ (LADA) pro použití ve speciálních službách SSSR / Ruské Federace. Informace o těchto vozech jsou dosti kusé, a proto v něm nenajdete jejich případnou elektronickou výzbroj. V této otázce se zde najdou jistě povolanější lidé než jsem já. Snad prominete, že se toto téma vojenství dotýká okrajově, a týká se především tajných služeb

V roce 1974 bylo u sovětské automobily VAZ založena speciální konstrukční kancelář (RPD) mající na starost vývoj motoru s rotačním pístem, který je znám lépe jako Wankelův motor. Úkolem RPD byl vývoj wankelova motoru od výkonu 40 koní a výše, za účelem nahrazení klasických pístových motorů ve vozech Lada, případně i v dalších automobilech sovětské produkce. Ale i v „všemocném“ Sovětském Svazu se objevil hlavní nedostatek tohoto motoru, kterým je vyšší spotřeba tohoto motoru oproti klasickému pístovému. Přesto vývoj nebyl utlumen, ale dostal další finance.
Vývoj wankelova motoru totiž nezůstal bez odezvy u všemocné KGB, které se představa zástavby malých, lehkých a přitom výkonných motorů do "standardních" Žigulíků velice líbila.

VAZ 21018 (rok 1974-1978)

Obrázek
motor VAZ 311

Prvním vyráběným modelem vybavený Wankelem byl VAZ 21018, o jehož pohon se staral jednorotorový motor VAZ 311 o výkonu 70 koní (51kW) při 6000 otáčkách za minutu. Jako základ byl použit standardní vůz VAZ 2101 velice dobře známý i u nás.

Obrázek
Tato fotografie má být údajně onen VAZ 21018

S příchodem nových modelů Žigulíků, již "převaha" 21018 přestávala být dostatečná, a tak bylo přikročeno k výrobě :

VAZ 21019 (rok 1978-1980)

Obrázek
motor VAZ 411

Tato modelová řada vznikla kombinací VAZ 2101 a dvourotorového motoru VAZ 411 s výkonem 115 koní.

Porovnání vozů VAZ 2101, VAZ 21018, VAZ 21019 a VAZ 2106
Obrázek
Do tabulky jsem také uvedl nejsilnější šestnáctistovku z řad Žigulíků, aby vyzněl jak velký výkonový skok to byl oproti klasickým motorům. A přitom Žigulík 2106 už byla na zdejších silnicích "raketa", a co teprve v SSSR :-)

VAZ 21059 (rok 1980-1982)

Obrázek

S příchodem nové řady VAZ 2105 do výroby bylo rozhodnuto o zahájení výroby wankelové verze pro bezpečnostní složky SSSR. Jako pohonná jednotka byla zvolena již výše zmíněný motor VAZ 411, ovšem se zvýšeným výkonem na 120 koní. Ručička tachometru se zastavila až na hodnotě 180km/h, a z 0 na 100 km/h zrychlil za 9sekund. Spotřeba pak byla 9 litrů na 100km. Další modifikací řady Nova byla verze VAZ 21079 (rok. 1982), která dostala ještě silnější variantu Vaz 411 o výkonu 130 koní.

GAZ 31028 (rok 1985-?)

Obrázek

S wankelovými motory VAZ měla co do činění také "konkurenční" automobilka GAZ, která na základě přání bezpečnostních složek upravila svou řadu 3102 Volga. GAZ sice pro KGB již vyráběl speciální Volhy poháněné osmiválcem o objemu 5,5 litru s výkonem 220koni a točivým momentem 451Nm při 2500ot/min (standardní Volha měla 4 válec o objemu 2,5litru s výkonem 105 koní), ale zákazníkovi se neodporuje. GAZ 31028 dostala dvourotorový motor VAZ 413o obsahu 2x 654cm3 s výkonem 140 koní a točivým momentem 190Nm. Také je uváděn i třírotorový motor VAZ 431 (objem 3x654cm3) o výkonu 210koní při 6000ot/min a točivým momentem 285Nm při 4500ot/min. S tímto motorem Volha hravě překonávala 200km/h a zrychlovala z 0 na 100km/h za 8sekund! Normální Volha 3102 dosahovala maximální rychlosti 150km/h a na stovku zrychlila za 16sekund.Po této odbočce se GAZ vrátil zpět ke svým osmiválcům, díky kterým dosahovaly Volhy podobných výkonů. (Mimochodem pro GAZ 3102 mám slabost).

VAZ 2108-91, VAZ 2109-91 a VAZ 21099-91

Obrázek
VAZ 2108-91

A dostáváme se do časů Perestrojky, do druhé poloviny osmdesátých let. V Československu nabíhá výroba Favoritu a v Sovětském Svazu pak výroba Samary. Pro Samaru byl vyvinut dvourotorový VAZ 415 (objem 2x654cm3) o výkonu 140 koní při 6000ot/min a točivým momentem 186Nm při 4500ot/min. Tento výkon umožnil Samaře dosáhnout 200km/h a zrychlit na stovku za 8 sekund. VAZ 2108 je označení třídveřové verze, 2109 pětidveřové verze a 21099 pak sedanu.

Obrázek
motor VAZ 415

Obrázek
VAZ 2109-91

Obrázek
VAZ 21099-91

VAZ 2110-91

Obrázek
Máme zde druhou polovinu devadesátých let a tolik vysmívanou, k nám dováženou Ladu. I ona je osazena motorem VAZ 415, který ji umožňuje obdobné výkony jak v případě Samary. Tedy maximálka 210km/h a zrychlení za 8sekund.

VAZ 2115-91

Obrázek

V roce 2001 byla představena modernizovaná verze Samary, a spolu s ní přišla na svět poslední (tedy mnou vypátraná) Lada s wankelovým motorem. Pohonná jednotka a výkony jsou stejné jako u VAZ 21099-91.
Lady s Wankelem nikdy nebyly určeny pro civilní trh, na tož pro export, ale byly pouze určeny pro potřeby bezpečnostních složek Sovětského svazu, respektive Ruské federace. Automobilka VAZ dle všeho s vývojem těchto motorů neustává, a lze jej očekávat i u dalších jejich modelů. Krom toho vyrábí tyto motory i pro letecký průmysl, a to motor VAZ 416 (výkon 160koní) a VAZ 426 s výkonem 240 koní.

Obrázek
Srovnání počtu součástek motoru Wankel (nahoře) a pístového čtyřválce (dole)

A na závěr, technická data motoru VAZ 415:

Obrázek

A jako bonus video z výcviku řidičů KGB odkaz
Zdroj: internet a různá literatura
Tento článek jsem již dříve publikoval na svém blogu, který je umístěn na www.auto.cz. (nejde mi sem vložit odkaz takže adresa zní t613.blog.auto.cz)
Naposledy upravil(a) skelet dne 15/1/2010, 09:46, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Gut, zase jsem se dozvěděl něco nového :) Když už se to točí okolo toho Wankelu, nevíte, jak je na tom s ekologií? Říkám si, že ten spálený benzin musí někam uniknout :D
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak to se budeš muset obrátit na motoráře Ikalu :)
Já doufám, že nám Raytheon a spol. odhalí tajemství elektronické výzbroje KGB :wink:

NIcméně neví někdo proč se mi nezobrazují některé fotky? Je tam jen odkaz a nevím co s tím
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

skelet píše:NIcméně neví někdo proč se mi nezobrazují některé fotky? Je tam jen odkaz a nevím co s tím
Téměř jistě je chyba v tomhle:

The requested URL /forumfoto/albums/userpics/11736/normal_gaz_31028.jpg was not found on this server.

To znamená v odkazu, který zobrazuje samotný obrázek (mezi IMG) je špatná cesta k souboru, nebo tam ten soubor vůbec není.

Například: VAZ 21059
u obrázku máš link:
http://www.palba.cz/forumfoto/albums/us ... _21059.jpg
správně by měl být:
http://www.palba.cz/forumfoto/albums/us ... _21059.jpg

"_normal" verze se generuje pouze v případě, že galerie původní obrázek zmenší. Když je původní dostatečně malý, "_normal" se vůbec nevytvoří.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

to mi hlava nebere, protože všechny fotky jsou zhruba stejně velké :roll:
Navíc "_normal" mám u všech .. včetně těch co se zobrazují
Později na to mrknu, teď na to nemám "buňky".. ááá.. je pátek, bláznů svátek a to je na mě při pátku moc intelektuální :twisted:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vozy Lada pro KGB

Příspěvek od Tunac »

skelet píše: Ale i v „všemocném“ Sovětském Svazu se objevil hlavní nedostatek tohoto motoru, kterým je vyšší spotřeba tohoto motoru oproti klasickému pístovému.
Je to správně? Když bylo předváděno NSU RO 80 (1. seriově vyráběné auto s Wanklovým motorem), později modely z Mazdy, tak vždy měli menší spotřebu a vyšší výkon, jak klasické pístové motory. Ale problémy byly s utěsněním spalovacího prostoru, proto se neuchytly na trhu.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Ano, pokud vím tak je wankelův motor o něco žravější jak na benzín tak na maziva. Jako příklad mohu uvést nejnovější porovnatelné výtvory - Mazda RX8, s wankelem, si vezme ve městě 15,8litru při výkonu 170kW, srovnatelně velký Ford Focus II ST si při výkonu 165kW vezme o dva litříky méně.


Ostatně to samé tvrdí i wiki
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ďalším problémom wankelu oproti klasickým piestovým motorom je nižšia životnosť motoru - jednak statorového bloku a jednak tesniacich lamiel rotujúceho piestu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

U Wankela hrozně záleží, do jakých otáček ho ženeš (pak logicky dobře žere). Samozřejmě, je příjemné jezdit po městě jen na jedničku či dvojku, dělá to dobrý zvuk pře těch běžných 6-7000 otáčkách.
Wankel nemá zátah při nižších otáčkách proto tolik ve městě žere - musíš ho při rozjezdu pořádně přikrmit a při pomalé jízdě musíš podřadit, abys udržel otáčky a tím i výkon. Jinak chcípne a pak ty pohledy...
Srovnávat spotřebu s klasickými motory je trochu problém, protože křivky kroutícího momentu jsou dosti odlišné. A toto auto je rodinný sporťák...

Něco o Wankelech jsme probírali zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3475
Uživatelský avatar
Spandau
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 123
Registrován: 17/10/2009, 19:49

Příspěvek od Spandau »

Lada is not dead!!!!!!! :D
Jedna z nových verzií Lady - Kalina (ríbezľa)
http://www.lada-auto.sk/?menuID=1118-0

Ak by bol záujem o snímky motora, niet problému - jednu Kalinu mám doma ;-)
A: "Počul som, že internetové diskusie spôsobujú degeneráciu. Je to pravda???"
B: "IMHO LOL"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

A máš ji s wankelem? :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Někde jsem četl, že wankel od lady měl udávanou životnost do GO cca 30 000km. Pro bezpečnostní složky asi přijatelné, ale pro běžného uživatele asi nic moc. Nevím ani, co všechno bylo potřeba měnit, jestli jen lišty a těsnivo, nebo celé komory...
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

No o to jde spíše o to, že dnešní pístové motory jsou prostě už vyladěné, ale i oni se kdysi potýkali z problémy. Na vývoj Wankelu není věnováno toliko prostředků. Co se týče spotřeby je hodně nápomocný způsob střikování a počítač, nelze paušalizovat. Každý motor má svá specifika. Jeho výhoda dnes jsou spíše menší rozměry při srovnatelném výkonu oproti pístovému motoru, ideální pro zabudování do malých sportovních vozů i kvůli nízkému těžišti, pokud nepoužijete jako Porsche boxera.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tak jsem opravil ty obrázky, když je moc malý, tak nelze vkládat jako velké obrázky přes generovaný odkaz. Od toho je funkce img
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Děkuji převelice ... nevím o čem mluvíš, ale zjistím si to :shock: :lej:
ObrázekObrázekObrázek
Ekolog
rotný
rotný
Příspěvky: 86
Registrován: 13/2/2007, 21:12
Bydliště: Náchodsko

Příspěvek od Ekolog »

Díky za velice zajímavé informace. Wankelův motor má velký problém s nemožností většího kompresního poměru, přibližně okolo 7 : 1. Dalším problémem je tvar spalovacího prostoru, který není pro spalování příliš vhodný. Ten je u pístových spalovacích motorů velice důležitý. Proto je využití paliva u Wankelova motoru horší. A tyto nectnosti se nepodařilo úplně napravit ani instalací turbodmychadla.
Pro větší kompresní poměr bylo experimenováno s jinými tvary pístu, ale tím se vytratila relativní jednoduchost Wankelova motoru.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Hans S: "_normal" verze se generuje pouze v případě, že galerie původní obrázek zmenší. Když je původní dostatečně malý, "_normal" se vůbec nevytvoří.

Sa58: Tak jsem opravil ty obrázky, když je moc malý, tak nelze vkládat jako velké obrázky přes generovaný odkaz. Od toho je funkce img

Skelet: Navíc "_normal" mám u všech .. včetně těch co se zobrazují


Kluci, kluci, vy to pletete a všechno jde. U středního náhledu se v galerii to normal_ vytvoří vždy. Pokud je ale obrázek malý, tak si galerie není schopná vytvožit střední náhled. Ale umí vytvořit odkaz na střední náhled (který vlastně ale nevytvoří). V tomto případě se po vložení do textu zobrazí aktivná nápis image, který odkáže do galerie. Tomuto se předejde jen a jen tím, že po vložení celého odkazu středního náhledu obrázku se z něho smaže to normal_. Smazání tohoto výrazu zaručí zobrazení v plné velikosti. Pozor, smazání výrazu normal_ vždy ze středního náhledu udělá náhled maximální.

A zakončím citací z desky Mozek od skupiny Progres 2.
Všechno jde, chce to jen chtít. Všechno jde, chce to jen chtít. Být všem zářný vzor. Všechno jde, chce to jen chtít. Počítat.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Hmm.. chlapci toto vše by mohlo (a mělo) být v návodu ..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

A to tam rozhodně je. Stačí se podívat na můj návod ;-) Rozumíš, na můj, na můj, na můj, jen na můj, jen já, jen já....Já budu vládcem celého světa...uhehe :rev:
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Teď jsem se díval na návod co je hozený na titulní stránce portalu.. buď som slepý (což mám potvrzeno odvodní komisí) nebo nevidím..
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „SSSR - Rusko“