Viacúčelové útočné atómové ponorky projektu 971 Ščuka-B

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Viacúčelové útočné atómové ponorky projektu 971 Ščuka-B

Příspěvek od Julesak »

Obrázek



Viacúčelové útočné atómové ponorky projektu 971 Ščuka-B, v kóde NATO Akula

Úvod

Atómové útočné ponorky Projektu 971 Ščuka-B(v kóde NATO Akula) sú v súčasnosti spolu s loďami Projektu 945/945A Barakuda/Kondor (v kóde NATO Sierra I/II) najmodernejšími zástupcami tejto kategórie vojenských plavidiel v radoch VMF. Patria do tretej povojnovej generácie sovietskych (dnes už opäť ruských) útočných ponoriek s jadrovým pohonom, a spolu s jednotkami Projektov 877 a 949 tej istej generácie tvoria dnes jadro podmorských síl ruského námorníctva.

Pôvod tejto triedy, resp. projektu siaha do roku 1972, keď začali vývojové práce na novej generácii v leningradskej konštrukčnej kancelárii SKB-143 „Malachit“. Hlavnými cieľmi, ktoré mali byť pri novom type dosiahnuté, bolo výrazné zníženie hlučnosti pri plavbe v porovnaní s predchádzajúcimi typmi sovietskych jadrových ponoriek, posilnenie výzbroje(zvýšenie počtu vezených náhradných torpéd a riadených striel) a zníženie počtu členov posádky rozsiahlou automatizáciou všetkých možných i nemožných prevádzkových činností.

Prvá na "Západe" uverejnená fotografia novej sovietskej útočnej ponorky Projektu 971
Obrázek

Konkurenčný projekt 945 spracovala konštrukčná kancelária SKB-112 „Lazurit“ sídliaca v meste Gorkij (dnes opäť Nižnyj Novgorod). Základné zadanie bolo rovnaké, avšak kvôli umiestneniu lodeníc Krasnoje Sormovo v Gorkom (ktoré ich mali stavať) hlboko vo vnútrozemí, bolo u nich navyše nutné obmedziť rozmery(a tým aj výtlak) na hranicu, ktorá umožnila ich prepravu na finálne úpravy a námorné skúšky po riečnej sieti bývalého ZSSR z Gorkého až do Belomorska na brehu Bieleho mora.

Ponorka Projektu 945
Obrázek

Hlavným rozdielom medzi oboma projektmi (okrem už zmieneného veľkostného obmedzenia u druhého z nich), ktorý zrejme nakoniec aj rozhodol o úspešnosti jedného a konci druhého, je materiál použitý na výrobu tlakových trupov. U Projektu 971 to bola a je viac menej „klasická“ oceľ(samozrejme s úpravami nevyhnutnými na zabezpečenie potrebných pevnostných a iných vlastností), zatiaľ čo u konkurenčného riešenia z Gorkého to bola zliatina titánu. Lazurit mal s touto technológiou skúsenosti zo svojho staršieho Projektu 705/705K Lira(Alfa). Tá síce má vynikajúce vlastnosti napr. čo sa týka pevnosti či zistiteľnosti(hlavne magnetickej), avšak za cenu jednej ponorky tohto typu mohli byť postavené 4 leningradské „šťuky“. To nakoniec zavážilo – ZSSR si na konci 80-tych rokov už nemohol podobný luxus dovoliť, a RF po jeho rozpade už vôbec. Podľa Projektu 945 tak boli postavené nakoniec iba 4 jednotky(dve pôvodné Projekt 945 a dve zdokonalené Projekt 945A), tri ešte stále slúžia v Severnej flote, štvrtá čaká na opravu a modernizáciu, ale či sa jej aj dočká je otázne, piata (Projekt 945B) s menom a označením K-123 Mars (a prípadné ďalšie) bola vo vysokom stupni rozpracovanosti nakoniec v Gorkom zošrotovaná.

Projekt 971 a jeho ďalšie úpravy sa rozšíril podstatne viacej, celkovo bolo rozostavaných celkom 20 kusov, z ktorých sa 15 dočkalo dokončenia. Ostatné už toto šťastie mať asi nebudú, nakoľko VMF logicky uprednostňuje stavbu novej generácie – Projekt 885. Aké boli pôvodné plány na výstavbu tohto typu je pomerne ťažké zistiť, nakoľko čo zdroj to iné číslo. Uvádza sa aj 40 ks z oboch projektov, to je ale podľa mňa nezmysel. 40 kusov je skôr celkový počet útočných ponoriek tretej generácie(projekty 971+945), ktoré velenie VMF chcelo zakúpiť. Iné zdroje hovoria o plánoch na postavenie celkovo 25 lodí Projektu 971, pravdepodobne doplnených menším počtom (?) ponoriek Projektu 945.

Ako bolo spomenuté vyššie, vývoj Projektu 971 začal už v roku 1972. Plány boli hotové o 5 rokov neskôr, ale po získaní spravodajských informácií o americkej triede Los Angeles došlo úpravám, ktoré mali novej sovietskej ponorke zabezpečiť náskok vo všetkých oblastiach. Okrem iného šlo aj o získanie možnosti odpaľovať z bežných 533 mm torpédometov protizemné riadené strely s jadrovou hlavicou S-10 Granat(3M10) s plochou dráhou letu s doletom 3000 km. Toto trvalo do roku 1980. V tom istom roku pravdepodobne začala stavba prvej jednotky projektu (K-284 Puma) v závode č.199 v Komsomoľsku na Amure. Tu ich bolo postavených celkom 8. Šťuky sa stavali okrem toho ešte v závode č.402 v Severodvinsku, kde ich dokončili ďalších 7. Ponorky z Komsomoľska slúžili (resp. slúžia) v Tichooceánskej flote VMF, tie zo Severodvinska zase v Severnej flote. Po rozpade ZSSR samozrejme ostali všetky Rusku.

Po dokončení Puma a druhá jednotka projektu Deľfin slúžili ako odpaľovacie základne pri námorných skúškach systému Granat, ktorý bol po ich úspešnom zakončení prijatý do výzbroje v roku 1987. Vlastné testy všetkých systémov Projektu 971 skončili až v roku 1990.

Popis

Lode Projektu 971 majú pre sovietske(ruské) povojnové konštrukcie charakteristickú dvojtrupovú konštrukciu. Vnútorný tlakový trup je vyrobený z ocelí AK-25 a AK-32 s hrúbkou 48 mm a je delený do 7 oddelení. Kvôli zníženiu hlučnosti je vonkajší ľahký hydrodynamický trup pokrytý silnou vrstvou gumových dosiek slúžiacich na absorbovanie prípadných sonarových impulzov protivníka. Všetko zariadenie spôsobujúce pri prevádzke hluk je montované na amortizátoroch tlmiacich vibrácie. Na výrobou tlakových trupov boli v Japonsku tajne zakúpené lisy značky FUJICAR.

Ponorka Projektu 971 počas stavby v lodenici, konkrétne na snímke K-157 Vepr.
Obrázek

Rozmery lodí Projektu 971 sú takéto: dĺžka 110,3 metra, 113 metrov od K-157 Vepr, šírka 13,6 metra, ponor 9,6 resp. 9,7 metra (Projekt 971/971U, resp. Projekt 971A/M). Výtlak na hladine 8140, resp. 8460 ton, pod hladinou 12 770, resp. 13 800 ton (opäť Projekt 971/971U, resp. Projekt 971A/M). Autonómnosť na mori 100 dní. Hĺbka ponoru operačná 480 metrov, maximálna 600 metrov. Odhadovaná hĺbka prelomenia tlakového trupu 660 metrov. Posádka 73 mužov, z toho 33 dôstojníkov.

Pohonný systém je tvorený jedným (podľa starších zdrojov dvoma) vodou chladeným reaktorom typu OK-650M s výkonom 190 MW, dvoma turbogenerátormi OK-2 s výkonom 3200 kW a parnou turbínou OK-9VM s výkonom 50 000 konských síl. Na chladenie reaktora slúži morská voda privádzaná do vonkajšieho okruhu dvoma mohutnými vstupmi– jedným na každom boku za vežou asi v troch štvrtinách dĺžky – sú viditeľné len v doku. Táto sústava poháňa jedinú 7 lopatkovú lodnú vrtuľu. Na jej výrobu boli takisto v Japonsku v utajení (kvôli COCOM-u) zakúpené obrábacie stroje spoločnosti Toshiba. Maximálna rýchlosť na hladine je uvádzaná približne 12 uzlov(podľa niektorých zdrojov 20 uzlov), pod hladinou 33-35 uzlov. Podľa niektorých informácií disponujú lode tejto triedy systémom na vylučovanie špeciálneho polyméru pri plavbe pod hladinou za účelom zníženia hydrodynamického odporu. Na manévrovanie pri nízkych rýchlostiach (3 uzly) slúžia 2 malé výsuvné elektricky poháňané vrtule. Záložný elektrický zdroj predstavuje sústava olovených batérií a 2 dieselové motory DG-300 s výkonom 750 koní a zásobou paliva na 10 dní.

Prívod vody do vonkajšieho chladiaceho okruhu reaktora videný na K-480 Bars
Obrázek

Vysunutá pomocná manévrovacia jednotka
Obrázek

Hlavná vrtuľa
Obrázek

Automatizovaný centrálny protipožiarny systém využíva na hasenie látku R-114B2. Ide o plyn zo skupiny freónov, konkrétne o dibrómtetrafluoretán. Funguje na princípe vytlačenia kyslíka z oblasti zasiahnutej požiarom. Bohužiaľ jeho použitie môže byť osudné pre prítomné osoby bez patričných ochranných pomôcok(viď nehoda na palube K-152 Nerpa nižšie). Na záchranu posádky v prípade straty celej ponorky slúži tak ako na všetkých moderných sovietskych(ruských) konštrukciách záchranná kabína umiestnená vo veži s kapacitou dostatočnou pre všetkých členov posádky schopná vyplávať na hladinu plne naložená s maximálnej prípustnej hĺbky. Okrem toho disponujú lode tejto triedy 4 záchrannými plťami KSU-600N-4.

Detail veže s dobre viditeľnou záchrannou komorou i stožiarmi elektronických systémov
Obrázek

Prístrojové vybavenie ponoriek tejto triedy je pomerne bohaté. Integrovaný riadiaci a veliaci systém MVU „Omnibus“ slúži na ovládanie a riadenie prakticky všetkých funkcií plavidla s z veliteľskej centrály. Hlavným senzorom na zisťovanie informácií o okolí ponorky je hydroakustický komplex MGK-540 Skat-3(v rôznych modifikáciách) s digitálnym spracovaním signálu schopný pracovať v aktívnom aj pasívnom režime s dosahom 200 km, na veľký hladinový cieľ 300 km, schopný súčasne sledovať 30 cieľov. Podľa ruských zdrojov je plne ekvivalentný svojím americkým náprotivkom v triedach Los Angeles či Seawolf. Hlavná anténa je umiestnená na prove pod torpédometmi, ďalšie sú po oboch bokoch pred vežou, ako aj za vežou nad vstupmi chladiaceho systému reaktora, vlečený sonar je umiestnený v „hruške“ na vrchole smerového kormidla na korme. Súčasťou systému je aj digitálna knižnica zdrojov hluku. Ďalšími súčasťami systému sú konzoly riadenia a zobrazenia získaných informácií, systém na odhaľovanie mín, systém na meranie rýchlosti zvuku vo vode Žgut-M , systém na stanovenie začiatku kavitácie vrtúľ vo vode Vint-M, systém na detekciu trhlín v ľade NOR-1. Ďalším dôležitým detekčným systémom je MNK-200 Tukan určený na určovanie prítomnosti cudzích hladinových i podhladinových plavidiel na základe turbulencií vyvolaných ich pohybom vo vode. Jeho senzory sú umiestnené na čele veže, pred vežou po oboch stranách, u novších jednotiek i na boku. Rádiolokátor MRKP-58 slúži na zisťovanie vzdušných cieľov.

Hlavná anténa systému MGK-540
Obrázek

Antény systému MNK-200 Tukan
Obrázek

Putin na palube Geparda(zriedkavý snímok vnútorného vybavenia)
Obrázek

Vo veliteľskej centrále na palube K-152 Nerpa
Obrázek


Na určenie polohy slúži navigačný systém Symfonia-U kombinujúci inerciálny a satelitný navigačný systém. Odchýlka inerciálnej navigácie pri 7-dňovom nepretržitom ponore bez určenia polohy pomocou iného(napr. satelitného) zdroja nepresahuje 1 námornú míľu. Na komunikáciu slúži systém Molnija-M kombinujúci rádiové systémy pracujúce v pásmach UHF, VHF, VLF a systém satelitnej komunikácie Cunami-BM s vlečnou anténou Paravan umiestnenou v hruške vlečného sonaru. K dispozícii je veliteľský periskop PZKE-20/21, ako aj navigačný Signal-3. Projekt 971 je tiež vybavený systémom optického pozorovania MTK-110, ktorý umožňuje optické pozorovanie v hĺbke 50-60 metrov.

Výzbroj

Základnou výzbrojou ponoriek projektu 971 sú štyri 650 mm a štyri 533 mm torpédomety, u novších a modernizovaných jednotiek aj 6 externých 533 mm torpédometov. Celková kapacita vnútorne nesenej výzbroje je 12 torpéd či riadených striel ráže 650 mm a 28 ráže 533 mm. Údajne existuje možnosť vložiť do 650 mm topédometov špeciálne vložky a potom z nich odpaľovať aj 533 mm torpéda.

Torpéda do interných torpédometov a nabíjacieho zariadenia UBZ sú nabíjané cez na to určený otvor nabíjacieho systému na prove. Externé torpédomety sú nabíjané priamo zvonku a iba na základni.

Nabíjanie torpéd na ponorke pravdepodobne Projektu 671RTM
Obrázek

Detail torpédometov i otvoru na nabíjanie torpéd
Obrázek

Pôvodný variant bez externých torpédometov
Obrázek

U „veľkej“ ráže 650 mm boli donedávna 2 hlavné typy používanej výzbroje torpéda a riadené strely. Torpéda typu 65-73(prvé číslo je kaliber, druhé rok zavedenia) mali jadrovú hlavicu a pohon založený na reakcii kerosínu s peroxidom vodíka. Existovala aj variant konvenčnou 450 kg hlavicou 65-76 „Kit“. Dosah oboch variant mal byť 50 000 metrov pri rýchlosti 50 uzlov. Tieto torpéda však boli po nehode ponorky K-141 Kursk (ktorú spôsobil výbuch pohonnej jednotky torpéda typu 65-76) stiahnuté zo služby vo VMF.

Dnes teda používajú ponorky VMF v torpédometoch ráže 650 mm len protiponorkové riadené strely RPK-7 Veter v 2 variantoch - 83R: dolet 100 km, nesie torpédo UMGT-1 s dosahom 8000 metrov pri 41 uzloch a konvenčnou 60 kg hlavicou a 84R: dolet 120 km a nesie hlbinnú bombu s 10-20 kT jadrovou hlavicou.

Arzenál zbraní kalibru 533 je oveľa bohatší: základom je torpédo UGST s 200 kg konvenčnou hlavicou. Možno ho vypustiť v hĺbke najviac 400 metrov, cieľ môže byť v hĺbke až 500 metrov. Je vybavené piestovým motorom poháňajúcim veľmi tichú vodometnú pohonnú jednotku. Je navádzané po kábli alebo akusticky. Dosah pri rýchlosti 50 uzlov je cca 20 km, pri rýchlosti 35 uzlov 40 km.

Torpédo USET-80 s elektrickým pohonom a s navedením po kábli alebo akustickým navedením na cieľ má konvenčnú hlavicu s hmotnosťou 200-300 kg, maximálny dosah 40 km, pri maximálnej rýchlosť 50 uzlov 18-20 kilometrov.

Raketové torpédo VA-111 Škval môže niesť jadrovú alebo konvenčnú hlavicu s hmotnosťou 210 kg, rýchlosť do 200 uzlov a dosah do 15 km. Maximálna hĺbka štartu z ponorky je 30 metrov.

Imitátor zvukov ponorky MG-74 Korund/Korund-2 – odpaľované hlavne z externých 533 mm torpédometov, má výdrž 60 minút, pláva po vopred naprogramovanom kurze a vydáva zvuky napodobňujúce činnosť sovietskych ponoriek.

Raketový systém RPK -6 Vodopad – obdoba systému RPK-7 Veter, niekoľko variant líšiacich s dosahom a nesenou hlavicou 86R(50 km, UMGT-1), 88R(55 Km, jadrová hlbinná bomba 10-20kT), 100R(200 km, akusticky navádzaná hlbinná bomba S3V), Vodopad NK(75 km, UMGT-1)

Univerzálny raketový systém Klub-S – zahŕňa riadené strely proti ponorkám hladinovým i pozemným cieľom. Podrobnejšie ho tu popisovať nebudem, to by bolo na dlho. Technicky je určite možné ho nainštalovať, či ho modernizované ponorky Projektu 971 aj skutočne nesú, neviem.

Rozdiely medzi jednotlivými variantmi a subvariantmi

Projekt 971 bol aj počas stavby jednotlivých lodí predmetom prakticky neustálych vylepšovaní ako prístrojového vybavenia jednotlivých plavidiel, tak aj samotnej konštrukcie plavidla (čo môže pomôcť pri vizuálnej identifikácií jednotlivých lodí). Projekt 971 tak tvorí viacero (minimálne 5-6) podtried(aj keď z hľadiska oficiálneho značenia, či už v Rusku alebo v NATO, je ich menej), priemerne po cca 3 kusoch. Tento postup podľa niektorých zdrojov pomohol sovietskej ponorkovej škole fakticky zlikvidovať americký náskok – v USA sa vtedy sústredili hlavne na masovú výrobu triedy Los Angeles.

Schéma jednotlivých variant Projektu 971 dnes slúžiacich vo VMF, s priloženým popisom si dovolím nesúhlasiť, bohužiaľ vo väčšom rozlíšení mi to nechcelo zobrať
Obrázek

Jednotlivé modifikácie sa zvonku vizuálne odlišujú až na výnimku ktorou je posledná modifikácia(K-335 Gepard, vidˇ nižšie) skutočne iba nepatrne. Prvá zvonku viditeľná drobná úprava prišla už na tretej lodi projektu – K-322 Kašalot – pred vežou pribudli snímače systému MNK-200 Tukan. Podľa niektorých zdrojov nie sú(alebo aspoň pôvodne neboli) nainštalované na lodiach K-461 Volk a K-328 Leopard, na všetkých ostatných ale áno.

Úplne pôvodný variant Projektu 971 - bez externých torpédometov, bez antén systému MNK-200, a so štvorcovým otvormi na na/vypúšťanie záťažovej vody
Obrázek

Prvá väčšia zmena prišla po prvých 6 alebo 7 postavených jednotkách (zdroje sa v tomto veľmi líšia, nebol som schopný zistiť ako to naozaj bolo) – išlo o pridanie 6 externých(mimo tlakového trupu ležiacich) 533 mm torpédometov. Aký bol skutočný účel tohto kroku mi nie je celkom jasné, palebný priemer sa tým zvýšil minimálne, navyše takto umiestnené torpédomety je možné dobiť po vystrelení iba na základni. Niektoré zdroje tvrdia, že boli určené hlavne pre riadené strely S-10, podľa iných pre klamné ciele/zvukové návnady MG-74(2 každom torpédomete, celkom teda 12) či pre torpéda VA-111 Škval. Podľa väčšiny zdrojov prvá jednotka postavená s touto zmenou bola celkovo 8. loď Projektu 971, resp. prvá loď modifikovaného Projektu 971U (Improved Akula I) – K-461 Volk. Minimálne 2 lode staršej varianty (K-317 Pantera a K-391 Bratsk(ex Kit) boli na tento štandard upravené počas neskorších modernizácii(po roku 2000), K-331 Magadan(ex Narval) – celkovo siedma postavená „Šťuka“, bol podľa niektorých zdrojov takto postavený od začiatku, podľa iných aj on bol takto upravený až pri modernizácii. Lode pôvodnej verzie (bez externých torpédometov) už v radoch VMF neslúžia.

Ďalšia (skutočne malá a len na dobrých fotografiách rozoznateľná) zmena prišla už pri 9. postavenej lodi K-328 Leopard – došlo k zmene tvaru otvorov slúžiacich na napúšťanie/vypúšťanie záťažovej vody – pôvodne štvorcový prierez bol nahradený obdĺžnikovým a pôvodne jednodielna odklopná krytka sa zmenila na dvojdielnu. Tento tvar už ostal všetkým postaveným lodiam projektu. Dôvod na túto zmenu nepoznám, mohlo ísť o zníženie hlučnosti pri otváraní krytiek a/alebo napúšťaní a vypúšťaní vody, ale to je len moja domnienka. V takejto podobe boli zrejme dokončené celkovo tri kusy K-328 Leopard, K-419 Kuzbass(ex Morž) a K-154 Tigr.

K ďalším dvom zmenám došlo u 12. lode Projektu 971, resp. prvej lode Projektu 971A(podľa niektorých zdrojov 971M), v kóde NATO Akula II – K-157 Vepr. Narástla celková dĺžka - o cca 1 až 1,5 metra, a došlo tiež k zvýšeniu počtu externých snímačov/senzorov – k trojici naľavo tesne pred vežou pribudla ďalšia trojica na ľavoboku – sú viditeľné iba v doku. Do tohto subtypu patria K-157 Vepr a K-295 Samara(ex Drakon).

Rovnaký vonkajší vzhľad má zrejme aj posledná dokončená K-152 Nerpa(Projekt 971A/M/AM -?), avšak u nej je zatiaľ k dispozícii zatiaľ pomerne málo jednoznačných fotografií, aby bolo možné vylúčiť nejaké ďalšie vonkajšie zmeny – vo vybavení však určite došlo k výraznému pokroku.

Najvýraznejšia vizuálna zmena prišla u predposlednej dokončenej jednotky tohto typu – K-335 Gepard (Projekt 971M-?) – zmenil sa tvar hydrodynamického krytu vlečného sonaru. Súvisí najpravdepodobnejšie so zmenou jeho typu.

Jednotlivé lode

Jednotky Projektu 971 prichádzali do služby u flôt VMF súvisle od konca 80-tych rokov približne do polovice rokov 90-tych a bez nadsázky možno povedať, že dlho predstavovali vrchol vývoja tejto kategórie nielen v ZSSR a neskôr RF, ale i na svete.

Bohužiaľ, osud týchto stále trochu záhadných plavidiel výrazne poznačil rozpad ZSSR. Netýkalo sa to len jednotiek, ktoré nakoniec nedokončili (asi 5 ks) či tých ktoré boli dokončené s výrazným oneskorením (Gepard a Nerpa), ale hlavne najstarších členov triedy (hlavne prvých štyroch), ktoré mali tú smolu že potrebovali prvú strednú prevádzkovú opravu v období konca 90-tych rokov, resp. prelomu storočí, čo pre nich znamenalo dlhoročné státie v prístavoch bez šance na návrat do služby a nakoniec v dôsledku zchátrania bez poriadnej údržby cestu do šrotovacej lodenice. S postupným oživením ruskej ekonomiky sa podarilo udržať v službe a postupne aj modernizovať aspoň novšie jednotky(dokonca dostavať aspoň niektoré nedokončené), ktoré čaká ešte zrejme dlhá služba a postupné nahradenie loďami Projektu 885.

Tradičné rybie mená dostali už postavené jednotky až v roku 1990, u lodí Tichooceánskej floty došlo v roku 1997 k ich zmene za mená miest - sponzorov. Prvá dostala vlastné meno už pri spúšťaní na vodu až Pantera.

Projekt 971:
K-284 Puma
– dokončená zrejme roku 1984, zaradená do služby u Tichooceánskej floty v roku 1985, slúžila na testy systému Granat, od roku 1998 mimo službu – čakala na priebežnú opravu a modernizáciu , ktorej sa nedočkala. V roku 2009 bola vyradená zo služby.
K-263 Barnaul(ex Deľfin) dokončená asi 1986, do služby u Tichooceánskej floty asi v roku 1987, tiež slúžila na testy systému Granat, od roku 2002 mimo službu – čakala na priebežnú opravu a modernizáciu, ktorej sa už asi nedočká. V zálohe.
K-322 Kašalot – do služby u Tichooceánskej floty prišla v roku 1988, od roku 200 čakal na opravu a modernizáciu, tá síce začala roku 2003, ale zrejme už nebude dokončená, v roku 2009 šla do zálohy.
K-480 Bars – do služby u Severnej floty prišiel v roku 1988, od roku 1998 čakal v Gadžijeve na opravu a modernizáciu, na čo ale neboli prostriedky V roku 2007 bol vyradený zo služby a odvlečený do lodenice Zvezdočka na zošrotovanie. Tam vypukol 19. februára tohto roku(2010) na jeho palube požiar elektrickej izolácie, ktorý trval cca 7 hodín. Pokiaľ viem nikto nebol zranený.
K-391 Bratsk(ex Kit) – do služby u Tichooceánskej floty prišiel roku 1989, v 90-tych rokoch dostal nové meno, od roku 2002 bol v oprave, pri ktorej prešiel aj výraznou modernizáciou(minimálne dostal externé 533 mm torpédomety), veľmi pravdepodobne bolo výrazne modernizované aj vnútorné prístrojové vybavenie. Do služby u Tichooceánskej floty sa vrátil v roku 2009.

Bratsk po návrate do služby, s viditeľnými krytmi externých torpédometov
Obrázek

K-317 Pantera – do služby u Severnej floty prišla v roku 1990. V roku 1998 sa jej posádke podarilo sledovať 150 hodín americkú raketonosnú ponorku, za čo neskôr dostal jej vtedajší veliteľ titul Hrdina Ruskej Federácie. Od roku 2001 čakala v Severodvinsku na opravu ktorá reálne začala až v roku 2005. V roku 2006 došlo k požiaru, ktorý bol ale veľmi rýchlo zlikvidovaný. V roku 2008 sa vrátila do služby u Severnej floty. Takisto pri modernizácii dostala externé torpédomety a zrejme i ďalšie, moderné prístrojové vybavenie.
K-331 Magadan(ex Narval) – do služby u Tichooceánskej floty prišiel v roku 1990, v roku 1995 operoval pri západnom pobreží USA, kde sa ho napriek rozsiahlemu nasadeniu ASW prostriedkov US Navy nepodarilo dlhodobo sledovať a zachytiť. Stále v službe u Tichooceánskej floty, údaje o prípadnej oprave a modernizácii nemám, ale predpokladám že ňou už prešiel.

Projekt 971U:
K-461 Volk
– do služby u Severnej floty prišiel v roku 1991, v roku 1995 operoval pri sledovaní lodí a ponoriek NATO v Stredozemnom mori. V rokoch 2005-2006 prešiel opravou a modernizáciou. V službe u Severnej floty.
K-328 Leopard – do služby u Severnej floty prišiel v roku 1992. V rokoch 2006-2007 prešiel opravou a modernizáciou. Stále v službe u Severnej floty. Jeho veliteľ podľa viacerých zdrojov dostal vyznamenanie Hrdina Ruskej Federácie, ale nepodarilo sa mi zistiť kedy a za čo.
K-419 Kuzbass (ex Morž) – do služby u Tichooceánskej floty prišiel v roku 1993, od roku 2009 je v oprave. Predpokladám že vzhľadom na súčasné pomery v OS RF bude úspešne ukončená a modernizovaná loď sa vráti do služby.
K-154 Tiger – do služby u Severnej floty prišiel v roku 1994, v rokoch 1998-2001 bol v oprave. Stále v službe u Severnej floty. Či ho v blízkej budúcnosti ešte čaká nejaká ďalšia modernizácia, neviem. Jeho veliteľ podľa niektorých zdrojov dostal vyznamenanie Hrdina Ruskej Federácie, ale nepodarilo sa mi zistiť kedy a za čo.

Projekt 971A/971M-?
K-157 Vepr
– do služby u Severnej floty prišiel v roku 1995. V roku 1998 došlo na jeho palube k incidentu, pri ktorom námorník základnej služby obvinený za porušenie povinností zabil svojho strážcu, zmocnil sa jeho pušky AK-74, zastrelil ďalších 5 námorníkov, 2 zobral ako rukojemníkov a neskôr ich tiež zastrelil. Zabarikádoval sa na 20 hodín v torpédovom úseku. Pokusy o vyjednávanie boli márne, nepresvedčila ho ani jeho matka ktorú tam priviedli. Nakoniec protiteroristický tím FSB do oddelenia vtrhol, dotyčný námorník pri zásahu spáchal samovraždu. Údajne došlo k chybe už pri jeho odvedení nakoľko trpel duševnou poruchou spôsobenou užívaním drog. Vepr sa v roku 2003 zúčastnil spoločného rusko-francúzskeho námorného cvičenia. Stále v službe u Severnej floty. Prípadné opravy či modernizácie mi nie sú známe.
K-295 Samara(ex Drakon) – do služby u Tichooceánskej floty prišla v roku 1995. Stále v službe u Tichooceánskej floty. Prípadné opravy či modernizácie mi nie sú známe.
K-335 Gepard – niekedy pre veľké odlišnosti označovaný na Západe neoficiálne ako Akula III. Dokončený až v roku 2001, po prestávke vo výstavbe spôsobenej nedostatkom financií. V roku 2003 pri prvej diaľkovej hliadkovej plavbe operoval pri pobreží Newfoundlandu, US Navy ani kráľovské kanadské námorníctvo ho neboli schopné zachytiť a sledovať. V septembri 2004 sa zúčastnil spolu s veľkou protiponorkovou loďou (torpédoborcom) Projektu 1155.1 Admiral Čabanenko spoločných manévrov s francúzskym námorníctvom v Atlantiku. Od roku 2005 uskutočňuje pravidelné trojmesačné hliadky v Severnom Atlantiku. Pravidelne sa tiež zúčastňuje cvičení Severnej floty. Očakáva sa jeho stredná oprava a modernizácia, pravdepodobne v rokoch 20-10-2011.

K-335 Gepard
Obrázek

K-152 Nerpa - dokončená pre nedostatok prostriedkov až v roku 2008, za prispenia Indie. Pri prvých skúškach došlo 8.11. 2008 k tragickej nehode – neplánovanému spusteniu hasiaceho freónového systému, 20 ľudí zahynulo, 21 bolo zranených (na palube bolo celkom 208 ľudí – okrem posádky aj pracovníci lodeníc). Mala by byť prenajatá na 10 rokov Indii ako INS Chakra. Momentálne v službe u Tichooceánskej floty.

Poznámka: v auguste 2009 operovali dve zatiaľ bližšie neurčené ponorky Projektu 971 asi 200 míľ od východného pobrežia USA.
Poznámka 2: vzhľadom na to že atómové ponorky patria k najutajovanejším kategóriám vojenskej techniky, je častým javom, že sa rôzne zdroje líšia v mnohých, aj dosť zásadných veciach. Preto uvítam akékoľvek doplnenia či opravy.

Použité zdroje:
Francev, V., Až ke dnu, Ares, 2005
Pejčoch a kol., Válečné lode 7, Ares, 2000

http://military.tomsk.ru/blog/topic-273.html
http://www.warfare.ru/?lang=&linkid=1761&catid=306 resp. http://www.warfare.ru/?lang=&linkid=172 ... n&ina=true
http://ru.wikipedia.org/wiki/П&#1 ... 71_«Щука-Б» resp. nem. a angl. verzia
rôzne čísla časopisu atm/ATM
vlastné "poznámky"
Naposledy upravil(a) Julesak dne 15/3/2010, 22:59, celkem upraveno 4 x.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Julesak- nějak jsem tuto práci zasklil. Právě jsem to napravil Myslím si že to je dobrá práce ale:

Není zde ani jeden odkaz na použitou literaturu, webové stránky a celkově zdroje.

Doplň to a pokud možno velmi pečlivě. Až to uděláš, dám to na portál - myslím si, že tato práce vyvěšení snese.

To platí i pro zbytek Palby - pokud vytvoříte práci nebo zásadní diskusní příspěvek- nezapomínejte na zdroje.

A Julesaku, když jsi to zvládl u jaderných nedokázal bys i druhoválečné Ščuki?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Zdroje - na tie som zabudol, moja chyba, a to som to dopĺňal viackrát.
Dopíšem ich sem najneskôr v piatok, keď sa dostanem domov.

Čo sa týka mojej eventuálnej daľšej produkcie, je mi ľúto ale nemôžem slúžiť - šťuky WWII sú úplne mimo môj záujem, skôr chcem pokračovať ďaľšími triedami ponoriek dnešného VMF.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

I to se cení a odkrývá to zajímavý svět. Takže doplň zdroje co nejpečlivěji a já to pošlu na výsluní. Je v tom vidět kus pěkné práce.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 11/3/2010, 10:54, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač píše:A Julesaku, když jsi to zvládl u jaderných nedokázal bys i druhoválečné Ščuki?
Proboha, Pátrači, nestraš nebo chudáka Julesaka vyděsíš tak že uteče a už o něm nikdy nikdo neuslyší :!:
Druhoválečný ščuky byly strašný rakve - ze 44 nasazených bylo ztraceno 31, ztráty tedy činily příšerných cca 70% a obvykle se nezachránil nikdo. Na tohle téma musí být člověk povahou doslova funebrák! :D
Jasně, znáš film "Kapitán šťastné štiky" a chtěl bys vědět, zda to byla aspoň náznakem pravda. Fakt je bohužel takový, že nebyla. Žádná ponorka jménem Šč 721 nikdy neexistovala - už jen proto, že žádná nezačínala číslem 7 (tichomořský začínaly číslem 1, černomořský dvojkou, baltský trojkou a severomořský čtyřkou; na sedmičku má Rusko holt málo moří...).
Ale jinak musím říct, že Julesakův článek se mi moc líbí. Škoda, že tu není tleskací smajlík... :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Přežijí jen ti nejsilnější a navíc je to švanda. Ale když jsi tak vysypal ztráty těchto lodiček jak na tom byla káčka?

Julesák buď přežije nebo padne a odnesen na štítu zmizí v propadlu dějin naší Palby. Ale myslím si, že projeví pevnost ducha a bude pokračovat.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač píše:Ale když jsi tak vysypal ztráty těchto lodiček jak na tom byla káčka?
O něco málo líp. Vyrobeno 11 kusů, válku přežilo šest. Bojové úspěchy v podstatě nula, což je pravděpodobně výsledek sovětské personální politiky - káčka byla zdaleka nejlepší co tehdá Rusové měli, takže je dostávali ne zrovna ti nejlepší kapitáni, jako spíš ti nejlepší soudruzi. Nicméně jedno káčko se myslím ještě dneska válí v Poljarném a snaží se tvářit jako muzeum. Bohužel - Poljarnyj je "zadek světa" a krom toho základna námořnictva, takže se tam davy lidí
a) Nehrnou, protože to je daleko
b) Nehrnou, protože je tam strašná zima
c) Nehrnou, protože je tam nikdo nepustí

Škoda, počítám, že třeba v Petrohradu by to byl kasovní trhák. :roll:
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Zdvořile děkuji. Zítra Julesák splní žádané a já se postarám o zbytek. Na ty zdroje jsem dost zvědavý.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Medveď sa prebúdza po zime :lol:
Obrázek
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Julesak - děkuji za doplnění zdrojů. Splnil jsem slíbené, je to na portálu. Jen je potřeba , či spíše vhodné dát nějaký super obrázek do hlavičky práce, tedy nad nadpis. Udělej to a i když se po Tvé opravě článek z portálu ztratí, já ho tam opět dám.

Dobrá práce a neboj se pracovat a publikovat dále. :up:
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 16/3/2010, 11:36, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Snáď som to zvládol :lol:

Mám v pláne aj ďaľšie veci, len neviem keby budem mať čas dať to na papier(teda do PC) - v hlave to už "napísané" je.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11406
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Laický dotaz:

K-317 Pantera – V roku 1998 sa jej posádke podarilo sledovať 150 hodín americkú raketonosnú ponorku - dozvěděla se o tom ta ponorka, že byla sledována, nebo je to pouze tvrzení jedné strany?

K-331 Magadan(ex Narval) – v roku 1995 operoval pri západnom pobreží USA, kde sa ho napriek rozsiahlemu nasadeniu ASW prostriedkov US Navy nepodarilo dlhodobo sledovať a zachytiť - rovněž by mne zajímal zdroj této info. předpokládám, že USA by se tím nechlubily...

nejde mi o zpochybňování, nejsem zastáncem teze, že vše US je in, jen mne zajímá zdali opravdu jsou tyto ponorky ve všech ohledech konkurenceschopné.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Pantera - predpokladám že Hrdinov RF nerozdávajú len tak, či sa to dozvedela aj ponorka US Navy priznám sa neviem, ale veleniu VMF či ruskému GŠ (alebo kto o tom rozhoduje) sa to asi zdalo hodnoverné.

Magadan - No najlepšie by bolo preskúmať verejné zdroje z tej doby, presný zdroj tento informácie ti nepoviem, nájdeš ju aj na wiki, ja ju mám aj vo svojich poznámkach, bohužiaľ presný zdroj si už nepamätám. Asi rian alebo arms-tass?

Konkurencieschopnosť - určite áno, podľa briských zdrojov sú najlepšie ponorky britské, ruských ruské, amerických americké... Tak to aj treba brať
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11406
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

určite áno, podľa briských zdrojov sú najlepšie ponorky britské, ruských ruské, amerických americké -
:lol: to je přesné

nešlo mi ani tak o přesný zdroj ale o stranu která to vypustila do éteru. Dík stačí, pěkné čtení.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Všichni dělají ponorky špatně. Nejlepší ponorka je ta, která splní doslova a do písmene to, že je ponorka. Když se ponoří už se nevynoří. :twisted:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

To je skôr potápka, nie? :)
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

[offtopic]
njn. Drobný terminologický rozdiel medzi ponorením a potopením. Pri ponorení sa akosi automaticky predpokladá aj následné vynorenie. K potopeniu podobné antonymum nemáme, vytopenie je niečo iné, a tiež nepríjemné.
[/offtopic]
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Julesak - když jsem si to tak pročítal znovu a znovu - já moc námořnictvu nerozumím a lodě rozlišuji na hezké, méně hezké a škaredé a vysloveně hnusné. Tyto jsou škaredé ale to nic. Zarazili mě dvě věci:

Primo: Skutečně je používán ruským námořnictvem jako hasební látka freon? A to i u ponorek? To je neuvěřitelné. Vím totiž, že Rusko má velmi účiné požárně-hasební látky na bázi tuhých aerosolů, které by šly využít stejně.

Secundo: co je to ten systém Granat?
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 16/3/2010, 14:56, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

3M10 Granat (SS-N-21 Sampson) systém s riadenou strelou s plochou dráhou letu, námorná verzia - pozemná verzia má označenie RK-55 Granat
veľmi podobná je letecká riadená strela Ch-55 (AS-15 Kent)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Granat - ruská/sovietska obdoba amerického Tomahawku s doletom 3000 km, ako napísal Alchymista. Pokial viem existuje iba verzia s jadrovou hlavicou.
Ani som si neuvedomil, že som ho viackrát spomenul v texte a pri výzbroji som ho zabudol uviesť. Mea culpa :oops:

Hasenie - áno, pokiaľ viem používajú na ponorkách freón - konkrétne na Projekte 971 ten uvedený v texte. Viď nehoda Nerpy v roku 2008.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“