Savoia Marchetti SM.85 a Caproni AP-1

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Savoia Marchetti SM.85 a Caproni AP-1

Příspěvek od YAMATO »

Itálie se, stejně jako mnohé jiné země, v třicátých letech začala intenzivně zaobírat myšlenkou na střemhlavé bombardování, zde nazývané Bombardemento a Tuffo nebo také neoficiálně Bombardemento in Picchiatelli. Program s krycím označením "R! počítal s výstavbou početných jednotek střemhlavého bombardování. Do výzbroje se nakonec dostaly dva typy, Savoia Marchetti SM.85, který byl přímo vyvinut jako střemhlavý bombardér, a Caproni AP-1/II, adaptace bitevního stroje. Nutno říci, že ani jeden nebyl úspěšný a pro bojové nasazení byly vcelku nevhodné.

Savoia Marchetti SM.85 a SM.86
SM.85 byl letoun celodřevěné konstrukce. Poháněn byl dvojicí motorů Piaggio P.VII C.35 o výkonu 338 kW. K brzdění střemhlavého letu sloužily vztlakové klapky, vysunované na 90°. Výzbroj tvořila 500 kg puma v trupové pumovnici a kulomet Breda SAFAT ráže 12,7 mm.

Obrázek Obrázek Krasavec to nebyl...

K zalétání prvního prototypu došlo 19. 12. 1936, později následoval ještě druhý. Pro Program R se počítalo s výrobou 64 kusů, ale postaveno jich bylo nakonec jen 32. Brzy totiž vyšlo najevo, že bojové možnosti stroje jsou značně omezené, byl zjevně podmotorovaný a trpěl nestabilitou při vysunutých brzdících klapkách. Na začátku války byly bojově nasazeny 96. skupinou pro střemhlavé bombardování (Gruppo Autonomo Tuffatori 96°), ale bylo z toho fiasko, takže byly rychle nahrazeny německými Ju 87.

Obrázek Brzdící klapky

Pokusem firmy o záchranu stroje byl SM.86. Ten vycházel z SM.85, bez větších změn převzal jeho křídlo (zvětšena byla jeho plocha), zdokonaleny byly brzdící klapky. Revizí prošel především trup, zeštíhlený a aerodynamicky lépe řešený, s lepším výhledem pilota. Výzbroj tvořila opět 500 kg puma v trupové pumovnici a dále dvojice kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm. Alternativně se uvažovalo i o 20 mm kanonech, otázkou je jakého typu.

Obrázek Výhled dopředu a dolu

Vznikly dva prototypy. První, MM.397, byl nejprve poháněn československými vzduchem chlazenými řadovými motory Walter Sagitta I-MR o výkonu 441 kW. Firma obdržela objednávku na 97 letounů pod označením SM.86 W, ale v dubnu 1940 byla tato zrušena. Motory Sagitta byly totiž posouzeny jako příliš slabé. Firma je proto vyměnila za italské Isotta Fraschini Delta A.120 RC.40 o výkonu 566 kW. S těmi byly výkony na slušné úrovni. Firma stroji věřila a proto jej prosadila k bojovým zkouškám (u 96. skupiny na Sicílii). Vzhledem k zavedení Ju 87 však byl stroj shledán zbytečným a k zavedení do výzbroje nedošlo. K zrušení prototypu došlo v srpnu 1941.

Obrázek Na Sicílii

Druhý prototyp, MM.398, byl původně poháněn motory Isotta Fraschini Gamma o výkonu 441 kW, později i on dostal Delty. Sloužil k výzkumným účelům, mimo jiné i, po přestavbě na dvoumístný, pro vývoj střemhlavého bombardéru SM.93 s ležícím pilotem (který měl tak podstatně lépe snášet přetížení při vybírání střemhlavého letu).

Caproni AP-1
Stroj vznikl pod vedením šéfkonstruktéra Cesara Pallaviciniho jako bitevní, označení AP-1 znamenalo Assalto Pallavicino čili Pallaviciniho útočný letoun. Interní firemní označení bylo Ca.301. Na svoji dobu měl dosti pokročilou konstrukci. Křídlo s dosti tlustým profilem bylo celodřevěné, trup byl tvořen ocelovými trubkami, potaženými překližkou a plátnem. Poháněn byl motorem Piaggio P.IX RCP2 o výkonu 441 kW. Výzbroj tvořila dvojice kulometů Breda SAFAT ráže 7,7 mm, umístěné v mohutných kapotách hlavního podvozku, a jeden synchronizovaný kulomet Breda SAFAT ráže 12,7 pod kapotou motoru. Mimo to byl schopen na trojici závěsníků nést až 300 kg pum.

Prototyp MM.242 byl zalétán 27. 4. 1934. Druhý prototyp, označený AP-1 bis (a interně Ca.305), byl poháněn motorem Piaggio P.IX RC.40, který byl vybaven upraveným krytem s lepší aerodynamikou a zlepšeným chlazením. V dubnu 1935 bylo objednáno 12 kusů jako AP-1/I.

Obrázek Prototyp MM.242

V roce 1937 vznikla další verse, interně označená Ca.307. Drak byl mírně zvětšen, jeho konstrukce zesílena. K pohonu byl použit motor Alfa Romeo 124 RC.35 o výkonu 478 kW. Osádka byla rozšířena o střelce, který disponoval pohyblivým kulometem Breda SAFAT ráže 7,7 mm. Pevnou výzbroj tvořila nyní dvojice kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm v křídle, trupový kulomet již nebyl použit. Zmenšeny byly kapoty podvozku. Pod křídlo byly umístěny aerodynamické brzdy, díky kterým byl stroj schopen i střemhlavých útoků. Nosnost pum vzrostla na až 500 kg.

Obrázek Sériový AP-1/II

V březnu 1936 bylo objednáno 27 sériových letounů pod označením AP-1/II (interní označení Ca.308). Od prototypu se lišily motorem Alfa Romeo 126 RC.34 s výkonem 573 kW. Některé sériové stroje byly vybaveny lyžovým podvozkem, ten byl montován společně s klasickým.

Obrázek Lyže

Čtyři stroje v provedení AP-1 Idro, což byla plováková verse, byly v roce 1938 dodány do Paraguyae a čtyři další do Salvadoru. V roce 1939 pak byl do Salvadoru dodán jeden náhradou za stroj zničený při dodání. Paraguyay získala také 7 standardních AP-1/II, sloužili zde do roku 1949. Dalších deset původně objednaných bylo nakonec dodáno do Španělska.

Obrázek V Paraguyai


TECHNICKÉ ÚDAJE (SM.85 / SM.86 (s motory Delta) / AP-1/I (Ca.305) / AP-1/II (Ca.307))

ROZMĚRY
Rozpětí: 14 m / 14,68 m / 12 m / 13 m
Délka: 10,4 m / 10,9 m / 8,96 m / 9,8 m
Výška: 3,3 m / 3,35 m / 2,8 m / 3,35 m
Nosná plocha: 25,8 m2 / 30,8 m2 / 24 m2 / 27 m2

HMOTNOST
Prázdná: 2950 kg / 3360 kg / 1680 kg / 1850 kg
Maximální: 4190 kg / 5080 kg / 2330 kg / 2740 kg

VÝKONY
Maximální rychlost: 370 km/h / 435 km/h (v 2500 m) / 345 km/h (v 4500 m) / 390 km/h (v 4000m)
Cestovní rychlost: 290 km/h / 335 km/h / 300 km/h
Dostup: 5800 m / 6300 m / 5800 m / 8000 m
Dolet: 850 km (s 500 kg pumou) / 980 km (s 500 kg pumou) / 640 km / -
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Dobré počtení. Ještě jeden aspekt měl neúspěch při vývoji vlastních střemhlavých letadel. Jak autor správně napsal, italové místo domácí konstrukce nakoupili Ju-87 (celkem jich RA obdržela cca 170).

Štuka tehdy dostala při objednávce zkoušené německé techniky přednost před Bf-109E. Dílem proto, že jednotky střemhlavých bombardérů nebylo čim vyzbrojit a dílem, že se čekalo na domácí konstrukce jako byla Mc 202 a Re-2001. Představte si, že Regia Aeronutica má ve výzbroji Bf-109 o dva, možná o tři roky dřívě. :!: Jednak by to dost změnilo poměr sil při kampaních. Třeba by je italové nasadili na doprovod Br.20 už v BOB, rozhodně by je měli na konci roku 1940 v Africe a při bojích na Balkáně.v roce 1941. Němci by pravděpodobně nemuseli na tato bojiště posílta tolik jednotek atd...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Představa sice pěkná, ale ani německé (resp. říšské) továrny nebyly nafukovací. Je sice fajn vyzbrojit všechny satelity výkonnými stíhačkami, ale něco také musí zbýt pro jádro, tedy pro Luftwaffe - a to ani nemluvíme o tom, že spojenci musejí mít prostředky, aby tyto letouny vůbec zaplatili.
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Hans S. píše:Představa sice pěkná, ale ani německé (resp. říšské) továrny nebyly nafukovací. Je sice fajn vyzbrojit všechny satelity výkonnými stíhačkami, ale něco také musí zbýt pro jádro, tedy pro Luftwaffe - a to ani nemluvíme o tom, že spojenci musejí mít prostředky, aby tyto letouny vůbec zaplatili.
No němci 109 dost nabízeli. Ono bylo v roce 1939 v Itálii na zkouškých více strojů. Třeba Fi-156, Ju-52 a Bf-110. Čili němci to brali vážně. Stejně tak v roce 1940, kdy se začlo připravovat přezbrojení jedné Gruppo co byla "u kanálu" na 109. Jen potřeba Mussoliniho mít vše pro konflikt na Balkáně tohle stopla.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Hans S. píše:Představa sice pěkná, ale ani německé (resp. říšské) továrny nebyly nafukovací.
To bolo trefné,
Navyše nebolo to v čase, keď Udet nevedel načo mu je výroba viac ako s 300 stíhačiek/mesačne?

Italia mala cennú komoditu – špagetové stromy...
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

No jestliže se bavíme o roku 1939-40, tak němcům koudel u pr. ještě nehořela. Lidi kteří o tom mohli rozhodovat byli určitě v opojném transu, tak proč ne..
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

No veď práve, roky 39-40, roky s maximálne rúžovou budúcnosťou
-čas keď obrovská materiálna spotreba východnej fronty bola v nedohľadne a nikto si ju ani nechcel pripustiť.
-Čas keď sa utlmovala výroba príliš moderných zbraní(rakrety, turbíny) a mrhanie zdrojov na výrobu ďalších stíhačiek im pripadalo zbytočné , keď aj tak za „mesiac či tri“ pokoríme celý zbytok sveta.
-roky keď výroba bežala na 1 zmenu 5dní v týždni a vyrábali sa mierové výrobky...
-keď goering trúfalo tvrdil, že obrana ríše je nepriepustná.
-vtedy asi nikto nepripúšťal, že USA bude raz schopné vyprodukovať 100 000 lietadiel/rok
- Albert Speer sa vtedy hral s modelom nového Berlína

Kapacity by nato boli, ale schopnosť využiť ich naplno neexistovala. Takže žiadne extra Bf109E pre satelity v 39-40 neprichádzajú do úvahy.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

glock píše:rozhodně by je měli na konci roku 1940 v Africe a při bojích na Balkáně.v roce 1941. Němci by pravděpodobně nemuseli na tato bojiště posílta tolik jednotek atd...

Namiesto 109 mali makaroni naplno rozbehnúť výrobu mc200, re2000,cr42, urgovať mc202 ktoré na kittyhawky a hurikány na africkom bojisku v pohode stačili. Prvý spifire sa na malte odbavil cca 4/42, do 1941 by stačili aj spomínané ITAL šmejdy.


spitfire malta
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

whitedog píše:
glock píše:rozhodně by je měli na konci roku 1940 v Africe a při bojích na Balkáně.v roce 1941. Němci by pravděpodobně nemuseli na tato bojiště posílta tolik jednotek atd...

Namiesto 109 mali makaroni naplno rozbehnúť výrobu mc200, re2000,cr42, urgovať mc202 ktoré na kittyhawky a hurikány na africkom bojisku v pohode stačili. Prvý spifire sa na malte odbavil cca 4/42, do 1941 by stačili aj spomínané ITAL šmejdy.


spitfire malta
No Mc 200 vy výrobě byla od léta 39 (Cr.42 byla v té době standardní stíhač)
ad Re 2000 tohle letadlo nesplňovalo předpoklady ale i tak jich několik RA odebrala a v rámci 377 Sq nasadila. Stejně tak letouny umístněné na katapultech lodí.
Mc 202 byla v období 39/40 (o kterém je řeč) pouhý projekt. Takže nebylo co urgovat. První let proběhl 10.8.1940 a to už Bf-109 mohli mít italové ve výzbroji aspoň jedné Gruppo možná Stormo.

Ad šmejdy. Mc 200 na Hurikána stačila bylo to tak 50/50.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Podľa tohto tu,
http://spitfiresite.com/2010/04/british-aircraft-production-1938-1944-monthly-deliveries-of-new-aircraft.html
spriemerovaná mesačná výroba UK stíhačiek 360ks v 1940, 590ks v 1941 čo sa zdá byť dostačujúce. Tento objem teba podeliť medzi západnú frontu, stredozemie a domínia a súčasne oddeliť od neho dodavky spitfirov, kt.až do 4/42 neopustili územie albionu. Potom objem vyčlenenej mesačnej výroby len pre Stredomorie je nízky.

Naproti tom talianom stačilo dodávať liedadla len pre „jedno“ bojisko. Práve o to išlo, než spoliehať sa na dodávky od nemecka, oplatilo by sa naplno rozbehnúť už existujúcu domácu ital výrobu a zahltiť (prečúrať) Britov v Afrike kvantitou.

http://comandosupremo.com/rastats.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_aircraft_production_1935_to_1945


ročná výroba UK a ITAL
1940: 4,283 vs 3,257
1940: 7,064 vs 3,503

Porovnajúc trechnické paramete tak postaviť tucet mc200 proti tuctu hurikánov a letke blenheimov = vyrovnané straty na oboch stranách.

Ale poslať dva tucty mc200 vs tucet hurikánov a súčasne dva tucty mc200 proti letke blenheimov tam už by kvantita vychýlila ručičky váh v neprospech Britov.


To by ovšem taliani museli mať dostatok pilotov, mechanikov, zásob,paliva, premakanejšia logistika.... čo ma dostáva k iným aspektom bojov.
Niežeby mali taliani bohvieako zlé lietadlá, ale objem výroby bol jednoducho nedostačujúci. Celkom schopnej CR25 – 11ks, prvdepodobne najlepší bombardér CANT Z.1007 -562ks. Tieto čísla sú alarmujúcu nízke.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

To Whitedog.

Výkon italského průmyslu je na delší povídaní.

Obecně šlo o to, že počet lidí v jednotlivých továrnách nebyl nijak velký. Ale i tak to nebylo špatné co se týká výroby letadel. jenže jak sem opakoval jinde.

G.50 a Cr.42 se vyráběly i po roce 1940 a to byla chyba.
Mc 200 i v roce 1942.
Problém byl s výrobou motorů pro Mc 202. Těch mohlo být více, ale měsíčně se vyrábělo cca 50 motorů a to muselo pokrýt výrobu Mc 202, Re 2001 a také potřeby bojových jednotek, nemluvě o různých prototypech s timhle motorem (počáteční serie Mc 202 se vyráběli s motory přímo do němců) . Výroba Mc 200 a 202 byla rozdělena mezi 3 závody ale v zásadě pouze továrna Breda byla schopna vyrobit větší množství. Mc 205 vyráběl již jen mateřský závod. Problém byla i typová roztříštěnost. Místo výroby jen Mc 205 a následně třeba G-55 se vyráběly oba typy současně a k tomu i Re-2005.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Len by som dodal že Bf-109E v Taliansku nie sú nereálne, Ked ich mohla v tom období dosať Jugoška, Rumunsko či Švajčiarsko.
Add nafukovací priemysel: tak by sa pridal jeden pracovní deň alebo jedna smena taký voľní priestor tam bol, keby to bolo o zdrojoch tak nie ale takto určite. On Bussines je Bussines ak by prišla objednávka tak by sa o nu Wili postaral.
Glock čo to presne skúmali Taliani v rokoch 39/40? Ten Bf-110 napr D by sa im celkom hodil, ak ked ich vlastní Ro-57 by jeho úlohy tiež zvládol.
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

No co se týká testů v 39 (od srpna) němci dodali na testy Ju-87, Bf-109E a He-111. Následně se testovaly i další typy.
Přece jen italové byli spojenci číslo 1 a němci jim tedy nabídli to nejlepší co tehdy měli. Bf-110 ne hned až posléze. A myslím že v té době ani němci netušili jak velké ztráty budou mít a že by kapacita třeba nemusela stačit. A italové nechtěli objednávat nijak velké počty. Jedno se o to vyzbrojit jedno Stormo což u stíhačů představovalo tehdy cca 50 strojů a u bombardérů 30 (+ nějaké zálohy)


Velké dodávky byly na Ju-87 cca 170 kusů
Bf-109 cca 300 kusů (RA i ANR dohromady)
menší třeba na Do-217 12 kusů + 3 kusy Bf-110 na výcvik
Jinak třeba v roce 1943 bylo objednáno 24 kusů Ju-88 (dodáno 12).

Další dodaná letadla byla Fi-156, Ju-52, DFS-230, Gotha 242

Nemyslím že by Romeo 57 zvládlo to co Bf-110 nebo Do-217. Tyto italové objednali pro posílení nočních stíhacích jednotek. Ro-57 byl nepovedený přepadový stíhač, předělaný na ne moc úspěšný stihací bombardér.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

whitedog - Podľa tohto tu,
http://spitfiresite.com/2010/04/british ... craft.html
spriemerovaná mesačná výroba UK stíhačiek 360ks v 1940, 590ks v 1941 čo sa zdá byť dostačujúce. Tento objem teba podeliť medzi západnú frontu, stredozemie a domínia a súčasne oddeliť od neho dodavky spitfirov, kt.až do 4/42 neopustili územie albionu. Potom objem vyčlenenej mesačnej výroby len pre Stredomorie je nízky.


To je sice pravda, jenže zapomínáš na několik stovek Tomahawků v Severní Africe.

whitedog - Porovnajúc trechnické paramete tak postaviť tucet mc200 proti tuctu hurikánov a letke blenheimov = vyrovnané straty na oboch stranách.
Ale poslať dva tucty mc200 vs tucet hurikánov a súčasne dva tucty mc200 proti letke blenheimov tam už by kvantita vychýlila ručičky váh v neprospech Britov.


Opět ti tady chybějí americká letadla - Tomahawky, Baltimory, Marylandy. Italové by asi nikdy nemohly překonat RAF kvantitou, stály nejenom proti továrnám ve VB, ale taky v USA.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Viem o Afrike v rokoch 40-41 ako o odkladisku pre Európu nevhodných typy (tomahawky, kittyhavky, blenheimy, battle, wellesly, gladiator, beaufort,maryland,swordfish, zabudol som na niečo?). Ale treba uznať, že aj toho čo italiani mali k dispozícii, mali ho nedostatok a aj to málo bolo nevyužívané v dôsledku napr. nízkej miery prevádzkyschopnosti.


.............Ad šmejdy. Mc 200 na Hurikána stačila bylo to tak 50/50............
Subjektívne cítim, že tento pomer je správny. Ako by si ohodnotil pomer Mc 200 vs torpédami al.bombami naložený beaufort, blenheim, swordfish ?
80/20 ?


............G.50 a Cr.42 se vyráběly i po roce 1940 a to byla chyba.................
Ale čo by vyrábali namiesto nich? Voľné kapacity by boli preplnení drakmi Mc202,Re2002 márne čakajúcimi na jeden z tých 50 vyrábaných motorov. Za tejto situácii nemali na výber a museli pokračovať vo výrobe Cr.42, lepšie aspoň nejaká stíhačka ako žiadna. Vzduchom chladený motor a zabehnutá výroba Cr.42 sú plusom.

Stále sa môže vyskytnúť situácia, keď bombardér nebude chránený doprovodom, a vtedy v stretu CR42 vs bombardér ma CR návrh. V porovnaní s ním je to stále plnohodnotná stíhačka. Pošli zopár CR do boja a za obvyklých podmienok nebudú mať šancu, neprerazia stíhaciu obranu. Pošli ich množstvo, na správne miesto v správnom čase a výsledok môže byť prekvapujúci.
Mám za to, že neexistuje zlí lietadle, ale len lietadlo, ktorého účinnosť bola degradovaná nesprávnym bojovým nasadením.
cheche až na Bredu88, tej by nepomohla ani levitácia.:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



..........Add nafukovací priemysel: tak by sa pridal jeden pracovní deň alebo jedna smena taký voľní priestor tam bol.........................
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Speer Ako vyplýva z uvedeného prameňa nemecká ekonomika nebola ani v 1941/42 plne prevedená na vojnovú výrobu. Kapacity, zdroje by boli ale chýbal niekto kto by to urobil /prikázal 6. pracovný deň a dvojité zmeny. V tej eufórii z neustálych úspechov wehrmachtu by si to nikto nemohol dovoliť. Hitler/goebels blúznili o skorom skončení vojny. V tejto situácii by nenariaďovali povinné nábory do priemyslu a odriekanie v podobe 6. pracovného dňa a dvojitých zmien. Preto o Bf109 v 1940 niet čo povedať a asi ani o rozbehnutí licenčnej výroby v taliansku.

Ale ak už by som si musel v 1940 vybrať medzi Bf109E a Mc202 (hypoteticky uť tak skoro), tak beriem Mc202. Dosť láka predstava v podstate neprerušenej výroby drakov mc200 prevedenej na kompletáciu s motorom DB601 - za málo peňazí dosť muziky, do nevýkonneho draku narvať výkonný motor a dostať stroj nad hurikánmi, curtismi . Po nedostatku výkonných motorov <50ks, talianom citeľne chýbala aj kanónová stíhačka. Predsa kanónový zásah je neporovnateľný s 12,7mm.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vybírat si mezi Bf 109 a MC 202 nemá moc význam. MC 202 nebyl současník Emila, ale Friedricha, jehož vývoj byl zahájen již někdy v roce 1938. Netuším, kdy byl zahájen vývoj u Macchi (prototyp vzlétl asi v létě 1940?). Výroba Bf 109 E de facto skončila s rokem 1940, její protahování by nutně omezilo výrobu nastupující verze F. Otázka tedy spíše směřuje na Bf 109 F, nežli E a tam je porovnání jednoznačné.
Italové skutečně srovnatelný stroj vyvinout nedokázali - a to siá myslím i o MC 205, nebo G55. Vše tak maximálně dorovnávalo to, co již bylo u Luftwaffe o rok dříve.. Osobně se mi jako ideální jeví licenční výroba všeho v italských továrnách. Motory počínaje, přes zbraně, vybavení a samotné draky konče.
Kdyby Říše jela od počátku války naplno, tak by samozřejmě její průmysl v rámci tehdejšího vytížení zvládl pokrýt potřebu snad všech satelitů. Ale to je opravdu hodně velký kdyby a de facto nemá smysl se jím zaobírat..
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Sice je to OT, ale zrovna tohle by mě zajímalo a to výrobní kapacity Třetí říše na počátku války, kdyby jela na plné obrátky (včetně např. Protektorátu Čechy a Morava). Ale to by si zasoužilo samostatný článek.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Ako by si ohodnotil pomer Mc 200 vs torpédami al.bombami naložený beaufort, blenheim, swordfish ?
80/20 ?


No záleží na letové hladině ale nejhůř by na to nbyl asi Swordfish. Šance Beaufortu bych viděl tak 60/40

Ale čo by vyrábali namiesto nich? Voľné kapacity by boli preplnení drakmi Mc202,Re2002 márne čakajúcimi na jeden z tých 50 vyrábaných motorov.

No třeba Mc 200 (používali sztejnej motor A-74) ale to asi nebylo průchodné
Výzbrojně byla tato letadla na tom stejně ale 200 byla bez pochyb nejlepší

Srovnání Bf-109 s Mc 202 je na místě (stejný motor) ale Italové mohli mít E-čko o rok dřív něž Mc 202 a to by zřejmě byla výhoda. 109F měl jinej motor a proto se to nedá moc s 202 srovnat.

Jinak chápu že Hans preferuje němce, ale pokud beru že Mc 205 přišla na podzim 42 byla současník 109G a rozhodně byla lepší při horší kvalitě motoru. A pokud chci poměřovat třeba G-55 nebo Re-2005 tak s Bf-109G/R6 a tam byl něměc opět horší (i přes lepší motor). Obecně nejvýše hodnotili italové Mc 205 a pak standardní 109 (oba do výšky 5000 metrů). Výše byla třeba Re 2005 lepší. Víc o srovnání těchto typů bude v tématu o ANR.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

.............No třeba Mc 200 (používali sztejnej motor A-74) ale to asi nebylo průchodné . Výzbrojně byla tato letadla na tom stejně ale 200 byla bez pochyb nejlepší.........

S tým možno len súhlasiť. Okrem zvýšenia objemu (to je to načo som poukazoval vyššie) výroby lepšej stíhačky, unifikácia výzbroje taktiež nieje na zahodenie.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

..........Vybírat si mezi Bf 109 a MC 202 nemá moc význam..............

No význam to má, najmä pre niekoho kto by s určitosťou nezvládol konverziu výroby na úplne iný typ lietadla.

Licenčná výroba bf109E by bolo nekonečná cesta problémov, nie je to len o postavení hliníkového draku, ale hydraulika, nové typy zariadení, zbraní, maziva, iné technologické postupy a pod.

Teraz si zoberme, že majú schopný drak Mc200 a do neho stačí dať DB601 motor, za veľmi málo námahy sa dostavajú na „úroveň“ s emilom. Tú úroveň treba chápať v kontexte na pomery panujúce v Stredomorí, ktoré boli na nižšej úrovni ako v západnej Európe. Aj keď mc202 chýbajú kanóny, tak jej kvalita v mieste bojiska bola veľmi dobrá. Porovnávať mc202 so západoeurópskym bojiskom je zbytočne tam neležala oblasť jej nasadenia. Mc202 oproti existujúcej triáde Mc200,G50,Re2000 a CR42 posunula kvalitu razantne vyššie a to za nepomerne nižšie náklady ako licencia emila. Fritz by si vyžiadal ďalšie náklady navyše.



Rovnakým spôsobom postupovali briti, do SpitII ktorý v 1941 nestači,l doslova cez noc namontovali výkonnejší motor a vznikol konkurencieschopný SpitV.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“