Ikarus MŠ.1 - První létající člun Jugoslávské konstrukce

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Ikarus MŠ.1 - První létající člun Jugoslávské konstrukce

Příspěvek od major.plk »

Ikarus MŠ.1 - školní létající člun

Obrázek

[align=justify]Ikarus ŠM byl první zcela původní jugoslávskou konstrukcí letadla. Již na počátku 20. tých let se sice objevily první produkty domácího leteckého průmyslu, ale jednalo se kopie malých letadel Brandeburg.

Vývojem nového stroje se již na přelomu roku 1921/1922 začal zaobírat inženýr Jožef Mikl (s křestním jménem tohoto konstruktéra se setkáte ve tvarech: Josef, Jožef a Jože a jeho příjmení je uváděno ve tvaru Mickl nebo Mikl). Tento konstruktér se věnoval problematice létajících člunů již před 1. světovou válkou. V roce 1914 navrhl stavbu třímotorového létajícího člunu Grosskampfflugzeug G-1, nesoucí dvě torpéda a vyzbrojeného kanóny ráže 66 mm d/20.
Obrázek

Ing. Mikl předložil plány na nový dvouplošný jednomotorový hydroplán Ministerstvu Války a válečného námořnictva SHS ( Ministarstvu vojske i mornarice Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca), v roce roce 1923. V tomto období ještě Mikl pracuje ve vzduchoplaveckém arzenálu "Vazduhoplovnog arsenala". Stroj měl být určen k výcviku námořního letectva SHS "Pomorskog vazduhoplovstva". Které svou koncepcí a v té době i výzbrojí bylo dědicem staré k.u.k. Marine-Luftwaffe viz. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3424.
Obrázek Připravené stroje Ikarus MŠ.1 školní letky na základně v Kumboru.

[align=justify]V nové konstrukci ing. Mikl zhodnotil své válečné zkušenosti. Návrh byl ministerstvem schválen a bylo rozhodnuto o výrobě. V té době však ještě nebylo rozhodnuto o možném výrobci, ale v roce 1924 byly rozhodnto o výrobě v závodech Ikarus v Novém Sadu ( podnik pozdějí většinu výrobních kapacit přesunul do Zemunu). Samotné označení ŠM by mělo znamet buď Školski Mercedes nebo Školski Mickl, tedy školní hydroplán poháněný motorem Mercedes nebo druhé písmeno označuje konstruktéra stroje Josefa (Jože) Mickla, posladní a nejpravděpodobnější výklad zratky zní Školsko-Mornaricki tedy školní-námořní. Příslušníci námořního letectva však stroj přezdívali jménem "Šimika".
Obrázek

[align=justify]Prototyp byl dokončen koncem října 1924 a první let se konal 10.listopadu 1924. Vzhledem k tomu že závody Ikarus se nacházely hluboku ve vnitrozemí v Novém Sadu prototyp startoval a přistával na jednom z ramen Dunaje. Zkušebním pilotem byl Dimitrije Konjović. Tyto zkušební lety trvaly do 25. listopadu. Zkušební komise byla s výsledky pokusných letů velice spokojena a rozhoda se pokračovat v dalších náročnějších pokusech na moři. Tyto testy začaly v dubnu roku 1925 na staré základně námořního letectva v Kumboru u Boky Kotorské, známé již z dob c.k námořnho letectva. Ještě během těchto tetů byla uzavřena smlouva o dodání první série 6 strojů jednotkám námořního letectva. Tyto stroje byly převzaty v březnu 1926.
Obrázek

Technický popis

[align=justify]Ikarus MŠ.1 byl hydroplán v dvojplošném uspořádání celodřevěné konstrukce. Trup ve tvaru člunu měl dřevěnou kostru a byl pokryt překližkou. Křídla byla šípovitě lehce prohnutá do zadu s dřevěnými žebry. Tato křídla byla ve střední části krytá překližkou zatímco většina jejich povrchu byla potažena plátnem. Na krajích dolního křídla se nacházely malé plováky, jejichž úkolem bylo zajišťovat stabilitu stroje při přistání na hladinu. Motor byl uložen v gondole pod horním křídlem. V éto gondole byla umístěna i jedna malá nádrž na pohoné hmoty. Další nádrž byla v trupu stroje. U prototypu bylo použito československého motoru Blesk o výkonu 100hp. U prvních 6 sériových strojů byl použit motor o stejném výkonu ale typu Mercedes DI u dalších sériových strojů byl však instalován výkonější motor o 120hp a později i 160 hp. Motor s vrtulí byl instalován v tlačné konfiguraci. Vrtule byla dřevěná. Celkem bylo vyrobeno 42 strojů všech verzí.
Obrázek

Operační použití

[align=justify]Stroje Ikarus ŠM sloužily v jugoslávském námořním letectvu až do dubna 1941. Po celou tuto dobu byly nejpočetnější sérií hydroplánů používaných v Jugoslavii. V době vypuknutí války byla již zastaralá, bez jakéhokoliv bojového významu. Jako cvičný letoun však dobře splnila do něj kladené požadavky. Dále nalezla uplatnění při mapování pobřeží a při čištění jadranského pobřeží od min. Mezi další úkoly stroje patřilo řízení palby pobřežních baterií. Letadla se používala i při dopravě pošty a byly realizovány pokusy s nesením torpéda ráže 450mm. Korvetní poručík Eugen Šoštarić zaznamenal na tomto stroji první jugoslávský výškový rekord rekord když 29. října 1929, když s jedním standardnim strojem ŠM o výkonu motoru 120hp dosáhl výšky 6720m. Počátkem roku 1936 získaly dvě "Šimiky" i aerokluby ve Splitu a Sušaku. V roce 1941 Italská armáda ukořistila čtyři nepoškozené stroje ŠM serijových čísel 7, 23, 26, 57. Všechny tyto stroje však byly záhy pro svoji zastaralost zrušeny.
Obrázek
Příslušnící námořního letectva v pozasí ŠM.1

[align=left]Parametry stroje

Rozpětí horního křídla 14.50 m
Rozpětí dolního křídla 11.50 m
Nosná plocha 35 m²
Délka trupau 9.75 m
Výška 3.58 m
Motorom Mercedes DI.
výkon (hp) 100 120 160

Prázdná hmotnost (kg) 730 800 900
Vzletová hmotnost (kg) 1010 1150 1180
Specifično zatížení křídla (kg/m2) 26.5 - 31

Maximální rychlost (km/h) 120 126 140
Přistávací rychlost (km/h) 45 55 60
Stoupání na 1000 m (min) 8 6 6
Dostup (m) 3000 5000 5000
Vytrvalost (h) 3 2 2


Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) major.plk dne 3/5/2010, 10:32, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Připadá mi to jako nedodělané - je to všechno? Co je text Tvůj a co citace a z čeho - to je jaký text ty věty na konci?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Nástupci hydroplánu Ikarus MŠ.1

Příspěvek od major.plk »

Nástupci hydroplánu Ikarus MŠ.1

Obrázek
Rozestavěný prototyp Ikarus IO

[align=justify]Cílem Jože Mikla bylo vždy konstruovat velké mnoha motorové dopravní hydroplány, na realizaci těchto plánů však nebylo v tehdejším SHS ani pomyšlení. Mikl se rozhodl alespoň pokračovat ve vývoji hydroplánů pro dálkový průzkum schopných napadat nepřátelská plavidla bombardováním. Prototyp takového stroje s motorem o výkonu 260 hp byl naván IM/izvidjac mornaricki- mořský zvěd byl dokončen v roce 1926. Tento stroj se však již během prvého letu zřítil a pilot zahynul.

Obrázek Ikarus IO

[align=justify]Po této nehodě se Mikl rohodl použít k pohonu motor Liberti o výkonu 400 hp. Pro nový stroj bylo zvoleno označení IO/izvidjac obalni. Prototyp byl zalétán v roce 1927 a roku do 1929 námořní letectvo objednalo 37 kusů těchto letadel. Posádka tohoto stroje byla trojčlená a obranu letounu zajišťovalo kulometné dvojče ovládané střelcen sedícím na přídi stroje před pilotem. Celková koncepce a konstrukce stroje byla prakticky identická se strojem Ikarus MŠ.1.rup ve tvaru člunu měl dřevěnou kostru a byl pokryt překližkou. Křídla byla naopk od jeho předchůdce rovná s dřevěnými žebry. ato křídla byla ve střední části krytá překližkou zatímco většina jejich povrchu byla potažena plátnem. Na krajích dolního křídla se nacházely malé plováky, jejichž úkolem bylo zajišťovat stabilitu stroje při přistání na hladinu. Motor byl uložen v gondole pod horním křídlem. V éto gondole byla umístěna i jedna malá nádrž na pohoné hmoty. Další nádrž byla v trupu stroje.
Naposledy upravil(a) major.plk dne 3/5/2010, 10:35, celkem upraveno 2 x.
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Model stroje Ikarus MŠ.1

Příspěvek od major.plk »

Model stroje Ikarus MŠ.1

[align=justify]Stroj má typickou kamufláž používanou námořním letectvem SHS v polovině dvacátých let. Některé stroje vedel modré barvy na všech plochách používaly na horních i barvu modrozelenou. Ve třicátých letech se charakteristickou barvou námořních letadel stal šedá barva.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) major.plk dne 3/5/2010, 10:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tak to už je kolego jiné kafe. To už snese jiný pohled. Děkuji a v tomto duchu pokračuj.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“