Věžová bitevní loď USS MAINE (ACR-1) - 1890

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Věžová bitevní loď USS MAINE (ACR-1) - 1890

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrázek
Věžová bitevní loď USS MAINE (ACR-1)
USA
rok 1890
Lodě ve třídě:
USS Maine- (1888 – 1890 - 1895)

* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.

Spojené Státy Americké během občanské války vedené v 60.letech 19.století vyvinuli celou řadu zajímavých a na svou dobu pokrokových lodních konstrukcí a to bez ohledu na to jestli se jednalo o severní Unii nebo jižanskou Konfederaci. Z války tak země vyšla sice s obrovskými lidskými i hmotnými škodami, ale zároveň posílena o nové konstrukce, technologie a taktiky vedení války. V lodní konstrukční škole pak pod dojmem úspěšného válečného vystoupení lodí zvaných podle svého zakladatele Monitory, se tato plavidla dále rozvíjela, přestože jejich nautické schopnosti nebyli zrovna vhodné pro plavbu na otevřeném moři. Ostatně to se stalo i osudné samotnému prvnímu Monitoru, který se při rozbouřeném moři potopil. Přesto ale USA dále rozvíjelo svou početnou flotilu monitorů, která pak měla za úkol bránit především pobřežní vody. K tomuto účelu skutečně postačovali, navíc díky svému nízkému ponoru mohli podnikat plavby i po větších řekách do vnitrozemí.

Jenomže doba se měnila a i USA, kde po občanské válce dávali přednost neutralitě a izolaci před světem, se začali pozvolna rozhlížet kolem sebe. A co viděli? Evropské země, které se předháněli v tom, kdo získá větší a výdělečnější kolonie. Jako krásný příklad mohlo posloužit Německo, které se po staletích rozdrobenosti roku 1871 sjednotilo a v následujících desetiletích si vybudovalo poměrně velkou koloniální říši. Jelikož i v USA bylo jasné, jakou výhodou mohou kolonie poskytovat jako zdroj nerostných surovin a odbytiště pro domácí produkty, tak vláda začala rovněž po vzoru evropských zemí spřádat plány na získání takových kolonií. V daném americkém regionu pak hrálo prim v koloniální politice Španělsko. Toto pyrenejské království, ale již byla jen odleskem slávy, kterou si postavilo na zlatě a stříbře těženém na Španěly objeveném americkém kontinentě. Proto prvním terčem expanzivní politiky USA mělo být Španělsko a jeho od domovských vod odlehlé kolonie. Za tím účelem ale bylo potřeba postavit takovou námořní flotilu, která by se na rozdíl od „monitorů“ nemusela bát se pustit na otevřené moře a podnikat delší několikaměsíční plavby. Kromě plánu na ovládnutí španělských kolonii si museli USA udržet svou námořní nadvládu na americkém kontinentě. V Jižní Americe totiž sílili země jako Brazílie a Chile, které čile budovali své námořní síly. V roce 1883 Brazílie objednala stavbu bitevní lodě Riachuelo (výtlak 5.000 tun, výzbroj 4x225 mm), která se rázem stala nejsilnější jednotkou v Jižní Americe, ale s tím se Argentina ani Chile nehodlali smířit. Aby tedy USA mohli pomýšlet na španělské kolonie a nad nadvládu americkému kontinentu, museli rychle vybudovat silnou flotilu. Po vzoru nejmodernějších lodních konstrukčních škol a s využitím svých zkušeností se stavbou monitorů, začali v USA tedy stavět nové bitevní lodě a první z nich byla USS Maine.
Obrázek Obrázek Obrázek
spuštění Maine na vodu 1890


KONSTRUKCE
USS Maine, jako první loď pojmenovaná po americkém státě Maine, pak byla produktem tohoto ambiciózního námořního plánu. Jednalo se o pancéřovou věžovou loď, která byla Američany klasifikována jako pancéřový křižník, později jako bitevní loď druhé třídy. Jejím primárním úkolem byla ochrana pobřežních vod. Vzhledem k nedaleké španělské Kubě však mohla být použita i v boji mimo vlastní domovské vody. Jak pronesl Předseda Sněmovny ve věci námořnictva, H.A.Herbert v Kongresu (volná citace) „Kdyby naše staré námořnictvo bylo konfrontováno s Richauelo, je sporné, zdali by se vůbec nějaké plavidlo s americkou vlajkou dostalo do přístavu“. Když takto bylo vedení amerického námořnictva konfrontováno s možností existence válečných lodí v blízkosti amerického pobřeží, začalo v roce 1884 plánovat výstavbu vlastních jednotek. Jedním z hlavních požadavků bylo zkonstruovat takové plavidlo, aby mohlo využít všech hlavních amerických přístavů, i těch s mělčím dnem. Rozhodnutí tedy padlo na stavbu lodi s délkou 91 metrů a výtlakem kolem 7.000 tun. O rok později byly předloženy ministru námořnictva Williamu Collinsi Whitneyovi dva návrhy. První byl na plavidlo o výtlaku 7.500 t a druhý na loď o výtlaku 5.000 t (klasifikován jako pancéřový křižník). Whitney ale rozhodl požádat Kongres a povolení ke stavbě dvou plavidel o výtlaku 6.000 t. Kongres jeho žádosti vyhověl a dne 3.srpna 1886 byla vystavena objednávka. Podle předložených konstrukčních návrhů při výběrovém řízení bylo rozhodnuto postavit Maine, jakožto „obrněný“ křižník o s rychlostí 17 uzlů s příďovým klounem a hlavní výzbrojí 4x 254 mm. Druhá loď Texas pak byla stavěna jako bitevní se silnějším pancéřováním a výzbroji v podobě dvou děl ráže 305 mm. Stavbou USS Maine byla pověřená loděnice New York Naval Shipyard, Brooklyn (New York). Cena byla uzavřena na částku 4.677.789,- USD.

Dle zadání měla Maine mít dvojité dno, hlavní výzbroj v podobě čtyř děl ráže 254 mm s možností palby přes příď i záď. Dále byla specifikována střední výzbroj v podobě šesti děl ráže 152 mm, řady děl menších ráží, doplněných o šestici torpédometů a loď měla být schopna nést i dva torpédové čluny. Mnoho detailů bylo pak v průběhu stavby ještě průběžně upřesňováno, jako například počet hlavních stěžňů. Původně měli být tři a to i včetně oplachtění (takeláže). Nakonec byly pouze dva bojové, bez možnosti nesení plachet. Ostatně, byla to první loď tohoto typu a hned stavěna v domácích loděnicích bez potřebných zkušeností.

Vítězný návrh pro USS Maine byl nakonec předložen „Odborem Stavebnictví a oprav“, zatímco USS Texas navrhoval britský konstruktér William John, který v té době pracoval pro loďařskou společnost Barrow. Oba vítězné návrhy svým vzhledem připomínali brazilskou loď Ricachuelo, u které byla hlavní výzbroj soustředěna do dvou věžiček na sponsonech (vystupujících částečně z trupu) umístěných po stranách plavidla. Palubní nástavby tak byly dělovými věžemi a palebnými sektory rozděleny na tři vzájemně oddělené sektory. Okrajové nástavby tak ale bránili ve větším palebném poli, nicméně požadavek vedení palby přes příď i záď byla splněna, i když v omezené míře.

Více o USS Texas ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=357 ... =uss+maine

Maine tedy byla stavěna jako loď o celkové délce 98,9 m, šířce 17,4 m a ponoru 6,9 m. Její standardní výtlak byl 6.682 t a plný 6.789,2 t. Dvojité dno krylo pouze trup od hlavního stěžně k zadní části pancéřové citadeli. Loď byla rozdělena na řadu vodotěsných přepážek, které chránily před zaplavením důležité části plavidla v případě poškození boků. Výška metacentra byla 1,1 m. Příď pak byla vybavena tehdy m´dní zbraní, klounem.

Pohonnou jednotku dodala firma N.F. Palmer Jr. & Company's Quintard Iron Works z New Yorku. Ta pak byla tvořena dvěmi vertikálními trojčinnými parními stroji o celkovém navrženém výkonu 6.930 kW (9.293 koňských sil). Výkon se přenášel na dvojici lodních šroubů o průměru 4,57 m. Během zkoušek ale byl dosažen o něco slabší výkon 6.711,3 kW. Parním strojům páru dodávalo osm samostatně stojících parních kotlů na mořskou vodu typu Scotch. Jejich pracovní tlak byl 930 kPa (9,5 kgf / cm2, kilopondů) při teplotě 184°C. Během plavebních zkoušek bylo dosaženo maximální rychlosti 16,45 uzlů (30,47 km/h) čímž nebyl splněn požadavek na rychlost 17 uzlů. Vezená zásoba uhlí byla 896 – 910 tun. O elektriku pro vnitřní osvětlení a světlomety se starala dvě malá dynama. Posádku tvořilo celkem 355 mužů (Někdy uváděno 374) z toho 26 důstojníků, 290 námořníků a 39 členů námořní pěchoty.
Obrázek Obrázek
hlavní dělová věž a plánek USS Maine


VÝZBROJ
Hlavní výzbroj byla soustředěna do dvou válcových dělových věží, které známe především z monitorů. Původně měla být děla umístěna v otevřených barbetách, ale nakonec bylo rozhodnuto umístit je do věží, kde bude i obsluha lépe chráněna. Tyto věže pak stály každá na jednom boku, přičemž přední stála na pravoboku před velitelským můstkem, kdežto zadní stála na levoboku v prostoru mezi komíny a zadním stěžněm. Obě věže pak byly umístěny tak, aby mohli vést palbu v ose plavidla i do boků zároveň. Nicméně již v případě odchylky o pár stupňů z osy lodi zabraňovalo jedné či druhé věži vést současnou palbu. Stejné tak byly omezeny i palebné sektory na boku, i když v jejich případě byl odměr o něco lepší než při palbě vedené v ose plavidla, kde navíc vadili palubní nástavby. Musíme tedy konstatovat, že toto uspořádání hlavních dělových věží nebylo zrovna ideální a samotná palba podél blízkých palubních nástaveb (v ose) nebyla raději ani prováděna. Nehledě na to, že obě věže byli umístěné příliš u boků plavidla a z části jej i přesahovali. Nepřátelský projektil si tak mohl proklestil pouze cestu skrz vlastní pancéřování věží nebo barbet a zasáhl ihned důležitá místa. V případě, že by byly věže umístěny ve střední ose lodi, jejich ochrana od boků by tak byla výrazně vyšší.

Obě věže byly hydraulicky poháněny a osazeny každá dvěma děly ráže 254 mm (10"/30 - 25.4 cm - Mark 2) o délce hlavně 30 ráží. Bez komory měla tato zbraň hmotnost 22.770 kg při délce hlavně 8,359 m. Dělo dokázalo vystřelovat AP projektil o hmotnosti 231,3 kg úsťovou rychlostí 610 m/s na vzdálenost 18.290 metrů při elevaci 15° (-3 / +15°). Průraznost projektilu na vzdálenost 5.490 m byla 175 mm, na 8.230 m ještě 147 mm a na vzdálenost 10.920 m to bylo 107 mm. O výstřel se postarala výmetná nálož o hmotnosti 42,2 kg. Pracovní tlak v hlavní byl 2.200 kg/cm2. Kadence střelby byla v době převzetí lodi námořnictvem 0,66 ran za minutu. Po modernizaci v roce 1905 pak obdobný typ děla již dokázala střílet kadencí 2-3 rány za minutu. V případě Maine však ale již k modernizaci nedošlo. Vezená zásoba munice byla 90 střel na hlaveň. Celkem tedy bylo na lodi naloženo 360 střel o hmotnosti 83,268 tun. K tomu pak musíme připočíst výmetné nálože, které dohromady vážili dalších 15,192 tun. USS Maine tak na palubě měla téměř 100 tun výbušnin jen hlavní ráže (samozřejmě samotný projektil nebyl tvořen jen výbušninou).

Střední dělostřelectvo představovalo celkem šest děl ráže 152 mm Mark 3 o délce hlavně 30 ráží, které byly umístěny v kasematách vždy po třech na jednom boku (dvě na přídi, dvě na zádi a poslední dvojice ve středu lodi). Dělo bylo zkonstruováno v roce 1883 a o dva roky později vstoupilo do služby. Hmotnost hlavně byla 4.994 kg (Mark 1) bez komory, při délce 4,572 metru. Celková hmotnost děla (věže) byla 9.065 kg. Kadence palby byla asi 1,5 rány za minutu, přičemž AP projektil měl hmotnost 47,7 kg a nabíjení zbraně se provádělo ručně. Kadence tak byla do značné míry ovlivněna sehranosti obsluhy. Výmetná část vážila 8,5 kg. Úsťová rychlost projektilu byla 594 m/s, pracovní tlak 2.100 kg/cm2, dostřel při maximální elevaci 12° (-7 / +12°) byl asi 8.000 m. Stranový odměr +150 / -150°. Vezená zásoba munice byla asi kolem 100 projektilů na hlaveň.

Proti rychle plujícím nepřátelským plavidlům byla na palubě řada dalších děl menší ráže. Jednalo se o 7 kusů 57 mm děl typu Driggs-Schroeder namontovaných na palubních nástavbách. Ta vystřelovala projektily o hmotnosti 2,7 kg úsťovou rychlostí 538 m/s s kadencí až 20 ran za minutu (podle sehranosti obsluhy). Dostřel byl 7.955 m. Tato výzbroj byla doplněna o čtyři rychlopalná 37 mm děla Hotchkiss a stejný počet 37 mm děl typu Driggs-Schroeder. Čtyři zbraně byly namontovány na palubních nástavbách, další dvě pak v malých kasematách na úplné zádi lodi a poslední dvě stáli v marsech na stěžních (každý na jednom stěžni). Hmotnost střely byla 0,5 kg, kadence až 30 ran za minutu a dostřel 3.200 m. Na palubě byly ještě kromě dělové výzbroje 4 kulomety typu Gatling.

Kromě dělové a kulometné výzbroje měla Maine i čtyři 457 mm torpédomety umístěné vždy po dvou na bocích. Pravděpodobně se jednalo o typ Whitehead 18" (45 cm) Mark 1 zkonstruované kolem roku 1888. Při délce 3,556 metrů mělo hmotnost 383 kg přičemž výbušná hlavice představovala 53,5 kg z celkové hmotnosti. Dosah torpéda při 26,5 uzlové rychlosti byl 730 m. Maine také byla schopna nést dva torpédové čluny o délce 14,8 m a výtlaku 15 t. Ty byly poháněny parním strojem a vyzbrojeny 356 mm torpédem typu Howell. Nakonec ale byl postaven jen jeden člun, který navíc měl nevyhovují rychlost 12 uzlů (22 km/h). Proto nakonec byl přeložen na námořní stanici do Newport na Rhode Island jako školící plavidlo.

Hmotnost boční salvy:
4 x 254 mm = 925,2 kg
3 x 152 mm = 143,1 kg
Celkem: 1.068,3 kg

Obrázek Obrázek
torpédová místnost


PANCÉŘOVÁNÍ
Hlavní boční pancéřový pás byl vyroben z niklové oceli (Harwey) a měl maximální sílu 305 mm, ke spodnímu okraji se zeslaboval na 178 mm. Jeho výška byla 2,1 m přičemž 0,9 m bylo skryto pod úrovni vodní hladiny. Chránil boky lodi v délce 54,9 m, tedy především místa, za kterými byla umístěna kotelna, strojovna a muniční sklady. Na konce pak navazovala pancéřová 203 mm silná přepážka (5,4 m) dále zeslabena na 152 mm, která tak uzavírala centrální citadelu. Pancéřová paluba o síle 51 mm pak vybíhala až k přídi, kde vyztužovala příďový kloun pro případ taranování nepřátelského plavidla. K bokům skloněná strana pancéřové paluby pak měla sílu 76 mm. Zadní část pancéřové paluby pak od příčné přepážky vybíhala směrem k zádi až pod čáru ponoru, kde chránila hnací hřídele a řídící ústrojí. Hlavní dělové věže pak chránil 203 mm silný pancéř a barbety 305/254 mm. Velitelskou věž pak kryl 254 mm silný pancéř. Další ochranný prvek představovaly již pouze uhelné bunkry umístěné mezi skosenými segmenty pancéřové paluby a lodními boky, které mohly nepancéřované prostory poměrně dobře chránit proti účinkům granátů menší ráže.

TTD - věžová bitevní loď MAINE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: USA
* Délka: 98,86 m
* Šířka: 17,40 m
* Ponor: 6,86 m
* Výtlak (standardní): 6.682 t
* Výtlak (plný): 6.789 t
* Výzbroj: 4x254 mm (2xII), 6x152 mm (6xI), 7x57 mm (7xI), 8x37 mm (8xI), 4xMG, 4 x Torpédomet ráže 457 mm
* Pancéř paluba: 51 - 76 mm
* Pancéř boky: 305 mm
* Pancéř dělové věže: 203 mm
* Pancéř velitelská věž: 254 mm
* Lodní přepážky: 152 mm
* Výkon strojů: 6.711,3 kW (8 parních kotlů Scotch)
* Dojezd:
* Vezená zásoba paliva: 896 - 910 tun uhlí
* Rychlost: 16,45 uzlů (30,47 km/h)
* Posádka: 355 členů posádky


BOJOVÁ KARIÉRA
Kýl USS Maine byl založen dne 17.října 1888, na vodu byla slavnostně spuštěna dne 18.listopadu 1890 za přítomnosti vnučky Námořního tajemníka Benjamina F.Tracyho, Alice Tracey Wilmerdingové, která také stavbu finančně podpořila. Námořnictvo si loď zařazenou do stavu jako Pancéřový křižník # 1 převzalo dne 17.září 1895, kdy se jejím kapitánem stal Arent S.Crowninshield (*1843 - +1908). Samotná stavba se tak protáhla na 7 let a loď byla do služby zařazena jen o pár měsíců dříve, než od roku 1892 stavěné řadové bitevní lodě třídy Indiana.

Většinu své aktivní služby trávila Maine v hlídkových službách podél východního pobřeží USA a v Karibiku. V lednu 1898 byla z Key West na Floridě vyslána do španělské Havany, aby ochránila americké zájmy během probíhajících občanských nepokojů. O tři týdny později ve 21:40 hod dne 15.února 1898 došlo na Maine (v té době ji od března 1897 velel kapitán Charles Sigsbee) k výbuchu za těžkých ztrát na lidských životech. Na 266 námořníků zemřelo během exploze nebo krátce po ní. Následkem výbuchu později zemřelo dalších 8 námořníků. Zachránilo se jen 89 námořníků, z toho 18 důstojníků, jejichž kajuty se nacházeli na zádi. Ta šla ke dnu jako poslední, protože k výbuchu došlo v přední části. Potopení USS Maine pak zavdalo USA příčinu k vyhlášení válce Španělsku. Zastánci války používali pak válečný pokřik „Pamatujte na Maine. K čertu se Španělskem!“.

Více o potopení USS Maine naleznete ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=255 ... =uss+maine

Seznam námořníků ZDE: http://www.spanamwar.com/mainecrw.htm

Obrázek Obrázek
dělostřelci v torpédové místnosti a důstojnicka kabina 1896

Obrázek Obrázek
vrak Maine a pohřeb posádky v Havaně 1898



Zdroje:
http://www.history.navy.mil/photos/sh-u ... /maine.htm
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
http://www.cityofart.net/bship/maine.html
http://www.spanamwar.com/maine.htm
http://www.navsource.org/archives
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Kapitán Sigsbee ve své kajutě - Typ Torpédového člunu, které měla Maine nést

Obrázek Obrázek
USS Maine - Loď pod Brooklynským mostem v New Yorku

Obrázek
USS Maine v Havaně pár týdnů před výbuchem
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

kacermiroslav - Nečekal jsem že se k tématu bitevní lodi Maine ještě jednou vrátíš a napíšeš o ní samostatný článek, ale povedlo se ti to velmi dobře a ta obrázová dokumentace je nádherná.

Pokud bych měl použít Pátračovu hodnotící stupnici, tak bych tohle plavidlo ohodnotil jako hezké, ale z vojenského hlediska za moc nestálo, i když přeci jenom neslo alespoň čtyři těžká děla (na rozdíl od Texasu). Ale pokud by Maine měla podporovat koloniální výboje proti Španělsku, tak by mohla narazit na bitevní loď Pelayo, která byla rozhodně silnější.

Je zajímavé že brazilská třída bitevních lodí Riachuelo ovlivnila lodní konstruktéry hned v několika zemích, protože Američané nebyli jedinní. Rusové zcela vážně uvažovali že by podle této konstrukce upravili projekt bitevní lodě Imperator Nikolaj I. a nic bych za to nedal, že i rozmístění děl u čínských bitevních lodí Zhenyuan a Dingyuan mohlo být ovliněné dvojící těchto brazilských obrněnců.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Již po několikáté tu mluvíte o třídě brazilských obrněnců Riachuelo, ale pořád nic konkrétního. Nemohli byste sem hodit něco konkrétnějšího.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

To je slovo do pranice:-) takže je to na samostatný článek ta třída Riachuelo. Kdopak se toho "dobrovolně chopí?:-)))

Obrázek
Krásné schéma USS Maine (ve formátu pdf)
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 22/3/2011, 10:01, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

kačer miroslav?... :?: :rotuj:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

No tak tedy dobrá, pánové. Já se toho ujmu, protože jsem to již částečně slíbil v diskusi k článku o peruánských křižnících třídy Almirante Grau. Takže všeho nechávám a o víkendu začínám pracovat na bitevních lodích třídy Riachuelo, ale abyste měli zatím o čem přemýšlet, tak sem umísťuji následující obrazek, kde je zobrazena jedna z lodí třídy Riachuelo a jsem zvědavý jestli někdo z vás uhádne která to je. Možnosti jsou jenom dvě (Riachuelo a Aquidaba) a znalec je musí poznat na první pohled podle počtu komínů.

Obrázek

kacermiroslav - tebe se tato trivialně jednoduchá otázka samozřejmě netýká, ale zaujal mě obrázek té torpédovky, kterou měla být vyzbrojena bitevní loď Maine. Přiznávám, že je to zatím první fotografie těchto miniaturních torpédovek, kterou jsem kdy viděl. Nevíš něco o jejich bojovém nasazení? Podle mých informací podobné torpédové lodě s úspěchem používali Japonci během rusko-japonské války, ale přesné informace mám pouze o útoku na ruský torpédoborec Lejtěnant Burakov, jehož 24. července roku 1904 poslaly ke dnu japonské torpédové barkasy spuštěné na vodu z bitevních lodí Fudži a Mikasa.
Naposledy upravil(a) jarl dne 23/5/2010, 19:23, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

jarl-předem dík za článek, jinak která z nich to je, to nemám ani ponětí, ale kdybych si musel typnout, řekl bych že Aqidaba :)
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tkuh - Přesný zásah. Riachuelo měla dva komíny jak ukazuje následující obrázek.

Obrázek

kacermiroslav - Opravdu stála bitevní loď Maine více něž 4 600 000 dolarů?. Podle mých zdrojů stál Texas pouze asi 2,5 miliónu dolarů, takže je jasné že někdo z nás dvou udělal někde chybu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

měl jsem jenom štěstí :D
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Věžová bitevní loď USS MAINE (ACR-1) - 1890

Příspěvek od jarl »

Našel jsem dva hezké obrázky posádky Maine. Na prvním jsou námořníci během odpočinku a na druhém černý steward obsluhuje důstojníky ve společenském salónku:

ObrázekxxxObrázek
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Věžová bitevní loď USS MAINE (ACR-1) - 1890

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Já bych si dovolil dát odkaz na stránku s celou řadou fotografií k této lodi... http://www.navsource.org/archives/01/maine1.htm
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Odpovědět

Zpět na „Spojené státy americké“