Pěchotní (lehký) tank FCM-36 (1935)

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Pěchotní (lehký) tank FCM-36 (1935)

Příspěvek od kacermiroslav »

Pěchotní (lehký) tank FCM-36
Francie
1935

Obrázek

Prakticky celá 20.léta 20.století používala Francie ve svých obrněných silách stroj Renault FT-17. Tento lehký tank byl zkonstruovaný na sklonku První světové války a přestože se jednalo o zdařilou konstrukci, která byla nadčasová, přeci jenom musel jednou přijít čas, kdy se FT-17 budou muset nahradit modernějšími konstrukcemi. Ten čas pak nastal počátkem třicátých let, kdy kromě konstrukční zastaralosti FT-17 sehrálo svou roli sílící Německo a také ekonomické možnosti Francie, která se během dvacátých let zotavovala z hrůz První světové války.

Popud k výrobě tanků nové generace dala firma Hotchkiss, která na vlastní náklady začala vyvíjet lehký pěchotní tank H-35. Francouzská armáda se toho chytla a rozhodla se oslovit více výrobců s požadavkem na nový stroj. Kromě Hotchkisse tak na projektu pracovali u Renaultu (R-35) a u FCM (Forges et Chantiers de la Méditerranée). Podle nových požadavků ministerstva obrany se začal v továrně firmy FCM v Tolounu roku 1934 rodit prototyp lehkého pěchotního tanku FCM-36. Tady musím udělat menší odbočku a vysvětlit význam pěchotního tanku. Meziválečná Francie totiž používala řadu tanků různých typů, které se od sebe lišily koncepcí. Ta byla daná strategií, kterou Francie předpokládala při vedení bojových akcí. Termíny jako lehký, střední a těžký tank tak meziválečná země galského kohouta neznala a dělila tak tanky například na pěchotní a jízdní. Pěchotní měly plnit podpůrnou roli v rámci postupu pěšáků, zatímco jízdní, s vyšší rychlostí, měly útočit na hrotech a rychle pronikat nepřátelskou obranou. Pěchotní tank tak byl stavěn podle této koncepce a nevyžadovala se od něj příliš vysoká rychlost atd.

Firma FCM již měla určité zkušenosti se stavbou tanků, když počátkem dvacátých let 20.století projektovala obří stroje Char 2C (rok 1921) a později z nich odvozené Char B1. Konstruktér Boudrot, který pracoval na Char B byl osloven, aby se chopil vývoje nového tanku FCM. Již v březnu 1934 byl připraven dřevěný model, který byl předveden zástupcům armády. Dne 2.dubna 1935 pak byl odeslán ke komisi ve Vincennes prototyp. Ten byl zatím osazen jen kulometnou výzbrojí, kde jeden z kulometů nahradil na svém místě plánovaný kanón SA-18. Komise shledala tank zajímavým především co se v širším měřítku použitého skloněného a svařovaného pancíře týče. Na pohled tak tank vypadal velice moderně. Komisi ani nevadilo, že tank o něco překročil původně limitní hmotnost 9 tun na 12,35 t. Následné testy ale prokázaly některé neduhy a mechanické problémy. Prototyp odeslali 9.června 1935 zpět k výrobci, kde byl přepracován. Změny postihly jak korbu, tak i věž, která byla odlehčena. Také vrchní část plechů krycích pohonnou jednotku byla přepracována tak, aby usnadňovala přístup k motoru při jeho údržbě. Dne 10.prosince 1935 byl FCM-36 poslán opět ke zkouškám do Vincennes. Toto odesílání k testům a zpět do továrny se ještě několikrát opakovalo. Po posledních zkouškách z května 1936 byl prototyp poslán k zesílení pancéřování z 30 na 40mm. Konečně pak v červenci 1936 byl prototyp shledán jako vyhovující k sériové produkci.

Další události nabraly rychlý spád, protože v květnu 1936 došlo k německému obsazení Porýní. Francie se dostala do krize a proto bylo rozhodnuto urychleně objednat 100 tanků FCM-36, který byl právě v květnu shledán k zařazení do služby (jako Char léger Modèle 1936 FCM ). Kromě tanku FCM se urychleně vyráběly i konkurenční H-35 a R-35. FCM-36 měl svařovanou jak konstrukci korby, tak i věže čímž bylo docíleno vyšší pevnosti a zjednodušení sériové výroby. Do ceny se to ale příznivě neprojevilo a právě vysoká pořizovací cena stála za zrodem jen 100 ks série.

Obrázek

Výzbroj
Kromě moderně řešeného skloněného pancéřování byl tank řešen tradičně v duchu francouzské konstrukční školy. V přední části svařované korby seděl řidič, který měl k dispozici velký směrem nahoru se otevírající poklop tak typický pro francouzské tanky. Pokud se tank pohyboval mimo bojový prostor a řidič mohl vysunout hlavu z bojového prostoru, měl ničím nerušený výhled usnadňující řízení. V osmiboké věži, která byla rovněž svařována, se nacházel zastaralý kanón Puteaux SA-18 ráže 37mm o délce hlavně 21 ráží (vezená zásoba munice byla 102 ks) a s ním spřaženým kulometem Chatellerault model MAC31 1931 ráže 7,5 mm (úsťová rychlost 830 m/s, kadence 750 ran/min, vezená zásoba munice 2.400 až 3.000 ks) seděl velitel, střelec a nabíječ v jedné osobě. Již výčet těchto rolí poukazuje na to, že tento člen celkově dvoučlenné posádky byl velice vytížen. To ostatně byl neduh většiny francouzských tanků, který výrazně snižoval jejich bojovou hodnotu. Dvoučlenná osádka ve věži totiž dokázala díky rozdělení úkolů daleko rychleji plnit jednotlivé úkoly, jako vyhledávání a sledování cíle, nabíjení kanónu a kulometu, střelbu a komunikaci s ostatními bojovými jednotkami. Co se vlastní zbraně kanónu SA-18 týče, tak to byla zbraň s podprůměrnými výkony. Dala se použít v duchu koncepce pěchotního tanku proti živé síle, či slabě chráněným nepřátelským cílům, ale již nevyhovovala jako protitanková zbraň. Při použití APC munice (o hmotnosti 0,39 kg) s úsťovou rychlostí 600 m/s a při 30° sklonu pancíře byla průraznost na 500 m 21mm, na 1.000 m již jen 14mm, na 1.500 m pouhých 9mm a na 2.000 m téměř zanedbatelných 6 mm. Kanón tedy rozhodně nebyl silnou stránkou tanku. V mnoha případech by měla osádka problémy i s německými Panzery II vyzbrojenými pouhým 20mm kanónem. V případě 60° skloněného pancíře byla totiž průraznost obou soupeřů následující:

Vše 60° 100m 500m 1000m 1500m 2000m
-------------------------------------------------------------
Pz II 20 14 9
FCM-36 20 14 10 7 4

Věž neměla běžně používanou velitelskou kupoli, ale v zadní části byla zvýšena s pozorovacími štěrbinami. Tím bylo docíleno výhledu pro velitele.

Pancéřování
Jak již bylo řečeno, tank byl konstrukčně pojat moderně a díky sklonu pancíře se zvyšovala i jeho odolnost vůči nepřátelské palbě. Nejvíce exponovaný předek korby byl chráněn 25-40mm silným pancířem, boky a zadek korby kryl 20mm pancíř. Strop pak již jen 15mm. Podla korby měla sílu 13mm. Plně otočná věž měla čelo, boky a záď silné 40mm, strop pak 14mm.

Pohonná jednotka
K pohonu byl vybrán atypický čtyřválcový dieslový motor V-4 Berliet o výkonu 67 kW (91 koňských sil) a obsahu 8.400 cm3. Díky zvolenému typu paliva se výrazně zvýšil dojezd tanku, než jak bylo u francouzských strojů obvyklé a to na 225 km po silnici (140 km v terénu) při použití nádrže, která byla schopna pojmout až 217 litrů nafty. V poměru k hmotnosti byl výkon 7,36 k/tuna. Maximální rychlost činila na silnici 24 km/h a 12 km/h v terénu. Převodovka měla pět rychlostí vpřed a zpátečku.

Ostatní
Podvozek o světlosti 36 cm sestával na každé straně z napínacího kola umístěného vpředu, devíti pojezdových kol a hnacího kola vzadu. První pár pojezdových kol byl zavěšen výše než ostatní. Ta byla zavěšena ve vozících v páru. Odpružení v případě prvního páru pojezdových kol bylo řešeno listovými péry, zbylá pojezdová kola měla vinuté pružiny. Pro lepší ochranu pojezdové soustavy byl podvozek chráněn zalomenými pancéřovými deskami, ve kterých byly otvorem pro snadnější údržbu pásů znečištěných bahnem z provozu v terénu. Pás byl složen ze 137 článků, každý o šířce 27 cm a délce 7,5 cm. Průměr zatáčení byl 6,4 m. Tank byl schopen brodění do hloubky 0,75 m, překonával vertikální překážky o výšce 0,5 m a horizontální o délce 1,6 m (tedy spíše šířce, protože se předpokládala schopnost překonávat zákopy jako za První světové války).

Stejně jako v případě dalších francouzských tanků, tak i FCM-36 trpěl velkým handicapem a tím byla absence radiostanice. Komunikace s ostatními bojovými složkami tak musela být prováděna signalizačními praporky, což nebylo příliš účinné (zadýmování bojového prostoru, riziko zasaženi palbou velitele vylezlého z věže atd.). Samozřejmě pak zcela chyběla přímá možnost koordinace útoků ve spolupráci s dělostřelectvem nebo letectvem. Další nevýhodou byly rozměrné chladiče, které se často stávali terčem nepřátelské palby. Jejich poškození v boji pak mohlo znamenat znehybnění tanku.


BOJOVÁ SLUŽBA
Sériová produkce let 1938-1939 dala vzniknout celkem 100 tankům za pořizovacích nákladů 450.000 franků za stroj (náklady se ale neustále zvyšovaly a poslední stroje již stály 900.000 franků). První stroje začali z linek zjíždět 2.května 1938, poslední stroj pak byl armád dodán 13.března 1939. Ty byly nasazovány spolu s konkurenčními Renaulty R-35 v rámci 4. a 7.praporu lehkých tanků. V každém praporu bylo celkem 45 ks FCM-36, 10 strojů zůstalo v rezervě. Pokud bychom srovnali oba stroje, tak FCM vynikal rychlostí, ale za cenu slabšího pancéřování. Nicméně ten byl zase racionálněji skloněn, tudíž vyrovnával rozdíl s R-35. Velkým handicapem zůstala dvoučlenná osádka a především pak nevýkonný kanón, který byl zkonstruován již za První světové války. S ním neměly tanky prakticky šanci v boji proti nepříteli a tak se mohlo paradoxně na bojišti ve Francii v květnu 1940 stát to, že německé tanky Pz II a Pz III nedokázali probít jeho pancíř, ale ani on nedokázal prostřelit výrazně slabší pancíř svých soků. Plánovaného přezbrojení účinnějším kanónem SA-38 se již tyto tanky nedočkaly. Další velkou nevýhodou byla absence vysílačky. Díky tomu nebyly tanky schopny koordinovat protiútok a utrpěly velké ztráty. Tanky FCM-36 se zúčastnili obrany Francie v květnu 1940 v rámci 2.francouzské armády. Dne 14.května se srazili s 1.Panzerdivision pod vedením Heinze Guderina u Sedanu. Posádky bojovaly statečně, ale proti přívalu německých pancéřových divizí mnoho nesvedli. Sice se jim podařilo několik obrněných vozů zničit, ale na 30mm pancíř německých Panzerů III. Již kanón SA-18 nestačil.

Po podepsání francouzské kapitulace padlo němcům do rukou kolem 50 ks těchto lehkých jezdeckých tanků (někdy je uváděno jen 37 strojů, další zřejmě Němci opravili do celkového počtu cca 50 ks). Ti je pak následně užívali ke cvičným účelům. V roce 1943 u firmy Alfred Becker z ukořistěných tanků (pod označením Panzerkampfwagen 737 FCM (f) ve většině případů sejmuli věž a v nově vzniklé nástavbě instalovali protitankový kanón PaK 40 ráže 75mm, nebo polní houfnici leFH ráže 105mm. Takto upraveno na stíhače tanků bylo celkem 48 strojů (někdy se uvádí pouze 12 strojů), známých jako Marder I. (7.5cm PaK40(Sf) auf Geschützwagen FCM(f). V takto změněné konfiguraci si FCM-36 ještě zaválčili v roce 1944 během spojeneckého vylodění v Normandii v rámci Sturmgeschutz Abteilung 200. Podle některých zdrojů francouzská armáda po vylodění v Normandii opravila necelých 30 konverzovaných samohybných děl, které následně zařadili do své výzbroje v letech 1944-1945. Údajně tyto stroje měli sloužit u 5.dragounského pluku. Jeden stroj FCM-36 v pojízdném stavu je zachován v Muzeu des Blindés v Sakuru.
Obrázek

Vzájemné srovnání s německým PzKpfw 35 (t) naleznete ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2626

TTD – lehký pěchotní tank FCM-36
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*země původu: Francie
*rok vzniku: 1935
*hmotnost: 10,168 tun
*délka: 4,46 m
*šířka: 2,14 m
*výška: 2,20 m
*motor: V-4 Berliet diesel o výkonu 91 k (67 kW)
*rychlost: 24 km/h
*dojezd: 225 km (zásoba PHM 217 litrů)
*pancéřování: max. 40 mm
*výzbroj: 1 x kanón SA-18 L/21 ráže 37 mm, 1 x kulomet Chatellerault ráže 7,5 mm
*osádka: 2 muži

Obrázek

Zdroje:
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
Obrněná technika 7 – I.Pejčoch – Ares 2007
http://cs.wikipedia.org/wiki/FCM-36
http://en.wikipedia.org/wiki/FCM-36
http://www.museedesblindes.fr/
http://www.fronta.cz/fcm-36
www.panzernet.net
www.vojsko.net
www.fronta.cz
www.valka.cz
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 27/9/2010, 08:53, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Komisi ani nevadilo, že tank o něco překročil původně limitní hmotnost 9 metrických centů na 12,35.
Tak to musel byt dobrý střízlík. Předpokládám, žes měl na mysli 9 tun.
Převodovka měla pět rychlostí a jednu rezervní.
Asi další překlep, protože převodovku s možností zařazení záložního stupně neznám. Ale asi se mělo jednat o zpátečku.

Ale teď to nejdůležitější. Tím, žes použil v některých částech přesné opisy, moc fronťáků nepotěšíš. Na Frontě sice článek o FCM-36 není nic extra, tento je daleko hodnotnější, ale ty přesné citace ti tady hodně lidí dá sežrat. Včetně mě. A to si nechám dneska od cesty klasické pravopisné chyby. Nebyli sme náhodů dohodlí, že mně možeš poslat na gramatickou opravu jeden článek týdně? Od konca června mně nic nedošlo.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pěchotní (lehký) tank FCM-36 (1935)

Příspěvek od Ramon »

kacermiroslav píše:Termíny jako lehký, střední a těžký tank tak meziválečná země galského kohouta neznala
U pěchotních tanků se ale podobné členění používalo (i když se to v průběhu let trošku měnilo). Vždyť i tenhle FCM-36 měl v oficiálním označení slovíčko "lehký". To spíš u jezdectva na váhové kategorie kašlali a technika se členila podle účelu (AMR, AMD, AMC).
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

hydrostar píše: Tak to musel byt dobrý střízlík. Předpokládám, žes měl na mysli 9 tun.

Asi další překlep, protože převodovku s možností zařazení záložního stupně neznám. Ale asi se mělo jednat o zpátečku.

Ale teď to nejdůležitější. Tím, žes použil v některých částech přesné opisy, moc fronťáků nepotěšíš. Na Frontě sice článek o FCM-36 není nic extra, tento je daleko hodnotnější, ale ty přesné citace ti tady hodně lidí dá sežrat. Včetně mě. A to si nechám dneska od cesty klasické pravopisné chyby. Nebyli sme náhodů dohodlí, že mně možeš poslat na gramatickou opravu jeden článek týdně? Od konca června mně nic nedošlo.
V několika zdrojích je doslova napsáno rezervní převodový stupeň. Co se "opisů" týče, tak nevím jak bych mohl jinak popsat například podvozek, aby to dávalo hlavu a patu. To mám místo hnacího kola, listových pružin atd. psát nějaký paskvil? OK...pravopisné chyby věčný můj neduh.....tak prosím smázni tento článek a já ti jej pošlu na kontrolu.
Díky
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 21/9/2010, 10:23, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Rezervní? O tom jsem nikdy neslyšel. Třeba Knezdub ano, ale pochybuji. Spíš to bude překlep a neustále opisovaná chyba.
Místo rezervní, to má být určitě reverz
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

No já jsem si to říkal, už když jsem to psal, že to bude blbost:-) a koukám že byla:-) tak jsem trošku ten článek ještě předělal, aby nedráždil. Tímto prosím admina, aby smáznul ty příspěvky, které nemají s článkem nic společné. Díky
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Dohledal jsem další zajímavé podrobnosti o účinnosti kanónu 37mm SA 18 L/21. S protipancéřovým projektilem o hmotnosti 0,39 kg a počáteční rychlosti 600m/s byl schopen na 100m probít RHA/FHA pancíř skloněný pod úhlem 30° 30/20mm (RHA/FHA). Na 500m to bylo již jen 21/14mm na 1000m 14/10 mm, na 1500m 9/7mm a na 2000 metrů podpeůměrných 6/4mm.

V případě použití HE munice záleželo na typu. Buď se používala ještě prvoválečná Mle 1916 a nebo HE Mle 1937. V prvním případě byla úsťová rychlost 367m/s s projektilem o hmotnosti 0,555 kg, z čehož TNT náplň měla hmotnost 0,03 kg. Dostřel činil 2500m. V případě modernější HE munice stoupnul dostřel na 2800m při ústově rychlosti 440 m/s. Hmotnost projektilu byla 0,555 kg z čehož výbušná TNT hlavice měla hmotnost 0,056 kg.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Pěchotní (lehký) tank FCM-36 (1935)

Příspěvek od kacermiroslav »

U tohoto tanku oceňuji jeho nadčasový design co se ostře skloněného pancéřování týče. Překvapuje mě, že tento moderní design nebyl nějakým způsobem zohledněn u strojů R-35 a H-35, které pocházejí ze stejného výběrového řízení. Do toho se v roce 1934 přihlásilo celkem 14 firem a vítězem se stal stroj fa Renault R-35 a stejně tak i H-35 od firmy Hotchkiss. Komisi pak zaujal popisovaný stroj FCM-36 svou svařovanou konstrukcí, ostrými úhly sklonu pancíře a i naftovým motorem. Nicméně vzhledem k tomu, že většina tehdejší francouzské obrněné techniky jezdila na benzín, tak byl naftový pohon brán jako nevýhoda. Až průběh války ukázal jeho přednosti.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko a Cizinecká legie“