Tankový tahač Pacific M25
Tankový tahač Pacific M25
Tankový tahač Pacific M25 (tahač M26 + návěs M15)
V roce 1942 byl na žádost armády postaven ve firmě Knuckey Truck Company v San Franciscu tahač těžkých nákladů a vyprošťovací vůz, který byl ve spojení s návěsem M15 primárně určen pro přepravu tanků Sherman na Africkém bojišti, aby bylo možné poškozené stroje přepravit do opravy a zabránilo se jejich zbytečným ztrátám. Výroba byla z důvodů nedostatečných výrobních kapacit převedena do Pacific Car & Foundry Co v Seattlu, kde byla vyrobena v období květen 1943 – srpen 1945 převážná většina z 1272 vyrobených kusů různých modifikací.
M25 byl i na svou dobu zvláštní stroj. Pro svůj vzhled, a na svou dobu velkou délku, byl nazýván Dragon wagon. Pohon obstarával benzínový, řadový, kapalinou chlazený šestiválcový motor Hall-Scott 440 o výkonu 240Hp, vyvinutý speciálně pro tento traktor (jak se v té době označovaly těžké tahače), s provozní spotřebou více než 1 litr na kilometr i na pěkných cestách. Podvozek se znakem náprav 6x6 měl zajímavě řešenou zadní dvojnápravu, kde byly dvě tuhé nápravy spojeny do jednoho celku, mezi nimi byla umístněna rozvodovka s diferenciálem, který přes poloosy poháněl řetězová kola, umístěná mezi zadními koly, odkud se výkon přenášel pomocí nekrytých válečkových řetězů na řetězová kola našroubovaná na náboji kola. Celá dvojnáprava se kývala v ose, kterou procházela poloosa s pastorky. Více napoví obrázek:
Nádržka nad pastorkem slouží k mazání řetězů postupným kapáním.
Přední náprava už byla standardní, tuhá, zavěšená na podélných listových. půleliptických perech
Kabina byla 7místná, pancéřovaná (čelní pancíř ¾“, boční a zadní ¼“) proti střepinám a ručním zbraním, všechny kryty oken a chladičů se daly ovládat zevnitř kabiny, v pravé polovině stropu byl u průlezu lafetován kulomet ráže .50
Motor byl hlučný a slušně kabinu zahříval, takže jízda nepatřila mezi příjemné zážitky. Protože pancéřovaná kabina byla při použití shledána nepotřebnou, začala výroba nepancéřované kabiny, která navíc byla o 1,5t lehčí, což se okamžitě odrazilo na vyšší životnosti přední nápravy a pneumatik
Protože bylo počítáno se strojem i jako s vyprošťovacím, byl osazen třemi navijáky: předním, s tahem 18t a zdvojeným zadním, umístněným za kabinou, s tahem 2x30t, kde každá cívka byla zvlášť ovládaná, aby bylo možno řídit tahem lan natahovaný nepojízdný tank. K navijákům patřila i sada kladek ke změně a zvýšení tahu a skládací kozlík k vyprošťování, případně ke zvedání břemen. Ke standardní výbavě patřila i svářecí autogenová souprava (tlakové láhve umístněny nalevo za kabinou), svěrák a nářadí pro polní opravy
Druhou část soupravy tvořil návěs M15
Jde o jednoduchý návěs se čtveřicí náprav výkyvně uchycených za střed, neodpružených. Nosnost návěsu je 40t, po zavedení tanku Pershing byla zavedena modernizovaná verze M15A1 s nosností 45t a později i rozšířená verze M15A2, také s tonáží 45t. Zadní sklopné nájezdy mohly být doplněny krytem vnitřních kol pro natažení tanku s poškozeným pásem, příp. podvozkem. Návěs byl vyráběn firmou Fruehauf Trailer Company.
Kromě přepravy těžké techniky byly tahače používány i k přepravě vyloďovacích plavidel 125LCM ze břehu La Mance k Rýnu na jaře 1945.
Další bojové nasazení bylo v Korejské válce a US Army je měla ve stavu ještě v 60tých letech. Po skončení války byla část vozidel (po výměně „nenažraného“ benzínového motoru za diesel) používána v civilním sektoru jako těžké tahače, a používaly je i armády Japonska, Belgie, Rakouska, Itálie, Francie, Španělska a Turecka.
Pro ty, které tento stroj zaujal, doporučuju toto video: http://www.realmilitaryflix.com/public/378.cfm
Základní údaje:
délka tahače: 25 ft. 4 in. (7.72m)
šířka tahače: 10 ft. 10.75 in. (3.32m)
výška tahače: 10 ft. 4 in. (3.14m)
délka návěsu: 38 ft. 9 in. (11.81m)
šířka návěsu: 12 ft. 6.5 in. (3.81m)
délka soupravy: 17,48 m
hmotnost tahače M26 / M25A1: 21,9 / 19,5t
hmotnost návěsu: 16,37t
nosnost: 40t (45t u verzí M15A1 a M15A2)
motor: Hall-Scott 440
výkon: 230Hp/2100 rpm
palivo: benzín 70 – 72 oktan
Max. rychlost 26 mph (42km/hr)
Spotřeba: 1l/km+
Použité zdroje:
www.Google.com
www.dse.nl/~vrzaob/wc52/pacific.htm
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
www.toadmanstankpictures.com/dragon.htm
V roce 1942 byl na žádost armády postaven ve firmě Knuckey Truck Company v San Franciscu tahač těžkých nákladů a vyprošťovací vůz, který byl ve spojení s návěsem M15 primárně určen pro přepravu tanků Sherman na Africkém bojišti, aby bylo možné poškozené stroje přepravit do opravy a zabránilo se jejich zbytečným ztrátám. Výroba byla z důvodů nedostatečných výrobních kapacit převedena do Pacific Car & Foundry Co v Seattlu, kde byla vyrobena v období květen 1943 – srpen 1945 převážná většina z 1272 vyrobených kusů různých modifikací.
M25 byl i na svou dobu zvláštní stroj. Pro svůj vzhled, a na svou dobu velkou délku, byl nazýván Dragon wagon. Pohon obstarával benzínový, řadový, kapalinou chlazený šestiválcový motor Hall-Scott 440 o výkonu 240Hp, vyvinutý speciálně pro tento traktor (jak se v té době označovaly těžké tahače), s provozní spotřebou více než 1 litr na kilometr i na pěkných cestách. Podvozek se znakem náprav 6x6 měl zajímavě řešenou zadní dvojnápravu, kde byly dvě tuhé nápravy spojeny do jednoho celku, mezi nimi byla umístněna rozvodovka s diferenciálem, který přes poloosy poháněl řetězová kola, umístěná mezi zadními koly, odkud se výkon přenášel pomocí nekrytých válečkových řetězů na řetězová kola našroubovaná na náboji kola. Celá dvojnáprava se kývala v ose, kterou procházela poloosa s pastorky. Více napoví obrázek:
Nádržka nad pastorkem slouží k mazání řetězů postupným kapáním.
Přední náprava už byla standardní, tuhá, zavěšená na podélných listových. půleliptických perech
Kabina byla 7místná, pancéřovaná (čelní pancíř ¾“, boční a zadní ¼“) proti střepinám a ručním zbraním, všechny kryty oken a chladičů se daly ovládat zevnitř kabiny, v pravé polovině stropu byl u průlezu lafetován kulomet ráže .50
Motor byl hlučný a slušně kabinu zahříval, takže jízda nepatřila mezi příjemné zážitky. Protože pancéřovaná kabina byla při použití shledána nepotřebnou, začala výroba nepancéřované kabiny, která navíc byla o 1,5t lehčí, což se okamžitě odrazilo na vyšší životnosti přední nápravy a pneumatik
Protože bylo počítáno se strojem i jako s vyprošťovacím, byl osazen třemi navijáky: předním, s tahem 18t a zdvojeným zadním, umístněným za kabinou, s tahem 2x30t, kde každá cívka byla zvlášť ovládaná, aby bylo možno řídit tahem lan natahovaný nepojízdný tank. K navijákům patřila i sada kladek ke změně a zvýšení tahu a skládací kozlík k vyprošťování, případně ke zvedání břemen. Ke standardní výbavě patřila i svářecí autogenová souprava (tlakové láhve umístněny nalevo za kabinou), svěrák a nářadí pro polní opravy
Druhou část soupravy tvořil návěs M15
Jde o jednoduchý návěs se čtveřicí náprav výkyvně uchycených za střed, neodpružených. Nosnost návěsu je 40t, po zavedení tanku Pershing byla zavedena modernizovaná verze M15A1 s nosností 45t a později i rozšířená verze M15A2, také s tonáží 45t. Zadní sklopné nájezdy mohly být doplněny krytem vnitřních kol pro natažení tanku s poškozeným pásem, příp. podvozkem. Návěs byl vyráběn firmou Fruehauf Trailer Company.
Kromě přepravy těžké techniky byly tahače používány i k přepravě vyloďovacích plavidel 125LCM ze břehu La Mance k Rýnu na jaře 1945.
Další bojové nasazení bylo v Korejské válce a US Army je měla ve stavu ještě v 60tých letech. Po skončení války byla část vozidel (po výměně „nenažraného“ benzínového motoru za diesel) používána v civilním sektoru jako těžké tahače, a používaly je i armády Japonska, Belgie, Rakouska, Itálie, Francie, Španělska a Turecka.
Pro ty, které tento stroj zaujal, doporučuju toto video: http://www.realmilitaryflix.com/public/378.cfm
Základní údaje:
délka tahače: 25 ft. 4 in. (7.72m)
šířka tahače: 10 ft. 10.75 in. (3.32m)
výška tahače: 10 ft. 4 in. (3.14m)
délka návěsu: 38 ft. 9 in. (11.81m)
šířka návěsu: 12 ft. 6.5 in. (3.81m)
délka soupravy: 17,48 m
hmotnost tahače M26 / M25A1: 21,9 / 19,5t
hmotnost návěsu: 16,37t
nosnost: 40t (45t u verzí M15A1 a M15A2)
motor: Hall-Scott 440
výkon: 230Hp/2100 rpm
palivo: benzín 70 – 72 oktan
Max. rychlost 26 mph (42km/hr)
Spotřeba: 1l/km+
Použité zdroje:
www.Google.com
www.dse.nl/~vrzaob/wc52/pacific.htm
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
www.toadmanstankpictures.com/dragon.htm
Naposledy upravil(a) knezdub dne 1/6/2010, 22:11, celkem upraveno 1 x.
Nevím, co se vám nezdá na klasickém vahadle na zadní nápravě s hnacími řetězy. Tento způsob pohonu je dodnes používaný na demprech. Systém je to totiž jednoduchý, spolehlivý a zatím ještě nikdo nevymyslel systém, který by v podobné váhové kategorii spolehlivě rovnoměrně rozděloval zatížení od kol na terén. Akorát to mazání je dnes asi trošičku jiné, ale aj bych věřil, že odkapávací mazání taky pořád někde funguje.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Minimálně kapací mazničky (hezké, plexi-skleněné s mosazí) jsem ještě nedávno viděl v nějakém katalogu příslušenství. Na některá místa stejně nic lepšího není.
A životnost namaštěných řetězů v poušti asi opravdu nebyla nic moc. Stejně počítám, že pár sad řetězů bylo vždycky v záloze. A vždycky se dalo přepnout na "zimní provoz" :-)
Hodnotu točivého momentu jsem nikde nenašel, ale vzhledem k zpřevodování musel stačit údaj oblíbený u Rols-Royce: dostatečný.
Bohužel jsem nikde nenašel ani podrobnosti o převodovce, což mě zvláště mrzí.
A životnost namaštěných řetězů v poušti asi opravdu nebyla nic moc. Stejně počítám, že pár sad řetězů bylo vždycky v záloze. A vždycky se dalo přepnout na "zimní provoz" :-)
Hodnotu točivého momentu jsem nikde nenašel, ale vzhledem k zpřevodování musel stačit údaj oblíbený u Rols-Royce: dostatečný.
Bohužel jsem nikde nenašel ani podrobnosti o převodovce, což mě zvláště mrzí.
Jeden Pacific v pohybu
http://www.youtube.com/watch?v=9ksa7HNkWpk
a jeden "šílený" modelář
http://www.youtube.com/watch?v=qDsc0hKrtvQ
http://www.youtube.com/watch?v=9ksa7HNkWpk
a jeden "šílený" modelář
http://www.youtube.com/watch?v=qDsc0hKrtvQ
Taky hezký záběr http://www.youtube.com/watch?v=zgTQXEjr ... re=related
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Krouťák lze vypočítat alespoň pro udávané otáčky max. výkonu a vzhledem k charakteristice podobných motorů bych neočekával že skutečný maximální krouťák bude o mnoho vyšší. Mě vyšlo:
780 Nm. Maximální bude počítám ležet někde do 800 Nm. Tedy opravdu nic moc - ono tomu také odpovídá zpřevodování a tedy i maximálka. Větší výkon a víc jak poloviční krouťák mám v auťě vážícím 1,5T a začínám to pociťovat za nedostatečné...
780 Nm. Maximální bude počítám ležet někde do 800 Nm. Tedy opravdu nic moc - ono tomu také odpovídá zpřevodování a tedy i maximálka. Větší výkon a víc jak poloviční krouťák mám v auťě vážícím 1,5T a začínám to pociťovat za nedostatečné...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- TonyHazard
- Důstojník v záloze
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 17/9/2007, 23:30
Tankový tahač Pacific M25
Kdo by ho chtěl mít doma, není to nic složitého. Může si pořídit hotový model, jeden čas ho nabízela firma Forces of Valor v měřítku 1:72.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.