Chilská barbetová bitevní loď Capitan Prat

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Chilská barbetová bitevní loď Capitan Prat

Příspěvek od jarl »

Chilská barbetová bitevní loď Capitan Prat
Obrázek
Po vítězné válce s Peru a Bolívií vedené v letech 1879 až 1883, došlo k dalšímu rozvoji chilského válečného námořnictva, které mělo velký podíl na úspěšném završení tohoto konfliktu. Dosavadní hlavní chilský soupeř v oblasti námořního zbrojení (Peru) byl sice drtivě poražen, ale brzy se objevil nový rival (Argentina), což nutilo Chile k dalšímu posilování válečné flotily. Spor mezi těmito státy o území v Patagonii několikrát téměř přerostl v ozbrojený konflikt a za této situace musely obě země vydávat značné peněžní prostředky na posílení ozbrojených sil. Argentina provozovala od roku 1881 kasematovou pancéřovou loď ALMIRANTE BROWN o výtlaku 4900 tun a proto si Chile ve druhé polovině 80. let objednalo stavbu vlastního plavidla, jež svou bojovou hodnotou překonávalo všechny jednotky sloužící v zemích Jižní Ameriky. Nový obrněnec dostal jméno CAPITAN PRAT na počest velitele korvety ESMERALDA Augustína Arturo Prata Chacóna, který hrdinně padl v nedávné válce s Peru.

V předchozích letech zadávali Chilané stavbu válečných lodí ve Velké Británii, ale nyní se krátkodobě přeorientovali na Francii, kde objednali nejenom popisovanou bitevní loď, ale i dva chráněné křižníky. Realizace jednotky CAPITAN PRAT byla svěřena francouzské loděnici Compagnie des Société Nouvelle des Forges et Chantiers de la Méditerranée sídlící v La Seyne (Toulon), která vyhrála výběrové řízení vypsané chilskou vládou, jehož se zúčastnilo i několik dalších konstruktérů (kupříkladu Edward James Reed) a loděnic z Francie, Německa a Velké Británie (například světoznámá loďařská společnost Armstrong). Projekt vypracoval Amable Lagane, který se během svého života podílel na projektování mnoha válečných lodí nejenom pro francouzské loďstvo (AMIRAL DUPERRÉ, MONTCALM, ...), ale i pro flotily Španělska (PELAYO) a Ruska (CESAREVIČ, BAJAN); pro Chile zkonstruoval i souběžně stavěnou dvojici chráněných křižníků PRESIDENTE ERRAZURIZ a PRESIDENTE PINTO.

Obrázek
Lodní konstruktér Amable Lagane

Realizace nové bitevní lodě byla schválena v roce 1887, ke spuštění na vodu došlo 20. prosince 1890 a Chile si jí převzalo v roce 1892. Jednalo se o plavidlo o délce mezi svislicemi 99,97 m, šířce 18,49 m, s ponorem 6,96 m. Výtlak dosahoval 6900 tun. Amable Lagane vycházel z konstrukce barbetové bitevní lodě MARCEAU, kterou patřičně zmenšil a upravil pro potřeby chilského zákazníka. CAPITAN PRAT svým vzhledem nezapřel francouzský původ. Na přídi se pod úrovni čáry ponoru nalézal mohutný kloun, hlavní výzbroj byla umístěna ve čtyřech barbetách rozmístěných do kosočtverce, loď měla vysoké, výrazně zaoblené boky, a dva stožáry nesoucí reflektor a marsy. Za předním stožárem se nacházel velitelský můstek, dva lodní komíny a ústily zde i ventilační roury. Trup byl podélnými přepážkami rozdělen na dvanáct vodotěsných oddělení a jako konstrukční materiál byla použita ocel. Plavidlo neslo dvě parní barkasy a dalších šest menších člunů umístěných ve středolodí a na zádi, zatímco na přídi byly čtyři kotvy. CAPITAN PRAT je obvykle řazen mezi bitevní lodě, ale někdy bývá označován i za pobřežní obrněnec a dokonce i za pancéřový křižník, což je stěží pochopitelné, jelikož s křižníky měl společnou pouze vyšší rychlost.

Pancéřové pláty bodala francouzská společnost Schneider a pravděpodobně se jednalo o kompaundní pancíř. Základem ochrany se stal pás podél čáry ponoru táhnoucí se po celé délce plavidla široký 2,3 m Ve střední části byl silný 300 mm a směrem k přídi a zádi se postupně zeslaboval až na 100 mm. Nad tímto pásem se nalézala citadela, jejíž stěny měly tloušťku 100 mm (podle jiného zdroje 79 mm) a ukončovaly jí přepážky silné rovněž 100 mm. Barbety měly tloušťku od 200 do 270 mm a pod nimi byly muniční šachty, jejichž stěny také chránily pancíře. Protože samotné barbety neposkytovaly dělům náležitou ochranu umístil konstruktér těžká děla do ocelových kopulí silných 50 mm a pancíře dostaly i věže se zbraněmi střední ráže. Velitelskou věž pokrývala vrstva oceli silná 270 mm a pancéřová paluba měla tloušťku od 14 do 50 mm.

Obrázek
Schéma pancéřové ochrany

Pancéřování odpovídalo dobovým standardům a lze je označit za přiměřené velikosti chilského obrněnce. K utlumení následků nepřátelské dělostřelby přispívaly i uhelné bunkry a rozčlenění trupu na množství vodotěsných komor. Je pravda, že značná část lodních boků postrádala jakoukoliv ochranu a nemohla tedy odolat ani projektilům z děl středního kalibru, ale to bylo tehdy běžné, protože účinnost dělostřelectva střední ráže se až do bitvy u ústí řeky Ja-lu (došlo k ní v roce 1894) podceňovala.

CAPITAN PRAT byl postaven ve Francii a zdejší zbrojařské koncerny dodaly i lodní výzbroj, ve které kralovala čtveřice těžkých kanónů ráže 240 mm o délce hlavně 35 ráží. Vyrobila je společnost Schneider a jednalo se o systém Canet. Každý byl umístěn v samostatné barbetě; na přídi a zádi (vždy v lodní ose) a podél obou boků. Tento systém byl pro tehdejší francouzské bitevní lodě charakteristický a teoreticky umožňoval rovnoměrné pokrytí palebných sektorů podél celého plavidla, protože tři těžká děla bylo možné použít nejenom v boční salvě, ale i při střelbě přes příď a záď. Nevýhodou tohoto uspořádání se stala skutečnost, že v boční salvě nemohly střílet všechny zbraně hlavní ráže, současná palba tří děl směrem v podélné lodní ose byla spíše teoretická a muniční sklady pod bočními děly měly horší ochranu před účinky nepřátelské dělostřelby. CAPITAN PRAT se stal první bitevní lodí, která dostala elektrické ovládání otočného mechanismu barbet (elektřinu vyráběla dvě dynama poháněná pomocnými parními stroji o výkonu 40 koňských sil) a elektrickým pohonem disponovaly i muniční výtahy.

Obrázek
Zde je dobře viditelné rozmístění těžkého a středního dělostřelectva

Sekundární výzbroj pocházela od stejného výrobce a tvořilo jí osm kanónů kalibru 120 mm o délce hlavně 45 ráží, které Amable Lagan usadil do čtyř věží (v každé se nalézala dvě děla). Věže stály podél lodních boků, zhruba na úrovni předního a zadního stožáru. Umístění zbraní středního kalibru do otočných věží jim dávalo širší palebné pole a bylo rovněž typické pro francouzské konstrukce (ostatní námořní mocnosti upřednostňovaly jednoduší kasematy). V 80. letech 19. století se masivně rozšířila stavba nejrůznějších nosičů samohybných torpéd, které představovaly novou hrozbu, o jejíž účinnosti se záhy přesvědčilo právě chilské loďstvo (během občanské války ztratilo v roce 1891 po zásahu torpédem bitevní loď BLANCO ENCALADA). Bylo tedy nutné všechny větší jednotky vybavit rychlopalným dělostřelectvem na obranu před útoky torpédovek, takže i CAPITAN PRAT byl vyzbrojen množstvím lehkých děl. Konkrétně se jednalo o šest kanónků kalibru 57 mm, čtyři ráže 47 mm a deset ráže 37 mm, které doplňovalo pět kulometů Maxim. Nezapomnělo se ani na torpédovou výzbroj a chilský obrněnec byl vybaven čtyřmi nadhladinovými vrhači torpéd o průměru 457 mm.

Nesená výzbroj byla na jihoamerické poměry přiměřená a v boční salvě mohla být použita tři děla ráže 240 mm a čtyři 120 mm. Je pravda, že soudobé bitevní lodě disponovaly obvykle děly větších ráží, ale pokud by CAPITAN PRAT nesl kupříkladu děla kalibru 305 mm (jako přibližně stejně velká americká bitevní loď TEXAS, či rakousko-uherský obrněnec KRONPRINZESSIN ERZHERZOGIN STEFANIE), bylo by nutné zredukovat jejich počet (obě zmiňované jednotky měly pouze dvě). Ostatně chilské námořnictvo soupeřilo v první řadě s flotilami ostatních jihoamerických států, jejichž obrněnce postavené v 80. letech 19. století nesly podobnou výzbroj (argentinský ALMIRANTE BROWN děla ráže 203 mm, brazilské jednotky třídy RIACHUELO měly kanóny kalibru 234 mm), což lze napsat i o plavidlech, jež vstoupila do služby v následující dekádě.(argentinské pobřežní bitevní lodě LIBERTAD a INDEPENDENCIA měly zbraně ráže 240 mm). Proto lze konstatovat, že dělostřelecká výzbroj bitevní lodě CAPITAN PRAT byla dostatečná a odpovídala potřebám chilského námořnictva.

Při přestavbě v letech 1909 až 1910 došlo k redukci počtu torpédometů a děl ráže 120 mm na polovinu a určité změny prodělalo i malorážní dělostřelectvo.

Pohonnou jednotku tvořily dva parní stroje o celkovém výkonu přibližně 12 000 koňských sil, které otáčely dvojicí lodních vrtulí. Páru dodávalo pět válcových kotlů. Maximální rychlost činila 18,3 uzle, což byla vysoká hodnota, které tehdy dosahovaly pouze některé italské bitevní lodě. Běžnou zásobu paliva tvořilo 400 tun uhlí, ale CAPITAN PRAT jej mohl v případě potřeby naložit až 1100 tun, díky čemuž bylo při plavbě ekonomickou rychlostí deseti uzlů možné urazit vzdálenost 4650 námořních mil bez nutnosti doplňovat palivo.

V roce 1909 došlo k výměně původních kotlů, které nahradilo dvanáct moderních vodotrubních systému Babcock, díky čemuž stoupla rychlost na 19,5 uzle.

ObrázekxxxObrázek
Capitan Prat po přestavbě (vlevo) a před modernizaci

Původní posádku tvořilo 480 důstojníků a námořníků, ale tento počet doplňoval ještě admirál a jeho štáb. V průběhu dlouhé kariéry zde sloužilo mnoho významných osobností jako například fregatní kapitán Andrade Lautaro Rosas, či admirálové Guillermo Doublete Garín a Carlos Jouanne de la Matte du Portail.

Obrázek
Capitan Prat na historické pohlednici

CAPITAN PRAT byl zdařilou konstrukcí a pochvalné hlasy na jeho adresu zazněly dokonce i z Velké Británie, která tehdy stavěla nejlepší válečné lodě, takže není divu, že se stal předlohou i pro francouzskou bitevní loď JAURÉQUIBERRY. Jednalo se o dobře pancéřovanou jednotku s odpovídající výzbrojí a nevídanou rychlostí. V Evropě se tehdy samozřejmě plavily i mnohem větší a silnější lodě, ale v zemích Latinské Ameriky neměl dlouho vážnější konkurenci a zajistil chilskému námořnictvu převahu nad jeho hlavním rivalem. Argentina sice brzy nechala zmodernizoval starší pancéřovou loď ALMIRANTE BROWN a v první polovině 90. let zakoupila dva pobřežní obrněnce třídy INDEPENDENCIA, ale přesto se žádná z těchto jednotek popisovanému plavidlu nevyrovnala a CAPITAN PRAT zůstal na dlouho největší jihoamerickou bitevní lodí (teprve v roce 1910 jej překonaly nové brazilské dreadnoughty třídy MINAS GERAIS). Na druhou stranu je pravda, že ani Chilané nedisponovali žádnou podobnou jednotkou (měli pouze zastaralou pancéřovou loď ALMIRANTE COCHRANE a křižníky), takže CAPITAN PRAT musel operovat společně s typově odlišnými plavidly, s nimiž nemohl vytvořit homogenní eskadru.


Historie služby:
Spuštění každé větší válečné lodě na vodu bývá významnou událostí, které se obvykle účastní množství nejrůznějších celebrit, takže i u příležitosti slavnostního spouštění bitevní lodě CAPITAN PRAT, byl v La Seyne přítomen mimo jiné i admirál Juan José Latorre (hrdina nedávné války proti Peru). V roce 1891 vypukla v Chile občanská válka a předmětem zájmu obou stran se stala i rozestavěná plavidla nacházející se v zahraničí. CAPITAN PRAT ještě nebyl schopen bojového nasazení a předání křižníků PRESIDENTE ERRAZURIZ a PRESIDENTE PINTO námořním silám věrným prezidentovi Belmacedovi zabránila francouzská vláda (údajně na popud povstalců, které podporovalo i velení chilského loďstva). K jeho předání došlo až v roce 1892 a do Chile CAPITAN PRAT připlul teprve v květnu následujícího roku, kdy na něm svoji vlajku vztyčil admirál Uribe.

Mezitím se vyhrotily vztahy mezi Chile a Spojnými státy, které v občanské válce podporovaly svrženého prezidenta José Manuela Belmacedu. Přesto byl povstalcům v USA umožněn nákup 5000 pušek, jež chilský parník ITATA přepravil do Iquique, kde však jeho náklad zabavila americké válečná plavidla, mezi nimiž nechyběl ani chráněný křižník BALTIMORE. To v Chile způsobilo velkou nelibost a v zemi se zvedla vlna nevole proti USA. Americké lodě v chilských přístavech zůstaly i po skončení občanské války a BALTIMORE se brzy zapletl do dalšího incidentu, jenž obě země přivedl na pokraj války. Dne 16. října 1891 dostalo 117 mužů z jeho posádky ve Valparaisu vycházku a začali popíjet v přístavních hospodách, kde se brzy dostali do sporu s Chilany a celá záležitost skončila hromadnou rvačkou, při níž dva Američané přišli o život (podle Chilanů vypukla bitka poté, co opilý americký námořník plivl na podobiznu národního hrdiny Arthuro Prata).

Obrázek
Parník Itata

Američané požadovali omluvu a vyplacení odškodného rodinám zabitých námořníků, ale nová chilská vláda v čele s admirálem Jorge Monttem Alvarézem se tomuto požadavku vzepřela. V té době už byl CAPITAN PRAT teoreticky schopen bojového nasazení (třebaže se stále ještě nalézal ve Francii) a Chilané s ním pro případ války počítali při obraně Valparaisa. Napětí mezi zainteresovanými vládami stále stoupalo a 23. ledna 1892 obdržel chilský ministr zahraničí americké ultimátum vyhrožující vyhlášením války. Situace využila Argentina, jež nabídla USA v hrozícím konfliktu vojenskou a materiální pomoc. Pod touto hrozbou Chilané kapitulovali a následně vyplatili pozůstalým 75 000 dolarů odškodného a za incident se omluvili.

Trapná událost ještě zvýšila napětí mezi Chile a Argentinou a mezi těmito státy mohl v 90. letech 19. století reálně vypuknout válečný konflikt. V té době také vyvrcholily zbrojní závody, které obě země finančně vyčerpávaly, což nakonec vedlo k mírovému řešení jejich sporu. První dohoda byla uzavřena v roce 1899, ale brzy se vztahy mezi oběma protagonisty znovu vyhrotily a s definitivní platností celou záležitost ukončila až smlouva podepsaná v roce 1902. Podlé této dohody Argentina na několik let odzbrojila dva pancéřové křižníky třídy GARIBALDI a Chile stejně naložilo s bitevní lodí CAPITAN PRAT. Další klauzule zavazovala obě vlády k prodeji rozestavěných plavidel a pětiletému moratoriu na stavbu válečných lodí. Proto zdejší námořnictvo nikdy nedostalo nové bitevní lodě CONSTITUCIÓN a LIBERTAD, díky čemuž zůstával CAPITAN PRAT i nadále největší chilskou válečnou lodí. Personální stav činil v tomto období asi 8000 mužů.

Obrázek
Capitan Prat ve 30. letech 20. století.

Stárnoucí obrněnec se v letech 1909 až 1910 podrobil modernizaci. Dostal nové kotle, došlo k částečné změně výzbroje, byly odstraněny dva marsy a zvýšené lodní komíny. V následujících letech díky škrtům v námořním rozpočtu většinou nečině kotvil v přístavech a na moře příliš nevyplouval. Ve 20. letech sloužil jako podpůrné plavidlo pro ponorky a později byl překlasifikován na loď pro obranu pobřeží. V další dekádě byl znovu využíván jako depotní loď pro ponorky a na sklonku kariéry se z něj stalo školní plavidlo. Z aktivní služby byl CAPITAN PRAT vyřazen v roce 1935 a následně prodán do šrotu, k čemuž došlo v roce 1942. Po přibližně padesáti letech od vstupu do služby se tedy definitivně završila kariéra této zajímavé jednotky, která však zůstává ve stínu slavnějších chilských obrněnců třídy ALMIRANTE COCHRANE a mohutného dreadnoughtu ALMIRANTE LATORRE, což je dozajista i důvod proč dosud nestála žádnému z tvůrců španělské Wikipedie za vytvoření samostatného hesla.

Technické parametry:
Délka: 99,97 m.
Šířka: 18,49 m.
Ponor: 6,96 m.
Výtlak: 6900 tun.
Rychlost: 18,3 uzlů.
Výkon strojů: 12 000 koňských sil.
Doplavba: 4650 námořních mil.
Posádka: 480 mužů.
Pancéřování:
Boční pás: 300 až 100 mm.
Citadela: 100 (?) mm.
Paluba: 14 až 50 mm.
Barbety: 200 až 270 mm.
Kopule: 50 mm.
Věže středních děl: 100 (?) mm.
Velitelská věž: 270 mm.
Výzbroj: 4 x 240 mm, 8 x 120 mm, 6 x 57 mm, 4 x 47 mm, 10 x 37 mm, 5 x kulomet, 4 x torpédomet.

Použité zdroje:
А. Е. Тарас: Энциклопедия броненосцев и линкоров (2). Vydalo nakladatelství АСТ Харвест.
Conway´s All The World´s Fighting Ships 1860-1905. Vydalo nakladatelství Conway Maritime Press 1979.
Морская Коллекция 5/1996
http://www.battleships.ru/
http://chile-catastrofes-tragedias.blog ... -1891.html
http://www.chilecollector.com/archwebpo ... os_01.html
http://www.sociedadfilatelica.cl/webart ... _2008.html
http://www.battleships.spb.ru/
http://navalhistory.flixco.info/H/bx53056/1668/r0.htm
http://wunderwaffe.narod.ru/Magazine/MK/1996_05/18.htm
http://www.pomip.ic.cz/main2.htm
http://militera.lib.ru/science/ropp/05.html
http://www.the-blueprints.com/blueprint ... ips-chile/
http://marius.autran.pagesperso-orange. ... agane.html
Naposledy upravil(a) jarl dne 3/11/2011, 11:48, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

No, kolego, pak že nejsou žádné pořádné zdroje :D...a teď jdu vesele znovu pročítat.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Obrněná loď (převažně klasifikována jako bitevní loď) Capitan Prat přijela do Chile v květnu 1893 a sloužila jako vlajková loď společnosti CA Luis Uribe Orrego. Během let 1907-15 se plavila málo, z důsledku úsporných opatření a omezení rozpočtu. Během let 1928-29 sloužila jako opora pro ponorky.

Chilské námořnictvo a odkazy na války:
Web Page Name
Naposledy upravil(a) Stuka dne 10/12/2010, 19:12, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Tá stránka je prakticky len kópiou wikipédie - http://en.wikipedia.org/wiki/Chilean_Navy .
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Wikipedia je kópiou. Autentická je stránka o chilskom námorníctve.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

S těmi zdroji to bylo tentokráte opravdu hodně složité, protože se většinou pouze uvádějí základní technické parametry a vhodné náčrtky a nějaké informace o kariéře této lodě jsem postupně dohledával skoro celý rok.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Jarl - to je v poriadku, čo sa týka zdrojov. Len ma zarazilo, že wikipédia, ktorá je častokrát vytýkaná, pokiaľ ju niekto uvádza ako základný zdroj, je tu náhle Sahidkom uvedená ako základný zdroj od ktorej sa snáď mala vytvoriť stránka o chile navy? No, možno sa mýlim ja. Nechajme to tak. Uviedla som stránku Chile Navy ako ďalší zdroj pre informácie - najmä pre Teba, ak Ťa daná problematika zaujíma.
ObrázekObrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Příspěvek od sahidko »

Po prvé základným zdrojom si ju nazvala ty nie ja ;). A po druhé budem v tomto prípade veriť skôr wikipédii. Worldlingo je totiž PREKLADATEĽSKÝ portál, takže ťažko pôjde o pôvodnú stránku o čilskom námorníctve. Navyše keď článok na anglickej wikipédii je viac menej preloženou verziou wikipédia španielskej.

Takže moja logická úvaha bola: článok na španielskej wiki --> prekladateľský portál worldlingo --> článok na anglickej wiki

Na záver len zvýrazním niekoľko písmenok http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/en/Chilean_Navy

PS: Jarl super článok prepáč, že som ti diskusiu trochu zaplevelil.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Vždycky mě tak nějak fascinoval konec 19. století a tehdejší technické vynálezy (asi je to zapříčiněné Zemanovými filmy). Už jenom samotné použití klounu u lodi Capitan Prat mi přijde dost pozoruhodné. Na druhou stranu se v Jižní americe válčilo poněkud jiným způsobem a to co se mohlo zdát v evropě jako překonané, bylo v této části světa stále ještě použitelné.
jarl: hodně dobrý byl i popis onoho incidentu v přístavu (amerikáni byli asi vždycky nadutí ňoumové)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Sahidkom uvedená ako základný zdroj od ktorej sa snáď mala vytvoriť stránka o chile navy?
Je to stopro kopie....někdy až žasnu, kolik je na webu identických kopií wikiny a nebo kopií kopií :D To jsou snad stránky vytvořené na odklonění provozu nebo nevím...
Už jenom samotné použití klounu u lodi Capitan Prat mi přijde dost pozoruhodné
Oni tím nijak nevybočovali, tehdy standard :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Stuka, sahidko- kdo od koho tuto stránku okopíroval už asi nezjistíme. Při hledání zdrojů pro tento článek jsem na španělských serverech často nalézal naprosto stejné údaje (opravdu doslovně stejné), takže tam se asi na kopírování dívají poněkud jinak než my. Každopádně děkuji Stuce za snahu přinést k tomuto tématu něco nového (opravdu si toho cením).

Rase - jestli se o tom incidentu chceš dozvědět něco dalšího, tak zadej do vyhledavače heslo Itata Incident a proklínaná i velebená Wikipedia ti poví víc a přesměruje tě i na heslo Baltimore Crisis.

Polarfox - Máš pravdu. Kloun byl tehdy ještě naprosto běžný a používala jej snad všechna tehdejší námořnictva.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Jelínek Milan
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 28/11/2010, 14:42
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

CANET

Příspěvek od Jelínek Milan »

Hezký článek, díky. Jen upřesňuji, že Canet nebyla společnost - děla dodala fa Schneider (p. Schneider by zasluhoval samostatné pojednání), v níž byl Gustave Canet (1846-1913) hlavním dělostřeleckým konstruktérem. Pan Canet vypracoval různá děla a fa Schneider s nimi měla velký obchodní úspěch, ale aspoň za zmínku stojí, že Canet ve spolupráci s E. Bertinem vyvinul i proslulé monstrózní barbetové kusy ráže 320 mm pro japonské lodě typové skupiny MACUŠIMA, kteréžto zbraně měly stačit na pancíře dvou proslulých čínských obrněnců ŤING-JÜEN a ČCHEN-JÜEN, postavených v 80.letech v Německu, což ale je věc známá a s článkem p. Jarla nesouvisí. Canetova děla měla specifickou konstrukci (rovněž by stálo za článek), označovanou jako "systém Schneider-Canet" atd.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Děkuji za upřesnění, pane Jelínek. Pokud vím tak na Palbě máme zatím pouze článek o lodních dělech ze Škodovky, takže pokud by se našel někdo ochotný a schopný sepsat něco i o dalších známých výrobcích lodních děl, tak by to bylo super (totéž lze říci i o parních strojích, které tu nejsou zpracované vůbec). Já jsem o těžkých a středních dělech z výzbroje bitevní lodě Capitan Prat dohledal pouze jejich ráži a délku hlavně, takže toho o nich moc nevím.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Ostatní státy a země“