Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Příspěvek od Haness »

MiG-21 je jakousi legendou z období studené války.Stal se jakýmsi symbolem pro vzdušné stíhací letectví a letecké boje této doby a ještě i doby poté. Trochu s nadhledem by se dalo říci že na straně jedné stál hlavně Mig-21 a na straně druhé stíhací letectvo USA.

Mig-21 se objevil výrazněji v roce 1959 kdy byl konečně dodán prvním stíhacím jednotkám sovětského svazu. Ihned po zjištění nové sovětské stíhačky dostal kód FISHBED (fb).Fb byl reakcí na požadavek sovětského stíhacího letectva na velice rychlý přepadový letoun který by byl schopný utkat se ve vzdušném boji s jakoukoliv západní stíhačkou a také nad ní vyhrát. K tomu mu mělo pomáhat velice dobré technické zázemí, vysoká rychlost a také nepřekonatelná obratnost. Takovéto požadavky byly udány v něčem co by se jen vzdáleně dalo nazvat výběrovým řízením. Nakonec tyto požadavky přesně splnil projekt Je-4.

A fb byl na světě, sověti se tehdy po prvním spatření Je-4 jako prototypu zdráhali a nevěřili že stroj který vypadal takto by mohl mít tyto vlastnosti – konstrukce křídel do delty vzbuzovala značnou nevěřícnost. Jenže opak byl pravdou a to opravdu přímo. První fb měly dlouhý trup a jen poměrně malá křídla - to letounu dodávalo rychlosti přes Mach 1 a velice vysokou obratnost.Mohly sice dosáhnout i rychlosti něco málo přes Mach 2 ale to na opravdu velice krátkou dobu vzhledem ke spotřebě paliva a odolnosti letounu.

Fb. Jako přepadová stíhačka však měl omezený dolet,jednak podle toho jak byl veliký (požadavek na rychlost a obratnost) a také,a to hlavně že jako přepadová stíhačka nějak veliký dolet nepotřeboval – to byla vize sovětů. Migy měly být ve velikém počtu rozmístěny do všech přidružených států. Ve zkratce by se dalo jejich použití popsat takto: U nějakého většího města,nebo nějakého důležitého místa (jakéhokoliv) by bylo postaveno letiště na kterém by byly dislokovány letky fb.Při zjištění nepřátelských letadel = útočníků MiGy vzlétly,letěli jim naproti,vybojovaly vítězství a zase se vrátily – to vše na krátkou vzdálenost a na malém prostoru. Jenže po několika rocích už se tato taktika musela měnit – stíhačky měly být schopná zničit jak přilétající jaderné střely ještě než se dostanou nad vlastní území,tak nepřátelské bombardéry a ty ještě než stihnou vypustit střely nebo než se dostanou nad svůj plánovaný cíl.
Proto byly další verze MiGu-21 vybavovány větším křídlem které pojalo více paliva (ale nijak nezměnilo obratnost!!) a také možností upevnění odhazovatelné, velké palivové nádrže pod trupem která značně zvětšovala dolet.Ta u prvních verzí chyběla.

Základní výzbrojí fb byly zprvu raketové bloky s neřízenými raketami,nebo kulometná pouzdra. Ihned však byly závěsníky fb upravovány na použití řízených raket a to stejné jejich avionika – ty byly také velice rychle používány. MiG-21 měl také palubní kanon ráže 30 mm.
Až pozdější verze Fishbed F měly o jeden závěsník na každé straně víc,ten umožňoval také podvěšení dalších jak zbraní,tak palivových nádrží,tak různých fotografických pouzder a podobného vybavení.

Fb také hojně zasáhnul do mnoha válek, nejvíce se asi „ukázal“ ve Vietnamu kde se američtí piloti museli zprvu velice ohánět aby se nestali obětí tohoto skvělého letounu, bylo to pro ně také velice těžké nabití „zkušeností“ když zjistili že tyto stroje dosahují takových výkonů. Je sice pravda že hodně pilotů kteří ve vietnamu létali na fb nemělo takové letové dovednosti a také že migy nebyly tak hojně použity ale i tak to byla pro Us army hořká zkušenost.Nakonec se však počáteční nedůtklivost vůči Migům přímo změnila a američtí stíhači ovládli nazpět vzdušný prostor.to slovo ovládli je poněkud zkreslené vzhledem k počtu a úspěchům rozmístěných SAMů.Ale to už sem zase někde jinde…

Migy-21 byly rozmístěny do mnoha zemí a ve svých mnoha verzích,tyto verze byly označovány písmenem za označením,nebo také za FISHBEDem a to třeba Fishbed-F.
I ČSR obdržela své Migy-21 a to v mnoha verzích z nichž poslední byly vyřazeny,opravdu nedávno,vlastně teď po nástupu Gripenů do služby.V naší armádě to byly až do teď jediné „pořádné“ stíhačky,proto také sloužily tak dlouho,takovou dobu.

Nové verze fb spočívaly vždy ve změně rozpětí a také pohonné jednotky,to je vidět jak na prvních verzích Fishdeb-A kde jsou křídla opravdu malá s jediným závěsníkem pro střely, a např.Fishbed-F kde jsou závěsníky 2 až 3.

Mig-21 však zůstává nadále ve službě v mnoha zemích,řada jeho bývalých uživatelů se nechce zbavit tak skvělé stíhačky a tak je fb mnohokrát obměňován a modernizován,v Asii se o to pokoušelo mnoho firem,nejnověji renomované firmy Shengjang (jejich typ však mnoho neuspěl,je proto znovu zkoušen po předělání) a firma Shengdu se svým typem F-7 – což je modernizovaný fb s novou pohonnou jednotkou,zlepšenou konstrukcí a i avionikou.
Ale nepokoušeli se o to jen v Asii,izraelská zbrojní firma Israel ind. (nebo tak nějak) kompletně zrenovovala staré Migy-21 izraelské armády a vytvořila z nich novou stíhačku Mig-2000 a Mig-2003 tyto stroje jsou opravdu od základů předělány,i když jejich základ zůstal,mají moderní motor, podstatně zlepšené systémové vybavení s novým softwarem který umožňuje neustále doplňovat nové typy zbraní,lety za špatného počasí a podmínek,v noci,nová avionika,zpevněná konstrukce které má vydržet i lety v extrémních obratech,“schránka“ je upravena aby pilot přestál největší přetížení = je upravena pro použití těchto věcí!! Tyto stroje se mohou vyrovnat moderním stíhačkám a jsou vyváženy!

Nejnovější verzi fb je Mig-21bis která měla nový motor a nové zbrojní podmínky a ta je ještě v užívání některých afrických států.


Technické údaje MiG-21 FL (druhá generace-řada)

Motor: Tumaskij R-13 s přídavným spalováním,tah 63,66 kN
Max.rychlost: 2 230 km/h
Dostup: 18 200 m
Dolet: 1 480 km

Rozměry:

Rozpětí: 7,15 m
Délka: 15,76 m
Výška: 4,12 m
Plocha křídel:23,00 m2

Takže a jak to shrnout? Stíhačka jako MiG-21 je a byla strojem který byl užíván všude a se skvělými úspěchy,byl také velice oblíben.Pro své skvělé vlastnosti které se všechny k sobě skvěle hodily a kterých chtěli konstruktéři vždycky u svých letadel dosáhnout se stal celosvětově uznávaným,známým a také obávaným stíhačem.Přesto že byl používán výhradně na východě )pochopitelně) snažily se ho i západní státy nějak okopírovat,nebo nějaké jeho části přenést na svá letadla. Přesto že už je to staré letadlo je pořád vítaným letadlem.

Konec

Poznámka: Jestli se KOMUKOLIV nebudou líbit fotky v příloze ať už kvůli velikosti,nebo jejich obsahu tak ten mi dá IHNED vědět a já je hnedka Smažu!!Nemůžu řešit fotky aby se líbily každému kdo má jiný vkus,nebo rozlišení svého počítače!!


ObrázekObrázek

"nový" Mig-21 - Shengdu-F-7M
Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ve Vodochodech se vyráběla verze "F", první vyroběný československý MIG-21 vzlétl v roce 1962. Výroba ukončena v roce 1966.

V letech 1990-1991 jsem sloužil na letišti v Líních, byl tam tehdy dislokován stíhací pluk PVOS. Tři letky po 12 letounech MiG-21 (ML či MF???) + několik L-39. V té době to rozhodně nebyl žádný zázrak techniky, každý záviděl Žatci 20 ks MiG-29, ale v rukou dobrého pilota dokázal svou skvělou manévrovatelnost.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Nevím přesně jak to bylo s tou výrobou,vyráběly se vzhledem k jejich potřebě která byla velká a nestačil být dodáván odjinud,ostatně vyráběn byl i v řadě jiných "spolčených" zemích. Ale šlo halvně o to že více byl zase u SSSR potřeba L-39 Albatros který byl zase dodáván jinam a to opravdu ve velkém měřítku....ale to jen tak okrajem

Nevím přesně,ale myslím že ML,zázrak to nebyl ale stále to byla nebezpěčná stíhačka,ikdyž oproti letadlům okolních států....o prodeji MiGů-29 je myslím škoda mluvit....
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Cetl jsem, ze kanon Migu 21 mel munici na necely 3s strelby, takova to prej byla vysoka kadence... neni to kec? :roll:

Imho je to po Migu 15 druhej nejhezci :oops:

ad Mig 29) kecal jsem v hospode s jednim Slovenskym kamosem (cca. rok zpet), porad si delal srandu, jak je mozny, ze jsme vymenili Migy 29 za Sokoly, ze ted nase letectvo, s takovou tradici, muze litat leda simulatory, a bla bla bla :lol: Pak jsem si zase rejpnul ja, kdyz jsem se zeptal, kolik jich maji Slovaci provozuschopnych, vylezlo z nej ze 2, z toho 1 se musel kvuli technicky zavade vratit z nejaky prehlidky :lol: Sry OT
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To se mi moc nezdá,mig-21 měl standartní kanon kterej používaly i jiné sovětské stíhačky NR-30 jestli nešlo spíš o jeho zásobu munice,ale i tak celkově jenom 3 sec. se mi zdá hodně nepravděpodobný.

Ale i tak ten prodej byla podle mě blbost,teď už je to sice s příchodem gripenů pryč,ale i tak.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Na druhou stranu zase musime vzit fakt rychlosti stihacek, to, ze Tempest mel munice na 18s strelby je hezky, ale soucasnici Migu 21 litaji 3x vyssi rychlosti, proto do nej museli narvat co nejvic naboju v co nejmensim casovym useku... mozna to neni tak uplne zcestny, poukusim se nekde neco vyhrabat...

Migy 29) na tom "obchode" si imho nekdo hodne polepsil, jinak je to, i pres jejich velky technicky problemy a malo nahradnich dilu, dost nepochopitelny. Navic "prej" ani Sokoly nejsou kdovi co uber... ale do vrtulniku nedelam, to by mozna dokazal vysvetlit nekdo jinej tady
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Já bych řekl že je zde určitá podobnost, MiG-21 je navíc poměrně jednoduché a asi i levné letadlo, určitě ve své době levnější než F-4.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Pozor s tím NR-30, ten měl jen F/F-13, dále, pokud byl kanon použit, se jedná o GŠ-23-2!

P.S.: fotky jsou OK :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

K těm sokolům,zase tak super nejsou,to je pravda,ale myslím že mi dá hodně lidí za pravdu že vzhledek tomu jaké je složení našeho vrtulníkového letectva a to že ho tvoří hlavně vrtulníky MIL a ty už hodně rychle stárnou tak je Sokol v porovnání s nima skvělej vrtulník který sice plní hlavně záchranné úkoly ale z jeho vlastnostma - takovou funkci jinak plnily kachny Mi-8 nebo ještě dříve Mi-2.Takže bych toho Sokola tak nezazlíval,ikdyž nevim nevim měnit za tehdy prvotřídní stíhačku :roll:

Nezdá se mi že by palubní zbraň mohla střílet jen 3s to je jen několikrát doba na kterou dostaneš vzdušný cíl do zaměřovače,to se mi zdá nepravděpodobné.Té munice musel mít dostatek na delší dobu střelby.

Melkor: Ekvivalentem bych ho k AK-47 asi nedával pže zase takovým páteřním letadlem v sovětském letecvu nebyl jako byla a je AK-47 prioritní zbraní v ruské armádě.

Zase to co píše Sa má hodně do sebe teda pokud by se to asi srovnávalo z M-16? to už sme ale u zbraní z letadel...

Ale je pravda že Mig-21 má menší vybavení než jeho dobový soupeř F-4.Do kterého se narvalo všechno nové vybavení za co největší sumy.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

add MiG-21 vs F-16 - to je srovnání generací, F-16 by se dala srovnávat s MiG-23 nebo spíš s MiG-29. A F-4 stála ve své době prý 5 M dolarů, což prý bylo hodně peněz.

MiG-21 bych srovnával s F-104, známým to výrobcem vdov.

add vrtulníky - Mi-17 je stále skvělý vrtulník, co do nosnosti nemá prozatím v naší armádě konkurenci. A na Sikorského UH-60 prostě nemáme
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

nene já sem myslel opravdu M-16 jako zbraň,pušku...možná ještě s F-100 Super Sabrem.

Mi-17 má nosnost to ano ale při nasazení jak SAR jsou vlastnosti které má Sokol daleko podstatnější - nízká hmotnost,tím větší obratnost - dostup do oblastí.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Autor píše ptákoviny. U MiGu-21 sériových verzí NIKDY nedošlo ke změně rozpětí křídla. To pro začátek.

MiG-21 byl první sériovou variantou. Výzbroj 2 kanony NR-30. Pod trup bylo možno podvěsit přídavnou nádrž na 490l kerosenu. Brzy nahrazen

MiG-21F , pod každou polovinou křídla přibyl závěsník, prioritně pro rakety R-3S(kopie AIM-9B), možnost podvěsu pum, neřízených raket. Pro úsporu hmotnosti odstraněn levý kanon NR-30. U nás byla v licenci vyráběna verze MiG-21F-13.

MiG-21PF byl první "jednadvacítkou" s palubním radiolokátorem. Kvůli jeho rozměrům musela být překonstruovaná příď, aby se RP-21 Safir vešel do vstupního kuželu. Odstraněn i druhý kanon, do výzbroje přibyly R-3R a RS-2US naváděné radarem.

MiG-21PFM měl zařízení SPS pro ofukování vztlakových klapek od kompresoru motoru.

MiG-21FL je exportní varianta verze PF pro Indii. Indům vadila absence palubního kanonu, proto bylo vyvinuto pouzdro s kanonem GŠ-23, které se zavěšovalo pod trup, čímž byla znemožněna instalace přídavné nádrže.

MiG-21R byl taktický průzkumný letoun. Pod trup se zavěšoval R nebo D kontejner. Pro zvýšení zásoby paliva(které bylo neseno i v mohutném kýlu za kabinou) byly použity nové vnější závěsníky pod křídlo, které byly "mokré", tedy nesoucí přídavné nádrže.

MiG-21MF byl radikální modernizací s podstaně silnějším motorem. Pod křídlem čtyři závěsníky, podtrupový mohl nést nádrž na 800l paliva. Výzbroj rozšířena o rakety R-60.

MiG-21bis je poslední modernizací ve výrobním bloku MiG-21. Ačkoliv vypadá téměř stejně, je zcela překonstruován.

Cvičnými verzemi byly MiG-21U/US/UM.

Existuje více verzí, např. MiG-21RF, M, SMT...

Ke konci války ve Vietnamu měli Američani oprávněně vítr z nových MiG-21MF, protože ten překonával v některých ohledech F-4 Phantom II dost výrazně.

Izraelci nikdy neměli kromě několika kořistních strojů MIG-21 ve výzbroji! Podíleli se na modernizaci strojů Rumunského letectva na standart Lancer. Modernizace proběhla z jejich strany pod hlavičkou IAI(Israeli Aircraft Industries).
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

K tem kanonum,GS-23 je rychly dvouhlavnovy kanon,pali 2700 ran za minutu,takze pokud ma zasobu treba 150 naboju,vystrili je za asi 3.5s.Zasobu 150 naboju ma Albatros ve verzi ZA.Mig 23 u kterych jsem byl na vojne mel GS-23 s 250 naboju.Kolik mela 21ka ale nevim,v Budejicich jsme meli jen Albatrosy a "bedny".
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Takže:::: první verze MiGu-21 měly na každém křídle jeden křídelní závěsník a pod trupem,to jako úvodem, druhé verze měly ty závěsníky už dva pod každým křídlem.už u prvních verzí se musela zvýšit zásoba paliva takže se to kombinovalo přídavnou nádrží pod trupem.MiGy-21bis a poslední stroje druhé verze už měly zesílený trup aby se dala zvětšit zásoba paliva v trupu, proto se musela upravit i velikost křídel pže takto upravený trup byl robustní a křídla by jednoduše nezvládala!!!!porovnej celkové velikosti prvních verzí MiGu-21 a posledních verzí a pak mi piš že píšu ptákoviny ohledně toho že křídla mají jinou velikost!!
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Jinak dnes uz se samozrejme nestrili stylem jako ze zmacknes spoust a podle stopovek korigujes zamireni.Dnes letadlo zameris a pak do nej nasypes kratickou vydatnou davku.Jak rikam,Mig 23 mel munici na 5.5s palby a bylo to oproti 21ce pomalu 2x takovy letadlo.Zapadni stihacky na tom nejsou jinak, jejich Vulcanum tech 500 naboju co vozi staci taky na 5s strelby.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

To by ti ten kanon asi dlouho nevydržel, jsou přesně předepsané dávky po kterých se musí hlaveň chladit, pokud by jsi střílel dlouhou dávku, tak máš hlaveň v *****. I tak je životnost hlavně poměrně malá
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Než bys to zamiřil přimo na něj tak by jsi byl na suchu,taky dneska to usnadňují střelecké počítače které ti přes průhledový display ukáží i trasu kulek při zatáčení,podle větru a jiných aspektů (jak to je vidět v simulátorech).Dneska už musíš mít jistotu když střílíš aby jsi se trefil,ale i tak to není jistý proto je kanon jako zbraň opravdu poslední záchrany.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Jo jeto presne jak rikate chlapi,jen ten smer vetru se mi nezda,rekl bych ze ten berou v uvahu strelecky pocitace pozemnich kanonu.V letadle ani nevim,jak by ho ten pocitac zjistil.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

to proudění větru se nějak vypočítává z dat braných ze štítku,z toho se odpočítává průměrný směr a síla vzduchu při dané rychlosti letadla

tento aspekt je také celekm důležitý vzhledem k tomu že když kulky opustí letadlo,ovlivňují jejich let významně i povětrnostní podmínky
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Haness: Nevíš o původní verzi MiG-21(bez přídomku, etalon E-6) se dvěma kanony a pouze jedním závěsníkem pod trupem? Od které verze že měly jednadvacítky dva páry závěsníků pod křídlem? Co je "druhá verze? Myslíš druhou generaci, začínající PF? Nebo třetí, začínající R?
Úplný výčet verzí: MiG-21, F, F-5, F-13, PF, PF-1, PF-2, PFW, PFS, PFM, R, S, SM, SMT, M, MF, RF, bis, U, US, UM, LancerA/B/C.
Říkám to ještě jednou - rozpětí křídel se neměnilo. Nikdy. Byly provedeny mnohé změny, ale v rozměrech křídla se nic neměnilo. Zvýšení zásoby paliva se řešilo zejména konstrukcí mohutného vřetena za kabinou až ke kýlovce(největší u SMT).

Zásoba střeliva pro kanon GŠ-23 je 200 nábojů.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“