Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Nelson »

Po stavbě bitevních křižníků třídy Kongó bylo Japoncům jasné, že další plavidla musejí být bitevní lodě podle tehdy standartní klasifikace. Již dříve postavená třída Kavači nesplnila jejich očekávání hlavně kvůli použité výzbroji. Lodě uvedené do služby v r 1912 sice nesly 12 děl tehdy obvyklé ráže 305 mm ale kvůli nedostatku financí byly použity dva typy děl. Přední a zadní věž nesly po dvou dělech L/50 Armstrong ale čtyři boční věže byly osazeny osmi děly L/45 Armstrong s odlišnými balistickými vlastnostmi na větší vzdálenosti. Při zastřelování musely lodě střílet střídavě čtyřdělové salvy z bočních a osových věží, tedy poměrně složité a nepřesné řešení.

Proto byly zpracovány plány nových plavidel a protože USA již stavěly lodě s děly ráže 14'' přešli Japonci na tento rozměr také. 11.3.1911 byl v loděnici Kaigun Kosho v Kure položen kýl bitevní lodě jíž bylo při slavnostním spuštění 28.3.1914 vybráno jméno Fuso. Po roce a půl, 18.11.1915 byla dokončená loď zařazena do stavu Císařského Japonského námořnictva. Druhá loď třídy pojmenovaná Yamashiro se stavěla v Naval Arsenal v Yokosuce. Kýl této lodě byl položen 20.11.1913, spuštění proběhlo 3.11.1915 a loď vstoupila do služby 31.3.1917.

V době svého dokončení to byly největší bitevní lodě na světě. Jejich délka byla 205,1 m, šířka 28,7 m, ponor 8,6 m, standartní výtlak 30600 tun a plný výtlak 35900 tun. Kotelny lodí byly osazeny 24 kotli spalujícími uhlí ve strojovnách byly čtyři americké turbíny Brown-Curtis s celkovým výkonem 40000 koní. Čtyři šrouby lodím umožňovaly rychlost až 22 uzle.
Boční pancíř a pancéřové přepážky na přídi a na zádi dosahovaly tloušťky 305 mm, paluba měla sílu 32 mm, kasematy kryl pancíř 150 mm, barbety 292 mm, věže hlavní ráže měly čela 305 mm, boky 203 mm a strop 152 mm a velitelskou věž krylo 330 mm oceli.

Výzbroj lodí byla rozmístěna dost netypicky, bylo použito schéma 2-1-1-2 , tedy dvě věže na přídi, jedna za přední nástavbou, další před zadní nástavbou a poslední dvě na zádi. Použitá děla typu 14"/45 41st Year Type (Model 1908) byla osazena v párech do jednotlivých věží. Doplňovalo je 16 děl 15 cm/50 (6") 41st Year Type" (Model 1908) v pancéřových kasematech na úrovni hlavní paluby, 12 děl ráže 120 mm, tři protiletadlová děla 3"/40 (7.62 cm) 41st Year Type (Model 1908) a 6 torpédometů 21" (53.3 cm) Type 44 No. 2. Úpravy po první válce se zaměřily hlavně na zvětšení hlavní nástavby a přidání 10 děl 7.62 cm. Jistou dobu také Japonci experimentovali se vzletovou plošinou na věži č.4.

Celkové rekonstrukce se dočkaly až ve čtyřicátých letech. U Fuso to bylo ve dvou etapách (IV 1930 – V 1933 a IX 1934 – II1935), Yamashiro jí prošla naráz (XII 1930 – II 1935).
Z původních lodí zůstal prakticky jen trup a hlavní výzbroj. Původní kotle nahradilo 6 naftových typu Kampon, byly osazeny nové turbíny, výkon se zvedl na 75000 koní a rychlost byla nyní 24,7 uzle.
Vnější vzhled lodí se velmi změnil, byl zrušen přední komín a jeho místo zaujala zvětšená nástavba pagodovitého tvaru, na místě zadního stěžně vyrostlo velké pomocné stanoviště řízení střelby.

Schéma vertikálního pancéřování zůstalo zachováno, původní pancéřová paluba byla nad kotelnami, strojovnami a muničními sklady zesílena dalšími 51 – 102 mm oceli. Byly překonstruovány protitorpédové výdutě a přidána podélná přepážka o síle 3''. Šířka vzrostla na 33,1 m, díky nové zádi také délka na 212,7 m a ponor na 9,7 m. Celková váha pancéřování vzrostla z 8588 tun na 12199 tun oceli a maximální výtlak dosahoval hodnoty 39154 tun.

Na dělech hlavní ráže byly upraveny lafety, náměr se zvedl na 43° a dostřel vzrostl na 35500 m. Byly odstraněny torpédomety, přední pár kasematových děl 15 cm/50 a všechna děla ráží 120 a 76 mm. Jejich místo zaujaly čtyři dvojhlavňové protiletadlové komplety ráže 127 mm a nová lehká výzbroj. Tu tvořily automatické kanóny systému Hotchkis ráže 25 mm a těžké kulomety ráže 13,2 mm. Původní počty byly 16x25 (8x2) a 16x13,2 (4x4), v červenci 1943 to již bylo 37x25 (10x2, 17x1) a 16x13,2 a v době potopení v říjnu 1944 nesla Yamashiro 92x25 (8x3, 17x2, 34x1) a 16x13,2 (3x2, 10x1). U Fuso to bylo 95x25 (8x3, 16x2, 39x1) a 10x13,2 (10x1).

Po katastrofálních ztrátách u Midway byla navržena další přestavba na hybridní bitevní/letadlové lodě. Tento plán byl opuštěn v červnu 1944 kdy Japonci v bitvě ve Filipínském moři přišli o kompletní druhou generaci pilotů. Nové již neměli a proto byly další letadlové lodě zbytečností.

Obě lodě byly potopeny 25.10.1944 v největší námořní bitvě historie v zálivu Leyte. Jako součást Jižního podpůrného svazu viceadmirála Šódžiho Nišimury se měly spolu s těžkým křižníkem a 5 torpédoborci probít k Leyte z jihu průlivem Surigao. Tam však narazily na svaz kontraadmirála Jesse Oldendorfa složený ze 6 bitevních lodí, 6 těžkých a 2 lehkých křižníků, 20 torpédoborců a 39 člunů PT.
Hned na začátku střetnutí bylo Fuso zasaženo torpédem jehož výbuch loď ochromil. Posádka nezvládla požáry a po asi 10 minutách ho výbuch munice roztrhl na poloviny které se ještě chvíli držely na hladině. Yamashiro zasáhly 2 až 3 torpéda a nezjištěný počet těžkých granátů, loď se v 4.19. převrátila a potopila s téměř celou posádkou.

Obrázek
Fuso - foto

Obrázek
Yamashiro, Fuso a Kongo v r 1930

Obrázek
Schéma bitvy v průlivu Surigao
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Bitva v průlivu Surigao

Obrázek Bitevní loď Fuso v roce 1944

Nišimurův Jižní svaz se skládal z bitevních lodí Yamaširo, Fusó, těžkého křižníku Mogami a torpédoborců Mičišio, Asagumo, Jamagumo a Šigure. 24. října byl napaden bombardéry z amerických letadlových lodí, ale jen bitevní loď Fusó byla lehce poškozena. Protože byl zachováván přísný radiový klid nemohl Nišimura nijak koordinovat svoje pohyby s Šimovou skupinou nebo s Kuritovým Středním svazem. Šima plul se svými loděmi 40 mil za Nišimurou.

K uzavření severní strany průlivu Surigao použil kontradmirál Jesse B. Oldendorf části 7. loďstva - 6 bitevních lodí Mississippi, Maryland, West Virginia, Tennessee, California a Pennsylvania, těžké křižníky Louisville (vlajková loď), Portland, Minneapolis a Shropshire, lehké křižníky Denver, Columbia, Phoenix, Boise, 29 torpédoborců a 39 torpédových člunů.

Při vjezdu do průlivu Surigao byl Nišimura neúspěšně napaden torpédovými čluny z nichž jeden musel najet na břeh aby se nepotopil. Ve střední části byl ve 3:00 napaden torpédoborci a později děly amerických bitevních lodí. Bitevní lodě Jamaširo a Fusó a torpédoborce Jamagumo a Mičišio byly potopeny.

Šimova Jižní skupina byla složena z těžkých křižníků Nači, Ašigara, lehkého křižníku Abukuma a torpédoborců Ušió, Akebono, Širanui a Kasumi. I tuto skupinu napadly při vjezdu do průlivu Surigao torpédové čluny a jeden z nich poškodil Abukumu. Ta musela snížit rychlost na 10 uzlů a nestačila skupině. Když Šima proplouval kolem vraku Fusó pochopil, že Nišimurova skupina je zničena. Zaútočil proto neúspěšně torpédy a obrátil lodě k ústupu do Coronské zátoky na ostrově Busuanga. Při ústupu se srazily křižníky Nači a Mogami.

Ve 4:30 vyrazil Oldendorf se svými křižníky aby pronásledoval ustupující Japonce. Podařilo se mu potopit torpédoborec Asagumo a poškodit křižník Mogami. Pak dostal Oldendorf zprávu o útočícím Kuritově Středním svazu a vyrazil mu naproti. Křižník Mogami byl potopen v 8:45 skupinou Avengerů z eskortních letadlových lodí.

Japonské lodě i přes svou poměrně silnou palebnou sílu, neměli nejmenší šanci se ubránit přesile šesti Amerických bitevních lodí. Pokud by se jednalo jen o čistě dělostřelecký souboj tak srovnání těžkých hladinových lodí bylo následující.

Japonsko
Fuso - 12x356mm = 7.620 kg (15.240 kg / minuta)
Yamashiro - 12x356mm = 7.620 kg (15.240 kg / minuta)
-----------------------------------------------
Celkem: 15.240 kg (30.480 kg/min)


USA
Maryland - 8x406mm = 7.656,8 kg (11.485,2 kg)
West Virginia - 8x406mm = 7.656,8 kg (11.485,2 kg)
Tennessee - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
California - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
Pennsylvania - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
Mississippi - 12x356mm = 8.164,8 kg (14.288,4 kg)
-----------------------------------------------
Celkem: 47.972,8 kg (80.124 kg/min)


Japonské dělo 14"/45 (35.6 cm) 43rd Year Type - projektil APC 635 kg, kadence 2 rány/min

Americké dělo 16"/45 (40.6 cm) Mark - projektil AP 957,1 kg, kadence 1,5 rány/min

Americké dělo 14"/50 (35.6 cm) Mark 7 and Mark 11 - projektil AP 680,4 kg, kadence 1,75 rány/min
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 15/12/2008, 10:46, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Protože byl zachováván přísný radiový klid nemohl Nišimura nijak koordinovat svoje pohyby s Šimovou skupinou nebo s Kuritovým Středním svazem.
Nesmysl. Všechny tři svazy byly dávno sledovaný průzkumnejma letadlama a rádiovej klid byl tudíž úplně zbytečnej. Navíc ho Kurita klíďo brďo porušoval, když na všechny strany ječel o leteckou pomoc. Tzn. že jestli Nišimura s nikým nekomunikoval, byla to jen jeho věc.
Když Šima proplouval kolem vraku Fusó pochopil, že Nišimurova skupina je zničena.
Taky nesmysl. Šima kolem Fusó neproplouval, protože na ní řachnul muničák v době, kdy byl ještě daleko. Jediný, co potkal byl zmrzačenej křižník Mogami, kterej navíc do jeho Nači naboural. A právě díky týhle okolostojíčnosti Šima poznal, že s Nišimurou je ámen.
Při ústupu se srazily křižníky Nači a Mogami.
Toť poněkud diskutabilní vyjádření. Pravda, Mogami z bitvy ustupoval (spíš zdrhal), ale Nači do bitvy naopak nastupoval. A pak do ní ani nenastoupil.
Křižník Mogami byl potopen v 8:45 skupinou Avengerů z eskortních letadlových lodí.
Čas nejspíš souhlasí, ale Mogami nebyl potopen žádnou skupinou Avengerů. Pravda je taková, že byl po rozednění napaden Avengery z TG 77.4 a koupil dvě bomby. Ty vyřadily z provozu poslední funkční stroj, a proto velitel nařídil opustit loď. Nehybný vrak dorazil torpédoborec Akebono.
Koneckonců: Bitvu u Leyete tady už dlouho máte (a skvělou), začíná tady. Nevím proč ji zjednodušeně popisovat pod každou lodí, která se jí zúčastnila.
さようなら。
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Nelson píše: 4/9/2005, 19:10 Hned na začátku střetnutí bylo Fuso zasaženo torpédem jehož výbuch loď ochromil. Posádka nezvládla požáry a po asi 10 minutách ho výbuch munice roztrhl na poloviny které se ještě chvíli držely na hladině.
kacermiroslav píše: 12/12/2008, 15:16 Když Šima proplouval kolem vraku Fusó pochopil, že Nišimurova skupina je zničena.

Na tento dlouho přijímaný popis zániku bitevní lodě Fuso vrhl zcela nové světlo objev jejího vraku 25. listopadu 2017, který jej v podstatě vyvrátil: vrak leží na dně VCELKU, přičemž je uprostřed pouze nalomen - to bylo způsobeno patrně nárazem na dno, výbuchu některého z muničních skladů charakter tohoto poškození rozhodně neodpovídá. Pouze pagoda je zcela odlomená a nachází se necelých 100 metrů od vraku.

Doposud bylo akceptováno, že Fuso během útoků amerických torpédoborců dostalo zásah jedním či dvěma torpédy do centrální části lodě, načež výrazně zpomalilo a vypadlo z formace a po několika desítkách minut došlo k explozi muničních skladů jedné z prostředích dělových věží, která jej měla roztrhnout na ty dvě části, které se ještě nějakou dobu měly držet na hladině (a které, zahaleny plameny, následně měly spatřit i posádky lodí svazu admirála Šimy - bylo to jimi líčeno jako „obrovské ohně"). Záře tohoto výbuchu byla skutečně zpozorována posádkami amerických lodí a rovněž operátoři amerických radarů tvrdily, že viděli jak se na obrazovkách radarů signál příslušející Fusu rozpadl na dva body, což bylo interpretováno jako rozlomení lodě na dvě části (parametry výkonných amerických pátracích radarů SG z roku 1944 by takové pozorování bez problému umožnily).

A přitom této oficiální teorii výbuchu muničních skladů a následného rozlomení trupu lodě již dříve odporovalo svědectví Hidea Ogawy, jednoho z pouhých několika přeživších členů posádky Fusa. Ten tvrdil, že se Fuso po zásahu začalo naklánět a cca 40 minut po zásahu torpédem se prudce převrátilo na bok a rychle potopilo (čili žádná exploze a trup zůstal vcelku), přičemž z jeho nádrží na hladinu vyplavalo palivo, které se následně vznítilo a jeho následný požár na hladině zabil téměř všechny muže, kterým se podařilo převracející se loď opustit.

Tento popis zániku Fusa perfektně odpovídá stavu jeho vraku. Onou na dálku zpozorovanou září exploze mohlo být právě vznícení paliva uniklého z potápějícího se trupu, šlo o velmi kvalitní surovou ropu z nalezišť na Borneu, kterou Nišimurovy lodě načerpaly právě během zastávky na Borneu a kterou bylo možné s jistými riziky (viz zánik letadlových lodí Taiho a Šokaku během bitvy ve Filipínském moři) použít přímo jako palivo do lodních kotlů. Jedna či dvě hořící skvrny paliva mohly také být tím, co ve tmě spatřily posádky Šimových lodí. Jedinou věcí, která do toho nezapadá, je ono pozorování rozpadu Fusa operátory radarů na amerických lodích. K tomuto jsem před časem (bohužel si nevybavuji kde) našel teorii, že mohlo jít o pagodu Fusa, která se při jeho převracení odlomila a nějakou dobu ještě zůstala na hladině (což se mi moc nezdá – parametry tehdejších amerických radarů by sice detekci takového objektu umožňovaly, ale divil bych se, kdyby se pagoda Fusa vzhledem ke své struktuře udržela na hladině po dobu odpovídající pozorování operátorů amerických radarů).
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Kolorovaná fotografie bitevní lodě Fusó v suchém doku:
Fuso.jpg

Detail modelu bitevní lodě Fusó ukazující strukturu její charakteristické pagody:
Fuso - pagoda mast.jpg
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Lord »

Raidene, nádherná fotka FUSO v suchém doku, dobře jsou vidět protitorpédové výdutě.
Ale jak je popsáno výše, tato dodatečná úprava neměla příliš efekt. Díky za analýzu vraku. :up:

Našel se i vrak druhé sesterské lodě Jamaširo. Můžeš k němu něco napsat?

Jamasiro-vrak-analyza.jpg
Vkládám snímek vraku Jamaširo ze sonaru s popisky, ale lepší to podat česky a obšírněji myslím :idea:
Určitě to máš nastudované...

A dál...
Fuso-vrak-sonar.jpg
Fusó jsem také našel.


V uplynulých letech došlo k překvapivému, až explozivnímu nárůstu podmořské archeologie a průzkumu vraků lodí.

:arrow: Na Palbě se to zatím příliš nereflektovalo, takže jsou to náměty pro zlepšení.


Surigao Strait Wrecks - Vraky v průlivu Surigao
http://shipbucket.com/forums/viewtopic. ... 72#p175572

Možný zdroj, a mnoho jiných dalších, kdyby to někdo přelouskal u různých lodiček.
http://www.combinedfleet.com/atully08.htm
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 15/8/2023, 20:45 Našel se i vrak druhé sesterské lodě Jamaširo. Můžeš k němu něco napsat?
Průzkum vraku Jamašira objasnil některé okolnosti jejiho posledního boje, nicméně některé otázky zůstávají stále nezodpovězeny. Vrak bitevní lodě Jamaširo leží dnem vzhůru, což znemožňuje průzkum účinků palby amerických bitevních lodí a křižníků, zároveň však alespoň částečně poodhaluje počet zásahů torpédy a jejich následky.

Na levoboku jsou patrny stopy zásahů torpédy na třech místech (dříve se věřilo, že zásahy na levoboku byly pouze dva). První torpédo Jamaširo zasáhlo v 03:20 v místě zadních dvou 356 mm dělových věží a následný požár si vynutil zaplavení muničních skladů obou věží. Tato část trupu Jamašira je značně zdemolována, patrně v důsledku oslabení trupu tímto zásahem a následným nárazem vraku na dno nebo v důsledku dalších zásahů (viz dále) - zde je nutno podotknout že bitevní lodě tříd Fusó a Ise trpěly značnou strukturální slabostí trupu, což rozsáhlá přestavba v třicátých letech ještě více zhoršila v důsledku značného nárůstu hmotnosti, což způsobilo nadměrné namáhání trupu.
Druhé torpédo loď zasáhlo v 03:31 prostřední části trupu přibližně v prostoru kotelen, což se vzápětí projevilo prudkým snížením rychlosti na 5 uzlů. Avšak již krátce před 03:40 se podařilo rychlost zvýšit na cca 15 uzlů.
K pravděpodobnému třetímu zásahu došlo v 03:40 v prostoru přídě – to je ten zásah, o kterém dříve byly pochybnosti. Je zajímavé, že zásah Jamašira v tomto prostoru byl zpozorován z paluby křižníku Mogami, avšak po válce se soudilo, že šlo o ten druhý zásah a že svědci z Mogami špatně určili čas a místo tohoto zásahu. Těch pár přeživších z Jamašira si tohoto zásahu totiž nebylo vědomo. Vzhledem k mimořádně špatnému stavu vraku v oblasti přídě nelze s jistotou určit, co toto poškození způsobilo – zásah torpéda, dělostřelba, náraz na dno?

Největší záhadou ovšem jsou poslední minuty Jamašira – pochyby panují ohledně otázky na kterou stranu se Jamaširo převrátilo: dva přeživší členové posádky tvrdili, že to bylo na levobok, zatímco další (poručík Izaki) vypověděl že to bylo na pravobok. Podle něj Jamaširo dostala po 04:11 dva zásahy torpédy do zádě na pravoboku (to bylo v době, kdy zbylé japonské lodě již byly pod končící palbou amerických bitevních lodí a křižníků), načež se rychle naklonila o 45 stupňů na pravobok a o pár minut později v této poloze se okamžitě převrátila. Nicméně charakter poškození zádě spíše nasvědčuje tomu, že k těmto zásahům došlo na levoboku zádě (nicméně rozsah devastace zádě znemožňuje učinit přesný závěr). Existuje také teorie, že tyto dvě exploze na pravoboku ve skutečnosti byly zásahy 356 mm granátů z bitevní lodě Mississippi (její dělostřelci vypálili svou první a zároveň poslední salvu v 04:09 již po rozkazu k zastavení palby – do té doby nebyli schopni zaměřit cíl svým dělostřeleckým radarem staršího typu). Nicméně stále zde zůstává otázka, na jakou stranu se ve skutečnosti Jamaširo převrátila.
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od jarl »

Bitevní lodě třídy Fusó údajně měly po přestavbě pověst japonských nejškaredějších bitevních lodí, a když vidím tu strašnou pagodu, tak bych tomu i věřil.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Toto tvrzení se objevuje ve velké části prací o japonských bitevních lodích z WWII a já se s tím ztotožňuji - i mě se lodě třídy Fusó líbí ze všech japonských bitevních lodích jednoznačně nejméně.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Lord »

Raidene, díky za vyčerpávající popis, asi ti v tom trošku pomohl chatGPT.
Ale chyby v tom snad nejsou.

Jinak zepředu vypadá Fusó ještě relativně dobře. Zezadu a z boku vyniká inženýrská zrůdnost ohnutých nosníků.
A celkově není pagoda uhlazená, což je asi daň za přestavbu.

No a nejvíce se ti asi líbí Jamato nebo jiná ?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Ano, trochu to pomohlo. Jinak k bitvě v průlivu Surigao mohu velmi doporučit tuto knihu:

Battle of Surigao Strait od Anthony P. Tully
https://www.amazon.com/Battle-Surigao-S ... 0253009715


Lord píše: 16/8/2023, 22:05 No a nejvíce se ti asi líbí Jamato nebo jiná ?
Pokud jde o japonské bitevní lodě, nejvíce se mi líbí Jamato a Musaši. Pak následují lodě tříd Nagato a Kongó (obě třídy shodně), předposlední je třída Ise a nejméně se mi líbí třída Fusó, přičemž Jamaširo mi přijde o trochu hezčí - má trochu jinak strukturovanou pagodu.

Fuso1944-nowatermark.png
Yamashiro1944.png
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Lord »

Hmm, díky za porovnání, je vidět, že Jamaširo má vzadu PAGODU jinou a celkově více zakrytovanou.
U Fuso je vidět, že má struktury můstků "navěšené" kolem stožárů.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Ano, právě proto se mi Jamaširo líbí o trochu více, ta pagoda na Fusu vypadá dosti prapodivně, jako kdyby se kácela :lol: Dobře to vyniká na této fotce:

Fuso_Trials.jpg
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od jarl »

Raiden píše: 16/8/2023, 22:25 Ano, trochu to pomohlo. Jinak k bitvě v průlivu Surigao mohu velmi doporučit tuto knihu:

Battle of Surigao Strait od Anthony P. Tully
https://www.amazon.com/Battle-Surigao-S ... 0253009715
Mám jí a faktograficky z ní hodně vycházím. Je opravdu podrobná a dost nabourává tradiční pohled na tuto bitvu. Jinak mně se z japonských bitevních lodí z období druhé světové války zdaleka nejvíce líbí třida Kongó. Ake stejně mám raději starší predreadnouthy jako Mikasa nebo Asahi.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Ano, je to opravdu nejlepší zdroj informací o bitvě v průlivu Surigao, jaký mám.

Jinak japonské predreadnoughty z rusko-japonské války se mi líbí všechny stejně, nicméně mým oblíbencem je Asahi, a to díky svému jménu: 朝日, což lze přeložit jako ranní slunce.
Naposledy upravil(a) Raiden dne 16/8/2023, 22:55, celkem upraveno 1 x.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Lord »

Raiden píše: 16/8/2023, 22:41 Ano, právě proto se mi Jamaširo líbí o trochu více, ta pagoda na Fusu vypadá dosti prapodivně, jako kdyby se kácela...
To jsem měl přesně na mysli, a to pak kazí pagodu jako celek.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 16/8/2023, 22:55
Raiden píše: 16/8/2023, 22:41 Ano, právě proto se mi Jamaširo líbí o trochu více, ta pagoda na Fusu vypadá dosti prapodivně, jako kdyby se kácela...
To jsem měl přesně na mysli, a to pak kazí pagodu jako celek.
A když se to zasadí do celkového vzhledu lodí této třídy, výsledný dojem je velmi zvláštní.

Nicméně Jamaširo - 山城 - má alespoň hezké jméno, je to název jedné ze starodávných japonských provincií a lze jej přeložit jako horský hrad.
雷電
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Dzin »

Za mě jsou nejhezčí Jamato a Musaši následovány třídou Kongo. Nagato je taky hezké, hlavně po přestavbě, ale u Konga je vidět elegance na rychlost zaměřeného bitevního křižníku.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od jarl »

Raiden píše: 16/8/2023, 22:55 Jinak japonské predreadnoughty z rusko-japonské války se mi líbí všechny stejně, nicméně mým oblíbencem je Asahi, a to díky svému jménu: 朝日, což lze přeložit jako ranní slunce.
Tak v tom případě je to lepší název pro značku piva než jméno pro bitevní loď.

Pivo Asahi.jpg
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 380
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso

Příspěvek od Raiden »

Tak na tohle jsem u té bitevní lodě nepomyslel :lol: :lol:
雷電
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“