U-BOAT XXI

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Sisa
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 11/11/2008, 19:55
Bydliště: Kosova Hora

Příspěvek od Sisa »

Něco málo TTD:
Rozměry 76,7x11,3x8 metru
Výtlak ponořená 1819 tun
Výtlak vynořená 1621 tun
Akční radius vynořená 15 500/ 10 mil/ uzlů
Akční radius ponořená 340/5 mil/ uzlů
Rychlost ponořené ponorky 17,2 uzlů
Rychlost vynořené ponorky 15,6 uzlů
Torpédomety 6 přední
Torpéda 23 kusů
Miny 12 kusů
Posádka 57 mužů
1. ponorka spuštěna na vodu 12.5.1943 v loděnicích Blohm und Voss.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11409
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

V souvislosti s probíhající debatou o Waltrových ponorkách jsem narazil na věc, že "Walter" typ XVIII se konstrukčně velmi podobal typu XXI. Myšleno spíš design a hydrodynamika než vnitřní uspořádání. Vycházela XVIII z XXI nebo obráceně? Nebo pouze stejný výsledek dvou snažení?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Dobrej dotaz.
Součástí Walterových předválečných myšlenek byla i idea dokonalého hydrodynamického trupu pro rychlý pohyb pod vodou. Walter to zkoumal hlavně na vodních zvířatech. V souvislosti s válečnou praxí se pak jeho nápady přejaly při konstrukci XXI. Důvod byl jednoduchý: ponorky měly protiponorkovým plavidlům zkrátka uplavat a nedat jim šanci házet hlubinné bomby. A protože nejčastějšími spojeneckými protiponorkovými plavidly byly fregaty a korvety, které měly obvykle maximálku někde kolem 15-16 uzlů, XXI byly postavený tak, aby zvládly uzlů asi tak 17.
さようなら。
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11409
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Aha, takže přes Waltera a jeho modely směrem k XXI, dík.

P.S. ono najít skicu nějaké té turbíny, to je věc
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans Lehmann »

Ponorka typu XXI bola skutočným skvostom Kriegsmarine... bola úžasná svojou modernou konštrukciou, rýchlosťou, nabíjaním torpéd jednoducho bola úžasná na svoju dobu vo všetkých ohľadoch ako to už často u nemeckých zbraniach býva... avšak v roku 1944 keď vznikala boli ponorky na veľmi rýchlom ústupe a v roku 1945 keď začala operovať bol zázrak vidieť na mori vynorenú ponorku bez toho aby nebola poškodená... v tom roku už na Kriegsmarine v nemecku nikto nepozeral... ale aj keby áno... už bolo príliž neskoro... Ale naozaj si neviem predstaviť čo by narobili tieto ponorky keby ich mali v takom počte ako napríklad typ VIIB/C a to v Atlantiku... Vlčia svorka o veľkostiach 6 lodí a viac by mala viac ako 30 torpéd na jednu salvu... Spojenci mali veľké šťastie že túto ponorku neskonštruovali skôr...
Výhoda tejto ponorky bola taktiež v ochrane proti lietadlám a to z dvoch veží na každej strane mostíka boli to malé vežičky obsluhované jedným strelcom s typickou ponorkouvou rážou 20mm... ale nevýhoda bola obrana proti lodiam keďže nemala palubné delo... ale aj to bolo zbytočné... ako som písal tieto stroje boli väčšinou pod vodou... a to aj vďaka veľmi vyspelému skonštruovaniu Schnorchla ktorí sa narozdiel od ponoriek predošlých typov vysúval ako periskop... bol teda zabudovaný... mal tiež vyriešené problémy čo sa tíka zatekanosti a podobne...

Avšak napriek tomuto nemohla byť služba na tejto ponorke výsadou... to mohla byť služba na ponorke typu VIIC v roku 1940 ale rozhodne nie 1945... strach z útoku v roku 1940 bol strašný, ale v roku 1945 ponorený neustále pod vodou muselo mať obrovský vplyv na psychiku námorníkov... vôbec im to nezávidím.......

Niekoľko obrázkov ponorky tpu XXI...

Obrázek
Schnorchel ponorky typu XXI

Obrázek

Obrázek
Emblém ponorky typu XXI, konkrétne U-3506

Pozdravy,
Lehmann
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Vítam ťa tu, priateľu.:D
Ponorka typu XXI bola naozaj moderná ponorka, so všetkým čo k tomu patrí. Mala skvelé vybavenie, takže služba pod vodou pre členov posádky nebola taká zlá. Do boja bola nasadená až tesne pred kapituláciou Nemecka. To nemení nič na veci, že bola technicky veľmi dobrá a bola vzorom pre vývoj v oblasti dalších moderných typov ponoriek.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Ať už byly ponorky typu XXI jakkoliv moderní tak zrovna protiletadlovou výzbroj bych nevyzdvihoval, pouhé 4 automaty ráže 20mm zase takové terno nebyly. Hodily se tak maximálně ke chvilkovému zabavení pilota aby mohla mezitím ponorka zmizet pod hladinou.
Už v polovině války dostaly některé starší typy zesílenou protiletadlovou výzbroj v podobě až 8x20mm a 1x37 mm a příkaz velení říkal že se mají letadlům postavit na hladině. V krátké době byl však tento pokyn odvolám protože se německé ztráty nepříjemně zvýšily.

A ano snorchel skutečně umožnil ponorce dobíjení baterií a plavbu pomocí dieselů pod hladinou. Na druhou stranu však pracující vznětové motory svým hlukem znemožňovaly akustickou detekci protivníka (a zároveň hluk na ponorku upozorňoval) a ve dne byl kouř z výfuků identifikovatelný i z letadel.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

ScrAt:

ony ty 20 mm automaty bohate stacili na jakekoliv letadlo te doby. Problem u starsich typu byl, ze nebyla zadna ochrana obsluhy. Pokud spustili palbu, tak ji letou opetoval. Sice obetoval jeden prelet na shoz pum, ale ze svych kanonu relativne snadneji palubu starsich typu zametl a mel klid na bombeni. Proti xxi to nebylo mozne. Pravdepodobnost, ze se pilot trefi do pruzoru veze a sejme obsluhu byla mala, pancir ponorky letounove kanony nepropalily, takze pokud byl sam nebo max., mel by docela jistotu ze zarve a ponorce nezpusobi nic. Samozrejme by po par takovycH zkusenostech proste letali na hlidky v letkach. S tema nic nedokazaly ani masivni PL obrany bitevnich lodi. Nicmene PL zbrane v pancerovanych vezich byl velky plus.

Co se snorchelu tyce, ten na xxi mel tu vyhodu, ze neomezoval maximalni rychlost. Navic xxi nabila baterky jarku snad z 3 hodiny (abych nekecal) a cca 10ti uzliky na ne plula hodin 12. Tedy pres den na baterky a v noci na chvili snorchel pripadne vynorit. Xxi mela kvalitni radar, takze letadlo videla na vice jak 25km a tuto vzdalenost zadne tehdejsi letadlo za 40 sekund neuletelo (cas ponoreni xxi).

Zajimavosti byly odvetravani motoroveho prostoru do vyfuku, vykone mrazaky a na tu dobu vyjimecna automatizace coz zvysovalo komfort posadky. V podstate kazdej zaslouzilej ponorkar, kterej ji dostal do pracek pred kapitulaci se musel dukladne presvedcit, ze je fakt v ponorce:-)

Byl to vynikajici kousek techniky, byt trosku odflaknuty. Holt valecna vyroba na spolehlivost a zivotnost duraz nekladla. Proto je pomerne zahy po valce zapad zacal vyrazovat. Rusove se je snazily udrzet dele, ale nakonec to s nima vzdali taky.

Mimochodem jeste jednu prima vec tyhle ponorky mely jako prvni - sonar propojeny s torpedovym pocitacem. Tahle krasavice umela strilet bez periskopu z 50ti metru hloubky a dustojnici mohli byt klidne nezkuseni zlenaci, presto by pohodlne trefili jak dokazali sovetske a britske testy.
Uživatelský avatar
Hans Lehmann
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 5/2/2011, 14:02
Bydliště: Trenčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans Lehmann »

Súhlasím s cernakusom, staršie ponorky ktoré boli už v slávnych časoch kriegsmarine mali problém s palubou... ak v lietadle sedeli skúsený pilot s dobrým strelcom mali pomerne veľkú šancu zmiesť námorníkov z paluby ponorky... a to ako u PL tak u palubného dela.... Aj keď niektoré kanóny (Hlavne štvoričky a niektoré kanóny 3,7mm) mali pancierovanie ale ak lietadlo malo zadný guľomet/kanón tak ani to nepomohlo... taktiež ak lietadlo útočilo z predu by bolo minimálne nebezpečné strieľať cez mostík, zväčša plný dôstojníkov a pozorovateľov, prípadne nabíjačov a podobne... v tomto XXI nemala problém pretože jedna vežička bola v zadnej časti mostíka, jedna v prednej... mali tak pokrytého neporovnateľne viac priestoru na oblohe...

Ku koncu vojny nemalo nemecko suroviny ani na poriadne panciere tankov, a nie ešte vyhadzovať ich zbytočne pre Kriegsmarine...

Veľmi ma zaujal posledný odstavec... nikdy som o tom nepočul... nemáš o tom viac informácií?

Pozdravy,
Lehmann
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

LEhman:

z iphonu ti dam maximalne toto
http://de.m.wikipedia.org/wiki/U-Boot-K ... ected=true
(skopcacky)
az budu u dospeleho pc, dam odkaz popisujici ty zkousky (v bukvickach)
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

Obrázek Obrázek Obrázek

Najlepšia ponorka svojej doby, do príchodu Nautilusu prakticky neprekonaná, plno povojnových designov boli viac menej podarené kópie, pritom sonar bol lepší ako v skorých povojnových sovietských typoch, ktoré XXI kopírovali.
Doteraz najlepšie spracovaná v hre Silent Hunter 3, kde si môžete vyskúšať technické vymoženosti tejto ponorky, vrátane používania torpéd bez periskopu.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Byla to opravdu velmi dobře vybavená ponorka, jenže se občas zapomíná na pokroky protiponorkové obrany.
Často se za vrchol výzbroje proti ponorkám považuje vybavení letadel radarem a možná ještě raketami ...
Jenže toho bylo trochu víc, například:
-sonobóje-1942 AN/CRT-1 všesměrové
-samonaváděcí protiponorkové torpédo-1943 Mk.24 " FIDO "
...

Je jasné, že větší počet takovýchto ponorek by znamenal větší ztráty lodní tonáže, ale s docela propracovanou protiponorkovou taktikou by to nebyl až takový problém, hlavně pokud by velká část posádek byla nezkušená...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

Nejsem si jist ucinnosti Fida proti XXI. ta ponorka byla pro v podstate mechanicke navadeni prilis ticha i pro hladinove lode (Schneeuv prunik vojenskym konvojem) britu a proti nim byli americani v protiponorkovem boji tezci bridilove.


Co se sonoboji tyce - v jake urovni ty boje byly. Umely informovat radiem o detekci ponorky jako dnesni boje a nebo to byly jen pomocne zdroje zvukovzch vln pro hladinove lode? Skoro bych se vsadil, ze to prvni nepripada v uvahu snad ani do 50tych let, natoz v pulce WW2.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Kdo zná ví jak ten člověk oblbuje?
Musíte přečíst - musíte vědět psychologii těctto lidí..
Pošlete cernakuse kde ho měl velitel.
O co jde...
Třeba přenesl....
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

2 cernakus
O jakém pancíři mluvíš? Věže s flakem ale pancéřované nebyly na 100 %. Byl to jen několikamilimetrový plech, stejně jako většina ponorkové věže, mimo tu část obtaženou silně (na tom obrázku z tvého odkazu) A tak jak mohl útočící letoun svými kulomety smést obsluhu třeba flakvierlingu tak by zřejmě nebyl problém otevřít tyhle věžičky jako konzervy. Záleželo jen na schopnostech pilota.
Pro lepší seznámení se s ponorkou typu XXI doporučuji pokusit se při cestě do Německa navštívit Bremerhaven, je tam zpřístupněna U-2540.

Stejně tak nebyla pancéřovaná ani samotná ponorka, alespoň o žádné nevím. Vnitřní tlakový trup má trochu jinou funkci než aby chránil plavidlo jako klasický pancíř. A při napadení ponorky nemusí být ani proražen, stačí aby byly ve větší míře poškozeny balastní nádrže a ponorka se už nedokáže vlastní silou vynořit. A to klidně dokáží zajistit i půlpalcové kulomety palubních stíhaček.

BTW, ještě k tomu příspěvku nade mnou. Může mi někdo z chápavějších vysvětlit jeho pointu?

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

cernakus píše:Nejsem si jist ucinnosti Fida proti XXI. ta ponorka byla pro v podstate mechanicke navadeni prilis ticha i pro hladinove lode (Schneeuv prunik vojenskym konvojem) britu a proti nim byli americani v protiponorkovem boji tezci bridilove.
Nevím co myslíš mechanickým naváděním, Fido mělo 4 piezoelektrické hydrofony ( mikrofony, pracující na frekvenci 24 kHz ) a elektronkové zpracování signálu. Nicméně stačilo vypnout motory, zastavit a prostě počkat, Fido mělo aktivní životnost asi 10 minut. Jenže Němci o těchto torpédech podle všeho dost dlouho neměli ani tušení...
cernakus píše:Co se sonoboji tyce - v jake urovni ty boje byly. Umely informovat radiem o detekci ponorky jako dnesni boje a nebo to byly jen pomocne zdroje zvukovzch vln pro hladinove lode? Skoro bych se vsadil, ze to prvni nepripada v uvahu snad ani do 50tych let, natoz v pulce WW2.
Sonobóje AN/CRT-1 byl v podstatě bezdrátový mikrofon vysílající zachycené zvuky na palubu letadla, tam je zachycovala aparatura AN/ARR-3 ( frekvence 67 až 72 MHz ), sonobóje fungovala asi tři hodiny. Dosah vysílačky bóje byl asi 15 km ( při výšce letu letadla cca 100 m ).
Bóje byla všesměrová, takže neudávala směr, to bylo vyřešeno až koncem války. Ale i tak...

EDIT:Ještě k Fidu, účinnost byla asi 22 % ( letecké hlubinné pumy 9 % ) a vyhledávat začalo v hloubce cca 45 m, takže třeba i blízko ponorky, ve stejné teplotní vrstvě.
Navíc se ponorky při schovávání před letadlem spíš snažily zmizet dál od místa ponoru, rychleji a hlouběji a to znamená spoustu hluku.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

kopapaka píše:[
Sonobóje AN/CRT-1 byl v podstatě bezdrátový mikrofon vysílající zachycené zvuky na palubu letadla, tam je zachycovala aparatura AN/ARR-3 ( frekvence 67 až 72 MHz ), sonobóje fungovala asi tři hodiny. Dosah vysílačky bóje byl asi 15 km ( při výšce letu letadla cca 100 m ).
Bóje byla všesměrová, takže neudávala směr, to bylo vyřešeno až koncem války. Ale i tak...
Takže bóje spíš byla vyhovující pro vzducholodě než letadla? "Blimp" byl tenkrát asi jediným létajícím strojem, schopným viset dlouhou dobu nad jedním místem. Byly tyto bóje i ve výzbroji vzducholodí?
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Kterékoli letadlo používané k protiponorkovému boji klidně může kroužit v oblast dosahu vysílače...
Uvědom si, že to je kruh o průměru 30 kilometrů a při malém zvýšení výšky dosah ještě stoupá. Relativně malý dosah byl spíš výhoda, při zásahu proti více ponorkám.

Hlavní použití sonobójí bylo ověřování zda kontakt získaný pomocí MAD ( detektor magnetických anomálií ) je jen nějaký kus železa pod vodou nebo ponorka.
Letadlo při letu těsně nad hladinou kontrolovalo pomocí MADu pruh o šířce cca 300 m (typ 4B2, u typů AN/ASQ-1, AN/ASQ-1a a AN/ASQ-3 i více ), údaj platí pro 750 tunovou ponorku ( asi výtlak ), sonobójí se ověří zda kontakt je opravdu ponorka a pak už je možné použít torpédo.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Možná to tu už někde je, pokud ne, tak zde si můžete prohlédnout vnitřek U-2540 jak uvedl Scrat:
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... hotos.html

Nyní je zakotvena v muzeu Deutsches Schiffahrtsmuseum v Bremerhavenu. Jinak v květnu 1945 byla potopena v blízkosti Kiel. V r. 1957 byla vyzdvihnuta a uvedena o 3 roky později do provozu Bundesmarine. Sloužila jako experimentální loď až do r. 1983.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“