Francouzské vzducholodě

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
lachim1
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 22/11/2010, 17:30

Francouzské vzducholodě

Příspěvek od lachim1 »

Kouil jsem se vystřihovánku firmy Betexa - montgolfiéra a vzducholoď Spiess. Na to, jak je to jednoduché, jsou balon i vzducholoď celkem zdařilé. Jen jsm si ze špejlí udělal hezčí konstrukce pro zavěšení motorů (vystřihovánka obsahovala papírové díly, kdy mezery mezi tyčemi byl černý papír, což dojem hodně kazilo).

Rád bych se zeptal:
1. Měla tato vzducholoď tlačné nebo tažné motory? V návodu jsou tažné, na ilustračním obrázku k vystřihovánce zase tlačné. Co jsme se díval, tak staré vzducholodě měly spíš tlačné motory.
2. Existovala vzducholoď Spiess ve skutečnosti? Našel jsem vzducholoď stejného jména na netu, ale konstrukčně je poněkud odlišná, výrazně jiná kormidla. Ta z vystřihovánky má trikolorovou kokardu na nosu i zádi a jakýsi velký ozdobný nápis podobný symbolu budhismu po obou bocích. Vepředu je pak nápis SPIESS. Vypadá celkem autenticky. Možná ale jde jen o nerealizovaný koncept Josepha Spiesse.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Francouzské vzducholodě

Příspěvek od vodouch »

lachim1 píše:Rád bych se zeptal:
1. Měla tato vzducholoď tlačné nebo tažné motory?
2. Existovala vzducholoď Spiess ve skutečnosti?
Něco málo k Tvým dotazům:
1. S těmi motory je to těžké. Dostupné zdroje uvádějí, že tažná vrtule je umístěna v přední části trupu nebo motorové gondoly, tlačná vrtule je umístěna na konci trupu nebo na odtokové hraně křídla. Zodiac-Spiess měl vrtule na ramenech na bocích tělesa, poháněné hřídeli z motorové gondoly v kýlu. Takže k čemu konfiguraci vrtulí vztáhnout?
Ale když se to vezme opravdu hnidopišsky, vrtule byly na zadním konci vrtulové hřídele (podle směru letu), což by odpovídalo vrtuli tlačné.
2. Literatura ji uvádí, je tedy velká šance, že existovala. Francie měla jedinou ztuženou vzducholoď, Zodiac-Spiess. Byla navržena Alsasanem Josephem Spiessem a postavena u Zodiacu. Při zkouškách nepřesvědčila a posléze byla rozebrána. Ale byla přestavěna, proto možná ty odlišnosti.
Obrázek
Uživatelský avatar
lachim1
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 22/11/2010, 17:30

Příspěvek od lachim1 »

Díky.
K těm vrtulím, mám na mysli, zda při pochůzce od přídi k zádi uvidím nejdřív vrtuli a až potom její zavěšení a motor nebo obráceně, tj. napřed je konstrukce a na jejím konci je vrtule. Myslím, že to druhé je v tomto případě správně.
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

Existovala vzducholoď Spiess ve skutečnosti?
Nejen existovala, ale i létala :)
Několik málo technických dat: délka 140 metrů, průměr 13,5metru, objem 16.450 m3, max. rychlost 70 km/h. Pokud jde o ocasní plochy, ty byly archaického "krabicového" tvaru. Zajímavostí je, že kostra byla dřevěná, jako u německých vzducholodí Schütte-Lanz.
Na to, že šlo o úplně první francouzskou ztuženou vzducholoď to nebylo úplně špatné, kdyby se tato koncepce dále rozvíjela. Ovšem francouzská generalita došla k tomu, že to není zas o tolik lepší jako u levnějších poloztužených typů a tak se koncept dál nerozvíjel
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“