Rubis

Odpovědět
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Rubis

Příspěvek od Destroyman »

Rubis
Obrázek
Nedávno se tu kolega Jarl tak trochu podivoval, že i Francouzi se mohou chlubit ponorkou, která se dá bez jakékoli nadsázky označit jako velmi úspěšná. Tož jsem trochu oprášil a nepatrně překopal jeden svůj starší článeček a příběh ponorky Rubis je tu.

Rubis patřila do třídy minonosných ponorek třídy Saphir, kterou kromě ní tvořily Turqouise, Nautilus, Diamant, Perle a samozřejmě Saphir. Projekt byl schválen v roce 1925, ale Francouzi se s výrobou nějak babrali, pak do toho přišla hospodářská krize, a tak poslední člun válečná flotila dostala až v roce 1935. Všech šest kusů vyrobila loděnice Arsenal de Toulon, Rubis byla zařazena do služby 4. dubna 1933.
Hlavní zbraní ponorek třídy Saphir byly miny. Mohly jich nést až třicet dva v externích šachtách jednoduchého, leč osvědčeného a bezpečného systému Normand-Fenaux. Tím ovšem veškeré sláva končila, protože tahle třída ponorek byla svými ostatními parametry zastaralá už v době výroby. Maximální hloubka ponoru 75 metrů se ve třicátých letech ještě dala jakž takž tolerovat, ale maximální rychlost 12 uzlů na hladině byla „ofsajd“ už v dobách První světové. Z tohoto úhlu pohledu se vzhledem poměrně malému výtlaku 761/925 tun jako uspokojivý jeví aspoň maximální dosah, který činil téměř deset tisíc mil. Protože ponorky třídy Saphir byly hlavně minonosné, měly torpédovou výzbroj hodně chabou. Musely jim stačit pouhé dva klasické příďové torpédomety (každý s jedním rezervním torpédem) a tři externí na zádi.
Z výše uvedeného vyplývá, že za Druhé světové války to ponorky třídy Saphir nemohly mít vůbec jednoduché a podle toho to s nimi také dopadlo. Saphir, Turqouise a Nautilus si ani nepicly a 8. prosince 1942 je zajali Italové při okupaci Bizerty v Tunisku. Saphir a Turquoise byly zařazeny do italského námořnictva pod označením FR112 a FR116 (Nautilus byl potopen při britském bombardování Bizerty 31. ledna 1943), ale vůbec Afriku neopustily a již 6. května je Italové potopili, aby nepadly do rukou postupujícím vojskům maršála Montgomeryho. Ponorka Diamant byla také záměrně potopena, a to vlastní francouzskou posádkou 27. listopadu 1942 v Toulonu při německé okupaci zbytku Francie. Nejhůř dopadla Perle, kterou i s celou posádkou 8. července 1944 omylem potopilo britské letadlo.
Skoro by se dalo říci, že třída Saphir do světa žádnou velkou díru neudělala, ale jedna výjimka se přece jenom našla. Rubis - ačkoli na začátku války tomu nic nenasvědčovalo - se stala jednou z nejúspěšnějších spojeneckých ponorek na evropském válčišti.
V září 1939 Rubis kotvila v Cherbourgu a dokonce ani neměla kompletní posádku. Tu dostala až po několika měsících v Bizertě. Po nutném zacvičení nováčků Rubis přešla pod taktické velení britské admirality a zapojila se do bojů kolem Norska. V květnu 1940 Rubis vyplula na první hlídku a položila u Narviku kompletní náklad min tak šikovně, že květnu a červnu se na nich potopily tři norské nákladní lodě naložené německým válečným materiálem a další šly ve stejném minovém poli ke dnu v červenci. Z nečekaně úspěšné mise se Rubis vrátila do skotského přístavu Dundee 30. června, tedy pět dní po uzavření příměří mezi Francií, Německem a Itálií. Námořníci kupodivu nesdíleli poraženeckou náladu své vlády, a tak se velitel nadporučík George Cabanier a dalších třicet mužů (z padesáti členů) posádky rozhodlo pokračovat v boji pod vlajkou de Gaullovy Svobodné Francie. Na jejich rozhodnutí nic nezměnily ani tragické události v Mers-el-Kebíru, Rubis byla oficiálně zapsána do de Gaullova námořnictva 10. července 1940.
V květnu 1941 Cabaniera vystřídal původně záložní poručík Henri Rousselot, který na Rubis sloužil jako druhý důstojník už od září 1940 a velel jí až do konce války.
Válečná činnost Rubis vypadala hodně nenápadně a není divu, že si jí skoro nikdo nevšímal. Torpédový útok se jí za celou válku povedl jen jeden, takže obvykle vyplula ze Skotska, někde položila miny a bez velké slávy se vrátila zpět. Jestli se na těch minách něco potopilo, to nikdo nemohl vědět. Jenže nakonec to nenápadná, leč pracovitá ponorka dotáhla na úctyhodných dvacet osm bojových hlídek k Norsku a do Biskajského zálivu během nichž položila úctyhodných téměř 700 min! Až díky zkoumání v archívech se v padesátých letech ukázalo, že na minách z Rubis se potopilo dvacet tři lodí o výtlaku 21 000 tun a dvě další byly poškozeny. To ale nebylo všechno, například miny položené v září 1944 kolem Stavangeru pro nedostatek minolovek na německé straně úplně paralyzovaly námořní dopravu železné rudy na několik týdnů.
Sečteno podtrženo: Rubis se stala nejúspěšnější francouzskou ponorkou všech dob a dokázala, že i zastaralý člun vedený dobrým kapitánem a odhodlanou posádkou může dokázat velké věci.
Ze seznamu válečného námořnictva byla Rubis vyřazena 10. dubna 1949 a její osud se naplnil v roce 1957, kdy byla nedaleko Toulonu potopena v úloze cvičného cíle při zkouškách nového typu sonaru. Aby se na slavné jméno nezapomnělo, v roce 1983 byla jménem Rubis pojmenována ponorka a třída jaderná, která slouží dodnes.
A ještě jedna zajímavost stojí za zmínku: Když v roce 1976 zemřel první válečný velitel Rubis George Cabanier, pozůstalí mu splnili poslední přání a vysypali jeho popel do moře přesně nad vrakem jeho bývalé ponorky. Totéž si po své smrti přál i Henri Rousselot a i jemu bylo v roce 1994 vyhověno.
Seznam obětí Rubis

Obrázek

Rubis v Dundee

Obrázek

Posádka

Obrázek

Torpédová komora

Obrázek

George Cabanier, pozdější admirál a v šedesátých letech vrchní velitel francouzského námořnictva

Obrázek

Henri Rousselot

Obrázek

Vrak Rubis

Obrázek[/quote]
Naposledy upravil(a) Destroyman dne 22/5/2011, 20:41, celkem upraveno 2 x.
さようなら。
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

No koukám, že Rubis poslala ke dnu úctyhodné množství nepřátelských lodí. Zajímalo by mě jestli se dá někde sehnat seznam nejůspěšnějších minonosných ponorek, aby se dalo zjistit jak si Rubis vedla ve srovnání s konkurencí.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Nuž, srovnání s konkurencí je těžké z mnoha důvodů, ale zkusím to.
Absolutně není sporu, že době druhé světové války neměla žádná jiná minová ponorka lepší výsledky než Rubis. Na druhou stranu je však nutno říci, že kromě Francouzů už skoro nikdo speciální minové ponorky neměl. V podstatě jen Rusové (minová válka byla u nich tradiční) a něco málo zkoušeli na začátku války bez jakýchkoli úspěchů Japonci. Úlohu minonosných ponorek totiž převzalo letectvo a ponorek už nebylo zapotřebí. To ovšem neznamená, že ponorky ostatních námořnictev minonosné operace nepodnikaly. Miny občas vozily klasické ponorky do oblastí, kam letectvo nedosáhlo. Např. Němci vozili miny k Panamskému průplavu, Američané k japonským ostrovům apod. Nicméně kvůli improvizovanému uložení min v torpédometech to byly operace velmi nebezpečné a ponorkoví kapitáni se jim pokud možno vyhýbali jak čert kříži.
Co se týče zařazení Rubis do "hitparády" všech dob, pak z různých důvodů nemůže dosahovat na absolutně první příčky, ale - neztratí se. Například velmi úspěšná německá ponorka UC-1 dokázala v letech 1914-17 položit asi o 150 min víc než Rubis a úměrně tomu se na nich potopilo i o něco víc lodí. Na sestavování přesných komparativních žebříčků jsem však moc línej, takže snad stačí můj hrubý odhad, že v minonosných ponorkách Rubis určitě v pohodě atakuje TOP 10. A to není zrovna špatný výsledek. Už jen proto, že Rubis na rozdíl od prvoválečných předchůdců operovala ve vodách, kde byly miny od někoho jiného, byla atakována letadly daleko lepších modelů atd.
Každopádně Cabanier, Rousselot a jejich chlapi byli frajeři. I jejich pohřby o čemsi svědčí... :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Destroyman píše:.....Na druhou stranu je však nutno říci, že kromě Francouzů už skoro nikdo speciální minové ponorky neměl. V podstatě jen Rusové (minová válka byla u nich tradiční) a něco málo zkoušeli na začátku války bez jakýchkoli úspěchů Japonci......
Ale no tak. :D
Co je potom tedy šest jednotek minonosné podverze D německého typu VII. Měla sice standardní torpédovou výzbroj ale za věží byla prodloužena o téměř desetimetrovou sekci s kontejnery pro patnáct min. Stejně tak byl speciální minovou konstrukcí i typ X jehož 66 min v trupových kontejnerech už byl celkem slušný náklad. Je ovšem pravdou že konečné využití těchto velkých a neohrabaných ponorek bylo v úloze nákladních člunů.
A poměrně úspěšné byly i minové operace ponorek typu II na přístupech k britským přístavům počátkem války. Jistě, materiální ztráty nebyly tak markantní jako u klasických plaveb a samotné akce byly neoblíbené jak u posádek tak i Dönitze (který do toho však nemohl kecat) ale v tomto případě šlo o narušení plynulosti britské příbřežní plavby. A to se celkem dařilo, kdekoliv Britové objevili takové políčko znamenalo to vyřazení příslušného přístavu na mnoho dní, často i týdnů protože nikdo nevěděl kolik min mají vlastně hledat. A tak se tralovalo a tralovalo a tralovalo........ až do blba.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Jo, máš pravdu. Na ponorky VIID jsem já hlava děravá úplně zapomněl. :( Nevím zda to bylo tím, že 6 z téměř 1 200 ponorek je pod rozlišovací schopnosti mé zbývající mozkové buňky, anebo tím, že německé miny měly na svědomí (asi) jen jednu pořádnou loď – americkou ponorku Dorado.
Co se týče použití třídy II jako minové, pak podle Kretschmerových poválečných vzpomínek velitelé hodně, ale fakt hóódně řvali. Ono pokládat miny pod dozorem pobřežních baterií asi opravdu není žádná legrace, takže tralování netralování, narušování dopravy nenarušování dopravy - rychle se s tím přestalo a miny radši házela do moře Luftwaffe. Teda když se jí náhodou zrovna chtělo.
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tato práce si patří na portál a tedy tam je. Musím uznat že i mě ty výsledky minových operací překvapily. Destroymane, najdi ještě nějaký obrázek do čela práce, aby to na portálu dobře vypadalo.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

OK, dal jsem tam válečnou vlajku námořních sil Svobodné Francie.
さようなら。
Uživatelský avatar
VGR_j4ck41
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 448
Registrován: 1/9/2010, 10:23

Příspěvek od VGR_j4ck41 »

vyslovene nahodou nebyl by nejakej detail k tomu co se delo toho 21.12.1944 u Fieinstein-Rinne?
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Moc ne, ale něco snad přece. Rubis tam položila miny 19. prosince a uháněla pryč. O dva dny později vjel do minovýho pole konvoj nákladních lodí doprovázený menšími plavidly ze 17. ubootjagdflotily. Bylo to v úzkým kanále, stíhače ponorek pluly první a když to začalo řachat, nebylo moc místa na manévrování - proto to byl takovej masakr. Všechno se událo během půl hodiny, poslední oběť - minolovku R402 - si minový pole vybralo asi za tři hodiny, když se to pokoušela vyčistit. Celkem zahynulo 94 námořníků...
さようなら。
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Příspěvek od Horny »

Díky za skvělé počtení. Docela mne zaujalo, že se takovéto "želvě" podařil torpédový útok (tipuji, že cíl byl ještě pomalejší než samotná Rubis :) ) . Nebyly by o tomto útoku ze srpna 1941 nějaké podrobnosti?
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ono i to Norsko 26.-27.9.1944 vypadá, jako by ponorka na své pronásledovatele "házela" miny:-) V každém případě dva stíhači šli ke dnu a i dvě slušně velké nákladní lodě. Copak se to vozilo z Norska, že tam Rubis byl tak často?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Horny: A jéje, asi jsem to neměl tak odfláknout... Příště se polepším. :-?
Ten torpédový útok měl vypadat nějak takhle: Rubis položila miny u Egersundu a na zpáteční cestě se jí do cesty připletly dvě nákladní lodě doprovázené dvěma ozbrojenými trawlery. Rousselot vypustil dvě torpéda z předních torpédometů a oběma se trefil do finské lodi Hogland s nákladem železné rudy. Pak přišla odveta v podobě hlubinných bomb. Rubis se potopila co to šlo a hrála „mrtvého brouka“. Zdálo se, že otřesy z blízkých výbuchů velké škody nenadělaly, ale ve skutečnosti poškodily elektroinstalaci. Když honička přestala Němce bavit, Rubis se vynořila a pokusila se dobít baterie. Jenže vypukl požár a než se ho povedlo uhasit, jeden námořník se udusil a druhý byl hodně popálený. Protože se při požáru z baterií uvolnil chlór, museli všichni ven a uvnitř zůstali jen elektrikáři a opraváři v plynových maskách. Nakonec se jim povedlo dát elektroinstalaci dohromady natolik, že se dalo vyvětrat a plout na hladině. Po 36 hodinách se Rubis setkala s anglickým křižníkem Curacao, který ji vzal pro jistotu do vleku a odtáhl domů.
Kacermiroslav: Železo na tanky a tak... :wink:
さようなら。
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“