L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Co brání používání např. AGM-88 HARMu? Tuším, že vnitřní závěsníky mají únosnost 500kg?
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

HARM jsou závislé na financích. Nejen střely, ale i sofwhere je třeba pořídit. Vše je drahé. U nás určitě.

Předešle jsme si tu psali o ochraně posádky balistickou ochranou. U kabiny ještě zůstaneme a mrkneme se na poslední možnost pilota, na systém nouzového opuštění kabiny.

Do systému nouzového opuštění kabiny patří pilotní vystřelovací sedačka VS-2C, odhazovatelný překryt přední kabiny a tříštící měkké pyrotechnické náložky v zasklení překrytu přední kabiny.
Celý systém zabezpečuje nouzové opuštění kabiny v úplném rozsahu výšek a rychlostí ( H = 0 m - 13 000 m, V = 0 km/h - 936 km/h).
Soustava dráhy katapultáže se otvírá podle dvou programů:
a) Rychlost vyšší než 310+- 8 km/h
b) Rychlost 0 km/h - 310 km/h
Samostatné nouzové odhození překrytu kabiny je řešeno pákou nouzového odhozu překrytu, která je umístěna vpravo na vnitřní straně rámu kabiny. Po jejím přesunutí z hora dolů dojde k pyrotechnickému odemčení zámků překrytu a k nadhození překrytu dvěma válečky. Do nich je přiváděn tlak plynů z náložek. Nadhozený překryt je uchvácen tlakem okolního proudu vzduchu a je jím odmrštěn mimo letoun. Nouzový odhoz překrytu je předpisem povolen v rozsahu rychlostí 150 km/h - 936 km/h.
Standardně je odhoz překrytu iniciován zatažením madla nouzového opuštění kabiny na sedačce VS-2C a to pouze dle programu "a)". Při spuštění programu "b)" jsou uvedeny v činnost náložky tříštění zasklení překrytu. Ty tříští plexo po uvedení sedačky do pohybu.
Při selhání odhozu a tříštění překrytu nebo výpadku elektrické sítě probíhá vystřelení skrz zasklení překrytu.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Určitě se dost lidí chystá tenhle rok do Leteckého Muzea Kbely, které letos poprvé otevře 24. dubna. Pak vězte, že vás tam čeká překvapení v podobě prvního prototypu L-159 (5831), muzeum ho získalo do stálé expozice. Trochu smutným faktem je, že Aero ho muzeu prodalo a ne darovalo. Ale třeba to bylo jen za symbolickou cenu, kdo ví.

Důležité upozornění - pokud by jste se snad chystali 5831 nafotit a tenhle materiál použít třeba ke stavbě modelu, musím vás zklamat. Jednak je tohle éro spíš technologický demonstrátor než opravdový prototyp ALCY a ani ke "stavbě" tohohle konkrétního stroje (5831) vám fotky nebudou moc platné. V podobě, v jaké bude letadlo vystaveno, se nikdy nevzneslo. Ani na kokpit se moc netěšte, bude celkem dost "vybrakovaný", o jiných sedačkách ani nemluvě.

Tak mne napadá, že to asi mělo být překvápko, takže pššššt. :)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11900
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

L-159 do Afgánistánu?

Podle důvěryhodných zdrojů deníku E15 blízkých vzdušným silám bude první prototyp vybavený novými komunikačními, navigačními a dalšími přístroji dokončen ještě letos a modernizace letounů přijde na stovky milionů korun.

„Snahou je předvést stroje v reálných bojových situacích, k tomu je jejich upgrade nezbytný. Afghánská armáda má o bitevníky zájem. Byli bychom rádi, kdyby NATO tento obchod zaplatilo, podobně jako to udělalo u dopravních vrtulníků, které jsme blízkovýchodní zemi dodali,“ vysvětlil strategii ministerstva obrany vysoce postavený důstojník. Za 12 strojů Mi-17 a Mi-24 dostalo Česko 600 milionů, další stamiliony získal za jejich generální opravy státní podnik LOM Praha. V případě L-159 by na obchodu profitovalo Aero Vodochody ovládané finanční skupinou Penta.

O prodej nepotřebných letounů Afghánistánu usiluje ministerstvo obrany už déle. Jeho plány však narážejí na odpor ČSSD a komunistů. Levice přitom odmítá i návrh vlády z letošního února posílit českou vojenskou účast o 55 vojáků a dva dělostřelecké radary. „Po volbách se horké hlavy zklidní a bude větší prostor pro naslouchání logickým argumentům,“ doufá ministr Martin Barták. O vyslání bitevníků do Afghánistánu by byl podle informací deníku E15 doplněn až další návrh zahraničních misí na příští dva roky. To znamená, že rozhodnutí bude na nové vládě a sněmovně.
„Faktem je, že bitevníky by se musely modernizovat, i kdybychom je do blízkovýchodní země neposílali. Během příštího roku by mělo být dokončeno všech osm letounů,“ uvedl Tomáš Soušek z magazínu ATM, který se věnuje armádní technice. Jako o hotové věci hovoří o misi piloti. Na tři tisíce vojáků ze zemí NATO teď ve vojenských prostorech Libavá a Brdy absolvuje cvičení Létající nosorožec, zaměřené právě na situace v Afghánistánu. „S L-159 se na nasazení v této zemi připravujeme. Až padne politické rozhodnutí, můžeme vyrazit,“ řekl pilot Jakub Štefánek. „V Afghánistánu se přesunují konvoje s jídlem, materiálem. Vojáci doprovázejí i civilisty, kteří tam staví třeba školy či nemocnice. A ze vzduchu je střeží letouny,“ dodal.

Zatímco nadzvukové stíhačky slouží zpravidla k ochraně bombardérů a k vzdušným soubojům, české podzvukové letouny jsou pro úkoly v afghánských horách, tedy k útokům na pozemní cíle, mnohem vhodnější. A jejich provoz je i výrazně levnější.

„Pokud by se politické strany na vyslání L-159 do Afghánistánu dohodly, trvalo by však minimálně dva roky, než by piloti a pozemní personál byli na misi dokonale připraveni,“ dodal Soušek. Podle materiálu, o němž už v únoru jednala vláda, ministerstvo zvažuje nasazení šesti letounů a stovky vojáků pro jejich obsluhu.

Zdroj: E15.cz
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Nasazení L-159 pomůže jeho propagaci a snad se pohne prodej nadbytečných strojů.
Modernizace systémů je nutná pro udržení standardu NATO. Jak Zemakt píše, k ní by došlo stejně.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No tý jo jo, reakční doba 2 roky :D Tak to je tedy fakt něco :D
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pod ty dva roky (je to reakční doba odhadnutá redaktorem) bych započítal projekt modernizace, samotnou modernizaci a výcvik.
Osobně nechápu, proč L-159 nenabízí taky bez radaru jen s FLIR a značkovačem a lá Hawk 100. Bylo by to pro země třetího světa levnější na provoz a výcvik
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jsou vůbec Alky schopné obrany proti klasické talibánské teda dříve mudžáhidské taktice proti letadlům a vrtulníkům letícím mezi horami? Tedy střelba z okolních kopců na letadlo letící ve stejné úrovni na kabinu pilota a boky letadla? Jistě víte, proč už dneska nejsou módní bílé přilby ruských pilotů vrtulníků...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Dva roky jsou nejzasší mez při zkušenostech s našimi politiky. Nejdříve je nutné získat peníze na modernizaci, potom provést přestavbu, doladit možné odchylky a vychytat mouchy softwheru, docvičit personál letectva na letadlech s novou výbavou a nakonec získat peníze na přesun a provoz v bojové oblasti. Pokud by došlo k akutní potřebě lehkého víceúčelového letounu, jsou letci schopni reagovat rychleji.
Naši piloti používají přilby britské výroby, které mají nekontrastní šedou barvu.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

hydrostar píše:Jsou vůbec Alky schopné obrany proti klasické talibánské teda dříve mudžáhidské taktice proti letadlům a vrtulníkům letícím mezi horami? Tedy střelba z okolních kopců na letadlo letící ve stejné úrovni na kabinu pilota a boky letadla? Jistě víte, proč už dneska nejsou módní bílé přilby ruských pilotů vrtulníků...
Myslím, že na tom nejsou líp ani hůř než kterékoli jiné letadlo. Ale takové DŠK je dnes už moc nápadné a ani maskování už tolik nepomáhá.

Tak bílá barva líp odráží světlo a " přitahuje " kulky... Takže aspoň do jisté doby to svou logiku mělo.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Skelet, ohledně nosnosti závěsníků máš pravdu. Oba vnitřní křídlové závěsy, číslo 3 a 5, mají nosnost 500 kg. Stejné zatížení vydrží č. 4 pod trupem. Střední závěsné body ( č. 2 a č. 6) mají nosnost 350 kg. To odpovídá nádrži o objemu 350 litrů nebo řízené střele AGM-65 Maverick, popř. raketovému bloku na devatenáct neřízených raket r. 70 mm. Nejčastěji užívanou výzbrojí na těchto závěsech bývá klasická puma o hmotnosti 227 kg ( 500 lb), mnohdy coby součást systému přesného bombardování GBU-12. Samozřejmě lze zde podvěsit trojité odpalovací zařízení PTŘS "Brimeston". Vnější závěsníky ( č. 1 a č. 7) jsou určeny výhradně pro AIM-9M/L Sidewinder.

Letoun L-159 byl původně projektován na nosnost vnějšího nákladu do 2 750 kg. Přehodnocením potřeb užitečného nákladu, s ohledem na překonstruované křídlo, došlo ke snížení nosnosti na 2 500 kg. Nakonec vše ovlivnil podvozek, který musel unést zvýšenou hmotnost letounu i podvěšený náklad. Mezní hodnota klesla na 2 250 kg. Protože však je podvozek nízký a hrozí kontakt podvěšeného nákladu s dráhou při maximálním zatížení, je nyní doporučeno maximální zatížení 2 000 kg.
Do této nosnosti se nezapočítává hmotnost paliva ve vnitřních palivových nádržích.
Naposledy upravil(a) Pop dne 26/5/2010, 17:34, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Brimestone už jsou certifikovány? Myslel jsem, že to umřelo ..
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Určitě jsme tyto moderní střely Typu vzduch - země nepořídili, ani s nimi neproběhly zkoušky. Jen je možnost na tyto závěsníky takový zbraňový systém zavěsit.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

L-159 prochází neustále zdokonalovací kůrou. Programové vybavení navigačního a zbrojního systému je neustále vylepšováno. Dnes je na tom ALCA již tak dobře, že funguje jako plnohodnotný stroj pro přechod na nadzvukové JAS-39. Letoun je piloty využíván spíše jako podzvukový stíhací - víceúčelový, než coby lehký víceúčelový pro podporu pozemních sil.
Určitě by bylo zajímavé prohlédnout hlavní nosníky křídel a hlavní trupové přepážky. Přeci jen letoun pro podporu pozemních sil mívá menší namáhání konstrukce než stíhačka.

Drak letounu byl počítán na pětadvacet let a osm tisíc hodin. Chlapci zřejmě do životnosti hrábli více než je zdrávo.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Již jsme zde četli, že systém "Plamen" je dnes již zcela standardní součástí zbraňového arzenálu letounu L-159. Jeho kvality byly potvrzeny při ostrých střelbách na pozemní i vzdušné cíle
Také jsme se dozvěděli o problémech spojených s vývojem zbraně. Při této příležitosti jsem se zmínil o nevhodných materiálech použitých pro některé části kanonu. Důvodem však nebyla chyba konstrukčního týmu ve volbě materiálu, jak jsem mylně uváděl, ale neschopnost metalurgického průmyslu ČR udržet kvalitu výroby na úrovni dřívějších let. Prostě nepořádek ve výrobě. Konstrukční tým nenapadlo zkontrolovat kvalitu dodaných součástek, protože byl zvyklý přebírat výrobky v nejvyšší kvalitě z dřívějších let. Nikdo netušil, že by t. zv. restrukturalizace hutního průmyslu měla vliv na kvalitu materiálu.

Kontejner nese označení KPL-20, kanon pak ZPL-20 Plamen.

Některá TTD:

Ráže .................. ................. 20 mm
Kadence ........ ... ................. 780/2 600 ran/min.
Úsťová rychlost .. ................. 1 020 m/s
Zpětný ráz ..... ... ................. 20 kN
Hmotnost kanonu ................ 64 kg
Plná hmotnost kontejneru ... 215 kg
Počet granátů v pásu max. .. 210 ks


Převzato ze článku P. Langa a T. Součka v A reportu 6/2002
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pop píše:Určitě by bylo zajímavé prohlédnout hlavní nosníky křídel a hlavní trupové přepážky. Přeci jen letoun pro podporu pozemních sil mívá menší namáhání konstrukce než stíhačka.
No nevím, právě lety v malé výšce nad zemí a výcvik zatěžují letadla snad nejvíc. Takže bych předpokládal, že zrovna L-159 bude dimenzovaný dostatečně.

A když se nad tím zamýšlím, tak draků máme docela slušnou zásobu...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Největší zatížení pro drak představují obraty se záporným přetížením. Přeci jen lety v oblasti -4 G jsou mnohem nebezpečnější než lety v malých výškách. Během vzdušného boje dochází k náhlým změnám +-G velice často a právě to značně ovlivňuje čerpání životnosti konstrukce letounu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11900
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Netuší někdo jak je to s těmi Téčky? Kdysi jsem ještě v LK zaznamenal přestavbu ze 159A, potom nějaké T1 atd.. Má v tom někdo jasno a slouží vůbec? kuju
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Na téčka byly přestavěny myslím tři Alcy. A nějaké by se měly teď předat Španělsku v rámci operace C-295
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Není ta operace "výměny" dávno odpískaná pro nezájem Španělů?
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“