Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Hansi, teď už souhlas. Mně se jen nelíbilo, že si dal původně jednoduché rovnítko mezi stoupavost a akceleraci, tak jsem Tě musel popíchnout - protože jak píšeš, jednotky jsou jiné, tj. jedná se o dvě rozdílné veličiny, které spolu úzce souvisí.
Samozřejmě, příklad s auty je 2D, letadlo je v 3D. Ale na pochopení rozdílu je myslím vcelku dobrý.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Celé mě to zaujalo tak, že jsem začal počítat důkaz, abych ho sem prezentoval, v konečném důsledku to znamenalo, že jsem se problémem zabýval celou noc, abych vám sem dal ucelený výsledek. A skončilo to tak, že jsem v osm ráno rozvířil diskusi s jedním odborníkem v oboru a došli jsme ke shodě, že z matematického hlediska můžeme skutečně napsat, že akcelerace se rovná stoupavosti. Problém je, že z fyzikálního toto tak zjednodušeně zapsat nelze především kvůli jednomu klíčovému rozdílu:
Akcelerace v čase je velice snadno počitatelná, kdežto stoupavost je v čase nepočitatelná díky neustále se měnícím vstupním parametrům, můžeme ji tedy přesně spočítat pouze momentálně, nebo se dobrat pouze přibližných hodnot (byť i přibližné by byly relativně přesné, tak "teoretické absolutní přesnosti" akcelerace nedosáhnou).
To je krásná věda ta fyzika a matematika, že? :)
Obrázek
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Hansi nic kontra, ale uvědomuješ si, co pro stíhací frontový letoun znamená fakt, že po spotřebování poloviny paliva se poměr ku hmotnosti přehoupne přes magické číslo 1,0? Devatenáctka nebyla bez much, sověti sami později přiznali, že ji nestačili doladit(na obzoru se již vynořoval MiG-21), ale Pákistánci, kteří ji jako jediní smyslupně nasadiliv boji, na ni pro případ dogfightu nedají dopustit. A asi vědí proč.

Jean2005: Ano, piloti Phantomu odhazovali, co se dalo. Jenže pakliže beru v potaz jen a pouze tyto číselné hodnoty, jak je kurnikšopa možné, že sedmnáctky žokejům nosorožců dělaly takové vrásky na čele? A navíc se skušeným pilotem dokázaly "zatopit" pilotovi F-4 i na vertikálách?

Ale souhlasím, to je dost OT. Zpět k MiGu-21. Tudíž porovnávejme například F-4D kontra MiG-21MF.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Akcelerácia je vyvodzovaná z ťahu motora a aerodynamického odporu. Za akceleráciu v zmysle tabuľkovej hodnoty sa nedá považovať zrýchlenie pri strmhlavom lete/klesaní, ale len v horizontálnom lete. Zvažovaná by mala byť pre určitú výšku a nejakú počiatočnú a/lebo konečnú rýchlosť.

Stúpavosť je vyvodzovaná z ťahu motora, aerodynamického odporu a vztlaku krídiel. Opäť by mala byť zvažovaná pre nejakú počiatočnú výšku a počiatočnú rýchlosť.

Obecne dopredná akcelerácia neprevyšuje 10 m/s2 zrejme u žiadneho lietadla. Okrem iného by znamenalo zrýchlenie z 0 na nadzvuk za niečo viac ako pol minúty.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Janni píše:Hansi nic kontra, ale uvědomuješ si, co pro stíhací frontový letoun znamená fakt, že po spotřebování poloviny paliva se poměr ku hmotnosti přehoupne přes magické číslo 1,0? Devatenáctka nebyla bez much, sověti sami později přiznali, že ji nestačili doladit(na obzoru se již vynořoval MiG-21), ale Pákistánci, kteří ji jako jediní smyslupně nasadiliv boji, na ni pro případ dogfightu nedají dopustit. A asi vědí proč.
Nemyslím si, že by menší zásoba paliva a jeho snazší vylétatelnost měla být brána jako kdovíjaký klad (spíše naopak). Už od počátku druhé světové války se od konvenčně vedených soubojů v utažených zatáčkách opouštělo. Samotní Američané se naučili již v roce 1942 využívat výkonostních předností svých letounů. MiG-17 svými výkony nepředstavoval pro Phantom nic jiného, než jen obtížný hmyz (a to by se zřejmě dalo říci i o MiGu-19). Sice mohly uhýbat a měly k tomu dobré prostředky, ale ohrozit Phantom mohly jedině po sérii chyb americké posádky.
Jean2005: Ano, piloti Phantomu odhazovali, co se dalo. Jenže pakliže beru v potaz jen a pouze tyto číselné hodnoty, jak je kurnikšopa možné, že sedmnáctky žokejům nosorožců dělaly takové vrásky na čele? A navíc se skušeným pilotem dokázaly "zatopit" pilotovi F-4 i na vertikálách?
Podle toho, co si pod vertikálou a horizontálou představujeme. Když pilot bude dělat utažené zatáčky na vertikále, tak rozdíl nebude o moc větší, než když je dělá na horizontále. V souboji 1 vs. 1 je s těžkým (byť rychlým) letadlem velice komplikované nepřítele sestřelit (pokud cíl o útočníkovi ví). Netuším, jak na tom byly oba letouny z hlediska výkrutu, ale v zatáčce na tom bude MiG-17 mnohem lépe. Výhoda Phantomu ale tkví v tom, že je schopný si velmi snadno vybudovat a udržet energetickou převahu (což můžeme tvrdit i bez podrobnějších informací). Mám dojem, že proti MiGu-19 budou rozdíly sice menší, ale stále poměrně bezpečné. To MiG-21 už by mohl být trochu jiné kafe, ale chtělo by to nějaké výkonostní grafy stoupavosti a maximální rychlosti, možná i nějaká číselná vyjádření obratnosti, to vše v závislosti na konkrétních rychlostech. Pak můžeme poměrně slušně analyzovat případné soubojové možnosti. Otázka je, jestli ty letouny nejsou až moc "moderní", aby podobné údaje byly vůbec sehnatelné.
Obrázek
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Určitě to někde je, mám pocit, že jsem viděl tyhle grafy i pro Su-27 a F-15 a další. Ale vzpomenout si, kde to bylo...
Moderní? Na otázku, jaký byl "Rhino" ve vzduchu odpověděl ruský pilot Su-27 po svezení se v něm jedním slovem: "drévnyj" (pravěký). Viz kniha "Nejlepší z nejlepších" od pana Moravce.
Ale i obtížný hmyz může být nebezpečný. Pokud byly Migy správně navedeny třeba do místa a okamžiku, kde piloti F-4 vybírali zteč, pak stačil i Mig-17. Přeci jen se létalo většinou v podzvukových rychlostech.
Mig-21 byl rychlý, hbitý a obratný (teda třeba ve srovnání s F-105), delta křídlo má ale i jednu nevýhodu, v utažených zatáčkách pak letoun hodně rychle ztrácí energii. Další nevýhoda jednadvacítky byl malý dolet a výdrž, ale v podmínkách Vietnamu to nevadilo, domů to měli blízko.
To Janni: Mig-17 i 19 byly dobré do dogfightu (19 bez pochyb výborný)a ze začátku na to US piloti dopláceli, protože se je snažili vymanévrovat chybně. Že by následek "raketového nadšení"? Piloti byli cvičeni proti bombardérům, odpálit pár raket a zmizet a najednou tu bylo něco jiného, než si to někdo uvědomí (USAF byla v té době hodně zkostnatělá instituce, viz problémy se zavedením kanónu do F-4) a než se s tím začne něco dělat a než se to nějak projeví...
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Osobně myslím, že vzdušné boje nad Vietnamem přinesly mnoho poznatků oběma stranám. Každý si vzal ponaučení. Vzdušné síly USA zavedly do výzbroje vedle velikých a výkonných F-15 a F-14 také levnější F-16 a F-18, které měly reagovat na ruský pohled ve stíhacím letectvu (velké množství levnějších strojů ), zatím-co SSSR potřeboval něco jako F-4 ( stroj pro vybojování vzdušné nadvlády - trvalo to dlouho, ale SU-27 je dobrý výsledek ).

Důsledným rozborem výsledků soubojů F-4 versus Mig-21PF vyšlo najevo, že Mig má lepší manévrovací schopnosti nad 5 000 m. S ubývající výškou získává navrch F-4. Phantom byl skvělý letoun, který si v nižších letových hladinách udržoval výkonostni převahu a dokázal točit zatáčky na menším poloměru než 21-ka.
Musíme si však uvědomit, že Mig-21PF byl konstruován jako přepadový stíhač proti bombardérům. Navíc piloti těchto strojů měli obecně nižší nálet hodin ( ještě v r. 1972 měla polovina nasazených vietnamských pilotů celkový nálet pod 450 hodin- z toho asi 200 ve škole ). I tak ve zmiňovaném roce tito letci sestřelili 89 bojových letadel USA.
Také výzbroj stíhačů doznala změn - opětovné zavedení kanonů na palubu letadel a nové verze řízených a samonavaděcích střel. U strojů sovětské produkce také zavedení tepelných zaměřovacích zařízení - např. Mig-23M a vyšší verze. Zatím-co vzdušné síly USA reagovaly již během bojů změnou taktiky a výcviku, druhá strana přistoupila ke změnám později , ovšem velice rázně.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Zatím-co vzdušné síly USA reagovaly již během bojů změnou taktiky a výcviku, druhá strana přistoupila ke změnám později , ovšem velice rázně.
Len malú poznámku. Ani vojna v Kórei a ani Vojna vo Vietname, nespustila také zmeny v taktike a vyzbrojovaní VVS / vojenské letectvo ZSSR /, ako neúspech operácie "Kaukaz". Do vtedy boli čelní predstavitelia SA presvedčený a to práve na základe výsledkov týchto dvoch vojen, o kvalite svojho letectva a jeho výzbroje a s týmto vedomím "zastali na mieste", ale heslo - "cesta naspäť nemožná, napred sa ísť musí", platí aj vo vojenskom letectve a oni to rýchlo a tvrdo zistili.
Rozsiahla reforma sa spúšťa až od druhej polky 70.rokov, respekt. konca 70 rokov. Mohla začať skôr, ale to by si musela generalita skôr uvedomiť svoje chyby a miesto ich skrývania v archívoch, urýchlene vyvodiť dôsledky a zaviesť zmeny.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Ja by som to od ZSSR cakal asi od roku 1970. Vtedy sa ich elitni, najviac vylietani piloti Mig-21 zucastnili suboja s izreaelskymi Mirage-III a F-4. Napriek tomu, ze mali pocas celeho suboja pocetnu prevahu 20:12 dostali od skusenych izraelskych pilotov vyprask. Stratili 5 vlastnych strojov a k zemi neposlali ani jeden stroj IAF. Aspon sa prestali smiat arabom, ze nevedia vyuzivat zbrane vyrobene v Sovietskom zväze. Naopak arabasi sa zacali navazat do Mig-21. Pravda vsak bol niekde uplne inde, co potvrdili zrovnavacie testy z neskorsieho obdobia, ale hlavne slova onych pilotov Mirage a F-4. Mig-21 nebol zly stroj, naopak vykonnejsi nez Mirage a obratnejsi nez Phantom. Jeho nevyhoda bola v elektronike a dolete, co mohlo vadit v BVR, ale ten sa vtedy nad Suezom vobec neuskutocnil. Pricina porazky tkvela v neuveritelnej neschopnosti ruskych pilotov vyuzit jednak kvality svojich strojov a vyraznu pocetnu prevahu nad superom.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

rabo píše:
Ani vojna v Kórei a ani Vojna vo Vietname, nespustila také zmeny v taktike a vyzbrojovaní VVS / vojenské letectvo ZSSR /, ako neúspech operácie "Kaukaz".
Myslíš první nebo druhou válku o Čečensko?
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Vtedy sa ich elitni, najviac vylietani piloti Mig-21 zucastnili suboja s izreaelskymi Mirage-III a F-4. Napriek tomu, ze mali pocas celeho suboja pocetnu prevahu 20:12 dostali od skusenych izraelskych pilotov vyprask. Stratili 5 vlastnych strojov a k zemi neposlali ani jeden stroj IAF. Aspon sa prestali smiat arabom, ze nevedia vyuzivat zbrane vyrobene v Sovietskom zväze. Naopak arabasi sa zacali navazat do Mig-21. Pravda vsak bol niekde uplne inde, co potvrdili zrovnavacie testy z neskorsieho obdobia, ale hlavne slova onych pilotov Mirage a F-4. Mig-21 nebol zly stroj, naopak vykonnejsi nez Mirage a obratnejsi nez Phantom. Jeho nevyhoda bola v elektronike a dolete, co mohlo vadit v BVR, ale ten sa vtedy nad Suezom vobec neuskutocnil. Pricina porazky tkvela v neuveritelnej neschopnosti ruskych pilotov vyuzit jednak kvality svojich strojov a vyraznu pocetnu prevahu nad superom.
Altaj, musím Ťa pochváliť za skutočne veľký záujem o danú problematiku a nemyslím to ironicky. V 2007 vyšla v Rusku knižka
" Vzdušný štít krajiny sovietov" - I.Drogovoz
Je to kniha ktorá veľmi podrobne, vecne a kriticky, mapuje vývoj VVS, ich techniky, taktiky, operácie, ľudí atď, od konca vojny až do zániku ZSSR. Autor čerpá z vojenských archívov, zdôrazňujem z archívov a nie z článkov, písaných počas socializmu a po, nejakými "fantastami", respkt. platenými propagandistami. Veľmi podrobne je tam opísané aj predmetné stretnutie a zúčastnení piloti, len opis priebehu, počtov zúčastnených a iné, sa až tak nezhoduje s Izraelskými zdrojmi, ale to je nepodstatné, výsledok bol zhodný 5 ku 0, respekt. 5 ku 1, ale zostrel jedného Mirage kpt. Jurčenkom Izrael nikdy nepotvrdil. / v rozsiahlom článku v "Letectve a čas" je uvedený pomer 3 ku 1, je na každom ktoré číslo si vyberie /
Veci však treba vidieť zo širších súvislostí a nechcem sa rozpisovať, ale 135.stíhací letecký pluk / veliteľ v Egypte pluk.Korotjuk / a 35. samostatný stíhacio-prieskumný pluk / veliteľ v Egypte plukovník Nastenko / neboli elitné jednotky, 102 pilotov osobne vyprevádzal min. obrany Grečkov so slovami "ak vás zostrelia, krajina vás zaprie". Zatiaľ čo na strane Izraela bola výborná podpora prieskumu, rozviedky, znalosti terénu atď., na strane Sovietov bolo len to čo si priviezli - 70 lietadiel Mig-21MF a Mig-21P. Nemali pozemnú navigáciu a ani vzdušní prieskum. Ich znalosti manévrového vzdušného boja boli viac ako mizivé, trénovali hlavne zostreli bombardérov a prieskumných lietadiel. Výsledok stretu, bol však aj napriek tomu pre Moskvu nepredstaviteľný a všetky správy a hlásenia dostali okamžite razítko Prísne tajné a šup do archívu. Nejaký čas trvalo pokým sa z archívu vytiahli a začali analyzovať.

Túto knižku odporúčam každému, čo sa zaujíma o letectvo VVS a všetko okolo.

Ešte na doplnenie v súvislosti s Arabi vs Izrael - v knihe je spomenutý aj plán Sýrie bombardovať Tel Aviv pomocou, v tom čase nezostreliteľných Mig-25PB a plán na zlikvidovanie Izraelských atom. výskum centier a objektov, pomocou špec. kománd a bombardérov. Jednému aj druhému spravili utrum Sovieti - neschvaľuje sa.

Myslíš první nebo druhou válku o Čečensko?
Operácia Kavkaz, bola vyslanie vojakov a let. techniky, v roku 1970 do Egypta.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Altaj píše:Ja by som to od ZSSR cakal asi od roku 1970. Vtedy sa ich elitni, najviac vylietani piloti Mig-21 zucastnili suboja s izreaelskymi Mirage-III a F-4. Napriek tomu, ze mali pocas celeho suboja pocetnu prevahu 20:12 dostali od skusenych izraelskych pilotov vyprask.
prinajmenšom v jednej veci sporné tvrdenie - nešlo o "náhodný letecký súboj", ale o dôkladne pripravenú operáciu typu "pasca", podobne ako v prípade zostrelov sýrskych Mig-25.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Když už je tu diskuse o tom exemplárním výprasku nad Egyptem, je třeba připomenout, že sami Izraelci vždy mluvili o pasti na piloty ze SSSR, kteří několikrát porušili nepsanou dohodu ( ovšem respektovanou ). Zde se projevila zkušenost pilotů IAF ve vedení manévrových bojů, absolutní zcestnost taktiky sovětských letců ( Izraelci tvrdí, že se celou dobu střetu snažili - sověti - manévrovat kompletní letkou. Vůbec nevzali vpotaz praxi Vietnamců, tedy volné dvojice, maximálně roj stíhacích letounů- opět dvě dvojice vzájemně se podporujících letadel) a navíc, plán dokonale vyšel.
Musíme si uvědomit, že jediní, kdo o bojových operacích moderních letadel ví něco praktického, jsou vzdušné síly Izraele.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Pročítal jsem celou stať určenou Migu-21 a utrpěl doslova ránu mezi paroží konstatováním, že se zvýšená zásoba paliva kompenzovala zvětšením křídla ( F-7 činské produkce je pouze jediná výjimka ). Po celou dobu výroby Migů-21 v zemi původu, v Indii a všech 194 kusů Mig-21F-13 naší výroby mělo užívané křídlo následující parametry:

Rozpětí........................................ 7 154 mm
Úhel seřízení............................... 0°
Úhel vzepětí................................ -2°
Plocha......................................... 23 m2
Výchylka křidélek......................... +- 20°

Křídlo Migů-21F-13, PF a U bylo opatřeno vztlakovými klapkami ( typ Fawler ), které měly dvě polohy - 0° a 24,5°. Vyšší verze , počínaje ,,PFM" a ,,US", používaly jednoduché třípolohové sklopné vztlakové klapky - 0°, 30° a 45°, kdy se pří výchylce klapy nad 30° otevřela štěrbina pro ofukování mezní vrstvy na klapce - SPS.( Sduv pograníčnovo sloja ). Při chodu SPS něsměly otáčky motoru klesnout pod 54%.

A i čínská produkce změnila křídlu jen plochu, nikoliv rozpětí- jediná verze!

Výroba 21-ky probíhala v SSSR, Číně, Indii a bývalé ČSSR-nikde jinde!
Naše voj. letectvo provozovalo následující verze Migu-21 : F-13, PF, PFM, R, MA-správně dle orig. dokumentace veze M-varianta A, MF. U, US a UM.
První Migy - 21F-13 zařadilo čs. letectvo do stavu v r. 1962, první stroje s RL (PF-ku) v r. 1964. Poslední dodávka jednomístných Mig-21MF dorazila k 1. slp v září 1975 - počet 20 kusů, později 5 z nich předáno 9. slp do Bechyně. Vůbec poslední 21-ky - 4 x Mig-21UM přišly v r. 1980.
Naposledy upravil(a) Pop dne 21/3/2009, 23:49, celkem upraveno 2 x.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ještě něco málo ke křídlu a nádržím Migů-21,které létaly v našem letectvu.
Mig-21F-13 měl 6 trupových nádrží, malou ,,startovací nádržku" na spuštění motoru - původně plněná leteckým benzínem, po zlepšení kvality leteckého petroleje plněn PL-6, zásoba stačila asi na 3 -5 spouštěcích cyklů. Každá polovina křídla měla dva palivové integrální úseky: přední - 175 l, zadní - 110 l. Palivo bylo plněno dvěma otvory na hřbetě letounu, startová nádržka měla vlastní plnění asi uprostřed rozteče plnících otvorů. Při zavěšení podtrupové přídavné nádrže - 490 l - byla nejdříve plněna PPN.
U Migu-21PF a ,,PFM" přibyla nadvěsná nádrž č. 7 za kabinou v rozšířeném hřbetu - 170 l - ,zmizela startovací nádržka a letadlo bylo opatřeno jediným plnícím otvorem v nádži č. 7. Další část pal. instalace zůstala stejná.
Doposud měla každá polovina křídla jeden závěsník
Taktická průzkumná verze Mig-21R měla větší nádrž č. 7 - 340 l - Přední pal. křídlové úseky měly objem - 180 l - a na křídlech přibyly vnější závěsníky, umožňující podvěsit 2 x 490 l PKN, avšak pod trupem chyběl pylon na PPN, místo něj byly zavěšovány různé průzkumné kontejnery. Zbytek nádrží jako ,,PF" a ,,PFM".
U verzí Mig-21MA a ,,MF" ubyla trupová nádrž č. 1, místo ní montován kanón GŠ-23 se zásobou 200 kusů střeliva a další vybavení. Tyto verze měly opět podtrupový pylon pro zavěšení PPN o standardním objemu - 490 l nebo nově s kapacitou - 800 l paliva. Jinak beze změn vůči ,,R-ce".
Pokud došlo k zavěšování výzbroje na vnější podkřídlové závěsné body, museli zbrojíři vyměnit pylon za zbraňový závěsník.
U posledně jmenovaných verzí byl nastavová spotřeboměr dle naplnění palivem takto:

Nastaveno 2 600 l ........... naplněny vnitřní nádrže letadla
Nastaveno 3 100 l ........... vnitřní nádrže + 1 x 490 l pod trupem (1x PPN )
Nastaveno 3 400 l ........... vnitřní nádrže + 1 x 800 l pod trupem (1xPPN-800)
Nastaveno 3 600 l ........... vnitřní nádrže + 2 x 490 l pod křídly ( 2xPKN)
Nastaveno 4 050 l ........... vnitřní nádrže + 3 x 490 l (1xPPN, 2xPKN)
Nastaveno 4 350 l ........... vnitřní nádrže + 1 x 800 l, 2 x 490 l (1xPPN, 2xPKN)

Dvoumístné stroje Mig-21U, US a UM umožňovaly podvěsit přídavnou nádrž pod trup, křídlo mělo pouze dva závěsníky pro výzbroj.
Vnitřní nádrže umožňovaly nastavit spotřeboměr na hodnotu 2 250 l na U-čku a 2350 l na US-ce i UM-ce
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V uváděcím článku je jistá nepřesnost u použitého motoru MIg-21FL. Tato verze měla instalován stejný motor jako verze ,,PF"- R-11F2-300. Tah na režimu maximál 38,2 kN, při použití ,,forsáže" 60,5 kN. Mig-21FL byl čistě indickou záležitostí. Tato úprava řešila především absenci hlavňové výzbroje u verze ,,PF", proto byl pod trup, místo pylonu na přídavnou nádrž, montován kontejner s GŠ-23, u nás používaný na Mig-21PFM. FL-ka používala původní vystřelovací sedačku systému ,,SK", t. zn. jako Migy-21Fa PF, proto měly FL-ky též stejný jednodílný překryt kabiny, vyklápěný směrem vpřed pomocí vzduchového pracovního válce. Systém ,,SK" umožňoval pilotovi opustit nouzově letadlo v minimální výšce 110 m při max. rychlosti 1100 km/h. Svislá ocasní plocha - SOP - byla již nového provedení ( jako verze ,,PFM" a vyšší ) s horním uložením brzdícího padáku - toto řešení pilotovi umožňovalo vypustit brzdící padák již před dosednutím na VPD ve výšce 0,5 - 1 m nad zemí, čímž se ještě více zkrátíil výběh letounu po dosednutí na dráhu. Protože pod trup bylo zavěšováno kanónové pouzdro, Indové pozměnili palivovou soustavu, přibyly závěsníky č. 3 a č. 4 pod křídlo - dle licenčně vyráběných Migů-21M - a na ně byly zavěšovány podkřídlové přídavné nádrže - 2 x 490 l.

TTD Mig-21PF

Max. rychlost .......................................................... 2 175 km/h H= 13 000 m
Povolené číslo M ................................................... 2,05
Max. rychlost při zemi .......................................... 1 300 km
Přistávací rychlost ............................................... 340 - 350 km/h
Praktický dostup ................................................. 19 000 m
Poč. stoupavost .................................................. 135 m/s
Výstup na 18 500 m ............................................ 8 minut
Vzlet. hmotnost s 2 x R-3S .................................. 7 750 kg
Plošné zatížení na křídle ..................................... 237 kg/m2
Dolet ................................................................... 1 400 km
Dolets podtrupovou nýdrží ( 490 l) ..................... 1 600 km
Délka rozjezdu .................................................... 850 - 1150 m
Délka dojezdu při použití brzd. padáku .............. 900 - 1 000 m
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17878
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

O přidání 3 a 4 závěsníku jsem do teď neměl ani tušení! Vždy jsem myslel, že je to exportní PFM s pouzdrem GP-9. Takže jsem se podíval na www.bharat-rakshak.com a našel pár potek FL

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Perfektní fotky, Skelete! Dokonce , na levém snímku, přibyl indikátor úhlu náběhu těsně před znakem perutě - pravděpodobně doplněn během modernizace. To si vynutila právě instalace hlavňové výzbroje, protože střelba z kanónu má také jisté omezení úhlu náběhu. U našeho letectva se taková úprava chystala pro Mig-21PFM, ale nemám informace o realizaci či zamítnutí tohoto opatření. Rozhodně by tento indikátor zvýšil bezpečnost při střelbě.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Pokiaľ pribudol DUA, zmenil sa aj zameriavač? (pravdepodobne na ASP-21 (ako Mig-21MF) alebo ASP-5 (Mig-21F)) - alebo zostal starý PKI a DUA slúži len na signalizáciu? (to sa mi zdá pravdepodobnejšie, inak by museli presúvať aj obrazovku RL)

Čo poviete na Mig-21 Bison (indická modernizácia Mig-21 bis)?
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Image ... 6.jpg.html
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Image ... iG21Bison/
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Image ... iG21Bison/
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Co bych na to říkal? Že je to pěkný kousek techniky. Působí tak nějak jako Mirage. Z leteckých dnů v 90. letech si pamatuji, že Francouzům se všeobecně naše jednadvacítky líbily. Připomínaly jim jejich letiště.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“