Takže, v
březnu 2017 se odehrálo slyšení v kongresu, kde poprvé veřejně zazněla slova o náhradě F-15C/D "kvůli úsporám" (protože se už nějakou dobu ví, že F-15C/D není ekonomické udržovat při životě protože ND zejména na avioniku vzhledem ke stáří nejsou, draky jsou staré a strašně to leze do peněz):
https://youtu.be/p77jds86_HE
Odpovídal generálmajor West a nebylo zcela zřejmé, zda chce USAF nahradit F-15C/D nově vyrobenými nebo jen upgradovanými F-16, každopádně co zmínil je, že na F-16 existuje řada vylepšení která z nich dovedou udělat "překlenovací stroje" zatímco na F-15 ne. Později to rozvedl, že mohou F-16C vylepšit "novými radary", čímž dotáhnou na úroveň F-15 v roli vybojování vzdušné nadvlády a tím se zbaví jednoho typu, čímž ušetří a budou moct ty peníze investovat "do růstu".
Což je zajímavé, protože F-15E si USAF nechá tak jako tak, a naopak F-16 budou moci být nahrazeny novými F-35. Ale bať.
(
Mimochodem tam ještě zaznělo, že USAF chybí 4000 mechaniků/údržbárů a skoro 900 pilotů - mj. protože personál přetahují aerolinie které nabízí platy, jimž USAF nedokáže konkurovat - což vysvětluje problémy s MCR u F-22. Zvláště když polovinu jednotky která má už tak pod-stavy odvezou do pryč.)
V čase 1:06:30 si to nechala podrobněji vysvětlit kongresmenka McSally, což je bývalá pilotka A-10.
Generál West uvedl, že rozhodnutí nahradit F-15 vylepšenými F-16 je "pre-decisional", tzn. nikoli finální.
Generálporučík Rice pak navázal že to ve fázi plánování a že "mají na stole 4-5 variant" z nichž jedna je nahradit Eagly F-16 s AESA radary, že "zjišťují jestli by výsledkem byly požadované schopnosti", a že zohledňují hlavně "jak se letoun integruje do systému systémů". A na přímý dotaz McSally uvedl, že ve fiskálním roce 2019 se o tom má rozhodnout a ve 2020 začít realizace.
Potom v
březnu 2017 Lockheed úspěšně získal kontakt na SLEP generálku 300ks F-16 Block 40 až 52, která má Falconům zvětšit životnost na 12,000 letových hodin a tím je udržet v bojové nasaditelnosti až do roku 2048. Jedná se o "velký SLEP" protože zahrnuje i kity na zcela nová křídla a kompletní výměnu panelů/potahu Falconů, což třeba USAF u SLEP F-15C odmítalo a omezilo se na náhradu longeronů (hlavních podélných nosníků).
Souběžně má běžet program vylepšení F-16, kdy mají dostat právě AESA radar - nejspíše SABR.
Cena těchto vylepšení a zgenerálkvoání F-16 nebyla vůbec oznámena.
Divné je, že v roce 2018 dostaly F-15C/D "předběžně předurčené k náhradě Falcony" IRST podvěs a dokonce výrazný "digitální upgrade" kokpitů, kde byly analogové ukazatele motorů a RWS nahrazeny velkým MFD:
A už předtím dostala řada Eaglů AESA radary APG-63(V)3. Jediné co jim nebylo schváleno jsou "strukturální posílení křídla", což je vylepšení které Boeing vyvinul za arabské peníze a které dokáže u nových letounů protáhnout životnost právě na těch famózních 20,000 letových hodin, namísto toho měly dostat jen nové longerony, což by prodloužilo životnost ale ne o tolik. USAF si chce nechat F-15 "nejméně do roku 2020", ale bylo by dost vyhazování peněz investovat do "digitalizace" kokpitů a avioniky na pouhé 2 roky. Navíc F-15E stejně zůstanou a F-15 mají vypracovanou taktiku vybojování vzdušné nadvlády ve spolupráci s F-22, zatímco F-16 nikoli, a F-16 mají být primárně nahrazeny F-35, takže by bylo logičtější vyřazovat Falcony.
Do hry přitom může vstupovat politika: Lockheed už musel zavřít výrobní linku Falconů ve Fort Worth Texasu a přesunout ji do menšího a adaptabilnějšího závodu v Greenville v Jižní Karolíně, kde se měly vyrábět i T-50 kdyby byl býval Lockheed vyhrál T-X. Zahraniční zakázky na F-16 totiž došly. Zatímco Boeing má zakázky na F-15 ze Saúdské arábie a Kataru, ale až dojdou, závod v St. Louis by se musel zavřít a tím dostal Boeing do nevýhody při zakázce na FCAS 6. generace, kdežto Lockheed by pořád chrlil nové F-35.
Následně v
červnu 2018 (na aerosalonu Fairborough) byla oficiálně zveřejněna nabídka Boeingu USAF na koupi nových F-15X, které by sdílely součástkovou a servisní základnu (=ta zdůrazňovaná "commonality") s F-15E které si USAF ponechá, byly by vysloveně optimalizované pro vybojování vzdušné nadvlády ve spolupráci s F-22 a pro "domácí PVOS", a k tomu by vydržely mnoho dekád díky životnosti 20,000 letových hodin do prvního SLEP, namísto pouhých 4,000 letových hodin o které by zadaná zakázka SLEP F-15 prodloužila životy Falconům na celkových 12,000 hodin.
A následně přišel exkluzivní článek Tylera Rogowaye, do hloubky jdoucího nezávislého analytika "defence" novináře s dobrým přístupem k Pentagonu, který svými vlastními slovy mapoval "utajovanou historii F-15X" na základě insiderských znalostí:
http://www.thedrive.com/the-war-zone/22 ... nt-fighter
V něm Rogoway psal:
Tyler Rogoway, The Warzone, Exclusive: Unmasking The F-15X, Boeing's F-15C/D Eagle Replacement Fighter píše:
Ačkoli to bylo vykreslováno jako nabídka od Boeingu k USAF, opak je pravdou - tuto debatu zahájilo USAF již před rokem a půl. (...)
F-15X vzešla z tichého dotazu USAF k Boeingu a Lockheed Martin ohledně zavedení letounů, které by naptrosto zapadly do infrastruktury leteckého boje jako součást mixu vysokých/nízkých schopností. (...)
Takový letoun by musel být cenově efektivní v jak pořizovacích, tak provozních nákladech, představovat malé programové riziko, a co je nejdůležitější: nesměl by narušit akvizice F-35. Přinejmenším by musel být chápán jako doplněk k F-35, nikoli alternativa k nim. <proto asi nemá F-15X žádné stealth prvky, pozn. Smukr.>
(...)
Jak plynul čas, ukázalo se že F-35 pro USAF možná nebude univerzální řešení, za jaké byla pokládána. To není výpad proti F-35, ale skutečnost že některé potřeby taktického křídla USAF nepotřebují unikátní a drahé schopnosti F-35, ani z nich nemají žádný přínos.
(...) The War zone zjistila, že Boeing hodlá nabízet F-15X s jednotkovou cenou výrazně po cenou F-35 - což je teď okolo ß95M za kus. A to nikoli v pokusu dostat zakázku a potom si nechat zaplatit více než bylo slíbeno. Naše zdroje nám říkají, že Boeing je ochoten doložit svá tvrzení penězi a nabídnout F-15X skrze kontrakt s fixní cenou. Jinými slovy, ať už by stíhačky stály nakonec cokoli, Pentagon by zaplatil stejně - Boeing by musel spolknout jakékoli doplatky ze svého.
(...)
Koupit nyní F-15X může ve skutečnosti ušetřit peníze. (...) F-15X bude mít životnost 20,000 servisních hodin. Ano, čtete dobře - 20,000 hodin, skoro dvakrát více než jakýkoli jiná stíhač na světě. S takovou by F-16X mohly sloužit zhruba 80 let.
Koukám že tohle už je skoro na samostatný článek o F-15X, že?