Stránka 6 z 7

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 11:16
od Scotty87
Železniční vojsko je dnes neporostlý anachronismus. Něco podobného mají dneska snad už jen Rusové a k čemu jim to je?

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 11:33
od HONZIK11
To je taky názor,který je platný možná v míru v teplu a suchu. Jakmile ale začnes na frontu prisunovat tisíce tun materiálu,cestní mosty máš zhozené,tak kudy? Myslíš ,že Rusi či Ukrajinci smýkali to obrovské množství výzbroje na frontu po cestě?Možná od jara do podzimu a to tak v řádech nižších desítek procent. V zimě se už na neudržovaných cestách nic nehne. Takže celý ten ansámbl bude odkázán na koleje.
Proto dnes ničí energetická centra obě strany,Rusi samozřejmě intenzivneji.
Všechny Ukrajinske elektrifikované tratě mohou být tímto znepřístupněné. Klasických dieselelektrickych lokomotiv mají malo. Cesty bez udržování se rychle ucpou. Takže každý funkční železniční koridor se bude počítat.Kdysi to bylo o ,,kotlarich,, dnes je to o trafo rozvodnách. A zastavíš přesun vojsk .

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 12:29
od Scotty87
Role železnice je v dálkové přepravě velkých objemů. Typicky v týlu mimo pásma bojových operací. Tam se o opravy bez problému postarají civilní společnosti které se tím zabývají i v míru. Logistika přímo nasazené armády bude vždy závislá na silniční dopravě.
Ukrajina má naopak lokomotiv na naftu celkem dost. Celý jejich kolejový park je takový skanzen sovětského svazu.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 12:55
od skelet
Železnice je fajn, ale základ je silniční vojsko, které je u nás dost podfinancovane. Tam by měla být u nás rámcová smlouva na různé verze "810", "815-7" a "158". O rámcových smlouvách na různé přívěsy a návěsy ani nemluvě.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 13:15
od Flogger G
Proč asi při výběru nového IFV lpěli naši vojáci na dodržení ČSN 28 0312 pro přepravu po železnici? Jde o to, že dálková přeprava vlakovou soupravou je rychlá a levná oproti přesunu po vlastní ose, popř. na podvalnících za tahači. Jak HONZIK 11 správně píše, statisíce tun zabezpečovacího materiálu je nutné z dalekého zázemí nějak levně přiblížit k přífrontovému pásmu. Levně a rychle to jde vlakem. Tam se matroš přeloží na nákladní automobily a dodá do nejbližšího týlu bojujících jednotek.
Kdysi jsme měli i sanitní vlaky s operačními sály ve vagonech (to samé jsme měli v návěsech a přívěsech nákl. vozidel - podařilo se mi vidět rozvinuté dentistické odd.). Také se dlouho udržovaly v depech parní lokomotivy pro válečné užití, i když se běžně užívaly jen elektrické, dieselelektrické a dieselové lokomotivy.
Když chci bojovat 1 000 km od hranic republiky, je železniční přeprava vojsk a potřebných zásob ekonomicky výhodná. Na válku musíš mít mergle.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 14:06
od Scotty87
Flogger G píše: 22/10/2022, 13:15 Proč asi při výběru nového IFV lpěli naši vojáci na dodržení ČSN 28 0312 pro přepravu po železnici?
Rozhodně na tom nelpěli. To byl jen marketing BAE. Třeba Leopard 2 ho překročí po všech stránkách a co má být?

Spoléhání na železnici je východní způsob zásobování. Třeba Americká armáda se na železnici neváže. Pokud je to možné tak ji využijí, ale jsou schopní fungovat i zcela bez ní. Tak by to mělo ideálně být.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 14:26
od HONZIK11
Moderni Americka Armada valcila vzdy jen v nerozvinutych zemich. Kde zeleznice byla jeste predchozi kolonialni zalezitosti ruznych velmoci. Nebo tam ,kde nebyla,vubec. Nebo jejich fnc sami predem omezili nebo znicili. Takze se na ni spolehat nemohli.,Mozna tak prichazi v uvahu samotne Srbsko ,ale tam vime , ze se nedostali.
O Afganu neni treba psat , takze snad jen Irak . Ale tam byla znicena v nekolika cyklech a dilo bylo dokonano ISILEm. Ale i pred tim stala za prd.Nic srovnatelneho s Evropskymi napr. vysokorychlostimi useky trati. Na nich se muzes pohybovat opravdu dost rychle a ta rychlost se bude zvysovat .Na ceste to nehrozi.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3340 ... -samozvany

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 14:33
od HONZIK11
Leopard 2A4, Bundeswehr i po nasi zeleznici transportovat lze. To , ze se kanon otoci na motor a sunda ci vyklopi nahoru bocni pancerovani neni problemem.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 17:10
od Scotty87
Vysokorychlostní trať je na přepravu nákladu k ničemu. Tam se pohybují soupravy navržené na rychlosti a sklonové profily takové tratě. Nákadní doprava tohle nevyužije spíš naopak je taková trať pro ni nevhodná.
Leopard se do běžného průjezdného profilu taky nevejde. Už ta CV-90 to má taktak. Což ovšem přepravě úplně nebrání. Přepravují se v režimu nadrozměrného nákladu.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 17:49
od Flogger G
Co jsem v BRD viděl, tanková rota na delším přesunu obyč. vlakem. Když vezou kusovky nebo do čety, dají to na silniční přepravu. U nás budou muset mrknout na mosty, přes které půjde Leoše převážet.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 17:51
od HONZIK11
Nemyslel jsem trate typu napr. LGV pro TGV pro nakladni dopravu.
A s temi netranportovatelnymi Leopardy se mi,to taky nezda.,kdyz jdou Abramsy proc by nesel Leopard.
A tvrzeni, ze tento zpusob Americani nevyuzivaji taky neni az tak pravdou. Kdyz to jde ,tak se tento zpusob transportu dokonce preferuje.
Mozna , ze po trase neni zaden tunel.
....Veškeré vybavení je transportováno ze Spojených států do německého přístavu Bremerhaven, odtud pak po železnici a silnici putuje do Polska a dále

https://www.armadninoviny.cz/americka-a ... olska.html

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 22/10/2022, 18:07
od HONZIK11
Flogger G píše: 22/10/2022, 17:49 Co jsem v BRD viděl, tanková rota na delším přesunu obyč. vlakem. Když vezou kusovky nebo do čety, dají to na silniční přepravu. U nás budou muset mrknout na mosty, přes které půjde Leoše převážet.
Silnicni jsou za 30 let uz zesileny. Nebo se mostovky mohou zenijne podeprit. Zeleznicni problem mit nebudou, doufam. :D

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 23/10/2022, 10:19
od Flogger G
Jen připomínám, že darovaná těžká technika se u nás vagonovala a přiblžovala Polskem k UA po železnici, nikoliv po silnici.

O silničních mostech jsem psal ve vláknu "Leo 2A7 pro AČR".

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 09:32
od Dzin
Flogger G píše: 21/10/2022, 16:42 S přepravními leteckými kapacitami se potýká naše armáda stále.
Bohužel ano a zatím to nevypadá, že se to v dohledné době změní.
V oblasti transportních vrtulníků je třeba také vzhlížet trochu do budoucna.
Opět souhlas. Sice tu máme zlepšení v podobě nákupu UH-1, ale i zde to chce opět výraznější zlepšení.
Juraj Tichý píše: 21/10/2022, 19:28 Tam prirodzene smeruju uvahy o expedicnych schopnostiach AČR a pritom mňa by v prvom rade zaujímalo, či dokáže zabezpečiť PHM pre svoje 800km vzdialené jednotky bez potreby vykradat miestne cerpacky, alebo dostatočný prísun munície.
Přesně, jde především o veškerou logistiku. Jde o to mít jak vybavení pro přepravní, distribuční a skladovací kapacity, tak i dostatek personálu. V tomto oproti letům minulým nastalo sice také zlepšení, ale stále je to nedostatečné. Řešit "kulky a chleba" je prostě málo mediálně atraktivní a proto to nenalézá takovou podporu, jako nákupy děl, letadel, tanků či BVP. Přitom je to v současné moderní válce přímo stěžejní oblast pro schopnost vedení bojů.
KOLT píše: 21/10/2022, 20:52zjevně se do vedení armády dostávají lidé, kteří chápou kritickou roli logistiky v moderním konfliktu. A politici jsou jim připraveni naslouchat a uvolnit peníze.
Podle mě je stěžejní právě ta druhá věta. Roli logistiky v moderní válce chápou vojáci obecně už poměrně dlouho, minimálně co jsem v aktivní službě, byť samozřejmě každý s jinou intenzitou. Ale obecně vědomí této potřeby zde je. Problém spíše byl v oblasti financování, kdy AČR byla dlouhodobě podfinancovaná a chyběla podpora pro nápravu. To si ale vždy vyžádá velké investice, které ale nejsou tak pěkně "vidět", jako když se kupuje zbrojní technika. S tímto problémem se ostatně potýkají veškeré podpůrné složky a daleko více je vše zaměřeno na "bodáky" než na "lopaty".
Flogger G píše: 22/10/2022, 10:44 Kdysi měla ČSLA vynikající železniční vojsko, které spolupracovalo s ženijními stavebními prapory. Tihle chlapy v základní službě i VZP měli vždy můj obdiv. Co vše zvládali a ve vysoké kvalitě. Dnes mohli předělávat železniční svršky v Pobaltí a pomaličku se připravovat na UA. Tyhle schopnosti zřejmě už AČR mít nikdy nebude.
Ono to hlavně ani není třeba mít podobnou složku. To, že byla v ČSLA souviselo s jinou rolí, která byla přisuzována železnici. Ta byla chápána v rámci převzaté sovětské doktríny, jako stěžejní logistický prvek. Když to extrémně zjednoduším, takže mě prosím nechytejte za slovo, tak to celé bylo o to, že za pomoci železnice se nakupily zásoby a materiál, potom se provedla distribuce k vojskům a ty zahájili bojovou činnost a to tak dlouho, dokud jim vše nedošlo. V optimálním případě se tak stalo, až když bylo dosaženo cíle operace. Následně se opět vybudovaly/zprovoznily potřebné železniční spoje a celý koloběh začal na novo.

Tento model v rámci AČR není resp. v rámci NATO ani nikdy nebyl a logistika zde používá železnice sice jako důležitou část, ale ne tak stěžejní.
Flogger G píše: 22/10/2022, 13:15 Proč asi při výběru nového IFV lpěli naši vojáci na dodržení ČSN 28 0312 pro přepravu po železnici? Jde o to, že dálková přeprava vlakovou soupravou je rychlá a levná oproti přesunu po vlastní ose, popř. na podvalnících za tahači...
Zase, tohle je spíše obrázek "sovětské éry". Dnes je to tak, jak píší jiní. Tedy vlaky obstarávají přepravu materiálu v týlové oblasti a tak blízko k frontové linii, jako se počítalo dříve, se nedostanou. Není to ani tak anachronismus, jako spíše obraz způsobu uvažování sovětské generality vycházející z tehdejších podmínek a odvozených z nasazení za WW2. NATO vychází z úplně jiných předpokladů, taktéž odvozených z WW2, a proto se na železnici nesoustředí takovou měrou. Ostatně toto jsme tu v minulosti už v rámci diskuze o WW2 trochu probírali, při hodnocení logistické situace na západní frontě 44/45.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 16:26
od Flogger G
Někde jsem četl, že parametry výběru nového bojového kolového vozidla pro výsadkový regiment jsou uzpůsobeny tak, aby bylo možné vozidlo s výsadkáři a vším potřebným vybavením přepravovat uvnitř CH-47. Snad tedy získají vrtulníkáři nějaké sedmačtyřicítky, když už se i v tomto tendru takto uvažuje.
UH-1 není špatný stroj, ale neuveze náklad na úrovni Mi-171, natož CH-47.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 16:35
od Zemakt
Je to jiná třída zkrátka.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 17:04
od Scotty87
Flogger G píše: 24/10/2022, 16:26 Někde jsem četl, že parametry výběru nového bojového kolového vozidla pro výsadkový regiment jsou uzpůsobeny tak, aby bylo možné vozidlo s výsadkáři a vším potřebným vybavením přepravovat uvnitř CH-47.
To s vybavením nebo nevybavením AČR vůbec nesouvisí. Je to logicky nejběžnější velký transportní vrtulník se kterým se budou setkávat při společných operacích.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 19:27
od Flogger G
Mně jde o to, abychom nemuseli opět čekat, až americké vrtulníky "přepraví šejkovi velbloudy" - akce NATO.

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 24/10/2022, 19:38
od Scotty87
:roll:

Re: Výsadkový pluk AČR

Napsal: 23/1/2023, 09:26
od Dzin
Při hledání jednoho příspěvku jsem narazil na jiný svůj a to
Dzin píše: 2/3/2018, 21:40 Jestli bude v čele GŠ Opata, tak si myslím, že AČR zahájí masivní budování výsadkového vojska. :-)
Tak si říkám, že mě někdy překvapuje, jak mi ty předpovědi vycházejí. :twisted: Uvažuji, že si změním nick na Pepa. :lol: