Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od arten »

"Do you see me?" "Oh shit, he sees me!"
Pekne :razz:

BVR sme si teda vysvetlili. F-35 je OK, hej?
Ale stále mi tam chýba ten ultimatívny argument kde vo WVR síce "F-35 šampiónem nebude" ale "není letoun pro vybojování vzdušné nadvlády," pretože na "tahat za kratší konec provazu" mi tam stále chýba odpoveď na "Stealth (môže hrať istú úlohu aj pri navázdaní PLRS na blízko), fúziu dát, situačný prehľad"...
hm?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Jistou úlohu ano, ale nejspíš ne příliš velkou.
Vliv to určitě bude mít při boji na střední vzdálenost (do cca 30 km), kde se primárně používají AAM s aktivním radarovým navedením (např. AIM-120 nebo R-77) ... platí-li ale předpoklad, že moderní letadla pro vybojování vzdušné nadvlády jsou schopna tyto střely vymanévrovat nebo zmást (mají na to dost času), pak to ale velký vliv na výsledek boje mít nebude.

Co se týká boje na kratší vzdálenost, kde se používají střely s infračerveným navedením (AIM-132 nebo R-73), tam stealth žádný vliv nemá - při manévrovém boji pracuje/í motor/y na vysoký až plný výkon a poskytují tak dobrý cíl stealth nestealth. O souboji "na kanóny" nemluvím vůbec.
A zase jsme u té agility.

Situation awareness určitý vliv mít může - zvláště v boji jeden na jednoho, pokud boj probíhá bez podpory pozemních nebo letadlových (AWACS) radarů.
Je zde menší pravděpodobnost, že přehlédneš protivníka, který se do boje ještě nezapojil ... a ten tě sejme.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Přeceňuješ kvalitu současných speciálu i multirole strojů (a ty mají často lepší vybavení jak ty speciály).

Detekovat BVR střelu není jen tak, většina strojů buď vůbec nemá MAWS a pokud ano (tak primarně určené proti manpadům a útokům ze země a ty mají často slepá místa), tak jen s omezeným dosahem a schopné zachytit střelu dokud ji hoří motor, navíc jejich dosah omezuje počasí. Je velmi nepravděpodobné, že bez modernizace dokážou zjistit odpal nad 30-50km. Pak je možnost na kratší vzdálenost zachytit raketu radarem nebo vizuálně, což je u rakety co letí po balistické křivce problém.

U AIM-120D pak cíl nejspíš zjistí že se po něm střílí až 5s před dopadem, kdy přejde do aktivního režimu. Fantazie? Fakt jsi nikdy neslyšel o výsledcích cvičení, kde byl nasazen Raptor? Jak piloti F-15 nikdy nevěděli, že se po nich vůbec střílí? V F-35 se v tohle nijak neliší a jejich cvičení vykazují naprosto stejné výsledky.

Ale ok, řekněme, že speciál detekuje odpal rakety i na větší vzdálenosti, co udělá? Bude zrychlovat pryč od střelce, aby vyčerpal energii rakety (což mu u střely v NEZ bude houby platné), při tom odhodí svoje přídavné nádrže a bude spalovat svoje drahocenné palivo... navíc se dostane mimo pozice, kdy bude moc s útočníkem něco udělat. V případě, že raketu zjistí pozdě, muže se pokusit snížit ji energii a utahat ji, při tom ale nejenže zcela ztratí přehled o situaci, odhodí co může atd, ale stává se snadný cíl pro protivníka nebo pro další rakety, který se může přiblížit a nebo se přesunout do pro něj výhodnější pozice, odpoutat se atd.

Takže jak vidíš, rakety cíl nemusí zničit, ale cíl stejně musí reagovat a tohle je běžná taktika (střílet mimo optimální parametry pro rozptýlení nebo jako defenzivní střelu pro unik) a jedná z věcí (spolu tím že jsou vystřeleny často dvě), co zkresluje pk raket ve statistikách.

A např. pokud někdo ještě používá SARH rakety (jako např. rusové), tak hádej co se stane pokud je donutíš manevrovat po tom co vystřelili.

--------

Detekční vzdálenosti, F-35 proti současným speciálům mají výhodu ve vzdálenostech na kterou se vzájemně uvidí, pokud jde o radary, rozdil je mezi 150+ km pro F-35 (vůbec neberu to, že budou mít k dipozici data z dalších prostředků) a na 100km budou vědět přesně proti čemu jsou. Speciály radarem detekují (ne sledují...) F-35 na 20-30km a F-35 díky spike managementu přesně ví, na jakou vzdálenost ji mohou radary vidět. S podporou sice můžou vědět, že tam někde něco je, ale půjde o max přibližnou pozici kde pátrat bez možnosti identifikace.

Další možnost je IRST, tady jediný západní stroj co bude schopen tohle využít je Rafale a vzdálenosti v dobrém počasí nepřesáhnou 50km. A např. zválenost lze změřit laserem až na 20km. A IRST nenahradí ještě nějakou dobu radary.

------------

Takže co z toho vyplývá? Současné stroje budou vyžadovat pořádnou modernizaci alespoň na uroveň F-35, silnou podporu a kvalitní sdílení dat, aby vůbec dokázali reagovat proti hrozbám typu F-35. A pořád budou v nevýhodě, protože z nich VLO neuděláš.

Dál co myslíš že umožňují takhle obrovské rozdily v detekčních vzdálenostech a identifikaci cílů? Proč i relativně malé (vůči skutečným VLO) snížení rcs u modernějších stíhaček je považovano za zásadní věc? Jaké to asi bude bojovat s protivníkem, který má poměrně přesný obraz o tom co máš ty ve vzduchu a ty netušíš co má on? Jaké nejrůznější pasti můžou piloti F-35 připravit? Ne nadarmo gen. USMC použil srovnání s jurským parkem, sejme tě ten o kterém nevíš.

Ty tvoje speciály pronásledují neidentifikovaný cíl, který dostali z pozemních radarů, snaží se zkrátit vzdálenost, ale netuší, že tři další F-35 manevrují do výhodné pozice. Specialy pak s hruzou sledují jak na ně koordinovaně ze tří stran letí rakety...

No a teď si představ, co to udělá s morálkou pilotů, po několika podobných lečkách? Myslíš že někdo bude ochotný pronásledovat jakýkoliv cíl, když neví co ho tam čeká? Tyhle piloti pak vezmou roha při první známce, že jsou ve vzduchu stealth letadla. A budou pak jen v defenzivě.

------

Co see týká WVR, každý modernější stroj má dnes HOBS IR rakety a HMDS a v budoucnu dokonce LOAL, kdokoliv se s nimi zaplete do dogfightu je v podstatě mrtvola. A je dost velká pravděpodobnost, že se zničí navzájem. Vůbec jediný důvod pro F-22 a F-33 vstoupit do takového boje je za předpokladu, že mají moment překvapení, nebo jim nic jiného nezbude (např. ochrana HVT). Jinak je to pro ně naprosto zbytečné riziko a zahození většiny výhod co mají... přesto je to něco co se intenzivně trénuje.

Boj na kanony pokud o sobě piloti vědí se pravděpodobně nestane, vyžadovalo by to, aby obě strany byli bez raket.

Obratnost F-35 je dost dobrá, nebude mít kinematické vlastnosti jako F-22 nebo PAK FA, ale dost na to aby byla vážný protivník jakémukoliv stroji v souboji na kanony.

A taky nezapomeň, že F-35 má nejenže výhodu v defenzivním REB (to že je to nejvýkonnější systém + sensor fusion, potřeba nízkého výkonu pro maskovaní VLO stroje), tak má taky jako jedno z mála ofenzivní reb min v X band pasmu. Dost dobré na rozpoznání a rušení radarů Raptoru.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Shania, je to možné, a závidím Ti tvoji jistotu :wink:

Mě k takovému soudu chybí údaje ... ověřené, nikoli PR.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Podotek na úvod: fakticky nedebatuji o F-35, ale kopu do svérázného způsobu argumenace, které tu fandové F-35 používají.


Polar: u 366TFW řekl velitel letky mechanikům, ať vyhodí z okna předpisy, ať se vykašlou na předpisy o tom, že vnitřní závěsníky jsou "certifikovaně jaderné" a namísto toho předrátuje podvěsy tak, aby šlo nosit symetrický náklad a na středové konzoli SUU-16. Vyšší stupeň velení to 366té polo-schválil s tím, že o tom oficiálně nic neví, ale když se o tom pak mluvilo ještě výše, tak generalita prohlásila, že "by se toho nedotkla třímetrovou tyčí".

Takže: SUU-16 na vzdušný boj si nosili ti, kteří měli koule si to protlačit "válečně" proti předpisům. Až posléze přišla verze F-4E která proti předpisům nebyla.

US. Navy létalo jiné mise odjinud a mělo pokrytí Red Crown, čemuž se dá přičítat lepší situační povědomí, kdy se možná Severovietnamcům nedařilo proklouznout pod 1,5km od Phantomů USN díky letu v nízké výšce kdy jim backclutter pomáhal se schovat proti terénu. Navíc mělo i F-8 a Phantomy nezřídka doprovázely A-7, a tyto stroje byly velmi dobře schopny manévrového boje s MiGy které by se připletly příliš blízko.
Navíc se zdá, že i USMC nosila SUU-16 pro vzdušný boj, jenže problém vyřešila předpisově tím, že podvěsila hned dva kontejnery, aby byl odpor symetrický.

Také viz relevantní položky v

Obrázek

Pořád byl kanon nedůležitým doplňkem? ;-)

Co se zbytku týče, píšeš jako Dzin, takže použiji stejný argument a do té Univerzální Podpásové Konstrukce dosadíme jinou proměnnou:
Samozřejmě kdyby se řeklo "když se T-34/76 v Koreji použila vhodným způsobem, s odpovídajícím výcvikem osádek a vyladěnou palubní technikou a zbraněmi, tak absence těžšího kanónu nebyla tak závažný a zásadní problém, ačkoli by se samozřejmě v řadě situací hodil a je lepší ho rozhodně mít než nemít"
Pointa: tento způsob argumentace je "z nouze ctnost", resp. nevkusný pokus o bagatelizaci.


Shania:
A jediný zpúsob co mě napadá je vyčerpat rakety... Což bohužel bude velmi drahý způsob pro 4 gen. a tím spíš s masivním nástupem CEC.
Protože co vystřelený AMRAAM, to zničený nepřítel, žeano.

Když to říkali v době Vietnamu o AIM-7, byli to blbci. Ale TENTOKRÁT už je to pravda! Stopro! A s tím Vietnamem se to naprosto nedá srovnávat, to je úplně mimo. Proč? Protože očividně
- vlečné klamné cíle neexistují,
- RWR/ASR neexistují,
- obálky killzones vůbec nezávisí na manévrování cíle,
- AMRAAM v roli "fire&forget" bez datalinkových updatů pozice protivníka vůbec není existenčně závislá na tom, že až doletí na konec své dráhy, najde svým radárkem protivníka tam, kde měl teoreticky být v okamžiku kdy byla vystřelena za předpokladu, že protivník poletí pořád rovně, a hlavně
- PLŘS středního a dlouhého dosahu mají reálné, nejen deklarované PK >0,8* a nikoli 0,5-0,6*. Fakt, na kočičí svědomí.
kinematicky silnější Raptor bude ztrácet je boj proti jiným Stealth strojům.
Kvůli kterému z vyvrácených mýtů - kvůli fůzi dat (ve které F-35 používá software Raptoru), nebo kvůli stealth (který má Raptor dražší, lepší a narozdíl od F-35 nejen v pásmu X, nýbrž i v pásmu C) ?
:D
řekněme, že speciál detekuje odpal rakety i na větší vzdálenosti, co udělá?
Odpálí do prostoru útočníka aktivně naváděnou MR AAM v režimu naslepo, resp. "napadni první cíl, který detekuješ" (u AMRAAMu režim "Boresight", ostatní budou mít ekvivalent) a zatočí o 90° na libovolnou stranu. AIM-120 bude bez datalinku pokračovat na původně vypočtený střetný bod, až se k němu dostane, zapne svůj radar... A nic tam nenajde, takže si (podle režimu odpalu) buď zvolí za cíl cokoli, co v okolí najde, včetně spřátelených strojů, nebo se zajistí a spadne.

V případě argumentace NEZ si za domácí úkol spočítají úhlovou velikost oblasti, kterou AMRAAM dokáže propátrat svým radarem na strany od původní záměrné.
Fakt jsi nikdy neslyšel o výsledcích cvičení,
Áno, a Su-30 vyhrála na jiném cvičení proti F-15 poměrem 9:1 a proti Eurofighterům 12:1. Říkali to generálové, musí to být pravda!

Veřejně mediálně prezentované výsledky cvičení bere slepě za bernou minci jen... Specifická sorta lidí, často z oddělení PR a Managementu. A dále samozřejmě Věřící.

(A to nejsem tak zákeřný, abych poukazoval na to, že se výsledky cvičení liší podle toho, kdo chce co vychválit, takže např. na Red Flag Alaska 12-2 Němci tvrdili, že posundávali spoustu F-22 bez ztráty kytičky, Američané tvrdili, že posundávali spoustu Typhoonů bez ztráty kytičky a teď kozo raď, kdo z nich kecá a kdo má pravdu. Aha, tak jsem 8-) )
IRST, tady jediný západní stroj co bude schopen tohle využít je Rafale
Protože Eurofighter nemá PIRATE a SuperHornet a F-15 nemají Raytheon IRST, nebo protože všechny tyto IRST F-35 magicky nevidí? :D
rozdil je mezi 150+ km pro F-35
Pochopitelně. Protože radary v žádném jiném pásmu, než je X, neexistují.
Například v pásmech C a L.
Protože kdyby existovaly, mohlo by se ukázat, že narozdíl od Raptoru, který je konstruován pro stealth v pásmech X i C, je F-35 optimalizována výhradně pro stealth v Pásmu X, a to je samozřejmě nepřípustné.
Oh, wait.
F-35 má nejenže výhodu v defenzivním REB (to že je to nejvýkonnější systém + sensor fusion, potřeba nízkého výkonu pro maskovaní VLO stroje), tak má taky jako jedno z mála ofenzivní reb
Slyšeli oni někdy o technologii "Home-On-Jam", Shania? Rusové na ni měli dedikovanou R-27(E)P a AIM-120 ji podporuje nejpozději od verze C7.
U AMRAAMů to tedy funguje jen jako doplněk k palubnímu radárku, který se snaží dovést AMRAAM dost blízko ke zdroji rušení na to, aby se jím propálila svým aktivním radárkem a tedy z nouze ctnost, která proti DFRM MP rušičům moc nefunguje, pokud vůbec - leč pořád je to jaksi v rozporu s pointou stealth.
kdokoliv se s nimi zaplete do dogfightu je v podstatě mrtvola
Protože ten protivník, který se s ním zaplete do dogfightu, samozřejmě HOBS IR AAM nemá, natož aby jich měl více, než F-35, že.

Mluvě o vlku, kolik že bude mít F-35 těch Aim-9X, když ponese těch 6 AMRAAMů kterými bylo argumentováno o dvě stránky zpět? Aha, nula. Každý, kdo by se s takovou s F-35 dostal do dogfightu je vskutku mrtvola :D

Ale tahle argumentace je univerzální prerekvizita stojící za vším, co tu píšou:
F-35 má datalink, nikdo jiný jej zjevně nemá.
F-35 má IRST, nikdo jiný jej zjevně nemá (leda Rafale).
F-35 má situation awarness, nikdo jiný je zjevně nemá.
F-35 má HOBS AAM, nikdo jiný je zjevně nemá.
F-35 má BVR AAM, nikdo jiný je zjevně nepoužívá.
F-35 má AESA s LPI, nikdo jiný je zjevně nemá.
F-35 má REB, nikdo jiný je zjevně nemá.
F-35 má podporu AWACSů a GCI, nikdo jiný je zjevně nemá.
A tak dále.

Jenže skutečný život není "simulace" pro veřejnost, kde si u letounů protivníka zaškrtneme "odzbrojit, vypnout datalink a IRST, odepřít podporu" a pak si jej naservírujeme jako na talíři - vědí, Shania?

______________________
*a nikoli třeba OSINT spočítané 0,59~,66 - http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 03#p228991
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od arten »

krabice-
No a mimo tohto fightu, ako ty vidíš schopnosti F-35A pri vybojovaní vzdušnej nadvlády? Je niečo, čo by ho v tejto úlohe diskvalifikovalo (ako sa tu často tvrdí)? A keď ho porovnáš so spomínanými 4g lietadlami?
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Arten: vidím tři.
1) nosnost zbraní
2) spoléhání na stealth výhradně v pásmu X jako samospasitelnou vlastnost, která automaticky kompenzuje nedostatky jinde
3) aerodynamika

Třetí bod přitom způsobuje paradox u prvních dvou, protože se vzájemně vylučují:

1) F-16 může nést 6x AMRAAM + 2x Mk.84. F-35 může nést 2x AMRAAM + 2x Mk.84.
F-16 může nést 8 AMRAAMů, F-35 4 (výhledově+ 6).
S Hornetem, který v základu zvládl 8x AMRAAM + 2x Sidewinder a ve verzi E/F hned 12x AMRAAM + 2x Sidewinder je to ještě markantnější. Jistě, na vnějších závěsnících by F-35 snesla víc (i když ne tolik, co Super Hornet), jenže to má jeden zásadní háček:

2) to už by neplatila "X-band stealth", která má kompenzovat bod 3 a všechny ostatní nedostatky F-35 ve srovnání se stíhači 4++ gen pro vybojování vzdušné nadvlády. A pokud neplatí bod 2, potom je problém, že:

3) Pokud máme věřit polooficiálním zprávám nižším šaržím z USAF, program JSF dostal jako "cílovou laťku" manévrovatelnost původní F-16A (tzn. než naboptnala přítěží) či F/A-18.
To byla, dle mého názoru, velká chyba, protože F-16 byla v manévrovatelnosti již dvě dekády nedostačující a "cílovou laťkou" měla být spíše manévrovatelnost Su-30 či J-10. Jenže "to nebylo potřeba, protože X-band stealth."
Dobře. Jenže pokud výhoda stealth z jakéhokoli důvodu - vzdálenost od nepřítele, IRST, potřeba zbraní na vnějších závěsnících či třeba L-band radar na stíhači protivníka - zmizí, F-35 je najednou v obrovské nevýhodě, protože byla stavěna s laťkou manévrovatelnosti F-16 namísto Su-30.

Právě pro ty případy, kdy X-band stealth či BVR nezafunguje jako příslovečná "stříbrná kule" a letouny se, ať taktickým pochybením, vlivem působení REB protivníka, množstvím strojů ve vzduchu či čímkoli jiným dostanou do WVR boje, by přitom bylo potřeba, aby měla F-35 nastavenou cílovou laťku mnohem výše, nejméně na úrovni stíhačů pro vybojování vzdušné nadvlády 4++ generace.

A klidně se může jednat i o takovou zdánlivou pitomost, jako že přesně jako ve Vietnamu dvojice F-35, které se právě dostaly k nepřátelské letecké základně, načapají standardní formaci dvou dvojic zaseboustartujících hotovostních Su-3x protivníka. I pokud budeme počítat s asymetrickým nákladem 2x JDAM + 1x AMRAAM + 1x AIM-9X, pořád je jaksi potřeba sundat dva stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády ve WVR manévrovém souboji kanonem.
Jistě, ty "úderné" F-35 by tam neletěly samy, nýbrž v Gorilla packu s dalšími stroji určenými pro umlčení PVO a vyčištění vzdušného prostoru. Jenže ty mohou mít jaksi napilno právě s tím umlčováním PVO a čištěním vzdušného prostoru od jiných stíhačů, nehledě na to, že pokud to budou též F-35 ve stealthy konfiguraci, již mohly vystřílet většinu svých raket.

Nebo jiný scénář: když jsem se ptal posádky E-3 Sentry na ruské KS-172, vysvětlil mi, že AWACS vždy létá podle zpravodajských informací tak, aby byl v bezpečí. Takže si představme konflikt v kopcovatém terénu, kde nepřítel - který samozřejmě ví totéž - předvede prostředkům průzkumu pár Suček s KS-172. AWACS se ukryje dále do zázemí a F-35 na něj nemohou spoléhat. Při letu nad územím protivníka je ale zhruba sleduje C- či spíše L-band radar. A když se dostanou k horám, v jejich radarovém stínu na ně čekají Su-3x tak blízko, že již stealth nezabírá.

V obou případech - a šly by vymyslet ještě mnohé další - je to v principu stejné, jako s těmi Phantomy nad Vietnamem a MiGy, které se dostaly "tak blízko, kde být neměly". Babo raď: F-35 nemůže utéct, protože je pomalejší než Su-3x a nestihla by se dostat dost rychle tak daleko, aby již byla z dosahu senzorů Su-3x a zafungoval stealth.
Nemá rakety, které ji měly nonšalantně zachránit, protože je vystřílela.
A tak musí jít do manévrového boje "trošku lepší F-16 versus Sučko od počátku stavěné na vymanévrování F-16" - a ten z principu nemůže dopadnout dobře, i když budou piloti F-35 špička.

Jenže laťka manévrovatelnosti, která by jako jediná tohle mohla zachránit a dát F-35 s vystřílenými raketami šanci ve WVR se stíhači 4++ generace, nemohla být nastavena výš, protože to už technicky nebylo možné vzhledem k ambicioznímu zadání F-35 jako prvnímu STOVL-stealth-supersoniku světa, které už tak bylo na hranici dobových technických možností a možná chvílemi i za ní.

Generál Hostage, který fakticky vedl propagaci programu F-35, k tomu udával, že "potřebuje osm F-35 pro práci, kterou by zvládly dvě F-22", tzn. řešení problémů 1 a 3 má být v početní převaze F-35. Já si jen nejsem jist, zda ta početní převaha bude vždy k dispozici... A jaksi z principu se mi nelíbí "kvantita nad kvalitou" jako řešení.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

AMEN či HOWGH

Dva dny jsem tu nebyl, a vidím, že v pohledu na svět a PR nejsem sám :)
Smutná krabice díky ... ani náhodou bych nebyl schopen zareagovat lépe :up: :up: :up:

Možná jen na doplnění historického exkurzu.
V uvedených letech Vietnamské války, kdy američané nárokují 190 sestřelů, byly dle vietnamských údajů ztráty vietnamských letadel, ze všech příčin (tj. včetně havárií), ... 119.
Reálné ztráty vietnamského letectva v boji tedy budou cca 100 až 110 letadel.
Otázkou je: "Kde američané své nároky přehnali?"
Domnívám se, že pravděpodobnější je to u sestřelů AAM, zvláště pak AIM-4 a AIM-7.
Ostatně i z tabulky vyplývá významně větší úspěšnost v použití těchto střel američany v Vietnamu, než tomu bylo později, mnohem zkušenějšími Izraelci. Rovněž údaj z let 1971-73, kdy američané nárokují 79 sestřelů, z toho 30! střelou AIM-7, zatímco Vietnamci přiznávají 40 letadel ztracených ze všech příčin, naznačuje, že americké údaje o účinnosti AIM-7 budou, tak trochu, optimistické.
Jako výsledek lze předpokládat, že význam kanónu v leteckém boji ve válce ve Vietnamu byl ještě vyšší, než ukazuje tabulka.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Smutná krabice píše:Podotek na úvod: fakticky nedebatuji o F-35, ale kopu do svérázného způsobu argumenace, které tu fandové F-35 používají.
Pořád byl kanon nedůležitým doplňkem? ;-)
Najednou se ti statistiky hodí co:) Ale co kdyby jsi to rozdělil podle typů strojů, pokud vím, tak F-105 s kterými je F-35 někým porovnávána má přes 20 gun killu a je to tedy statisticky nejlepší dogfighter ne? Co skyraidery a další...

A opět, jak je vidět krásně i těchto příspěvcích, překrucuješ a vyrábíš problém tam kde není, kanon nebyl zbytečný, sám o sobě ale problémy Fantomů nevyřešil, už to chápeš? To je celá pointa té diskuze toho videa .

Taky jsi ten poslední kdo může kritizovat něčí argumentaci...

A jediný zpúsob co mě napadá je vyčerpat rakety... Což bohužel bude velmi drahý způsob pro 4 gen. a tím spíš s masivním nástupem CEC.
Protože co vystřelený AMRAAM, to zničený nepřítel, žeano.
[/quote]

Podsouváš mi něco co jsem neřek... ale troufnu si tvrdit, že pokud 2-4 Aim-120 jsou málo na sestřelení jednoho protivníka, má západ sakra problém...
Ale nemá, protože víš co, rusové teprve teď zavadí R-77.
Když to říkali v době Vietnamu o AIM-7, byli to blbci. Ale TENTOKRÁT už je to pravda! Stopro! A s tím Vietnamem se to naprosto nedá srovnávat, to je úplně mimo. Proč? Protože očividně
Tato situace se ale neopakuje... protože není zanedbán jak vycvik v boji na blízko, tak ani další věci co byli problém ve Vietnamu.
- vlečné klamné cíle neexistují,
- RWR/ASR neexistují,
- obálky killzones vůbec nezávisí na manévrování cíle,
- AMRAAM v roli "fire&forget" bez datalinkových updatů pozice protivníka vůbec není existenčně závislá na tom, že až doletí na konec své dráhy, najde svým radárkem protivníka tam, kde měl teoreticky být v okamžiku kdy byla vystřelena za předpokladu, že protivník poletí pořád rovně, a hlavně
- PLŘS středního a dlouhého dosahu mají reálné, nejen deklarované PK >0,8* a nikoli 0,5-0,6*. Fakt, na kočičí svědomí.
Je ale pk 0,5 málo? Ve Vietnamu bylo hluboko pod 0,01...
F-35 nemá moc důvodů proč by měla strílet AIM-120, obzlast D v tomhle rezimu, takže raketa bude přesně vědet kde cíl po celou dobu je. Podivej se co znamená CEC.
kinematicky silnější Raptor bude ztrácet je boj proti jiným Stealth strojům.
Kvůli kterému z vyvrácených mýtů - kvůli fůzi dat (ve které F-35 používá software Raptoru), nebo kvůli stealth (který má Raptor dražší, lepší a narozdíl od F-35 nejen v pásmu X, nýbrž i v pásmu C) ?
:D
že by kvuli tomu, že má horší senzory pro detekci VLO a LO cílů?
Raptor má dražší stealth, ale ne lepší, F-35 je minimálně o generaci dal a je to důvod, proč byl zpětně částečně implementován i na F-22.


V případě argumentace NEZ si za domácí úkol spočítají úhlovou velikost oblasti, kterou AMRAAM dokáže propátrat svým radarem na strany od původní záměrné.
Fakt jsi nikdy neslyšel o výsledcích cvičení,
Áno, a Su-30 vyhrála na jiném cvičení proti F-15 poměrem 9:1 a proti Eurofighterům 12:1. Říkali to generálové, musí to být pravda!

Veřejně mediálně prezentované výsledky cvičení bere slepě za bernou minci jen... Specifická sorta lidí, často z oddělení PR a Managementu. A dále samozřejmě Věřící.
(A to nejsem tak zákeřný, abych poukazoval na to, že se výsledky cvičení liší podle toho, kdo chce co vychválit, takže např. na Red Flag Alaska 12-2 Němci tvrdili, že posundávali spoustu F-22 bez ztráty kytičky, Američané tvrdili, že posundávali spoustu Typhoonů bez ztráty kytičky a teď kozo raď, kdo z nich kecá a kdo má pravdu. Aha, tak jsem 8-) ) [/quote]

To je sice pravda, ale nedošlo ti, že šlo vždy o VWR souboje....
IRST, tady jediný západní stroj co bude schopen tohle využít je Rafale
Protože Eurofighter nemá PIRATE a SuperHornet a F-15 nemají Raytheon IRST, nebo protože všechny tyto IRST F-35 magicky nevidí? :D
Ne protože rafale má aspon IRST na dobré urovní a řádně integrovaný, na rozdíl od (udajně) EFT. O ruským OLS radši ani nemluvit.
F-15E s AESA radarem a IRST pody nedokázali sundat jedinou F-35 a ochranit svůj HVT před zničením.
rozdil je mezi 150+ km pro F-35
Pochopitelně. Protože radary v žádném jiném pásmu, než je X, neexistují.
Například v pásmech C a L.
Protože kdyby existovaly, mohlo by se ukázat, že narozdíl od Raptoru, který je konstruován pro stealth v pásmech X i C, je F-35 optimalizována výhradně pro stealth v Pásmu X, a to je samozřejmě nepřípustné.
Oh, wait.
Stihači jiné než X pasmo nepoužívají, takže střihači přišli o jejich primární senzor. To jak moc nebo málo je F-35 nebo F-22 viditelná v jiných spektrech nevíme nic. A to nejlepší co pozemní dlouhovlnnými radary stíhačům teď můžou předat je prostor, kam by se měli dívat.
F-35 má nejenže výhodu v defenzivním REB (to že je to nejvýkonnější systém + sensor fusion, potřeba nízkého výkonu pro maskovaní VLO stroje), tak má taky jako jedno z mála ofenzivní reb
Slyšeli oni někdy o technologii "Home-On-Jam", Shania? Rusové na ni měli dedikovanou R-27(E)P a AIM-120 ji podporuje nejpozději od verze C7.
U AMRAAMů to tedy funguje jen jako doplněk k palubnímu radárku, který se snaží dovést AMRAAM dost blízko ke zdroji rušení na to, aby se jím propálila svým aktivním radárkem a tedy z nouze ctnost, která proti DFRM MP rušičům moc nefunguje, pokud vůbec - leč pořád je to jaksi v rozporu s pointou stealth.
Aha, takže najednou raketa projde rušením a najde svůj cíl, ale pro rakety vystřelené F-35 to neplatí. Ok... AIM-120 dostala sof. aktualizaci specialně proti DFRM.

[
quote]kdokoliv se s nimi zaplete do dogfightu je v podstatě mrtvola
Protože ten protivník, který se s ním zaplete do dogfightu, samozřejmě HOBS IR AAM nemá, natož aby jich měl více, než F-35, že.[/quote]

Protože si vymýšlíš blbosti a vkládáš mi něco, co jsem nenapsal. Ten protivník ... může být i F-35... protože ten na druhé straně je modení stíhač s HOBS a HMDS, kapiš? WVR je dnes smrtící zona.
Mluvě o vlku, kolik že bude mít F-35 těch Aim-9X, když ponese těch 6 AMRAAMů kterými bylo argumentováno o dvě stránky zpět? Aha, nula. Každý, kdo by se s takovou s F-35 dostal do dogfightu je vskutku mrtvola :D
max 2 externě, pokud nebude max dukaz na stealth, pak 0. Interně teď nelze nést.

Ale tahle argumentace je univerzální prerekvizita stojící za vším, co tu píšou:
F-35 má datalink, nikdo jiný jej zjevně nemá. / řek bych že je tu podstatná evoluce v tom kolik dat ty stroje sdílí
F-35 má IRST, nikdo jiný jej zjevně nemá (leda Rafale). Opět, důležitá je kvalita a využitelnost, pro západní stroje nebude problém mít pody s lepší kvalitou než má f-35, budou ale přesto budou ztrácet ve zpracování výstupů
F-35 má situation awarness, nikdo jiný je zjevně nemá. Takže tvrdíš, že F-22 a F-35 memají podstatnou výhodu v SA proti jiným strojům?
F-35 má HOBS AAM, nikdo jiný je zjevně nemá. Kde jsem to napsal? Vzhledem k tomu, že má stejné rakety jako jiné stroje, tak asi logicky těžko. Max má výhodu v tom, že cíl je permanentně zaměřen a ostatní stroje jsou závisle na zaměření přes HMDS, a ani LOAL není exkluzivní schopnost F-35
F-35 má BVR AAM, nikdo jiný je zjevně nepoužívá. Jediné co tvrdím je, že bude mít možnost první střílet a mít podstatně rychlejší OODA loop než ne stealth protivnici.
F-35 má AESA s LPI, nikdo jiný je zjevně nemá. Opět kde jsme to napsal, má možná tak nejmodernější a u US radarů to znamená, že řada schopností přechází i do starších AESA radarů.
F-35 má REB, nikdo jiný je zjevně nemá. Ofenzivní REB má jaká stíhačka? U defenzivního jsme psal o tom, že potřebuje nižší výkon pro rušení svoji signatury..
F-35 má podporu AWACSů a GCI, nikdo jiný je zjevně nemá. takže když specificky napíšu, že speciály budou potřebovat silnou podporu, tak to znamená, že tu podporu má jen F-35, dobře...ale dík že vždy potvrdíš to co jsme napsal

______________________
*a nikoli třeba OSINT spočítané 0,59~,66 - http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 03#p228991
To je myslím fantastické score ne? Tak kde je problém?
1) F-16 může nést 6x AMRAAM + 2x Mk.84. F-35 může nést 2x AMRAAM + 2x Mk.84.
A jaký dolet bude mít F-16 s touhle výzbrojí, kam dáš EFT? Je pravda že Stealth konfigurace je 2x mk 84 a 2x Aim 120, ale v této konfiguraci má dolet +500nm... A F-16 0nm
F-16 může nést 8 AMRAAMů, F-35 4 (výhledově+ 6).
4 interně (výhledově 6) a dalších 8 externě + 2 x aim 9... a ne netvrdím, že bude v této konfiguraci lítat...
jenže to má jeden zásadní háček:
žádný háček to nemá, protože 1. 6-8 raket je standarní výzbroj všech stíhačů a těžší se skoro nikdy nepoužívá a za druhé, ty stroje mají ve stelath konfiguraci nosnost 0.... Ty jsi jak sprey.. stealth nefunguje, ale s externí vyzbrojí by pak nebylo stealth...
2) to už by neplatila "X-band stealth", která má kompenzovat bod 3 a všechny ostatní nedostatky F-35 ve srovnání se stíhači 4++ gen pro vybojování vzdušné nadvlády. A pokud neplatí bod 2, potom je problém, že:
to si nechám níže, podle toho co z tebe vyleze...
3) Pokud máme věřit polooficiálním zprávám nižším šaržím z USAF, program JSF dostal jako "cílovou laťku" manévrovatelnost původní F-16A (tzn. než naboptnala přítěží) či F/A-18.
ne je to o kombinaci obratnosti a akcelerace F-16 s lehkou vyzbrojí a manévrovaní při vysokých úhlech náběhu ala F-18. Nemyslím si, že máš nejmenší představu co to přesně znamená... Navíc je to stroj co může jít na 9G na hranicích letové obálky s interní výzbrojí...
T
o byla, dle mého názoru, velká chyba, protože F-16 byla v manévrovatelnosti již dvě dekády nedostačující a "cílovou laťkou"
v tom s tebou bude pořád řada pilotů nesouhlasit, F-16 a F18 jsou pořád výborný dogfigteři.
Dobře. Jenže pokud výhoda stealth z jakéhokoli důvodu - vzdálenost od nepřítele, IRST, potřeba zbraní na vnějších závěsnících či třeba L-band radar na stíhači protivníka - zmizí,
L-band radar na stíhačích je blbost a je to IFF, IRST za určitých podmének může pomoc, současné systémy mají ale např udaje o vzdálenosti až okolo 20km... Přes to všechno bude mít F-35 výhodu v detekci...
F-35 je najednou v obrovské nevýhodě, protože byla stavěna s laťkou manévrovatelnosti F-16 namísto Su-30.
silně přeceňuješ schopnosti SU-30 vs F-16 a nemá tu ani výhodu vyšších AOA proti F-35.

A jak jsme napsal, obratnost tu hraje roli pouze v momente, když SU-30 nebude mít rakety... a nebo že nebudou žádné jiné stroje v oblasti, jaké je šance že se tak stane?
Právě pro ty případy, kdy X-band stealth či BVR nezafunguje jako příslovečná "stříbrná kule" a letouny se, ať taktickým pochybením, vlivem působení REB protivníka, množstvím strojů ve vzduchu či čímkoli jiným dostanou do WVR boje, by přitom bylo potřeba, aby měla F-35 nastavenou cílovou laťku mnohem výše, nejméně na úrovni stíhačů pro vybojování vzdušné nadvlády 4++ generace.
To by jistě bylo výhodou pro ty vzácné případy, kdy by se to využilo, ale za 1. jak jsme psal, rakety změnili to jak se ve VWR bojuje. 2. US nikdy neměli problém historicky vyhrabat s méně obratnými letadly, je to vše o taktice a výcviku.
A klidně se může jednat i o takovou zdánlivou pitomost, jako že přesně jako ve Vietnamu dvojice F-35, které se právě dostaly k nepřátelské letecké základně, načapají standardní formaci dvou dvojic zaseboustartujících hotovostních Su-3x protivníka. I pokud budeme počítat s asymetrickým nákladem 2x JDAM + 1x AMRAAM + 1x AIM-9X, pořád je jaksi potřeba sundat dva stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády ve WVR manévrovém souboji kanonem.
Jistě, ty "úderné" F-35 by tam neletěly samy, nýbrž v Gorilla packu s dalšími stroji určenými pro umlčení PVO a vyčištění vzdušného prostoru. Jenže ty mohou mít jaksi napilno právě s tím umlčováním PVO a čištěním vzdušného prostoru od jiných stíhačů, nehledě na to, že pokud to budou též F-35 ve stealthy konfiguraci, již mohly vystřílet většinu svých raket.
F-35 operují po čtyřech v otevřených formacích desítky kilometrů od sebe. Takže i když se sučkám podačí jedno dostat do VWR, budou v křížové palbě. A ta tvoje asimetrická konfigurace muže být taková, že dva stoeje nesou po jedné bombe, nebo balicku SDB a tři rakety, další dvě 4 rakety a nejruznejší kombinace, když musí jít tedy sami ... Jak si asi povede jiný stroj v takovéhle situaci? Na to ses nezeptal.


Nebo jiný scénář: když jsem se ptal posádky E-3 Sentry na ruské KS-172, vysvětlil mi, že AWACS vždy létá podle zpravodajských informací tak, aby byl v bezpečí. Takže si představme konflikt v kopcovatém terénu, kde nepřítel - který samozřejmě ví totéž - předvede prostředkům průzkumu pár Suček s KS-172. AWACS se ukryje dále do zázemí a F-35 na něj nemohou spoléhat. Při letu nad územím protivníka je ale zhruba sleduje C- či spíše L-band radar. A když se dostanou k horám, v jejich radarovém stínu na ně čekají Su-3x tak blízko, že již stealth nezabírá.
Celá pointa 5.gen a netcentrické války je zbavit se závislostní na HVT jako je E-3... A opět díky že potvrzuješ celou pointu... SU se nemůžou utkat s F-35 přímo...
Nemá rakety, které ji měly nonšalantně zachránit, protože je vystřílela.
Pokud je nekdo pošle do situace, kde zásob a raket nebude stačit, tak to není problém stroje, ale plánování... A celá pointa v CEC, rozšíření zásobníku 5. generace atd je v tom, tuhle nevýhodu snížit. Co když ty F-35 využijí F-15 s desiti raketami sloužící jako mula... nebo EFT s meteory?

Jenže laťka manévrovatelnosti, která by jako jediná tohle mohla zachránit a dát F-35 s vystřílenými raketami šanci ve WVR se stíhači 4++ generace, nemohla být nastavena výš, protože to už technicky nebylo možné vzhledem k ambicioznímu zadání F-35 jako prvnímu STOVL-stealth-supersoniku světa, které už tak bylo na hranici dobových technických možností a možná chvílemi i za ní.
Taky se dá říct, že US opustili koncept supermanevrovatelnosti dávno před tím, než na to přišli rusové a to z důvodu, že nemá takový význam. Jestli něco, tak F-35 měla mít lepší rychlost a dostup, ale je to o kompromisech a tohle třeba nestojí za nižší dolet, menší pumovnici...


Generál Hostage, který fakticky vedl propagaci programu F-35, k tomu udával, že "potřebuje osm F-35 pro práci, kterou by zvládly dvě F-22", tzn. řešení problémů 1 a 3 má být v početní převaze F-35. Já si jen nejsem jist, zda ta početní převaha bude vždy k dispozici... A jaksi z principu se mi nelíbí "kvantita nad kvalitou" jako řešení.
Říká jen to, že F-22 dokáže z boje uniknout, u F-35 s tím nemůžeš počítat, takže musí bojovat (mimo to jich che koupit co nejvíc), proto musí mít vyšší počty. To že ve stejném rozhovoru zmínil to, že ale při tom můžou být efektivnější než F-22, že mají lepčí stealth, synergie ve vyšších počtech. To už se ti nehodí co?
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

sám o sobě ale problémy Fantomů nevyřešil, už to chápeš?
Kanon sám o sobě vyřešil problém Phantomů s bezmocností proti MiGům kdykoli se dostaly pod 1,5km od Phantomu. Už to chápeš? :D
Tato situace se ale neopakuje... protože není zanedbán jak vycvik v boji na blízko, tak ani další věci co byli problém ve Vietnamu.
Jablka s hruškami. Prachmizerná statistika AIM-7 nebyla dána výcvikem ani "dalšími věcmi", ale zcela konkrétně primárně problémem s pozitivní identifikací protivníka na BVR vzdálenost (dnes sice máme NCTR, jenže to má pořád značné limity), problémem se spolehlivostí oné komplikované PLŘS a z principu prostě PK proti manévrujícímu cíli.
F-35 nemá moc důvodů proč by měla strílet AIM-120, obzlast D v tomhle rezimu, takže raketa bude přesně vědet kde cíl po celou dobu je. Podivej se co znamená CEC.
Vau, takže AMRAAMům se najednou kouzlem zvětšil dosah na dvoj- až trojnásobek, nebo už najednou neplatí jejich dřívější tvrzení o tom, že Super Hornet musí zůstat hrozně daleko za F-35 protože nemá stealth?

Pokud jim to pořád nedošlo, Shania, základní premisa F-35kařů je, že F-35 poletí vysoké desítky až nízké stovky kilometrů před letouny 4++ generace. Sami to říkali, když citovali Hostage, pamatují?

Zároveň však platí, že si F-35 nemůže pustit letouny protivníka příliš blízko, aby se "propálily" stealthem (tzn. pod nějakých 30-24km) a musí je řešit AMRAAMy na dálku.

Takže jestliže F-35 potřebují sundat letouny protivníka na střední vzdálenost, dříve než se dostanou příliš blízko, a zároveň jsou "muly" mnoho desítek až nějakou tu stovku kilometrů vzadu za F-35, muly nedostřelí dostatečně daleko před F-35 a F-35 musí AMRAAMy střílet samy.
Kdyby pak ony Super Hornety coby Muly nemusely být ty desítky kilometrů za F-35, prozměnu jaksi nejsou potřeba ony F-35.

V angličtině se tomuhle říká "self-defeating argument" :D Tak to dopadá, když někdo bez myšlení a bez porozumění opakuje marketingové fráze. COC je totiž primárně o projekci síly, kde Muly působí nikoli v roli OCA, nýbrž protipozemního útoku - takže když se v CAC mluví o mulách coby nosičích "stand-off weapons", myslí se tím JAASM(-ER) s dosahem >300, resp. >900km.
Je ale pk 0,5 málo?
PK 0,5 na víceméně nemanévrující cíl, který nemá situační povědomí a nepoužívá REB?

Ano, pokud se bavíme o manévrujícímu cíli s DFRM MP rušiči, proti kterému Pk nevyhnutelně dále klesne, a o F-35, která je po vystřílení svých 4-6 AMRAAMů bezmocná a může se pouze pokusit utéct, je to málo.
Raptor má dražší stealth, ale ne lepší, F-35 je minimálně o generaci dal a je to důvod, proč byl zpětně částečně implementován i na F-22.
Je o generaci dál - v provozních nákladech. Že je dále v LOD vlastnostech je pouze a výhradně jejich domněnka a "magical thinking". Navíc je F-22 "od prkna" stavěna i pro maximální pro stíhačku možný stealth v 0,24m L-band, kdežto F-35 je výhradně v X-band.

Po všechna ta léta, kdy se píše o stealth, se VŽDY tvrdilo, že F-22 má _o řád_ lepší stealth, než F-35, zato je stealth F-35 levnější a snazší na údržbu. Tvrdily to všechny zdroje, od špiček USAF až po AW&ST.

Potvrzuje to i politickostrategická empirie, kde stealth technologii z F-22 je zakázáno exportovat a všechny úvahy o exportu k doplnění F-35 mluvily o její degradaci, kdežto stealth technologie F-35 je schválená pro export.

JEDINÝ, kdo kdy prolhásil opak, byla JEDINÁ citace od gen. Hostage v popularizačním rozhovoru.

Best practice mezi všemi analytiky je, že pokud odbornému konsensu odporuje jedna jediná citace, bere se jako chyba a jde se s konsensem. Že to oni staví na hlavu a vyberou si, že jediná oponentní citace přebíjí všechny ostatní, to je dáno jejich vírou a nepřekvapuje mne to.
Stihači jiné než X pasmo nepoužívají, takže střihači přišli o jejich primární senzor. To jak moc nebo málo je F-35 nebo F-22 viditelná v jiných spektrech nevíme nic. A to nejlepší co pozemní dlouhovlnnými radary stíhačům teď můžou předat je prostor, kam by se měli dívat.
Špatně, špatně a opět špatně.
- NIIP vyvinuli L-band AESA moduly do náběžných hran křídel a SOP Suček (=tzn. jak azimut, tak výška) a mluví se o jejich instalaci do PAK-FA.
- Jak jsou F-35 a F-22 viditelné v jiných pásmech víme dost díky fyzice, která je na hranách neúprosná. F-22 má prostě konstrukci odpovídající stealth i pro vlnodou vélku 0,24m a to zejména na křídlech a vstupech a výstupech motorů, F-35 nikoli, end of story.
- Rusové vyvinuli pozemní L-band radary se syntetickou anténou a triangulací, které dokáží velmi přesně lokalizovat cíl, který není v L-band stealthy. AESA radar přitom dokáže mnohanásobně zvětšit svůj dosah, pokud je nasměrován do úzkého prostoru, takže "vědět kam se má dívat" je pro stealth čelící AESA radaru který ví, kam "zaostřit", nezanedbatelný problém.
na rozdíl od (udajně) EFT
Britové a Němci jen tvrdí, že PIRATE na Red Flag našli a sundali F-22, natož F-35, ale podle nich přitom PIRATE není na dobré úrovni ani řádně integrovaný. Jo, tomu není důvod nevěřit.
Aha, takže najednou raketa projde rušením a najde svůj cíl, ale pro rakety vystřelené F-35 to neplatí.
Umí číst? Neumí. Tak pro negramoty ještě jednou: R-27P je něco jako HARM, dovede se s dostatečnou přesností navést přímo na zdroj rušení. Oproti tomu HOJ na AIM-120 není jako HARM, dovede se jen navést poblíž zdroji rušení, ale s přesností která nedostačuje na samotný zásah cíle - pointou v tomto případě je, dostat se dost blízko ke zdroji rušení na to, aby jím radárek AIM-120 prorazil.
Aneb stručně: AIM-120 a R-27(E)P není symetrické srovnání ani zrcadlení schopností. A právě kvůli věcem jako R-27(E)P chytřejší západní stroje vyzařují rušení primárně z vlečného klamného cíle, aby se ARM navedla na něj a ne na hostitelský stroj se signálovým generátorem. To samozřejmě neplatí v případě rušení anténou AESA a v případě dedikovaných EA platforem, protože tam by vlečná anténa nezvládla vyzářit potřebné výkony.
WVR je dnes smrtící zona.
Tak dlouho, jako nedojdou ty rakety - kterých má F-35 málo, protože jinak by nebyla stealth, a kdyby nebyla stealth, je okamžitě v loji, protože si ji libovolný stíhač 4++ gen dá k večeři.
řek bych že je tu podstatná evoluce v tom kolik dat ty stroje sdílí
To je otázka SW a bandwidthu, takže to není žádná výhradní doména F-35, nýbrž dochází k retrofitům i do letounů 4++ gen a tedy se nejedná o competetive advantage. Koneckonců, když už se ohánějí COC, ráčej si všimnout, že se tam píše o stacked LINK-16 terminals a to právě proto, aby stroje 4,5 generace uměly sdílet data v právě takovém rozsahu, jako F-35.
pody s lepší kvalitou než má f-35, budou ale přesto budou ztrácet ve zpracování výstupů
To je výhradně otázka SW a při použití COST komponent se to velmi rychle srovná.
Takže tvrdíš, že F-22 a F-35 memají podstatnou výhodu v SA proti jiným strojům?
Tvrdím, že na libovolném stroji s velkoformátovými MFD je jen otázkou SW retrofitovat stejnou úroveň situačního povědomí - jak ostatně Boeing a Honeywell prokázali na technologickém demonstrátoru upgradu kokpitu Super Hornetu. Na všech nových platformách, od Super Hornetu až po F-22, je přitom nejméně 20% rezerva pro další elektroniku vč. chlazení a zdroje, takže i kdyby si to vyžádalo přidanou výpočetní kapacitu, pořád to není problém.

Jediné, v čem mají F-22 a F-35 neretrofitovatelnou výhodu oproti ostatním strojům je distribuovaná sestava antén zabudovaných do povrchu draku stroje a zejména hran křídla a ocasních ploch. Ty pak dávají palubnímu systému REB lepší přesnost v zaměřování EM signálů.
Ofenzivní REB má jaká stíhačka?
Libovolné Sučko se Sorbytsijou, Growler, normální Super Hornet s ALQ-214 a APG-79 od AMC Type 3 a Block 2.

Dělení REB na "ofenzivní a defenzivní REB" je totiž umělý a nesmyslný konstrukt vymyšlený výhradně marketingovým oddělením BAe Systems, protože to, co má podle nových definic dělat ono takzvané "ofenzivní" REB fyzicky dělá a vždy dělal i, podle nových definic, "defenzivní" REB hardware. Navrch k tomu musím konstatovat, že je to jen módní slovíčko, "buzzword", protože v žádné ze tří knih o REB a SEAD od profíků z USA, co jich jen mám, takovéto umělé dělení normálně používáno není.
Nemyslím si, že máš nejmenší představu co to přesně znamená... Navíc je to stroj co může jít na 9G na hranicích letové obálky s interní výzbrojí...
Myslej si co chtěj. Na 9G s výzbrojí může jít i F-15, Su-3x a dokone i ten Super Hornet; překvapení? Limitující faktor jsou ve skutečnosti průzkumně-zamřovací podvěsy, které jsou certifikované na nižší přetížení, leč ty se v BARCAP či OCA konfiguraci nenosí.
v tom s tebou bude pořád řada pilotů nesouhlasit, F-16 a F18 jsou pořád výborný dogfigteři.
Upadli z hrušky na hlavičku? Sám vím lépe než oni, jak dobrý dogfighter je Super Hornet, protože narozdíl od nich rozumím aerodynamickým důvodům k tomu, kde a jak SH vyniká a kde má slabé stránky. Jenže Su-3x byla prostě KONSTRUOVANÁ na překonání F-16, F-15 a F/A-18 a také je překonává. F-16 by Sučko nevymanévrovala pravděpodobně vůbec a SH by Sučko vymanévroval jen pokud by si pilot Sučka nechal vnutit "pravidla hry" SHčka, neměl vektorování tahu a byl horší pilot, než pilot SH.
Taky se dá říct, že US opustili koncept supermanevrovatelnosti dávno před tím, než na to přišli rusové a to z důvodu, že nemá takový význam. Jestli něco, tak F-35 měla mít lepší rychlost a dostup, ale je to o kompromisech a tohle třeba nestojí za nižší dolet, menší pumovnici...
Rusové supermanévrovatelnost neopustili a PAK-FA je toho důkazem.
Číňané supermanévrovatelnost neopustili a J-20 je toho důkazem.
Evropané supermanévrovatelnost neopustili a Rafale a Typhoon jsou toho důkazem.
Američané supermanévrovatelnost neopustili a F-22 i F/A-XX jsou toho důkazem.
Korejci supermanévrovatelnost neopustili a KF-X je toho důkazem.
Japonci supermanévrovatelnost neopustili a Shinshin/F3 jsou toho důkazem.
Na celém světě se tomu vymyká jen jeden jediný stroj: F-35.

A jeho příznivci tak musí celý širý svět prohlásit za idioty a za svou F-35 stát proti celému světu a hledat pořád nové důvody, proč supermanévrovatelnost není potřeba a za tím účelem ohýbat fakta, sami si protiřečit a tvářit se jako Zasvěcení :D
Naposledy upravil(a) Smutná krabice dne 18/10/2016, 13:53, celkem upraveno 1 x.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

2 Smutná krabice

převelice děkuji za Váš čas a velmi slušné vyjadřovací schopnosti. Jsem líné prase, které diskuze velmi rádo čte avšak mu příliš nejde se na 15 - 30 minut zaseknout a napsat srozumitelný text s protiargumenty - smekám pane :) Nicméně se obávám ,že bojujete s větrnými mlýny. Za těch 15 let jsem nezažil urputnějšího diskutéra tolik ovlivněného články allá Blesk a Hrom. Je nepochybné,
že se tomu Shania hodně věnuje a má načteno, nicméně si ho dokážu živě představit jako jednoho z prvních přívrženců nových režimů....takových těch zaslepených noshledů Hitlera, Kima, Stalina......Vůdce řekl, tak je to pravda....nekoukám nalevo, napravo, do historie. Trochu se tím v diskuzích sráží. Vsaďte se, že tu za pár hodin budete mít další protiargument, vysvětlující, že je Lightning II opravdu zázračný :) já vždycky raději zůstaval nohama na zemi
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Ejdou: "zázračný" být může, v řadě aspektů je to pěkně integrovaný systém, který nesporně má své využití.
Ale má své limity, a pokud se debata dostane až k tomu, že jsou pojmenovány a názorně předvedeny, už se jejich sveřepým bagatelizováním či dokonce popíráním na straně jedné a lpěním na samospasitelnosti stealth a fůze dat na straně druhé dá jen ztrapňovat.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Smutná krabice, opět skvělé.
Snad s jedinou výhradou:
Rusové supermanévrovatelnost neopustili a PAK-FA je toho důkazem.
Číňané supermanévrovatelnost neopustili a J-20 je toho důkazem.
Evropané supermanévrovatelnost neopustili a Rafale a Typhoon jsou toho důkazem.
Američané supermanévrovatelnost neopustili a F-22 i F/A-XX jsou toho důkazem.
Korejci supermanévrovatelnost neopustili a KF-X je toho důkazem.
Japonci supermanévrovatelnost neopustili a Shinshin/F3 jsou toho důkazem.
Na celém světě se tomu vymyká jen jeden jediný stroj: F-35.
Nevymyká. Jen je potřeba konečně přestat na F-35 myslet jako na "air superiority fighter", kterým prostě není.
Je to primárně útočné letadlo (advance STRIKE fighter) ... ostatně koho má nahradit - A-10; AV-2; F-16 (již dávno není čistý stíhač, už v první Válce v Zálivu měli piloti F-16 zákaz vstupovat do vzdušných bojů a přenechat to F-15kám); F/A-18 (ve vší úctě, trochu lepší obdoba F-16, ale nad pozemním válčištěm spíše "A" než "F").
Pokud tedy koukáme na "rodinu" útočných letadel - Su-34; MiG-29 posledních verzí; F-15E; F-16 posledních verzí; F/A-18E/F; Šenjang J-16 a asi i Šenjang J-31, apod, tak "supermanévrovatelnost" v plném slova smyslu, nenajdeme. Ta je doménou "air superiority fighter".
To ale neznamená, že kterékoli z těchto letadel ve funkci stíhače nemůže "zaskočit" ... přeci jen jsou "multifunkční".
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od skelet »

Smutná krabice.. mírni tón. Děkuji
ObrázekObrázekObrázek
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Mike »

Ok, podtrženo sečteno. Na čem tedy bude do budoucna západ, potažmo Evropská unie stavět vzdušnou nadvládu? Budou pro tuto úlohu stačit F-35 v kombinaci se 4+ ? Bude Evropa záviset na Americké pomoci v podobě F-22?
Existují nějaké programy vývoje vlastní konstrukce stealth v evropských zemích?
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od arten »

Mike píše:Ok, podtrženo sečteno. Na čem tedy bude do budoucna západ, potažmo Evropská unie stavět vzdušnou nadvládu? Budou pro tuto úlohu stačit F-35 v kombinaci se 4+ ? Bude Evropa záviset na Americké pomoci v podobě F-22?
Existují nějaké programy vývoje vlastní konstrukce stealth v evropských zemích?
No presne sem smerujem...

Najprv pár poznámok:

Nenarába sa tu s pojmom supermanévrovateľnosť nejako voľne?
Nie je supermanévrovateľnosť definovaná, ako schopnosť lietadla robiť manéver nezávisle na uhle nábehu, resp. v situácii, keď nedokáže manévrovať pomocou aerodynamických plôch – teda v podstate stroje s vektorovaním ťahu – Sučka a F-22?

Ak nie, kde sú teda nejaké limity, v akých parametroch, že toto už je s.m. a toto už nie, lebo? (k tým parametrom sa ešte vrátim nižššie)

J-20 – tam podľa mňa nepatrí vôbec – pred istým časom som čítal fascinujúci rozbor konceptu/úloh J-20 od nejakého odborníka, ktorý práve na základe umiestnenia krídel, tvaru trupu, skrátka aerodynamického členenia konštatoval, že v žiadnom prípade nie sú konštruované pre vybojovanie vzdušnej nadvlády, ale – ako prepadové stíhačky a nosiče PLoRS (v podstate A2/AD stroje proti USAF/USN).
Skeptik píše:je potřeba konečně přestat na F-35 myslet jako na "air superiority fighter", kterým prostě není.
Je to primárně útočné letadlo
A je to tu zase :D F-35 predsa bola vyvíjaná ako „stealth multirole fighters” - univerzálne lietadlo (ako vlastne všetky tu spomínané) s „Multi-Mission Capability.“ Koniec koncov, množstvo krajín podieľajúcich sa na programe ich bude potrebovať aj v úlohe let. boja.


Späť k schopnostiam F-35 vo vzdušnom boji:

Smutná krabice, popísal tri výhrady:
Smutná krabice píše:Arten: vidím tři.
1) nosnost zbraní
2) spoléhání na stealth výhradně v pásmu X jako samospasitelnou vlastnost, která automaticky kompenzuje nedostatky jinde
3) aerodynamika

Třetí bod přitom způsobuje paradox u prvních dvou, protože se vzájemně vylučují:
1. - únosnosť výzbroje – rovnako, ako Shania celkom nechápem – veď do vzdušného boja idú dnes lietadlá z 6-8 strelami max, (plus, keď treba nejaká príd. nádrž). Je možné, že v budúcnosti bude skrátka potreba tých strel viac, tu však vidím riešenie, ktoré navyše už reálne Lockhed vyvynuté má – podvesný stelath zbraňový kontajner.

2. by tym pádom v kontexte 1 riešené bolo (ak by tam vývoj naozaj šiel).

3. aerodynamika, resp manévrovateľnosť.

k tomuto dve výhrady/otázky: Popísal si niekoľko prípadov, ktoré sú ale pomerne extrémne – vylúčenie BVR + WVR + vystrieľanie všetkých RS = manévrový boj.

- Lenže - v akom % reálnych situácii k tomuto dochádza? Deklasuje nejaké malé % možných situácii, kde F-35 takto stráca, ultimatívne z pozície lietadla pre vybojovanie vzdušnej nadvlády? Keď naopak v drvivej väčšine ostatných situácii vyzerá, že taký Rafale, alebo EFA prekonáva?

- O koľko je F-35 v reálnom porovnaní v manévrovateľnosti horšia ako Rafale/EFA? Myslím v nejakých definovaných parametroch a tiež kontexte. (Napr. ak je na nejakej „osi“ F-22 -10, Rafale -9 a 35ka -8,5 tak je to úplne iné, ako keď ten pomer bude „10-7-4“)


A tým sa vlastne vraciam k mojej pôvodnej otázke, resp. Mikeho statusu – čo je v reálnom nasadení lepší stroj pre vybojovanie vzdušnej nadvlády? F-35, alebo Rafale/EFA?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

arten píše:A je to tu zase :D F-35 predsa bola vyvíjaná ako „stealth multirole fighters” - univerzálne lietadlo (ako vlastne všetky tu spomínané) s „Multi-Mission Capability.“ Koniec koncov, množstvo krajín podieľajúcich sa na programe ich bude potrebovať aj v úlohe let. boja.
Nikoli, F-35 je výsledek programu Joint Strike Fighter (společný útočný letoun) a v USAF má nahradit A-10; Harrier; F-16; F/A-18. Tedy ne F-15C a ne F-22 což jsou Air Superiority Fighters.

Co je vhodnější letoun pro vybojování vzdušné nadvlády v reálném boji ... Rafale/Eurofighter nebo F-35?
S největší pravděpodobností Rafale / Eurofighter.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 19/10/2016, 13:06, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od CAT »

F-35 není na vybojování vzdušné nadvlády specializovaná. To že si to letadlo některé státy koupily i pro tuhle funkci neni chyba letadla, ale tech států a ona to možná neni ani chyba těch států, protože ty státy nahrazují pomocí F-35 právě letouny, které má F-35 nahradit. Nevím o jediném uživateli F-15 (EF, nebo Rafale), kterej by nahrazoval tato letadla právě F-35... Tady se vyčítá třeba Nizozemí to, že nahrazuje F-16 pomocí F-35, protože F-35 nevybuduje vzdušnou nadvládu se stejnou lehkostí, jako EF? Cože? USA letouny F-35 nenahrazuje letouny pro vybudování vzdušné nadvlády, GB nenahrazuje EF pomocí F-35, většina uživatelů F-35 nikdy ty super speciály na vybudování vzdušné nadvlády ani nevlastnili, vlastnili F-16 a F-4 proti kterým je F-35 bez diskuzí skok dopředu...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Skeptik píše:Co je vhodnější letoun pro vybojování vzdušné nadvlády v reálném boji ... Rafale/Eurofighter nebo F-35?
S největší pravděpodobností Rafale / Eurofighter.
Dobře, ale jak jsi přišel na to, že je Rafale letoun pro vybojovaná vzdušné nadvlády? Měl jsme za to, že je to klasický multirole, hodně porovnatelná se SH, s požadavky na AA a AG operace za každého počasí. A v podstatě to samé platí pro EF, akorát tam integrace AG probíhala podstatně déle (jako jeho celkové modernizace). Takže kde se tohle liší od F-16, F-18, F-35 atd?

To jak si tyhle stroje vedou můžeme vidět jak ve Švýcarské (Hornet, Gripen, rafale, EF) https://www.scribd.com/doc/81390363/Swi ... the-Rafale

a Dánské soutěži (SH, EF, F-35)
http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Docume ... mmary5.pdf
komp. report v eng. http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23011

Efektivnost (DCA je pro vzdušný boj)
Obrázek
Schopnost přežít
Obrázek

(Jsem si plně vědom, že požadavky se dají ušít na míru...

Na US straně tu pak máme mimo výsledků cvičení:
Kde se dá najít dost chyb, to proč to sem dávám je kvuli tomu, že mluvil s dost velkým vzorkem pilotů F-35 a ptal se v čem by chtěli radši letět...
A měj na paměti, že pro piloty je skoro vždy nejlepší první stroj v kterém operačně lítali a většina z nich má docela málo hodin na F-35

http://www.heritage.org/research/report ... nt-process

Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Shania dne 19/10/2016, 12:51, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5878
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Polarfox »

CAT: Rouhání!! Ukřižovat!! :D

Ne, ale jako vážně, já tyhle myšlenkové pochody také nechápu. Řešilo se to už X krát, bude se to řešit ještě X krát, ale vždy to skončí u toho samého - F-35 není jako EF, F-22, T-50 a a a..a dosaďte si sami. To je opravdu strááášně divné, že takový ten letoun není.

Víceméně jsi napsal přesně to, co jsem se chystal napsat sám. Nemá smysl rigorózně srovnávat něco, co funguje paralelně a doplňuje se. Velké státy vždy pojedou strukturovaně a malé státy vždy s tím, na co mají a co je k dispozici a v drtivé většině případů s jedním! typem. A když holt mají jen na jeden typ, tak se holt musí přizpůsobit a v případě potřeby něco oželet. To musí tak jako tak vždycky, nejen u F-35. Na druhou stranu nedostávají žádný šunt, který by jejich požadavky a potřeby nedokázal naplnit. Mnozí tu zdá se zapomínají, že hlavním uživatelem jsou USA a ten letoun musí vyhovovat především USA. Dále mnozí zapomínají, že málokterá náhrada něčeho funguje přesně...požadavky se mění, typy se mění - myslet si, že něco nahradí přesně plácnu F-16 a všude kde je F-16, tak dotyčný funguje trochu mimo realitu. Nikdy to tak nebylo a nikdy to tak nebude, ale kdo nechce slyšet a vidět, tak to neuvidí.

Takže se vezme otloukánek, napasuje se do těch pro něj nejnevhodnějších a nejvykonstruovanějších situací, vytrženě z kontextu a kope se a kope a kope. Aneb hodíme zebru do bažiny a budeme se oprávněně rozohňovat, že se tam plácá mnohem hůře než krokodýl :D...nikdo nemůže říct, že zebra to tam neprosírá, protože prosírá, ale jestli za to chudák zvíře může a je to opravdu evoluční paskvil, to už je jiná otázka :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Odpovědět

Zpět na „Letadla“