mrfelix píše:V souvislosti s Plamenem, mohl bych tu položit skromný dotaz, zda je ten Plamen opravdu dobrý a za dobrou cenu, aby mělo smysl cpát ho do vrtulníku, který ho původně neměl mít?
Otázku si zároveň odpovídám odkazem na vlákno
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=175 ... en#p150279
kde je uvedeno, že není.
Protože toto je fórum o vrtulnících, jaké jiné kanóny NATO ráže okolo 15-25 mm jsou lepší než Plamen? Resp. co nosí UH-1Y v jiných zemích za kanóny?
1)
Prakticky jediný rozšířený západní kanónový kontejner používaný na západních vrtulnících je francouzský NEXTER (dříve GIAT) NC621 ráže 20 x 102 mm.
http://preprod.nexter-group.fr/en/produ ... -aircrafts
Byl vyvinut právě pro aplikace, kde je potřeba co nejmenší zpětný ráz a úroveň vibrací. Pro daný účel má postačující nominální kadenci okolo 800 ran za minutu.
Kromě toho, je jeho hlavní předností je, že běží výrobní linka (případně ji lze snadno spustit). Výrobcem je totiž velká a renomovaná firma, která má v portfoliu velké množství automatických kanónů. Není proto pro ni není problém vyrábět NC621, podporovat uživatele (v celoplanetárním měřítku) a podporovat výrobce letecké techniky při integraci a marketingu.
Poznámka: US NAVY před několika lety zavedla na vrtulnících MH-60S Seahawk podvěsné kanóny M-197 (tříhlavňový Gatling, munice ráže 20x102 mm je v nákladovém prostoru vrtulníku, M-197 se používá například v otočné věži na AH-1W/Z).
2)
Výrobce systému PL-20 Plamen je firma ZVI vlastněná MPI Group (Michal Smrž). A to je vlastně njevětší slabina systému Plamen. ZVI je totiž přesný opak NEXTERU.
Protože ale Bell koketuje s MPI Group při prodeji UH-1Y do AČR (
http://www.armadninoviny.cz/uh-1y-venom ... group.html ), tak u Bellu zvolili diplomatické prohlášení o možnosti použití systému PL-20 Plamen na vrtulníku UH-1Y.
AČR má asi stále plné sklady systému Plamen Pl-20. A to jak celého systému PL-20 (ZPL-20 + KPL-20), tak i náhradních kanónů ZPL-20. Poměr při nákupu byl na jeden podvěsný kontejner KPL-20 na dva kanóny ZPL-20. Životnost vlastního kanónu ZPL-20 je 6000 výstřelů (pak se vyhodí jako celek), životnost podvěsného kontejneru KPL-20 je 12 000 výstřelů (pak se vyhodí jako celek). KPL-20 a ZPL-20 mají zhruba stejnou nákupní cenu. Počet letů se dá teoreticky odvodit z toho, že v nábojové schránce je maximálně 210 nábojů 20x102 mm.
Pro málo početnou flotilu L-159 AČR s malou četností ostrých střeleb kanóny, nebude potřeba nic nového ještě dlouho vyrábět a to možná až do konce životnosti letounů L-159 u AČR.
3)
U Beelu se budou asi zabývat myšlenkou integrovat skladové kanóny AČR. Zkusit to mohou (to slíbili), ale brzy zjistí, že je to pro vrtulník krajně nevhodný kanón.
Jeho konstruktéři vše obětovali dosažení maximální pravděpodobnosti zničení vzdušného síle za vysokých rychlostí střetnutí (typické pro proudové stíhačky). Toho dosáhli vysokou nominální kadencí 2 600 výstřelů za minutu při okamžitém rozběhu na maximální kadenci. To ale na druhou stranu znamená, že kanón má jen na malou dráhu zákluzu. A o to více kope (údajně 4krát více než NC 621).
Ještě horší je asi vibrační spektrum od hmoty sdružených závěrů se zpožděným elektrickým odpalem (řízeno elektronikou, kadence 2600 nebo uměle snížená na 780 ran za minutu). To má pravděpodobně, i po řadě úprav, stále negativní dopad na kmitání dlouhých hlavní a tím i hodnoty rozptylu. Ale především to může způsobovat cyklickou únavu materiálu závěsníku, závěsných bodů a vlastní konstrukci trupu/křídla letounu nebo vrtulníku.
4)
Co si od toho asi slibuje MPI?
Plusové body za snahu využít skladových kanónů doufají a tedy politicky zajímavé „zvýšení“ šancí na nákup typu UH-1Y, což bude mít pro ně přímý finanční efekt.
Asi možná také doufají, že AČR pak rychleji spotřebuje skladovou munici 20 mm pro Plamen. Formálně jsou s kanónem certifikovány jen náboje 20x102 mm z produkce ZVI. Tato linka pravděpodobně asi stále stojí (vyráběly se na ni i náboje 30 x 173 mm do Pandurů) a její otevření by bylo pro MPI/ZVI zajímavé. MO ČR dalo před lety přednost nákupu 30mm munice přes NATO (NAMSA/NSPA) a linku pak museli zastavit (export mají nulový).
Poznámka: měla by to být jen „montážní linka“ na munici, protože vlastní díly (nábojnice, střely, střeliviny, nábojky) se kupují u externích dodavatelů (asi jen na Západě).
Krátkodobě by MPI mohlo vydělat na tom, že uskladněné kanóny by potřebovaly revizní prohlídky, modernizaci elektroniky, bylo by potřeba doplnit logistiku pro další základnu a podobné podpůrné služby. A možná v delším časovém horizontu by došlo i na obnovení výroby Plamenů nebo jeho součástí.