Alfik píše:Přírodní zákony tady ovšem neznásilňuje Skeptik. Se s tim smiř.
Rozdíl mezi IAS a TAS ve výšce 2000m a 2500m je tak malý, že debata o tom, jestli má nebo nemá "ten správný EU schválený" webový převodník, a jestli nastavil o milibar víc nebo míň, nemá smysl.
add 1 ... Díky. Jsem rád, že to alespoň někdo chápe
add 2 ... Pokud to myslíš tak, že rozdíl mezi IAS a TAS ve výšce 2.000 m resp. 2.500 m
je malý ... pak to závisí na tom, jak definuješ "
malý".
Např. Právě teď dává ATIS pro LKPR (METAR z 08:00 UTC) teplotu
15°C a tlak
1018 hPa
Pro letadlo letící ve výšce 2.500 metrů nad LKPR (
tj. 2.781 m nad mořem protože výška LKPR je 281 m nad mořem), kterému rychloměr (
ten "starý" klasický, tlakový - viz obrázek) ukazuje
IAS = 650 km/h to znamená pravou vzdušnou rychlost
TAS = 747 km/h
Tedy rychlost vůči vzdušné mase je o
97 km/h vyšší než rychlost "
na budíku". Je to rozdíl "
malý" nebo "
velký"?
Pokud to myslíš to ale myslíš tak, že
při stejné IAS není v TAS ve výškách 2.000 m a 2.500 m větší rozdíl, pak máš pravdu.
Při stejných (
dnešních) podmínkách na LKPR ten výškový rozdíl 500 metrů dělá rychlostní rozdíl v TAS
23 km/h (724 km/h vs. 747 km/h)
Jinak na anglické Wiki mají u
Indicated Airspeed následující tabulku ... má se jednat u "
výcuc" z pilotního manuálu pro Tempest V - "never exceed speeds" tj. nepřekročitelné rychlosti dle výšky. Samozřejmě IAS - je to pro pilota.
Diving below ..... IAS (mph) IAS (km/h)
30,000 ft (9,100 m) ... 370 ... 595
25,000 ft (7,600 m) ... 410 ... 660
20,000 ft (6,100 m) ... 450 ... 725
15,000 ft (4,600 m) ... 490 ... 790
10,000 ft (3,000 m) ... 540 ... 870
Pokud se uvedené IAS, spolu s odpovídající výškou a teplotou přepočtenou na danou výšku, přepočítají na TAS dává to, při dnešních podmínkách na LKPR pravou vzdušnou rychlost cca 1.000 km/h
Přesněji:
IAS
870 km/h ve 3.000 m je TAS 1.025 km/h
IAS
790 km/h ve 4.600 m je TAS 1.014 km/h
IAS
725 km/h ve 6.100 m je TAS 1.010 km/h
IAS
660 km/h ve 7.600 m je TAS 1.009 km/h
IAS
595 km/h ve 9.100 m je TAS 988 km/h
A ještě jinými slovy ... rychlost
870 km/h "
na budíku" ve 3.000 metrech odpovídá rychlosti
595 km/h v 9.100 metrech ... alespoň co se rychlosti pohybu letadla vůči vzdušné mase (TAS) týče.
Pokud se zde vrátím k Jak-3, tak ten, na rozdíl do Tempestu V, neměl pro pilota udávánu max. rychlost střemhlavého letu dle výšky, ale měl jednu jedinou hodnotu ... vybírat při
650 km/h ... která platila pro všechny výšky.
Evidentně se u něj s lety ve vyšších výškách nepočítalo ... nevěřím, že by konstrukce Jaku-3 vydržela v 7.600 metrech stejné zatížení jako celokovová konstrukce Tempestu V tj. TAS cca 1.000 km/h (
IAS 650 km/h)