Stránka 10 z 99

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 12/7/2017, 12:30
od Dzin
Slíbený větší výcuc z L + K o programu H-1 od Fojtíka.

Program byl koncipován pro potřeby USMC s úmyslem co nejvíce sjednotit logistické zabezpečení pro vrtulníky řady UH-1 a AH-1, které už z počátku mají obdobné aspekty, ale průběhem služby a postupnými modernizacemi se u nich začalo vše rozcházet. Původně se počítalo s přestavbou sloužících strojů, ale díky intenzitě nasazení v Afghánistánu a Iráku se nakonec rozhodlo ve větší míře použít novostavbu. Výsledek je, že 160 UH-1Y bude komplet novovýroba a ze 189 AH-1Z bude 152 novovýroba a zbytek přestavba. Výsledné stroje mají mít potom životnost minimálně 10 000 letových hodin a bez omezení sloužit 25 let. Živostnost se netýká hlavního reduktoru, který ji má 5 000 letových hodin. Celkově udává Fojtík, že životnost je tak výrazně lepší, než dosahují jiné vojensky nasaditelné modely.

Hlavní požadavek programu byla univerzálnost, což se mělo projevit jako výhodné v rámci provozu, zásobování a i konstrukčních prací, kdy se zrychlil vývoj, zmenšili se výrobní náklady a celý koncept se daleko rychleji uvedl do praxe. Výsledek splnil očekávání na výbornou, neboť se požadovala shodnost dílů z 80 – 85 procent a výsledná byla 84 procent. Jedná se o shodnost dílů bez draku, kde je stejný pouze ocasní nosník. Výhoda velké unifikovanosti se má projevit i v budoucnu v rámci modernizací, kdy značná část bude snadno aplikovatelná na oba modely.

Pro oba stroje byly stanoveny vysoké provozní požadavky např. protikorozní schopnost pro provoz na nekryté palubě lodí s ochranou pouze plachtováním, pevnost draku pro krátkodobá přetížení 20g v podélné a kolmé ose a 10g v boční ose, bezproblémové nasazení v rozmezí teplot -50 – +50 stupňů Celsia a schopnost působit v prostředí elektromagnetických pulsů. Transmisní systém je navržen na potenciální růst výkonu motoru až o 30 procent a hlavní reduktor umožňuje let až 30 minut po úplné ztrátě oleje.

Oba modely mají plně automatizovanou a integrovanou avioniku a až na pár výjimek i plně totožnou, což umožňuje rychlé přeškolení pilotů z jednoho typu na druhý. Naváděcí systém je schopen sám volit nejlepší trasu na základě příchozích dat a to i bez zásahu pilota pouze na základě přijetí informace o cíli. Veškerá zjištěná data poskytuje pilotovi a sám provádí značnou část rutinních operací, což posádce umožňuje se více věnovat sledování okolí a vyhodnocování taktické situace a volbu nejlepšího postupu.

Co se týká reálného provozu, výkony UH-1Y vzrostly velmi vysoko, hlavně co se operačního rádiusu (oproti staršímu typu trojnásobný), přepravních kapacit (dvojnásobná) a operační nasaditelnosti (výrazně lepší možnosti letu v noci a stížených povětrnostních podmínkách) týká. Díky zvýšeným letovým výkonům dokáže UH-1Y plně spolupracovat s AH-1Z, který se mu nemusí přizpůsobovat a výrazně tak vrostla efektivita plánování a nasaditelnosti obou typů v rámci prováděných společných operací. Potvrdila se výhoda unifikovanosti, kdy oba typy sdílejí servisní zázemí se shodnými náhradními díly a údržbovými postupy. Zmenšil se tak i prostor, který je nutno věnovat pro převoz a uskladnění náhradních dílů. Po překonání dětských nemocí tak zásobování obou typů dosahuje asi poloviny ceny zásobování předchozí generace (UH-1N a AH-1W), počet nakoupených náhradních dílů poklesl na 42 procent předchozího, zmenšil se servisní tým a zlepšila se jeho dostupnost, kdy v současné době může provádět střední opravy na předsunutých základnách, zatímco dříve bylo nutno stahovat techniku do servisních center. Zvýšila se i letová způsobilost, která dosahuje 98 procent. Při ní se velmi osvědčila možnost prohazovat jednotlivé agregáty mezi vrtulníky.

Pro působení v AČR uvádí Fojtík možné následující nedostatky. Jak už jsem psal dříve, bylo by nutno změnit techniku výsadku, kdy v Mi-17 se převážejí větší počty vojáků, materiál se primárně převáží uvnitř trupu než v podvěsu a samotný výsadek se provádí jinou taktikou výstupu. Plus je, že naše armáda má už zavedenou funkci palubního střelce což v jiných armádách mající Mi-17 není běžné. Současně pokročila výrazně kupředu v jejich výcviku a zkušenostech.

Změní se koncept údržby. Dosavadní praxe byla zaběhlá domácí údržba s možností generálních oprav v místních opravárenských závodech. Ty by musely hledat jiný způsob zapojení. U Mi-17 byla zajištěna kompletní možnost opravy všech součástí, zatímco u UH-1Y by se mohl opravovat jen drak, zatímco pro většinu agregátů servis zajišťuje přímo výrobce. Mohlo by tak dojít k útlumu některých schopností domácího průmysl a tak i přes zavedené nejmodernějšího vrtulníku by poklesla úroveň technologické vyspělosti domácích opravárenských závodů. Část prvků podléhá regulaci exportní kategorii ITAR což by mohlo být omezující pro transfer technologií. Samozřejmě jako možnou nevýhodu uvádí i pořizovací cenu.

Na závěr ale opět připomíná, že v podobě UH-1Y bychom dostali špičkový bojový stroj, který byl od počátku vyvýjen pro plnohodnotné vojenské nasazení a oproti jiným platformám postrádá nutnost kompromisu pro civilní sféru.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 14:28
od Rase
Prijde mi, ze Venom ma spoustu vlastnosti skvelych, ale pro nas zbytecnych a tedy i drahych (preci jen je urceny pro Marinaky). Nevim ale, zda existuje jiny vhodny kandidat. Osobne si myslim, ze Augusta nasim potrebam staci a chybi mi v nabidce Blackhawk.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 19:03
od arten
Rase, Blackhawk je presne to čo Venom - drahý, vojenský špeciál. V podstate s obdobnými TTD

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 19:08
od Rase
Jsem si toho vědom, ale Blackhawky provozuje Rakousko, Slovensko, částečně vyrábí i Polsko. Venomy ale provozují jen Mariňáci. Proto jsem tedy spíš pro tuto mašinu, byť vzhledem k tomu, jak rychle byly tyto stroje zamítnuty, tak si myslím, že jě něco špatně. Já v tom zkrátka vidím silnou lobby prodat nám právě Venomy. Krom kompatibility s Viperem, mě nenapadá nic, v čem by měl být Blackhawk horší než vychvalovaný Venom.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 19:35
od skelet
žiši.. Blackhawk je se vzletovou hmotností cca 11tun skoro o tři tuny těžší, než UH-1Y. To je prostě jiná kategorie vrtulníků. Tuto kategorií vrtulníků má AČR pokrytou stále ještě novými a modernizovanými Mi-171š. Slováci mají staré Mi-17, které potřebují pro stáří vyřadit. Takže nakoupili relativně obdobnou kategorii vrtulníků, a ještě jednou kategorii vrtulníků, kterou my pokrytou máme, a ještě minimálně na dobu deseti let pokrytou mít budeme. Prostě mašiny UH-60 nepotřebujeme.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 20:43
od Rase
Nikdo poradne nevi, co MO vlastne chce. Nove vrtulniky maji nahradit vsechno mozne, jednou to mely byt Sokoly, pak Mi-24, nyni Mi-17 atd. Sem se da v pohode naroubovat i Blackhawk, nebo mnohem lehci stroje. Me cely ten tendr prijde divny a nejspis ho nova vlada stejne zrestartuje.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 21:01
od skelet
Mi-17 se mají vyřadit od začátku, protože jsou na konci životnosti a není je zapotřebí, jelikož máme dost Mi-171. Naopak chybí vrtulníky stejné nebo lehčí kategorie jako jsou Sokoly. A Sokol je +- ve stejné kategorii jako UH-1Y nebo AW139m. S lehčími vrtulníky, než je Sokol se operovalo především s jejich působením v rámci SOF a v rámci převzetí části úkolů po Mi-35. Mi-35 se nevyřazují a naše SOF nemají tolik misí, aby se lehké vrtulníky uživily. Vrtulník UH-1Y/AW139m je tedy dobrým kompromisem.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 21:40
od arten
skelet píše:žiši.. Blackhawk je se vzletovou hmotností cca 11tun skoro o tři tuny těžší, než UH-1Y. To je prostě jiná kategorie vrtulníků. Tuto kategorií vrtulníků má AČR pokrytou stále ještě novými a modernizovanými Mi-171š. Slováci mají staré Mi-17, které potřebují pro stáří vyřadit. Takže nakoupili relativně obdobnou kategorii vrtulníků, a ještě jednou kategorii vrtulníků, kterou my pokrytou máme, a ještě minimálně na dobu deseti let pokrytou mít budeme. Prostě mašiny UH-60 nepotřebujeme.
Nie je "jiná kategorie vrtulníků". Ako píšem - s "obdobnými TTD:" výsadok 8/11 vojakov (Mil- 2-3x toľko), takmer rovnaké motory, podobné výkony, podobné náklady. Závisí samozrejme od konfigurácie, výbavy etc. (mimochodom pri UH-60M sa najčastejšie uvádza max. vzletová 22000lbs = 9979kg)
(To nie je výzva na flame. Ale konštatovanie, že z toho spektra strojov, pri ktorom sa uvažuje v tendre AČR, sú tie dva viacmenej komplementárne)

Jo a - naše BH (okrem toho, že ten nákup bol chaotický) nemali priamo nahradzovať Mi-17 a nenakúpili sme žiadnu "ještě jednou kategorii vrtulníků."

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 21:47
od skelet
arten, prostě jste vyřadili Mi-17 a koupili UH-60. Nosností jsou na tom stejně. UH-1Y má menší nosnost a menší kabinu. Pro AČR je UH-60 ZBYTEČNÝ

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 22:19
od arten
Smeroval som tam, že do Mi-17 napcháš násobne viac vojakov ako do UH-60M, či UH-1Y, ktoré sú v tomto k sebe bližšie ako oba k Mi-17 (a 105mm húfnicu v podvese voziť nechcete) - teda tým kategóriám.
S "Pro AČR je UH-60 ZBYTEČNÝ" súhlasím, len by som dodal, že rovnako ako UH-1Y - AW139m uvezie pri oveľa nižšej hmotnosti 12 plne vyzbrojených vojakov na X násobnú vzdialenosť za Y menšie náklady...

EDIT: sorry, píšem, že nechcem flameovať a vzápätí to urobím... :oops:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 22:24
od Zemakt
Nikdo poradne nevi, co MO vlastne chce.
Ale, kde že. MO chce UH, piloti chtějí UH a speciálové taky. Ten chaos co jmenuješ je již delší dobu pasé. Čím byl způsoben, dle mého názoru, primárně množstvím uvolněných peněz.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 22:31
od skelet
Ten chaos byl způsoben Bílou knihou a následnou setrvačností.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 22:45
od Zemakt
Bílá kniha neboli málo love :wink:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 22:57
od skelet
Nebo-li prestarlymi hipiky co veri ve vecnou lasku a mir

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 14/7/2017, 23:10
od Zemakt
Howgh :up:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 15/7/2017, 08:09
od Rase
Zemakt píše:
Ale, kde že. MO chce UH, piloti chtějí UH a speciálové taky. Ten chaos co jmenuješ je již delší dobu pasé. Čím byl způsoben, dle mého názoru, primárně množstvím uvolněných peněz.
Tak pokud opravdu vsichni chteji UH, tak at jej koupi a nedelaji zbytecne caviky. Preci vyber trva uz az prilis dlouho a vsechno se moc vlece. Jaky je vlastne nazor vojaku na AW, prijde mi jako hodne prehlizeny

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 15/7/2017, 09:02
od Zemakt
To netušim, ale kdybych si mohl tipnout, tak je to o pohledu na věc "vojenský vs militarizovaný" a když do pekla tak na pořádném koštěti a s plnou parádou

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 15/7/2017, 14:10
od Dzin
Vojáci určitě chtějí vždy to nejlepší, ale jsou nepochybně dost deprimovaní systémem nákupů. Hlavně tím, že se kupuje bez přihlédnutí k dalšímu provozu. Tedy že se koupí nějaký počet zbraní, který přesně odpovídá potřebám používaných a chybí další nákup zajišťující dostatek náhradních dílů či dalších kusů techniky, kterými se pokryje provoz či potenciální ztráty.

Ohledně BK, někde na netu jsem četl kritiku od generála Pavla k samotnému procesu tvorby BK, jestli to najdu, nahodím. Myslím, že to bylo krátce potom nebo předtím, co vystřídal Šedivého v týmu připravující BK.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 15/7/2017, 14:49
od kenavf
A nebola BK koncipovaná ešte v dobe keď sa použitie naších armád skôr považovalo už len na "policajné akcie" typu Afganistan a pod..?
Teraz už "nepriateľa" máme a Európa zistila že sa zbavila väčšiny tankov a ostatnej techniky.
Treba teraz napísať novú Bielu knihu,prípadne zmeniť farbu knihy.(modrá/červená,..)

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Napsal: 18/7/2017, 15:29
od Rase
Hodně mě zaujala zmínka, že kvůli nevhodnému řístupu k výběru vrtulníků Bell, přišel o bezpečnostní prověrku plukovník Miroslav Hlaváč. Bývalý velitel 4. brigády rychlého nasazení a účastník řady zahraničních misí, nedávno pak ředitel rozvoje a plánování pozemních sil. Odebírání bezpečnostních certifikátů má údajně příčinné souvislosti s postojem armádních manažerů k některým strategickým a zároveň problematickým zakázkám. Dobře informovaný zdroj z armády sdělil, pod příslibem anonymity, týdeníku Euro: "Před dvěma lety přišel plukovník Hlaváč na Generální štáb jako ředitel rozvoje a plánování pozemních sil. Měl prověrku na Přísně tajné, ale pro někoho měl nevhodný přístup k výběru vrtulníků Bell. Tak mu teď tuto prověrku sebrali a s tím člověkem je v armádě konec. A přitom je to fakt poctivý a férový voják". Zdroj: http://www.euro.cz/politika/armadni-ven ... um-1360468

Obrázek
plukovník gšt. Miroslav Haváč ještě jako velitel 4. brigády rychlého nasazení (2014)