Stránka 2 z 4

Napsal: 10/5/2006, 21:34
od Haness
Foxbat, nebo kdokoliv jiný - nemáte nějaké info, nebo nemůžete mi doporučit nějakou knihu kde bych se dočetl o letecké kampani USA proti Hanoji? Myslím něco jako byly operace Linebacker.?

Napsal: 10/5/2006, 23:52
od redboy
Vadila by polština??

Napsal: 11/5/2006, 20:54
od Haness
No, celkem jo, neumím ani slovo polsky, ale jestli myslíš e-book tak se mrknu alespoň na nějaké obrázky, takže u toho e-booku by to tak nevadilo;)

Napsal: 12/5/2006, 06:52
od redboy
Mam doma z "letecké kampaně" "Severni Vietnam 1965 - 1973" a tam sou seznamy jednotek, popis činosti....... Kvůli fotkám to ale skennovat nebudu, ty za to nestojej.

Napsal: 3/6/2008, 12:17
od kacermiroslav
Trošku odbočím.....Jeden B52 jako památník jsem našel na letecké základně v Coloradu, nedaleko od Denveru. Bylo uchvátné se pod tím monstrem projít.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 8/8/2014, 22:23
od skelet
Obrázek
B-52, který přes těžké poškození v bouři, bezpečně přistál na základně.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 10/8/2014, 00:03
od Noam Chomskij
skelet píše:Obrázek
B-52, který přes těžké poškození v bouři, bezpečně přistál na základně.
Nevíš o tom případu něco víc? Byla to dynamická turbulence, nebo prostě šli do bouřky ?

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 10/8/2014, 00:04
od skelet
Bohužel.. našel jsem to na čínském forumu, kde byl jen tento popis a fotka co by náhled (s odkazem na archiv Boeingu, ale už nefunguje)

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 10/8/2014, 00:07
od Aaron Goldstein
Noam Chomskij píše:Nevíš o tom případu něco víc? Byla to dynamická turbulence, nebo prostě šli do bouřky ?
Mělo by se to vázat k této příhodě a tomuto videu

(oboje v eng. jazyku)

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 10/8/2014, 00:11
od Noam Chomskij
skelet píše:Bohužel.. našel jsem to na čínském forumu, kde byl jen tento popis a fotka co by náhled (s odkazem na archiv Boeingu, ale už nefunguje)
škoda, já to spíš šacuju na bouřku, dynamická turbulence by ty hochy pocuchala ve vertikále spíš než tak. Pěkná fotka.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 10/8/2014, 00:20
od Noam Chomskij
Aaron Goldstein píše:
Noam Chomskij píše:Nevíš o tom případu něco víc? Byla to dynamická turbulence, nebo prostě šli do bouřky ?
Mělo by se to vázat k této příhodě a tomuto videu

(oboje v eng. jazyku)
Shalom Aaron,

mě nenapadlo, že by letěl s B-52 nízko tak, aby mechanic turbulence mohla zapůsobit tak, jak ona zapůsobila. Pak to smysl má.

Re:

Napsal: 21/8/2014, 20:08
od IgorT
Foxbat píše:je všeobecne jasné, že piloti na americkej strane radšej obľubujú výšky a vyšší letový kurz...no samozrejme zaleží od nasadenia a konkrétnej akcie...ale popravde len veľmi málo lietadiel došlo bez poškodenia paľbou z Vietnamu na základňu...v nízkej výške mal na pleciach každý rýžovník na poli aspoň pušku a prečo by si nestrelil..
B 52 bola zostrelena vo vietname..niekde som čital že min. 23 strojov pri mohutnom útoku na hlavné mesto ale presnejšie info nemam...ak ale oslepime..čisto len teoreticky oči E3 a iné radarové lietadlá v okolí myslím, že prežitie B52 by kleslo veľmi blízko nule.

K tým stratám B -52 vo Vietname. Miroslav Mašek v článku o nich píše nasledovné: " Údery na Hanoi a Haiphong v roku 1972 boli úspešné, ale za cenu zničenia 15 bombardérov protilietadlovými strelami SAM."

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 22/8/2014, 08:32
od Flogger G
Patnáct B-52 přiznávají USAF jako ztráty působením protivníka za celou válku v Indočíně. 13 strojů připisují střelám "země - vzduch", dva B-52 byly sestřeleny vietnamskými MiGy-21
Jeden ze dvou úspěchů pilotů VDR zaplatil stíhač životem, došlo ke srážce obou strojů. Druhé vítězství má na kontě první vietnamský kosmonaut.

Samozžejmě, protistrana tvrdí, že utrpěné bojové ztráty B-52 za celou dobu bojů byly dvojnásobné.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 22/8/2014, 13:55
od Skeptik
Flogger G píše:Patnáct B-52 přiznávají USAF jako ztráty působením protivníka za celou válku v Indočíně. 13 strojů připisují střelám "země - vzduch", dva B-52 byly sestřeleny vietnamskými MiGy-21
Jeden ze dvou úspěchů pilotů VDR zaplatil stíhač životem, došlo ke srážce obou strojů. Druhé vítězství má na kontě první vietnamský kosmonaut.

Samozžejmě, protistrana tvrdí, že utrpěné bojové ztráty B-52 za celou dobu bojů byly dvojnásobné.
V tomto se Americké a Ruské údaje až podivně potkávají. V letech 1965 až 1973 je to:
Dle amerických údajů 31 ztracených letadel z toho 17 z bojových příčin.
Dle ruských údajů 30 letadel celkem (to jedno letadlo může být způsobeno tím, že to Rusové počítají až od "druhé" americké ztráty).

Zajímavé je ale rozdělení ztrát dle příčin v čase. Od roku 1965 do října 1972 jsou to jen nehody a technické poruchy.
Od října 1972 do ledna 1973 jsou to jen sestřely.
Kompletní přehled třeba zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-5 ... ietnam_War (Jasně je to Wiki, ale ona fakt není tak špatná :) a tady je to přehledně - v tabulce)

Kromě 17-ti sestřelených bylo dalších 5 těžce a 5 středně poškozeno. Počet lehce poškozených jsem nenašel.
Vietnam udává sestřel 34 letadel B-52. (To bývá normální - poškození bývá považováno za sestřel + výsledky některých útoků jsou špatně, rozuměj optimisticky, vyhodnoceny.
Farky, očekávám korekci :razz:

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 26/8/2014, 21:01
od Vigilant
Skeptik píše: Zajímavé je ale rozdělení ztrát dle příčin v čase. Od roku 1965 do října 1972 jsou to jen nehody a technické poruchy.
Od října 1972 do ledna 1973 jsou to jen sestřely.
Kompletní přehled třeba zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-5 ... ietnam_War (Jasně je to Wiki, ale ona fakt není tak špatná :) a tady je to přehledně - v tabulce)
Důvod je docela jednoduchý - Kromě operace Linebacker II B-52 nad Severní Vietnam nelétaly. USAF je používalo na ničení postavení Vietcongu v Jižním Vietnamu a (tajně v) Kambodži - operace Arc Light. U toho zaznamenaly několik úspěchů - obléhání Khe San, obrana An Loc. Celkově to ale asi bylo obrovské plýtvání prostředky, slovy posádek "na kácení stromů a zabíjení opic". Operace Arc Light spotřebovávala tolik bomb, že byla hlavní příčinou nedostatku munice v oblasti (hlavně v roce 1966).
Na ztrátách během Linebackeru se potom podepsala i zkostnatělá a centralizovaná velitelská struktura SAC. Mise se plánovaly na dálku z USA, s předvídatelnými důsledky: Opakované nálety po stejných trasách, povinné "úhybné" manévry, které jen zakrývaly antény REB apod.
Skeptik píše:
Flogger G píše: Kromě 17-ti sestřelených bylo dalších 5 těžce a 5 středně poškozeno. Počet lehce poškozených jsem nenašel.
Vietnam udává sestřel 34 letadel B-52. (To bývá normální - poškození bývá považováno za sestřel + výsledky některých útoků jsou špatně, rozuměj optimisticky, vyhodnoceny.
Zajímavý detail je, že všechny poškozené letouny byly verze B-52D. Novější (odlehčené) B-52G zásah SA-2 nedokázaly přežít.
Na druhou stranu USAF přiznává svým zadním střelcům dva MiGy-21. Vietnamci je oba popírají, ale zase přiznávají jiný MiG. Ten pro změnu nenárokují Američané.

Ve Vietnamu nejprve létaly B-52F, pravděpodobně proto, že byly zrovna umístěné na Guamu. Během roku 1966 je ale nahradily starší B-52D. V rámci projektu Big Belly u nich byla výrazně zvýšena kapacita pumovnice (z 27 na 84 500lb, nebo 42 750lb). Dále přednostně prošly modernizací prostředků REB (Phase V/Rivet Rambler). Během operace Linebacker II je doplnily B-52G. Část z nich ale ještě neměla Phase V modernizaci a byla tedy výrazně více zranitelná. Používaly se tedy spíše na nálety v rámci Arc Light.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 28/8/2014, 18:39
od IgorT
Haness píše: B-52 je označován jako letoun s nejdelší dobou služby. Podnikl také jeden z nejdelších náletů v historii letectví když B-52 které vzlétly z USA napadly cíle u Mosulu v Iráku, let trval 35 hodin, SF dorazili k Saudsko-Iráckým hranicím kde odpálily střely, nebo spíše odpalovaly střely v 10-ti minutových intervalech. SF vzlétaly ze základen ve Španělsku,Anglii,nebo Saudské Arábie.

Keďže článok je zroku 2005, malá aktualizácia. Dnes som sa dočítal, že B - 52 sa do dôchodku stále nechystá, USA plánujú jeho prevádzku do roku 2045, čo znamená 90 rokov v aktívnej službe. Neuveriteľné! Dve B -52 ešte teraz v rámci námorného prieskumu zvládnu za dve hodiny 140 000 štvorcových míľ.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 28/8/2014, 18:50
od skelet
Nic se nesmí přehánět.. B-52H budou ve službě "pouze" 84let, respektive 83let. :D
První vzlet této verze byl 6.března 1961. Poslední kus pak byl dodán 22.června 1962.
Jinak B-52A slavnostně vyjel z hangáru 18.března 1954.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 28/8/2014, 20:17
od kenavf
Haness píše: B-52 je označován jako letoun s nejdelší dobou služby. Podnikl také jeden z nejdelších náletů v historii letectví když B-52 které vzlétly z USA napadly cíle u Mosulu v Iráku, let trval 35 hodin, SF dorazili k Saudsko-Iráckým hranicím kde odpálily střely, nebo spíše odpalovaly střely v 10-ti minutových intervalech. SF vzlétaly ze základen ve Španělsku,Anglii,nebo Saudské Arábie.
Neviem či anglický nálet na Falklandy bol dlhší alebo kratší, ale z hladiska tankovania za letu to bol tiež unikát.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 29/8/2014, 12:48
od IgorT
skelet píše:Nic se nesmí přehánět.. B-52H budou ve službě "pouze" 84let, respektive 83let. :D
První vzlet této verze byl 6.března 1961. Poslední kus pak byl dodán 22.června 1962.
Jinak B-52A slavnostně vyjel z hangáru 18.března 1954.

Pohoda, neviem, ako a odkiaľ to autor rátal! :) Doplním, čo som našiel o začiatkoch B-52. Prototyp vzlietol v apríli(dubnu) 1952.
Prvé tri sériové B-52A sa používali len na testovanie a vývoj, ktorý vlastne trvá dodnes a premieta sa do rôznych modernizácií. Do aktívnej služby vstúpila prvá verzia B-52B v roku 1955.

Re: Boeing B-52 Stratofortress

Napsal: 3/9/2014, 09:18
od IgorT
kenavf píše:
Haness píše: B-52 je označován jako letoun s nejdelší dobou služby. Podnikl také jeden z nejdelších náletů v historii letectví když B-52 které vzlétly z USA napadly cíle u Mosulu v Iráku, let trval 35 hodin, SF dorazili k Saudsko-Iráckým hranicím kde odpálily střely, nebo spíše odpalovaly střely v 10-ti minutových intervalech. SF vzlétaly ze základen ve Španělsku,Anglii,nebo Saudské Arábie.
Neviem či anglický nálet na Falklandy bol dlhší alebo kratší, ale z hladiska tankovania za letu to bol tiež unikát.
Nálet na Falkandy bol o niečo kratší, let zo základne Wideawaku na cieľ, letisko Port Stanley trval 15 hodín a 45 minút . Z najbližšej základne Wideawake na ostrove Ascension to bolo 6 200 km, jediný vyhovujúci bombardér Royal Air Force, typu Vulcano XM607 mal polovičný dolet. Muselo ho zabezpečovať 10 lietajúcich tankerov Handley Page Victor K.2, ktoré mu palivo počas misie predávali sedem krát. Keďže štartovali z taj istej základne, museli si pretankovávať palivo aj medzi sebou, bola to náročná operácia pod názvom Black Buck.