Ruský program PAK-FA - Suchoj T-50 (spekulace)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Tohle je ta verze bez canardů (o čem píše ATM) a myslím, že tam napsali něco otom, že modernizace starých draků by byla problematická - proto ta pasáž o novovýrobě. NEvím, já ATM taktéž neodebírám (jen L+K), měl jsem to půjčené.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Ano, tohle je verze bez "kachních ploch", ale ony maj trochu jinej význam než kachní plochy jak by měli být. To je koncepce Suchojova trojplošníku která byl pro T-10M (první Su-35) a z toho vzniklých Su-30...
Tady zmizly a tak to svádí k tomu, že jde o původní T-10, čili Su-27, ale to zdaleka není pravda. Ten drak je nový a co hlavně výrazně jiný. Proto to musí být novovýroba. Otázkou je jestli na export, nebo i domů.

Sice se můžu jen dohadovat, proč ty plochy zmizly, ale podle mého skromného názoru u letadla s měnitelným vektorem tahu a jinou aerodynamikou přechodů centroplánu ztratily význam. Nebo jejich nevýhody převládly nad výhodama, vono to asi něco váží a asi i odpor to má (to si domejšlím, možná moc ne, plave to v úhlu náběhu, takže ten odpor nebude velký).
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

Mna by tak zaujimalo aka tam bude technologia stealth, vyzera to asi na plazmu.
Novio*
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 13/4/2008, 13:47
Bydliště: Vsetín - CZ

Příspěvek od Novio* »

Já bych zde pojem "Plazma" vůbec nezmiňoval_všechno jsou zatím jen dohady a diskuze na toto téma nikam moc nevede, teda alespoň co jsem zaregistroval. Proto dočkejme času a za 2 roky uvidíme (snad) : )
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

pinkolin píše:http://english.pravda.ru/russia/politic ... 7-PAK_FA-0

Dle této novinky je plánovaný takeoff 2008, docela zajímavá zpráva. To vypadá, že F-22 nebude na trůnu příliš dlouho. Dle mého skromného názoru na tom trůnu není ani teď, ruská raketová výzbroj a kvalita radaru Su-37 ho nechává na druhé koleji. Takže král je mrtev, ať žije král :-).

Citace:
Time wise Russian plane lags behind the US F-22 and JSF (F-35), but Russian designers keep saying that PAK FA will be not the first, but the best.

Ruské letadlo bude někde mezi F-22 a JSF, ruští designéři ale tvrdí, ze PAK FA nebude první, ale bude nejlepší.

Uvidíme, jaká nakonec bude reálná podoba tohoto letounu. Na Pravdě se můžete dočíst i o vzniku dalších 4 konsorcií vyrábějích zbraně v Rusku. Rusové do toho jdou po hlavě a je vidět, že současný export ruských zbraní roste závratným tempem.

http://english.pravda.ru/russia/politic ... holdings-0
Ten preklad tej vety je dost mimo. Ma byt takto: Sucasne ruske lietadla zaostavaju za F22 a F35 ale ruski dizajneri tvaju na tom, ze PAK FA nebude prvy ale bude najlepsi...

Ak je aj tato vet az pravdy , tak toto ruske tvrdenie dost odporuje tomu cim si zacal, teda ze existuje ruske lietadlo ktore by sa v sucasnosti vyrovnalo F22 resp. F35. PAK FA alebo akykolvek rusky stroj 5 generacie je hudba buducnosti. Mozno urobia rollut prveho prototypu... ale kedy bude zavedeny do vyzbroje?? 10 rokov? Dovtedy bude raptor zrejme kopletne zavedeny do vyzbroje... kolko je ich teraz? tusim ze niekde pod 100 kusmi?

A stale sa pri tomto "precuravani" rusko vs USA zabuda na to ze ku konfliktu tychto 2 krajin vdaka MAD asi nikdy nedojde- takze to bude raptor vs. napr venezuelsky flanker... no a tu uz sa dostavame do situacie, kedy za raptorom stoji cela masineria a teda aj keby ten flanker bol neviem ako dobry tak ma sakra problem uz na zemi...
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

1911: Tym prekladom ,,first,, sa myslelo ze F22 resp. 35 boli vyvinute skor ako PAK FA...aspon myslim, inak by to nemalo zmysel
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

Sturmovik píše:1911: Tym prekladom ,,first,, sa myslelo ze F22 resp. 35 boli vyvinute skor ako PAK FA...aspon myslim, inak by to nemalo zmysel
no ved presne tak som to napisal:-)
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

The Spartans do not ask how many but where they are - Agis II of Sparta
It is the brave man's part to live with glory, or with glory die - Sophocles
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Furt je to stale o tom istom. Nemal nahodou ten prototyp PAK-FA vzlietnut uz tento rok? Alebo slavnostny rollut 1. kusu stroja nam fanusikom letectva a vojenskym periodikam daruju pod vianocny stromcek? Dost o tom pochybujem.

Mimochodom, mari sa mi to len, alebo fakt bude T-50 pohanany najnovsim derivatom Al-31 izd-117? Oproti Al-31F je sice asi od 15-20kN silnejsi ale oproti F-119 (130/142 az 160/178) je nicim. Ak chce mat podobny T/W ako F-22 musi byt vyrazne lahsia. Na warfare.ru sa vsak udava vzletova hmotnost az 26 (18,5 ton prazdnu co sa mi nezda asi chyba) ton oproti 24 tonam u F-22. T/W na suchom tahu 0,84 a forsaz 1,19, co nie je az tak daleko od vylepsenych stihacich verzii F-15 s F-110, nie to este F-22.
Plosne zatazenie kridla sa tam udava od 330 az po 470kg/m2, kdezto pri F-22 ma 325kg/m2..... hm to nevyzera moc dobre. Este uvidime co vztlak pod trupom, rusi s tym maju skusenosti (Mig-29 a Su-27), ale amercania tak isto, jednak Raptor a pred tym Tomcat.
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

Vieš čo tu najviac obdivujem? Ludí ktorí prichádzahú s prenými údajmi o strojoch ktoré nemajú postavený ani prototyp. :D
The Spartans do not ask how many but where they are - Agis II of Sparta
It is the brave man's part to live with glory, or with glory die - Sophocles
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Info o motoroch je presne izd-117 s forsaznym tahom 142-150 kN je rovnocenny jak nie slabsi ako Ge-F-110-132 pouzivany na F-16E,F. Zrovnavat s F-119 je smiesne.

1. nakresy uz su, najspolahlivejsie od vyrobcu motorov, naramne sa podobaju americkym F-22 a F-35 - rusi asi idu stejnou cestou ako americania aspon vidno kde je Berkrut a spol aj ten 10 rocny technologicky naskok. Tie parametre su orientacne prevzate z warfare.ru (wiki udava to iste)

Co je vsak zaujmave, zatial nepadla ani zmienka o schopnosti supercruise, naopak generalny konstrukter ohlasil znizenie planovanej max. rychlosti z mach 2,2 na 2mach, z dovodu odolnosti konstrukcie- to o necom svedci, suchy tah motorov (86-88 kN) to len potvrdzuje.
Ohladne T/W mozes mat pomer podobny ako u F-22, ale za cenu brutalnej uspory hmotnosti, z coho vychadza vela problemov- mnozstvo paliva-dolet, nosnost vyzbroje vo vnutry trupu, taktiez externej....

Osobitnou kapitolou je radar - mal by to byt Irbis, o com vsak dost pochybujem z prosteho dovodu - nevmesti sa tam. Irbis je velmi rozmerny radar s velkou antenou, ktory sa nevmestil do zakladnej Su-27SK, preto museli na novom Su-35 zvecsit nos a upravit trup aby ho mohli potom nainstalovat. PAK-FA ma byt lietadlo rozmerom medzi F-22 a F-35. Flanker-B je pritom od Raptora o dost vecsi (dlhsi), co znamena, ze ho do T-50 nenapchas.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

altaji:

1) Ten letoun je předem určený na export. Proto vychází z AL-31 a ne z AL-41. Pro potřeby letounu to stačí a pro Indy je to skok.

2) srovnávat motor do jednomotorovky s motorem do dvoumotorvky je o ničem. ten motor bude/je o cca 30% lehčí. Tj. při přepočtu na hmotnostní jednotku je o 30% lepší. F-119 váží, pokud si to pamatuji dobře, taky 2 tuny, takže zase taková bomba oproti tomuto motoru to není.

3) S ohledem na tvarovou a koncepční podobnost PAK-50 a F-22 bych opět připoměl naši diskuzi u F-22, že machovo číslo 2.0+ je pro F-22 nepřípustná (nikoliv však nereálná) hodnota. Žáru málo odolné materiály(=steath) a o mnoho větší průměr to prostě neumožňuje. Rusové si něco spočítali a dnes, o testech, už to z důvodu odolnosti materiálů dávají dolů. Zjistili, že realita je realita a techologie "hvězdných bran" jsou zatím jen v seriálu...
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

btw. vůbec bych se nedivil, kdyby PAK-50 byla ve finále okopčená F-22 s ruskými vnitřnostmi a bez chyb, kterých se vývojáři F-22ky dopustili. Samostatný vývoj je přece tak drahý.... :-)
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

F-119 vazi 1500 kg, nie 2 tony.
F-110-132 vazi 1380 kg.
AL-31F vyzi 1520 kg, izd-117 bude podobne, mzak pise len o zmene zivotnosti a tahu...
F-119 ma najvyssi T/W zo vsetkych dnesnych motorov.
S ohledem na tvarovou a koncepční podobnost PAK-50 a F-22 bych opět připoměl naši diskuzi u F-22, že machovo číslo 2.0+ je pro F-22 nepřípustná (nikoliv však nereálná) hodnota.
To je LEN tvoje nicim nepodlozene prianie, oficialne PILOTOM deklarovana maximalna rychlost na forsazi je mach 2,42-1600 mph, Raptor ma zatial problemy s hrdzou nie vsak s odolnostou materialov. Kde mas tvrdenie od USAF, Lookheedu alebo Boeingu, ze tu rychlost prekonat nemoze? Kde mas napisane, ze raptorove RAM tie rychlosti nevydrzia, robil si testy tych RAM? Ak mas, tak len starsie zdroje - nove hovoria jasne-2,42 mach+. Pocas RED FLAG Raptor bezne prekracoval mach 2 bez toho aby nastali problemy.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

cernakus: okopčili ne - rusové mají poněkud promakanější teoretickou fyziku.

Celkem se ale splňuje to, co jsem předpovídal a osobně pokládám za jeden z hlavních cílů programu JSF: vzhledem k tomu, že RF nemá prostředky na paralelní vývoj dvou stíhaček a zároveň potřebuje stroj 5. generace na export jako protipól JSF, Lightningu se tímto podařilo "zhoršit" parametry ruského stroje - místo něčeho lepšího než než F-22 se postaví kompromis mezi Raptorem a Lightningem prostě proto, aby rusové zůstali konkurenceschopní na mezinárodních trzích.

Jak říká staré úsloví, "obchodnící hýbou světem". A proto program JSF vydrží, ikdyž má "profláklý" stealth a objektivně to není nic moc - prostě je to obchodní válka. Kterou tímto USA vyhrávají...

Ad odolnost konstrukce a Vnex - je opravdu nesmysl, že by to pro F-22 nebo PAK-FA bylo aerodynamicky nemožné. Vtip je spíše v tom, že se s ohledem na finance ustupuje od nákladných a předimenzovaných řešení dosahujících vysokých rychlostí - třeba SuperHornet je toho krásným příkladem - využívá totiž 2 tlaky hydraulických soustav, jeden pro sub- a druhý, vyšší, pro supersonické rychlosti. Šetření je i u rusů na vysokém místě, zvláště když tím musí konkurovat F-35.

M2+ dnes nikdo nepotřebuje - éra záchytných stíhačů už je za námi. Teď se hraje na kompromis mezi schopností vybojovat vzdušnou nadvládu když na to přijde a přitom akceptovatelnými náklady a multifunkčností v době míru.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

altaj:

já tomu fakt nerozumím. Je libra stále cca 0,451 kg?

http://www.geae.com/engines/military/f110/f110-132.html

Takže kdo má pravdu? Ty s 1,4 tunami nebo já s 2 tunami? Nevím, kde dělám chybu.

Co se F-119 týče, je to více než možné. Ekvivalent ruska AL-41 váží taky zhruba 1,5 tuny při tahu 170kN.

Z toho Red Flag dost uchcáváš, mám dojem. Tak nějak mám pocit, že to asi nebude úplně regulérní test, když si to dělá jen jedna armáda. Těžko může její velení říci, no F-22 je sice krásný stroj, ale F-15 jeho úkoly v krátké a střední perspektivě zvládnou taky. To by je Lockheed a Boeing moc nepochválili.

cover72:

souhlas, pokud stíhač nedá rozumně M3+, tak nemá cenu rychlosti vše podřizovat. F-22 je velmi solidní kompromis. V podstatě mi šlo jen o uznání, že to je to kompromis a nemůže být tedy ve všech ohledech lepší než předchůdce. Je mnohem lepší jen jako celek.
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Imperiální Libra (základ USA a GB) je přesně 0,453 592 37 Kg (od roku 1960 společné pro USA a GB, bohužel ostatní vyšší váhové jednotky harmonizovány nejsou), označuje se také zkratkou avdp (lb avdp).

Ale jsou i jiné libry (některé jsou již zaniklé). Nejhorší je ta dánská ;-)
Vídeňská libra = 0,56 Kg.
celní libra = 0,5 Kg
lékárenská libra = 0,42 Kg
česká libra = 0,514 Kg
moravská libra = 0,56 Kg
slezská libra = 0,53 Kg
italská libra (as) = 0,328 Kg
pfund (německá) = 0,5 Kg
Libra lodní (dánská) = 160 kg!!!
Libra ruská = 0,409 kg
Mexická libra = 0,46039 Kg
pondus (římská) = 0,273
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

rosomak:

děkuji za upřesnění, nicméně jsem to myslel spíše jako rétorickou otázku na altaje. Že jestli je přepočet 4050lb=cca=2000Kg nebo 1400Kg. Dle stránek GE(?).
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Cernakus: v letectví se používá pouze jedna libra a to ta o hodnotě cca 0,45 kg. Tedy přibližným výpočtem z hlavy dojdeme k číslu okolo 1800+ kg. Pokud jsou údaje o suché hmotnosti na stránkách GE správně, tak jsi byl samozřejmě blíže ty.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Oh no hej vynimka potvrdzuje pravidlo-mas pravdu.Ale F-119 ma taku hmotnost jak som napisal 1,5 tony.

To vsak nemeni realitu- F-110-132 ma tah podobny a hmotnost podobnu ako izd. Zakladna Al-31F ma 1520 kg, izd-117 vychadza z Al-31FP na Su-30 MKI s vektorovou tryskou-co asi nebude znamenat usporu hmotnosti. Izd ma potom zvecseny vstupny priemer vstupu do motorov pre vyssi prietok vzduchu-vyssi tah, ale na usporu hmotnosti to taktiez nevypada skor naopak vsak?
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Zamčeno

Zpět na „Letadla“