Stránka 2 z 3

Napsal: 29/4/2009, 09:19
od Barrymore
Fatale píše:
pepah píše:No není úplně pravda, že sem Čmelák nepatří. V Egyptě létal minimálně jeden Z-37, který měl v bandách kulomety a sloužil u pohraniční stráže.
Tybláho, tohle bych strašně rád viděl, nenašel by se nějakej snímek? :mrgreen:
Viděl jsem ho jako model na Idetu v 90. letech. Škoda, že jsem si ho nevyfotil. Ty podvěsy s kanóny vypadaly skoro stejně jako ty, které se dávaly na štuky. Uváděli u něj, jestli se dobře pamatuju, že může nést i rakety. Jaké, to už netuším....

Napsal: 28/5/2009, 20:21
od Hans S.
Dnes jsem zjistil, že "náš" Trenér (C-105) je údajně nejstarším letuschopným Trenérem na světě :) A kupodivu nemá ani moc nalítáno, takže by mohl ještě pár let krásně létat :)

Je to fešák..máme ho v původní armádní kamufláži, ve které se na něm trénovali piloti, kteří později létali na moderních proudových MiG-15 a podobné havěti :). MiGy-15 jsou už desítky let v důchodu, ale Trenér stále trénuje :)

Obrázek

Napsal: 28/5/2009, 20:38
od sa58
Tak si ho chraňte jak oko v hlavě, z Otrokovic se totiž už něčeho podobného asi nedočkáte... Moravan a jeho pohrobci jsou asi před definitivním skonem...

Napsal: 28/5/2009, 21:26
od Pop
Hansi S. !
Máte na něm ještě originální elektricky ovládané klapky nebo již mechanické? Z-126 s originály mnoho není.
Jinak velice působivý snímek, který zahřeje.

Díky!

Napsal: 28/5/2009, 21:33
od Hans S.
Sapíku, v Příbrami je Zlínů jak máku, C-105, C-205, Z-42, Z-43, Z-142..

Ten C-205 už se kvapem blíží svému konci, momentálně má okolo 5500 hodin a prodloužení nad 6000 už možné není - pouze jako experimentální stroj, ale s tím by se nesměly vlekat větroně (jeho hlavní náplň práce) ani tahat lidi na vyhlídky. Těch posledních 500 hodin vyjde při současné intenzitě zhruba na tři roky (co jsme přibližně počítali).

Pop: Já v něm nikdy neletěl a asi ještě dlouho nepoletím :D, ale když nezapomenu, tak se poptám.

Napsal: 28/5/2009, 22:01
od sa58
Hansi, Zlínů je na celém světě plná pr***, ale už se asi žádných nových nedočkáme... Prostě konec značky Zlín... (snad se mýlím).

http://www.zlinaircraft.cz/photohistory.html

Napsal: 28/5/2009, 22:43
od Hans S.
Těžko říct. Pokud se podaří vymyslet něco opravdu dobrého a konkurenceschopného, proč ne. Otázka je, jestli v dnešní konkurenci a otevřených hranicích na západ to je vůbec možné.

Napsal: 28/5/2009, 22:45
od wildesau
Bojím se, že není až takový problém vyrobit dobrý výrobek, ale prodat jej.

Napsal: 29/5/2009, 00:49
od kopapaka
Hansi, nádhera...
To je snad nejhezčí fotka na celé PALBĚ.
Prodat je vždycky ten největší problém. Ale je zajímavé, že zatímco "klasická" letadla nám najednou nejdou ( hlavně prodat ) tak alespoň v UL letadlech je to trošku jinak. Já tuto oblast moc nesleduju, ale i to co sem zachytil nevypadalo až tak špatně.
Tak mě napadá, takový UL Trenér.... :shock:

Napsal: 29/5/2009, 13:57
od pepah
Hans S. píše:Těžko říct. Pokud se podaří vymyslet něco opravdu dobrého a konkurenceschopného, proč ne. Otázka je, jestli v dnešní konkurenci a otevřených hranicích na západ to je vůbec možné.
Bojím se, že Moravan už nic smysluplného nevymyslí. Má předražená letadla, nesmyslný systém údržby, problémy s výrobou, zpoždění v dodávkách, špatnou servisní síť, drahý servis, bulletin za bulletinem. To co výmýšlejí teď, měli dělast před deseti až patnácti lety (změny systému údržby, uvažování o výrobě obnovené řady 26, úpravy řady 42 hlavně pro vlekání). Jen nutí provozovatele se Zlinů zbavovat a ohlížet se po olítaninách v zahraničí. Je to škoda, Cessny a Pipery jsou letadla pro farmáře, skutečné létání je jen ze Zlinem. Do toho problémy s vrtulemi Avia, problémy s drahými generálkami motorů řady M. Myslím, že by Zlin vzkřísil silný zahraniční partner,ale to už asi také nehrozí. Navíc nastupují nový výrobci jako je Evektor (i když budoucnost Cobry je možná teď na stejné úrovni jako budoucnost Zlinů) a moc pěkný projekt čtyřsedadlovky představil Tl ultralight http://tl-ultralight.cz/cz/novinky/tl-4000/13 .
A zde http://www.podesva-air.com/FOTOGALERIE/ ... trener.htm spousta fotek ul Trenera různých modifikací.

Napsal: 2/6/2009, 16:05
od Hans S.
Pop: ty vztlakové klapky na příbramském Oscar-Kilo-Delta-Victor-Golf jsou elektrické. Nachází se v něm dokonce i jedna fíčurka, která se tam při renovaci a rekonstrukci objevit neměla - mechanický startér i s klikou. Použit byl snad jen jednou, kdy ani samotná opravárenská četa nevěřila, že může fungovat. Ale světe div se, motor škytnul a naskočil (dcera "otce" tohohle letadla mi říkala o údivu, jaký nastal) :)
Jinak o víkendu jsem lítal s L-13 za vytrvalého deště a při bočním větru v okolo 4 - 5 m/s...bylo cítit téměř až válečné vzrušení. Vidět bylo prd, ještě k tomu zakryté přístroje. Tak to mám rád 8)

Napsal: 2/6/2009, 18:23
od Pop
Hans S.: Dík za informaci. Ten mechanický startér je skutečná raritka. Chtěl bych jej zkusit.
Kdybys měl cestu kolem Příbrami (letiště Dlouhá Lhota), asi by nebyl problém menší inspekci s prohlídkou zajistit. Ta mašinka létá úplně běžně a kdybychom našli někde kliku, dalo by se :)
Myslím, že jsi si na přistání připadal jako ve skluzu ( pořádná sekera), do toho déšť - lepší počasí jsi nemohl požadovat na zakryté přístroje. A co čára horizontu? Zřejmě velmi výrazná?
No znáš to :D Horizont samozřejmě nebyl vidět vůbec, ale tušen kdesi byl :D Lidově řečeno jsem se vysral na přístroje a částečně i na vizuál a posadil Blaníka vyloženě podle citu a hluku v cockpitu - pravda, kolegové nás museli tlačit asi 50 metrů, byl jsem drobátko krátký.. ale člověk nenadělá nic :)

Napsal: 16/3/2011, 08:57
od spitfire.v
Jenom doplním, všechny klasické stopětky mají klapky elektrické, mechanické mají Z - 126 T, které vznikly úpravot draků dvěstěpětek při nedostatku motorů Walter Minor 6-III.
Osobně se mi lépe manipulovalo s mechanickýma, zvláště při letmém a "nouzáku". Létání na stopětce je opravdu požitek a také to trochu zavání tím válečným řemeslem, start z ostruhy, sedět v ose a mít pravou na kniplu a levou na plynu, nostalgie :)

Napsal: 22/6/2011, 16:25
od pepah
Fotografie nového modelu Zlin-143 Lsi Genius. Že by blýskání na lepší časy? Moderní kokpit, zaoblený design a osvědčená konstrukce, výrobce tento Zlin nazývá SUV mezi letadly :-)
http://www.zlinaircraft.eu/cz/novinka/6 ... afenu.html

Napsal: 28/10/2011, 20:12
od pepah
Tři Zliny 242L objednala polská akademie vzdušných sil (Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych).
http://www.zlinaircraft.eu/cz/novinka/9 ... ratky.html
Test Zlinu 242L
http://www.zlinaircraft.eu/cz/novinka/1 ... hopny.html

Napsal: 13/3/2012, 23:13
od pepah

Re: Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Napsal: 13/12/2016, 20:16
od pepah
Já věděl že existuje. Tak tady je. Bojový Čmelák.
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/1676962

Re: Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Napsal: 22/6/2017, 11:38
od pepah

Re: Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Napsal: 22/6/2017, 15:31
od skelet
vlastně škoda, že už se čmelák nevyrábí. Byl by to relativně osvědčený základ na UCAV s možností pilotáže :D

Re: Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Napsal: 22/6/2017, 17:13
od klingy
Skelete co UCAV, ale pravdepodobne celkom zaujimavy hrac v kategorii jednomotorovych turbovrtulovych COIN lietadiel....

V podstate nieco ako AT-802 U