Stránka 2 z 6

Napsal: 21/11/2005, 11:56
od Atlantis
Nepoužíval se potom hlavně jako průzkumník?

Napsal: 21/11/2005, 20:17
od Haness
jo, na taktický průzkum a vlastně i třeba Pokryškin se vyznamenal na jednom dobrovolném průzkumném letu a to to byl stíhač, rusům bylo vlastně jedno, z letadla ze kterého si viděl tak ti na průzkum stačilo:)

Napsal: 31/12/2005, 05:38
od ok1xng
Pokud vím, největším problémem tohoto stroje byla složitá pilotáž - průměrný letec se na něm zabil. Jinak doporučuji zajímavou knížku Triumf a tragédie - lze se tam dočíst mnoho o vzniku a používání ruských stíhaček a dodávaných stíhačů z GB a USA.

Napsal: 31/12/2005, 10:13
od Fatale
velkej problem byly i vykony v nizkych a strednich vejskach, samozrejme umocneny slozitou pilotazi...nic pro novacky

Napsal: 5/1/2006, 18:40
od Fantan
Já bych u MiG 3 šetřil nadšením. Složitá pilotáž (vynikající pilot měl potíže, průměrný problémy a slabší se zabil sám), výškový stíhač používaný ale přednostně pro taktické úkoly, slabá výzbroj - srovnávat lze jen s LaGG 1 a 3, případně s Jak 1, 7B, nejspíš ale s tím Jakem, který měl podstatně lepší pilotáž. Jediné jeho plus je, že to v červnu 41 byla jediná sovětská stíhačka moderní konstrukce, na kterou bylo ale přeškoleno sakra málo pilotů. Mezi těmi převládajícími I-153 a I-16 vynikala. Proti Me 109E a F moc šancí neměla. Porovnávat ji ale s letadly z r.1943 je trochu kruté. Každý den se sovětská technika zlepšovala a taky dodávky US a GB techniky hrály velkou roli.
Kromě "Triumf a tragédie" doporučuji se taky podívat do "Den M" od Viktora Suvorova. Mnohé lze pak vidět jinýma očima.

Napsal: 5/1/2006, 19:17
od Fatale
Suvorov...hmmm, toho radsi necist, je cokoliv jinyho, jen ne objektivni 8)

ad zadny sance proti 109e&f:
zalezi jak v cem a kdy, to nejde takhle napsat, v necem byl mig lepsi, v necem horsi, ale proti 109E se nechytal asi jenom v klasicky obratnosti a stoupavosti, ikdyz tou stoupavosti si nejsem tak uplne jistej, rychlosti by mel mit mig lepsi ve vsech vejskach a to minimalne do verze e4, ale mozna u vsech e-cek

potize s pilotazi:
pokud by mel vynikajici pilot potize s pilotazi, tak asi nebude vynikajici pilot, ze? :wink: ze to nebylo letadlo nic moc na pilotaz, to se rika, ale kdyz se dostalo do ruky, bylo v pohode a litalo ho hodne skvelych pilotu a es, nekteri se esy stali prave na tomhle typu, ostatne ze bylo spatny na pilotaz vychazi prave z toho, ze piloti byli zvykli na raty a cajky, ted najednou meli letadlo, kde se pristavaci rychlost rovna cestovni jejich drivejsich stroju, kde najednou maji 2-3x vetsi plosny zatizeni kridla a jsou vykuleny, ze s nim nemohou manevrovat jako s dvouplosnikem....neslo ani tak o chybu letadla, jako spis o nedostatecnou vycvicenost pilotu
srovnavat mig3 s laggem3 je rana vedle, mig3 byl vejskovej stihac, kdezto lagg3 letadlo pro maly vejsky, kde mel nejlepsi vykony, slo teda o presny opaky...

jak1&7:
jak7 bych nezminoval jako bojovy letadlo, protoze ono jim nebylo, byla to vlastne cvicna dvoumistna verze jaku1, i na strelbu byl kuprikladu namontovan jenom 1 kulomet, atd... proste rusove meli nouzi, tak brali vsechno, ale brat ho jako vrchol jejich konstrukcnich uspechu by bylo celkem sprosty, ikdyz pomoci dalsich nouzovych uprav z nej udelali postupem casu slusnej stroj...
jak1 bylo jedno z nejlepsich letadel, jaky rusaci na zacatku valky meli, jednoznacne prekonaval vsechny emily a fridrich by s nim mel potize i ve verzi f4, problem u nej byl s dilenskym zpracovanim, ale to je kus od kusu, nelze to brat jako celek, ze vsechny letouny byly spatny...

Napsal: 15/4/2006, 17:46
od Fatale
Ted jsem se docetl, ze ona slavna verze Mig-3U (s 2x20mm Shvak) nebyla zrovna moc rozsirena, udajne bylo vyrobeno jen a pouze 52 kusu, dalsich nekolik letounu bylo dodatecne modifikovano, ale jako celek to bylo v podstate plivnuti do more...

A taky jsem se docetl, ze udajne existovala i verze s 2x23mm Shvak...kdybyste nekdo nasel vice, byl bych vdecen 8)

Napsal: 16/4/2006, 17:33
od Foxbat
pekne ale aj slabsie no dokonalo vyvážené Bf-19F4 mali v obratnosti pri tesnom súboji navrch a Mig nestačil...

Napsal: 16/4/2006, 18:26
od Fatale
jj, Mig-3 nebyl delanej na TnB, ale na BnZ...slysel jsem, ze v divu vydrzel vic nez mezek a byl i na vysokych rychlostech ovladatelnejsi, ale zda je to pravda, to netusim...

Napsal: 16/4/2006, 18:37
od Foxbat
o obratnosti a polomere snaď len toľko..nemecký pilot po vojne povedal P38 Lichting? dojmotorák ...to šlo dole aj samo, vykrútiť ho s mojou FW190 A8 nebol problém ale záležalo aj od pilota čo v ňom sedel. V tichomorí náháňala skupinka P38 jedno japonské Zero a div divúci..nad vlastným spojeneckým letiskom ho nikto nedostal ale v kruhu postupne zostrelil skoro všetky stroje P38 aj s dobrými pilotmi..na pomoc mu pribehlo par ďalších japncov a tak to radšej zabalili. Myslím, že aj naďalej bude obratnosť hoc aj u rýchlych lietadiel hrať podstatnú úlohu už len z dovodu, že čo keby? Rozmýšlal som nad tým, čo a aké lietadlo by mohlo a lietalo nad územím po výbuchu A bomby.. a jej rušeniu? hoc trvá asi krátko.

Napsal: 16/4/2006, 18:50
od Fatale
Foxbat píše:o obratnosti a polomere snaď len toľko..nemecký pilot po vojne povedal P38 Lichting? dojmotorák ...to šlo dole aj samo, vykrútiť ho s mojou FW190 A8 nebol problém
o p38 vice zde---> http://palba.cz/viewtopic.php?t=1023

jinak nemecti piloti toho napovidali.... 8)

Napsal: 16/4/2006, 19:36
od YAMATO
To dost pochybuju...zvláště, když Japonci, pro které manévrový boj byl základ, svorně nenáviděli právě P-38 jako nepřítele z nejnebezpečnějších.

IMHO Němci se moc do "vykrůcání" nepouštěli...a když ano, tak velmi často tvrdě narazili.

Napsal: 17/10/2006, 10:20
od hydrostar
Porovnávat letadla Mig-3 s Lagg-3 a Jak-1 je pěkné svinstvo. U Jakovleva a Lavočkinu se jednalo o frontové stíhací letouny, zato Mig byl přepadový stíhač. Je sice pravda, že měl hodně nevýhod (ocasní plochy příliš blízko křídlům, proto ta špatná manévrovatelnost, odsouvací kryt kabiny, který se nedal otevřít při střemhlavém letu a malá výzbroj), ale také spoustu nesporných výhod proti ostatním ruským i německým strojům (vysoký dostup a vysoká stoupavost do této výšky, opancéřované sedadlo).

Jen dodám, že Mig nebyl nejhorší ruské letadlo z trojce jmenovaných. Větší strach z vlastního letadla než z Němců měli piloti hlavně v případě Lavočkinu. Ten měl daleko víc prodlémů než Mig a to hlavně celkovou hmotností letadla a špatnou ovladatelností. K ukončení výroby Laggu přispěl později i nedostatëk motorů Mikulin. A jen dodám, že Jak se za letu opravdu ve vzduchu nerozpadly. A německé mezky ze vzduchu vygumovaly právě novější Jaky (Lavočky přišly pozdějš).

Napsal: 17/10/2006, 12:07
od Fatale
Ja bych zase nedelal z Lavocky takovou zrudu :wink:

Napsal: 17/10/2006, 12:11
od mechoš
Ty Jaky ,Jakovlev je stavěl co nejlehčí i za cenu omezení rychlosti ve střemhlavém letu a přetížení,a když se k tomu přidala nekvalitní výroba v některých narychlo dohromady dávaných provozech a taky poruchovej motor,způsobilo to že Jaky byly suverénne nejporuchovější stíhačky VVS.Některý série museli uzemnit protože se jim trhal potah z křídel,nebo museli omezit rychlost ve střemhlavém letu na 650km/h a takové podobné věci.Pochopitelně ale v Jakovlevových pamětech se člověk takové věci nedočte :-)

Napsal: 17/10/2006, 13:22
od Jája
Kvalita výroby v leteckých továrnách v SSSR nebyla rozhodně vysoká a když si uvědomíme, že Jaky dosahovaly vysokých výkonů díky brutálně odlehčené konstrukci, tak to musel být pro piloty smrtelný koktejl. Pokud se ale dostalo pilotovy do rukou letadlo vyrobené tak jak mělo, tak to byla skvělá a výkonná stíhačka.

Napsal: 17/10/2006, 16:30
od YAMATO
Jen bych rád něco k těm "Lavočkám", tedy správně k LaGG-3...poslední série 66 z Tbilisi (zavod č.31) byla podle všeho svýmy výkony srovnatelná s Jak-3 (!), přičemž měla podstatně odolnější drak...to bylo ostatně u LaGG a La velmi oceňováno, na rozdíl od velmi zranitelných Jaků.

Napsal: 17/10/2006, 18:53
od Fatale
Jan Reznak (jeden z nejlepsich Slovaku v LW) v jednom ze svych rozhovoru (daval jsem ho tusim i sem na palbu, je anglicky ale) uvedl, ze se prave Laggu-3 obaval ze vseho nejvic a to i v dobe, kdy lital 109-G6! Naproti tomu je docela zajimavy cist, co si o tomhle letadle mysleli sami Rusove, cetl jsem doporucenou taktiku pro litani Laggu-3, v podstate z toho vyslo, ze bud se podari necekanej utok, nebo ma clovek uletet, dokud to jde...

btw: Lavockou jsem myslel La5, La7.., ne Lagg-3, toho "Lavocka" nenazyvam, ikdyz se to celkem vzilo, neni to spravne. Stejne tak se zase casto obevuje v nemeckych hlasenich paskvil typu Lagg-5, Lagg-7...

Napsal: 17/10/2006, 19:22
od hydrostar
No pozor, nevím co víš a co nevíš, ale typ LaG-5 opravdu existoval. A proč by LaGG-3 nemohla byt lavočka? Opravdu velice rozporuplný názor.

Napsal: 17/10/2006, 19:43
od sa58
LaG-5 je snad brán jako prototyp La-5, z týmu Lavočkin - Gorbunov - Gudkov vypadl Gudkov. A je to první lavočka s hvězdicovým motorem.