Stránka 2 z 2

Napsal: 21/4/2012, 17:28
od El Diablo
Obrněná drezína od tatrovky

Kopřivnická Tatra, jež byla za první republiky součástí koncernu Ringhoffer, nevyráběla jen osobní a nákladní automobily, ale také letadla, vlaky a či obrněná vozidla.

Jedním z nejméně známých tatrováckých výtvorů je obrněná drezína nesoucí označení Tatra T-18. Není divu, ve výzbroji československé armády se objevil pouhý jeden kus, ale u našich severních sousedů se uplatila mnohem více. Navíc si „zabojovala“ i v druhé světové válce, a to na obou stranách. Zatímco v Československu nebyla obrněná železniční vozidla zase tak výjimečná, v Polsku tatrovky představovaly úplně první zbraně tohoto druhu.

Obrázek

Tatra T-18 vznikla v Kopřivnické továrně v roce 1925 na základě železničního nákladního podvozku T-14. Vše nasvědčuje tomu, že obrněnou drezínu v Tatře vytvořili na základě polského požadavku, což je velmi zajímavé, protože československo-polské vztahy nebyly mezi válkami zrovna nejvřelejší a s vojenskou výzbrojí mezi sebou obě země téměř neobchodovaly (kromě několika dodávek československých letadel). Impuls nejspíše vzešel z polské pobočky Ringhofferu. Na podzim 1925 Polsko objednalo šest T-18, a to při tom existovaly jen na rýsovacích prknech. O rok později byly dodány a dostaly se k výcvikovému železničnímu batalionu v Jablonné u Varšavy. V Polsku jim říkali prostě a jednoduše Tatra.



http://rednews.nova.cz/clanek/hi-tech/o ... rovky.html

Re: Československé obrněné vlaky

Napsal: 16/10/2013, 21:40
od parmezano
Obrázek Obrázek

Na obrázku a fografiích je o panceřovaná lokomotiva 559.701 s kondenzačním tendrem 915.0, tato lokomotiva byla pravděpodobně vyrobena v roce 1944 jako 52 1965 lokomotivkou Henschel Kassel, její válečné osudy nejsou zatím známy .
Jako kořistní byla v květnu 1945 přidělena k improvizovanému obrněnému vlaku (IOV) Moskva. Tento vlak v té době operoval v severovýchodních Čechách a Kladsku , 16.5.1945 IOV Moskva jel z Blanska do Prahy jak o předvoj vlaku , kterým se vracel do Prahy prezident Edvard Beneš. Do roku 1956 byla v Milovicích u roty obrněných vlaků.
V roce 1956 ji armáda odprodala jako nepotřebnou ČSD, které ji předali k rekonstrukci do dílen ČSD Česká Lípa po roce byla převezena do dílen Nymburk , které rekonstrukci provedly. Bylo odstraněn pancíř a lokomotiva dostala nový tendr řady 930.2. Bohužel jediný kondenzační tendr v Československu byl sešrotován.
Lokomotiva , která dostala označení 555.0177 byla v provozu do roku 1968 , kdy byla zrušena.



ZDROJE:
Jindřich. Bek : Atlas lokomotiv 7 Nadas1984, kresba J.Janata
Zdeněk Bek: Encyklopedie lokomotiv 3 Corona 2000
Tomáš Jakl: Válečný deník IOV Praha/PrahaI/ Moskva HaV3/2013
Jan Koutný: Lokomotivy na překladišti Čierna nad Tisou , "Železničář"
1987č.23
http://www.kondeslok.de

Re: Československé obrněné vlaky

Napsal: 16/10/2013, 22:22
od parmezano
Obrázek Obrázek
< 559701 jako vlaková lokomotiva IOV "Moskva" ve stanici Stránčice 16.5.1945
> nyní po rekonstrukci jako 555.0177 s tendrem "Vanderbilt" řady930.2

ZDROJE:
Jindřich. Bek : Atlas lokomotiv 7 Nadas1984, kresba J.Janata

Re: Československé obrněné vlaky

Napsal: 27/1/2014, 23:21
od kacermiroslav
K tomu palebnému průměru jsem dohledal trošku odlišné informace. V případě zbraní (2 ks děla ráže 75mm, 12 ks těžkých a 2 ks lehkých kulometů) byl prý palebný průměr 600 ran pro děla a 72.000 až 108.000 nábojů do kulometů, pro soupravu ve složení předběhový vůz, dělostřelecký vůz, kulometný vůz, lokomotiva a druhý kulometný vůz (91 vojinů, 1 poddůstojník a dva důstojníci).

Re: Československé obrněné vlaky

Napsal: 28/1/2014, 09:10
od freeman
Jeden imporvizovaný obrnený vlak postavili aj v Tisovci, operoval na trati z Pohronskej Polhory do Bánova vedený tisovským rušňovodičom Karolom Kalinom.