Stránka 2 z 4

Napsal: 14/3/2011, 20:17
od Polarfox
Táák a Pátrač už tě má a nepustí :)...a při té příležitosti by jsi ještě mohl sesmolit vláčky polské a německé a..a...budeme se těšit na příště :)

Napsal: 14/3/2011, 20:48
od Rase
:) klasický problém, člověk začne šťourat do rybníka historie a najednou je hladina plná zajimavých témat. O českých toho víc už asi neseženu (a opisovat zmíněný článek nechci) ale o tom nasazení u wehrmachtu něco zkusím vyšmejdit - když existuje i fotka (!)
:)

Napsal: 14/3/2011, 21:13
od jmodrak
Pre záujemcov dám úvodnú stránku článku z Železnice r. 94, autor V. Francev, sú tam technické podrobnosti, ale o bojovom nasadení v rámci 1. sv. vojny nič. Ale sú tam mená českých dôstojníkov, ktorý slúžili u pancierových vlakov v c.k. armáde.
Obrázek

Napsal: 14/3/2011, 23:58
od kopapaka
Rase píše:Je pozoruhodným zjištěním, že rakousko-uherské pancéřové vlaky byly vybaveny úplně prvním kompozitním pancéřováním:
Dovolím si nesouhlasit, podobné " kompozitní " pancéřování se používalo na lodích dost dlouho před tím. Možná to některý z místních " lodičkářů " upřesní...

Když se tak dívám na obrázek vozů toho obrněného vlaku, tak mě napadá, že by byl ideální na kolejiště, žádné fádní vagónky a taky odpadá " nutnost " dodržovat jízdní řád :D

Napsal: 15/3/2011, 12:50
od jarl
kopapaka píše:
Rase píše:Je pozoruhodným zjištěním, že rakousko-uherské pancéřové vlaky byly vybaveny úplně prvním kompozitním pancéřováním:
Dovolím si nesouhlasit, podobné " kompozitní " pancéřování se používalo na lodích dost dlouho před tím. Možná to některý z místních " lodičkářů " upřesní...
To je pravda. Takové pancíře se na lodích používaly už od 70. let 19 století. Uvedu krátký citát ze známých Válečných lodí (2) od Hynka a Klučiny: "Například pancéř dělové věže na lodi Inflexible se skládal z pěti vrstev. Tvořily ho tři vrstvy železných plátů, každá o síle šest a půl palce, mezi nimiž byly dvě vložky z teakového dřeva, každá pět palců tlustá. Objevily se i kombinace 4 plátů se 3 dřevěnými vložkami."

Napsal: 15/3/2011, 15:34
od Pátrač
O obrněných vlacích naší obrněné vozby zde máme článek od kolegy vodoucha, který jsem tak trochu doplnil. Ale nevím přesně linku a nějak jsem se nedopátral.

Jinak o nich píšou i Vojenské dějiny Československa v pátém dílu o těch poválečných a třetí díl o těch meziválečných. Ale jen tak nějak orientačně.

Samosebou je jasné, že kolega Rase se trefil do černého - práce o okrajových věcech spojených s Velkou válkou zde vždy budí pozornost a zaslouženou. Takže klidně se v tom prostějováku dále hrabej.

Napsal: 15/3/2011, 16:18
od Rase
jmodrak - bylo by možné nahrát ten naskenovaný obrázek třeba sem: http://cubeupload.com/ , tady na Palbě se mi ten text nezobrazuje čitelně (celý rozrastrovaný). Zajimalo by mě co se tam píše, popřípadě bych udělal i nějaký krátký přepis - děkuju

Napsal: 17/3/2011, 13:17
od Rase
Obrázek

Tady je zmíněný obrázek.
Jedná se o raritní dělový vagon (typ s vlastním pohonem) - součást obrněného vlaku Panzerzug II. který byl koncem Velké války zařazen do výzbroje československé armády. Později se dostal do služeb wehrmachtu. Jak můžete vidět na fotografii, byl i bojově nasazen. Bohužel se nedá přesně určit o jakou frontu se jedná. Osobně bych odhodoval Polsko, popřípadě Balkán. Podle kumetu MG34 se jedná patrně o snímek pořízený začátkem války. Za pozornost stojí hlavně velké vyobrazení úmrlčí lebky - podobné označení používal freikorps a později jednotky SS. V podstatě ale může tank patřit jakékoliv jednotce, jelikož úmrlčí lebka byla symbolem pohrdání smrtí a tedy jistého druhu odvahy (i poláci pojmenovaly svůj vlak Smělý). Rozhodně se ale jedná o zajimavou fotografii.

Napsal: 20/3/2011, 10:52
od 98max
Pro doplnění zajímavého článku přikládám foto čepicového odznaku pro obsluhu PANZERZUG No.IV

Obrázek

Napsal: 21/3/2011, 07:24
od Pátrač
Rase - no vida. A hned je to vyšší level. Toto je velmi zajímavé vlákno.

Napsal: 21/3/2011, 10:00
od Rase
Pátrač - jmodrak mi poslal naskenované stránky zmíněného časopisu, tak sem udělal krátký výcuc nasazení exrakouských vlaků v Československu + pár drobností. Přišlo mi to lepší než opisovat text wikipedie.

98max - děkuju za tu medaili, nenapadlo by mě, že za R-U byly i medaile pro osádky vlaků - zajimavé

Napsal: 21/3/2011, 18:37
od 98max
To není medaile. To je odznak který se nosil na čepici. Je to spíš takový upomínkový předmět.
Těch odznaků existovalo snad tisíce. Odznaky stahující se k jednotkám, bojištím, bitvám, nebo třeba na Vánoce v poli.

Napsal: 21/3/2011, 18:56
od Rase
Znám, o tuhle dobu se zajimám. Jenom mě nikdy nenapadlo, že by i tahle složka armády měla vlastní odznaky. Pravda je jak píšeš: dávaly se za kdeco...

Napsal: 21/3/2011, 19:05
od 98max
Omlouvám se zapoučování :D
Nedávno jsem viděl dokonce odznak K.u.K PFERDEFELDBAHN.

Moje záliba je rakouská polní výstroj, obzvlášť ersatz.

Napsal: 21/3/2011, 19:27
od Rase
jelikož německy neznám, tak sem musel chvíli hledat. Je to neco jako koněm tažená železniční přeprava ? :D
Dneska mě napadlo něco sepsat o R-U jednotkách v orientu + co k tomu najdu. Taky něco sepiš, ať je něco zajimavého ke čtení.
ps. zapoměl sem přivíta - tak vítám

Napsal: 21/3/2011, 20:12
od 98max
Vpodstate koňská polní dráha.

Joo, kdyby byl čas. bylo by o čem psát...

A děkuji za přivítání.

Napsal: 22/3/2011, 15:54
od Montgomery
Chtěl bych se zeptat nevíte někdo jak se nazývají obrněné vlaky, které používali čs. vojáci v legiích k boji i obraně?

Napsal: 22/3/2011, 19:34
od jmodrak
Mongomery - máš na mysli mená napr. Úderník, Orlík atď, oficialne názvy ako napr. obrnený vlak č.7, alebo odbornú terminológiu ?
Legonarske vlaky sú inak tu http://vvs2058.ucoz.ru/publ/samodelnye_ ... /3-1-0-236

Napsal: 22/3/2011, 19:52
od Montgomery
Ne, jednomu druhu vlaků se říkalo ešalony a teď hledám ten druhý

Napsal: 22/3/2011, 20:37
od Pátrač
Montgomery píše:Ne, jednomu druhu vlaků se říkalo ešalony a teď hledám ten druhý
Všechno špatně.

Slovo ešalon je v naší krásné řeči použito v několika významech. Nejstarší doklady na toto slovo najdeme u autorů, kteří psali o první světové válce z ruské fronty. Slovo ešalon zde má především význam - vojenský vlak, vojenská vlaková souprava, vojenský transport. Třeba v legionářské litratuře se píše o ešalonech dopravujících vojsko na frontu. I v této nejstarší literatuře ale slovo ešalon má také význam zevšeobecňující a označuje též posádku vojenského vlaku, vojenský oddíl daného vlaku, transport jako vojenskou operační jednotku na železnici .

Slovo ešalon mělo tedy v češtině původně speciální význam vojenský, ale jak se postupně v řeči usazovalo, stalo se obecnějším ve významu a najednou se dočteme nejen o ešalonech vojenských, ale i o ešalonech s evakuovanými dětmi, o ešalonech deportovaných osob a podobně. Slovo ešalon může tedy již dnes znamenat totéž co transport.

Právě představa řady vozů jedoucích jeden za druhým je nejvíce spjata s původním významem slova ešalon. Toto slovo pochází totiž z francouzštiny, kde échelon znamená příčku žebříku, stupeň a slovní spojení marcher en échelons má význam ‚postupovati po oddílech, postupně, jednotka za jednotkou. Slovo échelon, označující kolonu za sebou následujících jednotek nebo vozů, přejala z francouzštiny řada jazyků, mimo jiné i ruština a zní přišlo k nám. Právě v ruském prostředí se s tímto názvem seznámily tisíce českých vojáků za první světové války. Všichni poznali běžný ruský název vojenského vlaku nebo transportu — ешелон tedy ešalón. Slovem ešalon nazývali naši legionáři na Sibiři také své opevněné vlaky — „čechoslovácké ešalony“. Ale ne pancéřáky. Desítky tisíců těchto vojáků přijaly slovo ešalon za své a válečná literatura pak potvrdila domovské právo tohoto slova v našem jazyce. Takže tímto slovem náš jazyk obohatili vracející se legionáři.

Závěrem: slovo ešalon je původu francouzského, do češtiny však bylo přejato z mluvené ruštiny, a to za první světové války. Za války i v době poválečné označovalo především vojenský vlak nebo vojenský transport. Dnes, pokud se ho užívá, má význam širší: může znamenat transport vůbec.

Tedy s pancéřovými vlaky nemá společné vůbec nic. Snad jsem Tě nenaštval.