Stránka 2 z 3

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 20:07
od kenavf
redboy píše: Já bych to nenazval hvězdicový motor, to je něco jiného, jak to známe z leteckého průmyslu. Je to spíš řadový, respektive víceřadový motor, v tomhle případě sedmiřadý čtyřtaktní disel s úhlem mezi válci 51°25’43".
Ktorým bodom by nesplňoval definíciu hviezdicového motora?

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 20:16
od Lord
Hvězdicový motor je typ pístového, spalovacího motoru, který má válce rozmístěné od klikové hřídele v kruhu a většinou v jedné rovině kolmé k ose hřídele tak, že sousední válce spolu svírají stejný úhel. Ve velkém se používal v letectví. I hvězdicový motor může být víceřadý. Často dvouhvězdicový, ale existovaly i motory se 3, 4 a více řadami válců. Za 2. světové války byl sestrojen dokonce lodní hvězdicový 16řadý 112-válec o objemu 383 litrů.
Zdroj: wikipedie

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 20:57
od redboy
To poslední na co mám náladu je tato diskuse, opravdu se necítím oprávněným na to abych to soudil. Pro mě za mě, může být motor do W půlhvězdicový a do V čtvrt hvězdicový.... a klidně je to hvězdicový.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 21:05
od kenavf
Tú definíciu som tiež našiel a ten motor splňuje všetky.
Teraz perlička,firma Bentley Marine http://www.yachtboutique.com/BentleyMarine/Engines.htm .Priemery piestov totožné(160mm),zdvih(170mm),rozmery motorov,hmotnosti,výkony,označenie sú podobné ako u motorov M5xx Zvezda.Že by spolupráca alebo kopírovanie.Nikde ani zmienka o ruskom pôvode motora.Alebo by sme ten ruský mali nazývať Bentleyski? :lol:

P.S.ten 16řadý 112-válec stále nemôžem najsť.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 21:27
od redboy
kenavf: Ten BM520 je evidentně ten samej motor, tam sedí všechno.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 22:40
od Lord
Podobné zadání vede k podobným výsledkům, nebo kdo od koho kopčil, či licence? Podle stránek to vypadá jen na prostředníky, kteří to přeštětkovali na modro, a dali motoru nálepku BENTLEY MARINE, to bude zřejmě celej vtip. Možná tam mají ještě bývalého sovětského inženýra, který navrhuje i rádoby moderní "vodní rakety" a tím to vadne. Jo hoši, ale jinak je to ještě technologie vytlačená v 60.letech minulýho století, jak jsem už psal.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 23:28
od kopapaka
Lord: ono to asi bude ještě o něco složitější...
Oni normálně nabízejí i Orljonka a ruská vznášedla. Takže kdo ví, co za tím všechno je.
Já jsem tedy původně odhadoval, že ty motory pocházejí z Číny, ale mrkněte sami:
http://www.bentley-marine.com/Military/LandingCraft.htm

Obrázek

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 23:43
od Alchymista
Firma Bentley Marine vznikla podľa všetkého až v roku 2005, firma Yacht Boutique vznikla v roku 1999.
Aj keď sú rusi v kopírovaní dobrý, len ťažko mohli okopírovať motor od firmy, ktorá vznikla o 35 rokov neskôr ako motor.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 8/10/2012, 23:46
od kopapaka
:)
Tak takhle dobří nejsou ani Číňani....

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 04:08
od Franz Trubka
Panove motorari, v cem je, nebo byl, tenhle motor a jeho derivaty dobry? Vetsi ucinost, mensi rozmery, mensi spotreba proti vidlicovemu dvanactivalci?
Ta konstrukce je urcite daleko slozitejsi.
Trochu dost OT. Ve veku 10 let jsem se na pionyrskem tabore seznamil s Ulim, dederonem. To kamaradstvi jsme udrzovali 20 let. On slouzil u volksmarine na raketovych clunech. Po ukonceni ZVS /myslim 3 roky/ mel trvale poskozeny sluch. Hluk a vysoke frekvence od tech motoru pry byly nesnesitelne

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 05:02
od knezdub
Osobně bych řekl, že je to jen určitá setrvačnost konstruktérů. Moc výhod ten motor mít nebude, snad jen to, že bude mít hodně plynulý chod, velký točivý moment (možná to pracuje s minimem převodů), pravděpodobně dobrou akceleraci a malé nároky na obestavěný prostor. Taky to má na svoji velikost a objem vysoké otáčky. Všechno je to vyváženo složitostí, výrobní náročností a tím i cenou, pravděpodobně ani spotřeba nebyla nízká. Rusové si prostě jdou svojí cestou a dokážou prosadit i hodně netradiční řešení, viz motory v BVP a tancích.
Někdy v 60-tých letech byl trend hodněválcových motorů, dokonce se i do formulí dostal nějaký 16-tiválec, třeba je inspirace tady. Ale byla to slepá ulička, alespoň v závodních motorech.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 08:40
od kenavf
Myslím že dôvod k tomuto riešeniu je jediný a to bol malý obostavaný priestor vzhľadom k výkonu.Merná spotreba je udávaná cca 220g/kWh čo je celkom primerané.Použitím spalovacej turbíny by možno dosiahli z toho zastavaného priestoru väčší výkon(neviem či ich v tej dobe mali k dispozícii) ale spalovacia turbína má podstatne horšíu mernú spotrebu,takže by zase museli byť podstatne väčšie nádrže.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 11:56
od Alfik
Dovolím si maličkost ke při hvězdicový/ víceřadý. Hvězdicový motor se vyznačuje dvěma věcmi, naprosto odlišnými od jiných, třeba řadových, motorů:
Jednak tím, že má mezi válci STEJNÝ úhel, a ten je závislý na jejich počtu (ten je vždy lichý, nelze jinak). Pokud je vícehvězdicový, je tento úhel logicky stejný u všech válců ve všech hvězdicích - páč je jich stejně a vždy je to 360 stup. lomeno počet válců.
Víceřadý motor se vyznačuje tím, že má RŮZNÉ úhly. Např. dvouřadový (tzn. motor do V) má třeba 90 st. mezi válci, a měřeno opačnou stranou, přes vanu, má tedy logicky 360-90=270 stupňů. Pouze boxer z tohoto pravidla vyčnívá, má totiž 180 st. na obě strany. Proto doporučuji rozeznávat podle druhého pravidla (viz dále).
Druhý rozdíl je ten (a pokud se na dá podívat na ten konkrétní motr tak už nebude co řešit), že u hvězdicového motoru jsou válce v každé následující hvězdici pootočeny oproti předchozí řadě. U dvouhvězdice je to doprostřed. U vícehv. uspořádání je to různé, někdy je to vždy doprostřed, a někdy je to cikcak o jiný úhel, prostě tak, aby se zajistil obtok chladicím médiem, tedy vzduchem. U řadového motoru jsou válce VŽDY v řadě/ řadách za sebou, a to i u vzduchem chl. motorů (např. Tatra, V3S...).
Byly i pokusy o definici za pomocí spec. konstrukce pístnice, kdy klasický hvězdicový motor mívá hlavní (srdčitou) a pomocné, ale vzhledem k tomu, že se toto řešení objevuje i u víceřadých motorů, je nepoužitelné.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 12:14
od kopapaka
Alfik: jenže právě tenhle motor je chlazený vodou...
Takže to druhé pravidlo je... Nepoužitelné.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 18:08
od Alfik
No právě to JE použitelné. Hvězdicový má neřadově (cikcak) umístěné válce bez ohledu na to, jestli je chlazený vzduchem, vodou, nebo třeba sodíkem, metanolem... :)
Řadový má válce v řadě také bez ohledu na použité chladicí médium.
Má-li je v řadě, je řadový. Má-li je jinak, je hvězdicový. S použitým médiem to nemá co dělat.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 18:40
od Lord
Tak spory o definice, podle mě je hlavně podstatný, zda písty makaj na jednu hřídel, a pak to můžou být i "pospojovaný" řadový motory, ovšem musejí mezi sebou svírat stejný úhel.
Obrázek
A když se podívate na tento obrázek, tak vidíte kolem dokola 7 "řaďáků" každý se 6 válci, dohromady 7x6=42, a mezi sebou mají stejný úhel, vytvářející jakoby sedmicípou hvězdu.
A zda se to chladí vzduchem nebo vodou je šumák. Ano, u leteckých hvězdicových motorů to byl zpravidla vzduch, ale už bylo zmíněno, že se dohromady spojovaly i lodní motory.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 20:58
od Alchymista
Ku sporu hviezdicový - radový: čo o tom hovoria ruské zdroje? IMHO, jedine názor konštruktéra je tu možné brať ako "jediný správny" - konštruktér vedel, či skladá hviezdicové motory za seba, alebo tvorí motor s menej obvyklým počtom radov valcov.
Mimochodom, rusi skúšali hviezdiccový motor namontovať aj do tanku... - a jazdilo to.

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 21:23
od kenavf
WIKI ho uvádza ako hviezdu,vyzerá ako hviezda,dokonca aj výrobca sa volá Hviezda....tak to musí byť hviezda :D

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 9/10/2012, 21:38
od kenavf
Alchymista píše:Mimochodom, rusi skúšali hviezdiccový motor namontovať aj do tanku... - a jazdilo to.
Neviem čo skúšali rusi, ale američania montovali tieto hviezdicové motory do tankov WWII seriovo http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_R-975 (M3Lee a M4 Sherman)

Re: 56 valcový hviezdicový motor Zvezda

Napsal: 10/10/2012, 19:12
od knezdub
Američané ty motory (spojené leteké hvězdicové) montovali z prostého důvodu, že prostě nebyl k dispozici tak výkonný a přitom malý motor.
Ke sporu hvězdicový - řadový: hvězdicový motor má zpravidla rozvody pro každou hvězdici samostatně, řadový pak pro každou řadu, případně dvě sousední řady