Mohu mít dotaz odkud pochází tato informace ?Flogger G píše: Po náběhu sériové výroby se obrovské letouny hromadily na továrním letišti, nikdo z odpovědných neměl odvahu podepsat protokol o zařazení Tu-4 do výzbroje VVS. Nakonec tak učinil osobně Stalin.
Tupolev od září 1943 vyvíjel čtyřmotorový těžký bombardér typ 64 (Tu-10 ... druhý toho jména) s výkony obdobnými B-29. Maketa byla hotova v září 1944. Dále docházelo k upřesňování požadavků - nárůstu výkonů a posilování obranné výzbroje. Finální požadavky byly hotovy v dubnu 1945. Požadované výkony byly nakonec mírně vyšší než výkony B-29 a rovněž obranná výzbroj byla silnější ... tvořená 20 mm kanóny B-20, výhledově 23 mm kanóny.
Koncem dubna 1945 začaly na závodu č.22 v Kazani připravovat výrobu prvního prototypu. Problém byl v tom, že požadavky na vybavení letounu předpokládaly vybavení, které se v SSSR nevyrábělo = předpoklad byl, že vývoj by byl hotov až koncem roku 1947 (a to samozřejmě s otazníkem).
Jenže Stalin chtěl mít v roce 1947 těžký bombardér již ve výzbroji.
Souběžně s tím, od ledna 1945, probíhalo na Dálném Východě testování tam internovaných B-29 (na základě smlouvy o neútočení mezi SSSR a Japonskem z dubna 1940, platné do dubna 1945). Testování skončilo úspěšně v červnu 1945 a letouny přeletěly k dalšímu testování do Moskvy.
V květnu 1945 požádal SSSR o dodání 120 ks B-29 v rámci L&L pro válku s Japonskem ... ale byl odmítnut.
Někdy počátkem června 1945 byli pozváni Tupolev a Archangelskim na poradu ke Stalinovi. Domnívali se, že půjde o projekt 64, a tak Archangelskij s sebou nesl dokumentaci. Nicméně debata se vedla o B-29, Stalin se obou zeptal co si o B-29 myslí a dá považují za možné jeho výrobu v SSSR. Tupolev upozorňoval na problémy spojené se zcela jinou konstrukční školou, s jiným metrickým systémem, s obtížemi při kopírování potřebné elektroniky, systémů a motorů. Nicméně byla mu přislíbena maximální podpora, zdroje ... a stanoveny naprosto nereálné termíny.
První vzlet do roka (do června 1946) a sériová výroba do října 1947.
Tupolev evidentně věděl, že je to zcela nereálné, ale odporovat nedokázal (v internaci už jednou byl).
Stalin, jako laik (stejně jako ostatní laici), problémy evidentně nechápal ... kopie pro něj byla prostě kopie, těžkosti projektování za zcela jiných podmínek mu byly cizí. A jak už jsem psal, "sovětská Superpevnost" nebyla tak docela B-29, ale spíše nové letadlo inspirované B-29 ... jiné motory, jiný profil křídla a jeho vzepětí, jiná střelecká výzbroj atd.
Už jen třeba potah. U B-29 z duralu tloušťky 1/16 palce (1,58 mm), ale v SSSR byl k dispozici jen dural tloušťky 1,8 mm. Potah Tu-4 byl tedy pevnější, ale současně i těžší. Takže se vše znovu staticky přepočítávalo a tam, kde konstrukce nebyla tak namáhaná, se používal zase dural tenčí.
Totéž motory - výkonnější, ale těžší. Totéž zbraně ... atd.
První prototyp B-4 (později Tu-4) nevzlétl v červnu 1946, jak bylo plánováno, ale až 21. května 1947.
Výroba dalších 2 prototypů byla hotova do října 1947 ... to jsou ty 3 kusy, co měly kvůli nedokončenému vývoji střeleckého systému PB-20 (ze 20 mm kanónů B-20E) natož systému PB-23 (23 mm kanóny NS-23), výzbroj z kulometů UBT.
Kvůli uspíšení, byla na závodě č.22 počátkem roku 1948 zahájena, současně s probíhajícími továrními zkouškami, i výroba s 17-ti předsériových kusů. Hotovy byly v polovině roku 1948.
Předsériové stroje, spolu s 3-mi prototypy, prováděly státní zkoušky. První část státních zkoušek byla hotova na konci 1948 a vzhledem ke strategické povaze projektu jejich ukončení podepsal osobně Stalin.
V té době již bylo ve výrobě prvních 10 sériových kusů, které byly v dubnu 1949 dodány na Poltavu ke 185. GDAP. Ten v té době již procházel přeškolením na Tu-4, které ukončil v květnu 1949 !!!
Postupně pak následovaly další pluky.
Výroba dala:
1947 ... 3 prototypy
1948 ... 17 předsériových kusů (účastnily se státních zkoušek a pak předány výcvikové jednotce)
1949 ... 120 sériových kusů (závod č.22) + 41 ks (závod č.18)
Dost dobře tedy nechápu, které Tu-4 se měly "hromadit na továrním letišti" ?