Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Skeptik »

Flogger G píše: Po náběhu sériové výroby se obrovské letouny hromadily na továrním letišti, nikdo z odpovědných neměl odvahu podepsat protokol o zařazení Tu-4 do výzbroje VVS. Nakonec tak učinil osobně Stalin.
Mohu mít dotaz odkud pochází tato informace ?

Tupolev od září 1943 vyvíjel čtyřmotorový těžký bombardér typ 64 (Tu-10 ... druhý toho jména) s výkony obdobnými B-29. Maketa byla hotova v září 1944. Dále docházelo k upřesňování požadavků - nárůstu výkonů a posilování obranné výzbroje. Finální požadavky byly hotovy v dubnu 1945. Požadované výkony byly nakonec mírně vyšší než výkony B-29 a rovněž obranná výzbroj byla silnější ... tvořená 20 mm kanóny B-20, výhledově 23 mm kanóny.
Koncem dubna 1945 začaly na závodu č.22 v Kazani připravovat výrobu prvního prototypu.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Problém byl v tom, že požadavky na vybavení letounu předpokládaly vybavení, které se v SSSR nevyrábělo = předpoklad byl, že vývoj by byl hotov až koncem roku 1947 (a to samozřejmě s otazníkem).
Jenže Stalin chtěl mít v roce 1947 těžký bombardér již ve výzbroji.

Souběžně s tím, od ledna 1945, probíhalo na Dálném Východě testování tam internovaných B-29 (na základě smlouvy o neútočení mezi SSSR a Japonskem z dubna 1940, platné do dubna 1945). Testování skončilo úspěšně v červnu 1945 a letouny přeletěly k dalšímu testování do Moskvy.

V květnu 1945 požádal SSSR o dodání 120 ks B-29 v rámci L&L pro válku s Japonskem ... ale byl odmítnut.

Někdy počátkem června 1945 byli pozváni Tupolev a Archangelskim na poradu ke Stalinovi. Domnívali se, že půjde o projekt 64, a tak Archangelskij s sebou nesl dokumentaci. Nicméně debata se vedla o B-29, Stalin se obou zeptal co si o B-29 myslí a dá považují za možné jeho výrobu v SSSR. Tupolev upozorňoval na problémy spojené se zcela jinou konstrukční školou, s jiným metrickým systémem, s obtížemi při kopírování potřebné elektroniky, systémů a motorů. Nicméně byla mu přislíbena maximální podpora, zdroje ... a stanoveny naprosto nereálné termíny.
První vzlet do roka (do června 1946) a sériová výroba do října 1947.

Tupolev evidentně věděl, že je to zcela nereálné, ale odporovat nedokázal (v internaci už jednou byl).
Stalin, jako laik (stejně jako ostatní laici), problémy evidentně nechápal ... kopie pro něj byla prostě kopie, těžkosti projektování za zcela jiných podmínek mu byly cizí. A jak už jsem psal, "sovětská Superpevnost" nebyla tak docela B-29, ale spíše nové letadlo inspirované B-29 ... jiné motory, jiný profil křídla a jeho vzepětí, jiná střelecká výzbroj atd.
Už jen třeba potah. U B-29 z duralu tloušťky 1/16 palce (1,58 mm), ale v SSSR byl k dispozici jen dural tloušťky 1,8 mm. Potah Tu-4 byl tedy pevnější, ale současně i těžší. Takže se vše znovu staticky přepočítávalo a tam, kde konstrukce nebyla tak namáhaná, se používal zase dural tenčí.
Totéž motory - výkonnější, ale těžší. Totéž zbraně ... atd.

První prototyp B-4 (později Tu-4) nevzlétl v červnu 1946, jak bylo plánováno, ale až 21. května 1947.

Výroba dalších 2 prototypů byla hotova do října 1947 ... to jsou ty 3 kusy, co měly kvůli nedokončenému vývoji střeleckého systému PB-20 (ze 20 mm kanónů B-20E) natož systému PB-23 (23 mm kanóny NS-23), výzbroj z kulometů UBT.

Kvůli uspíšení, byla na závodě č.22 počátkem roku 1948 zahájena, současně s probíhajícími továrními zkouškami, i výroba s 17-ti předsériových kusů. Hotovy byly v polovině roku 1948.

Předsériové stroje, spolu s 3-mi prototypy, prováděly státní zkoušky. První část státních zkoušek byla hotova na konci 1948 a vzhledem ke strategické povaze projektu jejich ukončení podepsal osobně Stalin.

V té době již bylo ve výrobě prvních 10 sériových kusů, které byly v dubnu 1949 dodány na Poltavu ke 185. GDAP. Ten v té době již procházel přeškolením na Tu-4, které ukončil v květnu 1949 !!!
Postupně pak následovaly další pluky.

Výroba dala:
1947 ... 3 prototypy
1948 ... 17 předsériových kusů (účastnily se státních zkoušek a pak předány výcvikové jednotce)
1949 ... 120 sériových kusů (závod č.22) + 41 ks (závod č.18)

Dost dobře tedy nechápu, které Tu-4 se měly "hromadit na továrním letišti" ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

Tak např. zde máme i anglické titulky https://www.youtube.com/watch?v=Cck4NF926m0
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Skeptik »

Jenže tam se říká (v ruské verzi):

"V polovině roku 1948 bylo hotovo několik desítek letadel, ale k leteckým jednotkám přiděleny nebyly protože nikdo neměl odvahu podepsat protokol o ukončení státních zkoušek. Nakonec to udělal sám Stalin ... "

Jenže v polovině roku 1948 byly hotovy jen ty 3 prototypy z roku 1947 (s kulometnou výzbrojí) a 17 předsériových strojů (každý s trochu jinou výbavou), se kterými se prováděly státní zkoušky a současně se připravovaly způsoby jejich nasazení.

Státní zkoušky neprobíhaly bezproblémově, identifikováno bylo 82 závad jejichž odstranění VVS požadovaly. Velké problémy byly se spolehlivostí motorů AŠ-73TK se dvěma turbokompresory TK-19. Proto bylo rozhodnuto o pokračování státních zkoušek (skončily až v druhé polovině roku 1949).

Konstrukce a vývoj Tu-4 byla jedním z nejstrategičtějších projektu SSSR té doby (spolu s vývojem jaderné zbraně) a tak byl detailně Stalinem sledován. Zda ukončení první etapy státních zkoušek, a zahájení sériové výroby v roce 1949, podepsal Stalin proto, že šlo o strategický program, nebo proto, aby VVS mělo "jistotu" že jimi požadované změny je otázkou ... nejspíš je pravdou obé.
Ostatně projekt Tu-4 nebyl jen záležitostí konstrukční kanceláře Tupoleva nebo leteckého průmyslu ... zainteresována byla většina ostatních ministerstev. Což byl nejspíš další důvod Stalinova podpisu.

Není ale pravdou, že by na letištích stály desítky Tu-4, které se všichni báli poslat k leteckým plukům.
K těm šly až letadla že sériové výroby - prvních 10 v dubnu 1949.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-4 aneb B-29 přes kopírák

Příspěvek od Flogger G »

Myslím, že jsem nenapsal nic tak zásadně odlišného od komentáře filmového dokumentu. A máš li nějaké lepší zdroje, Skeptiku, např. dokumenty ze spisů samotného Beriji, který Tupolevovi zametal cestičku na osobní příkaz otce všech sovětských vítězství, rád se kouknu.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“