Stránka 2 z 5

Napsal: 15/3/2009, 11:15
od score51
VALLUN - Možno som som sa o nejaký ten kilák sekol,ale čítal som to už dost dávno. Chcel by som ešte poukázat na to,že Bismarck bol do postavenia Yamata najvačšou bojovou lodou,a toto prvenstvo zobral práve Hoodovi ktorý bol však ak sa nemýlim postavený v roku 1914

Napsal: 15/3/2009, 11:18
od score51
A na druhej strane musíme zobrat aj fakt,že ani Lutjens sa nevyhol chybám,ked najskor na rozburenom mori poslal naspat torpédoborce,ktoré ho sprevádzali,a neskor poslal preč aj Prinza Eugena,ktorý sa vrátil do Brestu

Napsal: 15/3/2009, 11:36
od Pátrač
Toto jeho rozhodnutí stejně jako to první o odeslání torpédoborců mi připadá korektní a rozumné. Stejně jako to co jsem tři posty před touto odpovědí hledně rozhodnutí Hollanda.

Ani jeden znich nemohl vědět jak se situace nakonec vyvine - mi to víme ale ale oni se rozhodovali v reálném čase a podmínkách. Takže spíše mám tendenci je nekritizovat.

Napsal: 15/3/2009, 11:46
od Thrasher87
A na druhej strane musíme zobrat aj fakt,že ani Lutjens sa nevyhol chybám,ked najskor na rozburenom mori poslal naspat torpédoborce,ktoré ho sprevádzali,a neskor poslal preč aj Prinza Eugena,ktorý sa vrátil do Brestu
No ten výpad Bismarcku bol celý, jeden veľký omyl. Nemci nemohli so svojím hladinovým loďstvom Britom konkurovať. Treba si len spomenúť na to ako dopadol Graf Spee v usti La Platy hneď na začiatku vojny. Po potopení Bismarcka Nemci pochopili, že uplatnenie veľkých hladinových lodí v operáciách proti spojenecký konvojom je neúnosné. Následne stiahli svoje bitevné lode do prístavov. Viď Tirpitz.

Napsal: 15/3/2009, 11:48
od score51
To je pravda,lenže týmto oslabil svoju silu. Ved po potopení Hooda mohol zničit aj Price of Wales,čím by určite poriadne podlomil sebavedomie Britov.

Napsal: 15/3/2009, 11:52
od Thrasher87
No nemyslím, že by bol povedzme po potopení Prince of Wales schopný vrátiť sa. Briti by mu to jednoducho nedovolili. Ten odchod torbedoborcov bol rozumným krokom veď Bismarck bol vyslaný proti spojeneckým konvojom v Atlantiku nie na to aby sa postavil veľkým britským hladinovým lodiam.

Napsal: 15/3/2009, 12:19
od score51
To hej,ale už po vyplávaní lodí z Brestu bol Bismarck sledovaný a na Atlantik by sa bez boja nedostal,s tým predsa museli počítat.

Napsal: 15/3/2009, 12:27
od Thrasher87
No Bismarck vyplával z Gdaňska tuším, prešiel Skagerakom a Kattegatom, zamieril k Bergenu a odtial do severného Atlantiku. Sledovaný sice bol, no po potopení Hooda ho Briti stratili. Až keď bol opňť spozorovaný a došlo k poškodeniam Lutjens pochopil, že rozumnejší bude návrat do Brestu, lenže to už medzi jeho pozíciou a spomenutým Brestom stála skoro celá Home Fleet. Tie torpedoborce by mu urcite nepomohli.

Napsal: 15/3/2009, 12:43
od score51
Sorry mám slabu pamat,čítal som o tom už dávnejšie,ale pozeral som to na wikipedii,tam píšu,že vyplávali z Bergenu. Tak ako si písal,po poškodení Bismarck zamieril do Brestu.

Napsal: 15/3/2009, 12:53
od Thrasher87
Ok veď diskutujeme. Inak Brest a všetky prístavy na pobreží okupovaného Francúzska boli jedinými miestami , kam sa mohol Bismarck uchýliť. Naspäť do Norska to už nešlo.

Napsal: 15/3/2009, 12:55
od Vallun
Pátrač - on neměl rozkaz k útoku! Naopak, měl pouze krýt pronásledující křižníky. A co se týče toho, zda jednal správně, když nařídil manévrovat PoW dle Hoodu si nemyslím... Především měl poslat Prince of Wales dopředu, jeho pancéřování by vydrželo déle a nedovolilo by natolik fatální zásah. A pak by se zřejmě kvalitativní převaha Britských námořníků projevila... Prostě Holland hcyby udělal, i vzhledem k jeho tehdejším znalostem a především dost v rozporu s tím, jak velel předtím...

Bismark sktuečně plul ze Gdyně, přes Bergen a Dánským průlivem mezi Grónskem a Islandem, kde jej načapali H.M.S. Suffolk a H.M.S. Norfolk. Oba dva svazy se pohybovaly mimo operační prostor torpédoborců a Němci ani neměli eskortní torpédoborce pro tento druh operací... Jejich odeslání tedy opravdu nelze považovat za chybu. Rovněž pro odeslání Prince Evžena byly dobré důvody - Lutjens věděl, že za potopení pýchy Royal Navy zaplatí Bismark životem za každou cenu...a jeho krok skutečně pomohl od zkázy uchránit alespoň jednu těžkou loď...

Napsal: 15/3/2009, 12:58
od score51
Aj tak je divné,že poslali taku lod len s cielom ničit konvoje. Na to mali Scharnhorsta,Gneisenau,Lutzowa a niekolko pomocných krížnikov prestavaných z obchodných lodí.

Napsal: 15/3/2009, 13:05
od Thrasher87
Nemci sa so svojím hladinovým loďstvom jednoducho nemohli rovnať s Britmi. Preto lode ako Bismarck, Tirpitz, Scharnhorst mohli byť využité len na takéto korzárske diverzné akcie. Keď bol potopený Bismarck a Scharnhorst Nemci od tákýchto akcií upustili a povedzme taký Tirpitz uzavreli v norskom fjorde.

Napsal: 15/3/2009, 13:07
od Vallun
score51 píše:Aj tak je divné,že poslali taku lod len s cielom ničit konvoje. Na to mali Scharnhorsta,Gneisenau,Lutzowa a niekolko pomocných krížnikov prestavaných z obchodných lodí.
Jo, to byla Readerova blbost... Kdyby měli ucelenou námořní strategii založenou na podpoře ponorek a nikoliv hladinových kusů, tak mohli výrazně zkomplikovat bitvu o Atlantik... a především pak mohli zastavit konvoje PQ a porazit SSSR.

Orientace pompézního Readera na vlajkové bitevní lodi se negativně projevila na obou frontách...

Napsal: 15/3/2009, 13:13
od score51
Ale uznajme,že v prípade Bismarcka a Tirpitza mali Nemci na viac ako ukázali. Mali predsa dve dovtedy najvačšie bitvné lode na svete. A jednu z nich nahánala celá Home Fleet,a druhá si ani poriadne nevystrelila...s tým Tirpitzom to nebolo najmudrejšie

Napsal: 15/3/2009, 13:14
od Thrasher87
No Reader v 1939, keď vypukla vojna ešte nemal dosť bitevných lodí. Reader sníval o veľkom hladinovom loďstve, ktoré by sa mohlo rovnať s Britmi. Bol dokonca vypracovaný plán budovania veľkých bitevných lodí a krížnikov typu Bismarcka, Scharnhorsta atď. Požadovaná úroveň hladinového loďstva nebola nikdy dosiahnutá, hlavne kvôli skorému vypuknutiu vojny. Potom sa už výrobné kapacity presunuli inam.

Napsal: 15/3/2009, 13:19
od score51
Raeder bol v Kriegsmarine asi niečo podobné,ako v luftwaffe Goring..

Napsal: 15/3/2009, 13:25
od Thrasher87
Nemyslím, skôr tam neexistovala jedna koncepcia viď ponorky x hladinové lode. Len nemal dosť času rozvinúť svoje predstavy. Jeho víziu zhatila vojna. Hitlerovi sa to spočiatku aj páčilo tirpitz bol sesterskou loďou Bismarcku , kapesné bitevné lode Graff Spee Admiral Hipper atď. Na zbudovanie takýchto lodí Nemci potrebovali čas a veľké výrobné prostriedky. Vojna to zahtila.

Napsal: 15/3/2009, 13:27
od score51
Aj tak je divné,že poslali taku lod len s cielom ničit konvoje. Na to mali Scharnhorsta,Gneisenau,Lutzowa a niekolko pomocných krížnikov prestavaných z obchodných lodí.

Napsal: 15/3/2009, 13:30
od Thrasher87
Prečo, čo mali s ňou priplavať ku Scapa Flow a rozdať si to s desiatkami takýchto lodí. Myslíš, že by to malo nejaký zmysel. Bismarck bol jedna sice skvelá, no stále len osamtoená loď. Na druhej strane boli Briti s desiatkami, stovkami takýchto lodí. NAvyše Nemci nemali lietadlové lode , až na ten Graf Zeppeli.