Stránka 2 z 4

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 15:19
od skelet
plus 40leté zkušenosti s programem SR-71 (byť není hypersonik), plus Amíci všechny "X" nezveřejňují.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 15:30
od kenavf
Tak X-51 v roku 2013 uznávam, ale X-15 neuznávam, to bol rakeťák, to by sme museli uznať aj nemcom V2. A pri debatách o hypersoniku sa v týchto prípadoch zjednodušene bavíme o letúňoch ktoré berú kyslík pre spalovanie z atmosféry.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 15:36
od Rase
Osobně bych to odhadoval minimálně na B-21 Raider, který ještě oficiálně představen nebyl.
Demonstrátor letounu 6. generace by byl snad až moc super aby to byla pravda.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 15:46
od skelet
kenavf: největší potíže dělá strukturální integrita draku. A X-15 byl letoun, V-2 letoun opravdu nebyl.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 16:14
od Ataman
kenavf píše:to by sme museli uznať aj nemcom V2.
Kromě toho, že ten skopčáckej chrent nebyl letoun, nebyl ani hypersonickej.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 23:19
od kenavf
skelet píše:kenavf: největší potíže dělá strukturální integrita draku. A X-15 byl letoun, V-2 letoun opravdu nebyl.
Písal som že X-15 mal raketový pohon, preto je to úplne iná kategoria. Dosahoval Mach 6,7 problém so štrukturálnou integritou asi nemal.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 7/12/2020, 23:34
od kenavf
Ataman píše:
kenavf píše:to by sme museli uznať aj nemcom V2.
Kromě toho, že ten skopčáckej chrent nebyl letoun, nebyl ani hypersonickej.
Niečo hypersonické s raketovým pohonom nás nezaujíma, to je "zvládnuté".
Keď sa bavíme teda o hypersonikoch tak máme na mysli niečo čo si berie kyslík z atmosféry. Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
V2 dosahovala rýchlosť 5750km/h(3580mph) a výšku 88km(55mi)(prípadne 206km)
https://en.wikipedia.org/wiki/V-2_rocket
X-15 s pilotom Forrest S. Petersen rýchlosť- Mach5.3 3,600mph výška-19.2mi
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15

V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?

P.S. Možno predstavia ten B-21 Rider. Makety tuším nemajú vo zvyku predstavovať, tak že by letuschopný demonštrátor?

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 04:07
od Ataman
kenavf píše:V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?
Ne(resp. našel sem jiný hodnoty pro její rychlost).
kenavf píše:Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
Akceptovat to nemůžem. Vzhledem k tomu, že je řeč o letounech, nikoliv raketách, tak na tom hodně.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 09:13
od kenavf
Ataman píše:
kenavf píše:V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?
Ne(resp. našel sem jiný hodnoty pro její rychlost).
kenavf píše:Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
Akceptovat to nemůžem. Vzhledem k tomu, že je řeč o letounech, nikoliv raketách, tak na tom hodně.
No a podobne ja neakceptujem X-15 pretože má raketový motor.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 09:48
od Skeptik
Koukám, že jsem s X-15 rozpoutal debatu :lol:

Takže, reagoval jsem na:
kenavf píše:No, američanom ešte žiadny letúň nezvládol hyperzvukový let až do cieľa ...
Základními pojmy jsou :
letúň (tedy letoun) ... motorové letadlo těžší vzduchu, používající k překonání tíže aerodynamických sil, s pevnými nosnými plochami
hyperzvukový let (hypersonický) ... let rychlostí vyšší než 5 až 10 Machů

North American X-15 jednoznačně letoun byl a nejvyšší dosažená rychlost byla 7.274 km/h (4.520 mph) ve výšce 31.000 metrů, tedy cca 6,7 Machu. Obě dvě podmínky tedy splňoval.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Zcela jiná otázka je otázka pohonu.
Žádné ze současných hypersonických "zařízení" se bez raketového pohonu / urychlovače neobejde.
V současné době neexistuje hypersonický letoun schopný samostatného vzletu.

Nejblíže této metě byl Lockheed YF-12 s rychlostí M3,35 (3.660 km/h) přičemž jeho pohon dosažení hypersonické rychlosti neumožňoval.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 09:56
od Ataman
Skeptik píše:letúň (tedy letoun) ... motorové letadlo těžší vzduchu, používající k překonání tíže aerodynamických sil, s pevnými nosnými plochami
North American X-15 jednoznačně letoun byl
Žádné ze současných hypersonických "zařízení" se bez raketového pohonu / urychlovače neobejde.
Děkuju ti náčelníku, že si se mě zastal.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 10:38
od kenavf
Ale tu nie je o tom aby sa niekto niekoho zastával. Ak by sa všetko bralo podľa základných poučok tak by sa vždy pri debate muselo vysvetlovať presne ktorú kategoriu má človek na mysli pretože tam vznikajú presahy do iných kategorií. Napríklad to že V2 podľa údajov na wiki je hyperzvuková. X-15 síce hyperzvukový je ale nedokáže samostatne vzlietnuť.
Preto sa v momentálnej situácii používa zjednodušenie pre "hypersonický letúň" že sa jedná o niečo čo je schopné letieť pri vodorovnom lete rýchlosťou väčšou ako Mach 5 a ako okysličovadlo si berie do motora vzduch z okolia. A či sa dostal do výšky pomocou vlastnej sily alebo materského lietadla alebo rakety je tiež momentálne jedno, pretože hlavný problém nie je v konštrukcii draku(X-15 nemal problém) ale problém je skonštruovať sramjet motor schopný dlhodobej prevádzky.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 10:52
od skelet
u V-2 je to složitější. V první fázi letu je maximálně supersonická. V sestupné fázi je hypersonická. V každém případě to není letadlo ani v náznaku.
Tak jako tak tvá původní teze neplatí (tedy, že se jim vše rozpadá)

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:01
od Wasp
Nešlo o A-12 místo YF-12 ?

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:02
od kenavf
Ano,neplatí.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:15
od skelet
Rekord drží SR-71 s rychlostí M3,29, ale neoficiální rekord je M3,5 z dubna 1986, kdy posádka SR-71 udělala protiraketový manévr nad Libyí

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:30
od kenavf
O protiraketovom manévre SR-71 počujem po prvý krát. Môžeš mi ho popísať. Niekde som čítal že maximálne dovolené G-ka u SR-71 je 3G(i keď sa mi to zdá málo ale u daného typu lietadla je to aj možné).
U ostatných stíhačiek nás o pravdepodobnosti použitia protiraketového manévru učili ale u SR-71 nie.(jej obrana je výška a rýchlosť)
SR 71-A Blackbird serial no. 64-17960 during the Mildenhall Air Show in 1986. Every demonstration by the Blackbird is very impressive, but this one was incredible, and a little frightening as well. It was pulling a little to much G's (SR 71's aren't fighters and it has a limit of 3 G.) at moment the oxygen by the inlets is cut off.
SR 71-A Blackbird sériové číslo. 64-17960 počas leteckej výstavy Mildenhall v roku 1986. Každá demonštrácia Blackbirdu je veľmi pôsobivá, ale táto bola neuveriteľná a trochu desivá. V momente, keď je kyslík v prívodoch prerušený, ťahalo to trochu viac ako G (SR 71 nie sú bojovníci a má limit 3 G.).
http://www.sky-flash.com/sr.htm

P.S. Letela niekedy SR-71 hore nohami?

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:38
od Skeptik
Wasp píše:Nešlo o A-12 místo YF-12 ?
Ne. YF-12 byla stíhací varianta vyvinutá na základě A-12
Maximální rychlost A-12 se udává M3,1 ... logicky, je "první" v řadě.
skelet píše:Rekord drží SR-71 s rychlostí M3,29, ale neoficiální rekord je M3,5 z dubna 1986, kdy posádka SR-71 udělala protiraketový manévr nad Libyí
M3,29 s SR-71 (přesněji 3.529,6 km/h) je oficiální rekord za přítomnosti zkušebních komisařů
M3,35 s YF-12 (3.660 km/h) je neoficiální rekord dosažený Lockheedem při testech YF-12 (prý naměřený, ale bez komisařů)

Pozn. M3,5 s SR-71 je JPP, "urban legend", nijak nepotvrzený ... určitě to nikdo neměřil na určené dráze a ve vodorovném letu dle stanovených pravidel.
Mimochodem obdobná tvrzení, o rychlosti Je-266 (MiG-25), lze nalézt i ve vzpomínkách sovětských pilotů. A mají stejnou míru důvěryhodnosti.

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 11:40
od skelet
popis toho letu máš zde. Víceméně přidal plyn na doraz a postupně zrchlil M3,3 na M3,5, stím že letadlo mělo tendenci dále zrychlovat. Nicméně k tomu už pak nebyl důvod, tak raději zpomalili.
https://www.thesr71blackbird.com/Aircra ... -blackbird
skeptik: ano, proto jsem psal o tom, že je to neoficiální rekord. Tedy nepotvrzený tak, či onak. (Rozdíl mezi těmi sovětskými a americkými povídačkami je v tom, že SR-71 létal nad M3 běžně, zatímco MiG-25 nikoliv. I přesto nemám důvod těm sovětským nevěřit. Překročit se dá vše, otázkou je jaké to pak má důsledky. U MiG-25 víme, že minimálně motory pak byly na odpis)

Re: Lockheed Martin SR-72

Napsal: 8/12/2020, 12:07
od kenavf
skelet píše:popis toho letu máš zde. Víceméně přidal plyn na doraz a postupně zrchlil M3,3 na M3,5, stím že letadlo mělo tendenci dále zrychlovat. Nicméně k tomu už pak nebyl důvod, tak raději zpomalili.
https://www.thesr71blackbird.com/Aircra ... -blackbird
..
To je "len únikový manéver" zrýchlenie a zatáčka.
Klasický "protiraketový manéver" obsahuje také zmeny smeru letu a rýchlosti aby to rozhodilo/zamestnalo riadiaci PVO systému vo všetkých troch osiach(stále sa meniace vektory). Raketa má potom problém sledovať ciel a buď nevyberie zatáčku kvôli veľkému preťaženiu a minie cieľ alebo sa zlomí.
To platilo u starých systémov. Či má proti novým PVO systémom nejaký protiraketový manever význam, to neviem, rakety znesú už podstatne väčšie G-čka.