Re: Gripen - vývoj a koncepce
Napsal: 3/2/2019, 09:24
Ano. Plus slabší moror. Na druhou stranu, má zas menší RCS. S AESA se do budoucna počítá, takže asi tak.
Tak všechno je relativní. Pokusím se dohledat přesnější čísla, ale v obecné rovině se to má asi tak:
Gripenu chybí ta brutální síla například MiGu 29 nebo Su-27, kterou jejich piloti rádi ohromují na leteckých dnech. Také mu na malých rychlostech chybí neomezený okamžitý úhel náběhu F-18, který pilot po odlepení postaví tryskama kolmo k zemi a vystřelí nahoru. Jenže to se týká malých rychlostí, řekněme do M0,4, tam se projevuje nižší přebytek tahu Gripena. Ale on nebyl koncipován pro tuto oblast, takže logicky není tak vděčným letadlem leteckých dnů. Je nutné si uvědomit, že přebytek tahu je definován tahem pohonné jednotky ve funkci k odporu v daném momentu, tedy obvykle při určité rychlosti a zatímco výše uvedená letadla mají svou aerodynamiku optimalizovanou pro podzvukové rychlosti, tedy tak do M0,85, Gripen má předpokládanou oblast bojového použití v transsonické oblasti, tedy mezi M0,8 a M1,2. Je to dáno hlavně doktrínou podle které byl stavěn především jako obranná stíhačka a úderný letoun. Nemyslím si sice, že by měl při rychlosti zvuku Gripen větší přebytek tahu než například hodně přemotorované deriváty Su-27 a F-22, ale než F-18 už ano, protože má velmi malý vlnový odpor. A než tyto typy bude mít při této rychlosti lepší manévrovatelnost. Gripen byl stavěn hlavně s ohledem na hbitost, jeho okamžité rychlosti otáčení jsou pokud ne dosud nejlepší, tak jedny z nejlepších a Nárůst přetížení 1-9 G za 1,2s je také velmi dobrý.
Suma sumárum: Gripen by mohl mít silnější motor, ale tím by "nabobtnal" a ztratil by některé vlastnosti, které se jeho tvůrcům zdály důležitější, tedy vše je kompromis. Navíc ve stíhací konfiguraci se i Gripen s 50% paliva dostává na poměr tahu ke hmotnosti cca. 1:1, což společně s jeho předpokládaným způsobem nasazení (není to žádný iterdictor jako F-15/22 nebo Suchoje,kde je klíčový dolet) dává tušit, že tak podmotorovaný skutečně není. Gripen si lze ve vztahu k americkým a ruským stíhačkám docela snadno představit jako Me 109K stojící proti Mustangu nebo Thunderboltu. Tedy letadla určená pro provádění diametrálně rozdílných úkolů.