Stránka 2 z 2

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 21:22
od Juraj Tichý
Osli mustek?
Mne pride trošku mimo hovoriť o bezpečnosti APU a horúcich plynoch. Ked existencia toho APU na lietadle zvyšuje bezpečnosť. Lebo vrtula a teda horúce plyny z motora.
Neviem si predstaviť, ze by si niekto senzoricky nevsimol, ze sa blíži k vyfuku spusteneho motora. Preto mi ta poznamka o safety APU C27J prisla vedľa.

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 21:32
od skelet
Jj, oslí můstek. Jak Skeptik podotkl, tak je lepší mít výtokovou trysku APU umístěnou, tak aby neohrožovala personál. Nebylo to nic proti tomu, že C-27 má APU, a že je APU bezpečnější, než spuštěny turbovrtulový motor. Jenže ono se to tak nějak dotklo C-27, což je letoun ve vlastnictví OSSR, takže jsi použil oslí můstek k C295.
Ale zpět k tomu drobnému OT, zaznamenal jsem zkazky starých ruzyňských techniků, že jim APU Mrie při nouzáku v roce 1988 tavila asfalt? Zaznamenali jste to nebo je to jen legenda?

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 21:38
od Julesak
Ako to potom riešili napr. v Kyjeve?
Špeciálnou stojánkou? Eventuálne nemá to riešené rovnako ako Ruslan?

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 21:51
od Flader
Trošku mimo túto debatu, ale musím. Fakt je ten An krásny stroj. Zaslúžil by si komerčný úspech.

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 21:58
od Skeptik
Juraj Tichý píše:Aha, tak pri vrtulovom lietadle by som skôr preferoval APU, ako potrebu mať spustený jeden motor napríklad pri C295, ktorá APU nemá. Rozdiel v bezpečnosti je priepastný.
Není, protože C295, stejně jako ATR42/72, má tzv. "Hotel mód". Ten umožňuje "odepnout a zabrzdit" vrtuli = turbína běží a dodává elektronickou energii, ale vrtule se netočí. Motor tedy funguje jako APU.
Výhodou je jednodušší je instalace (chybí jednoúčelová APU), nevýhoda je vyšší spotřeba "letového" motoru vůči APU.

Nicméně Spartan je mnohem lepší vojenské dopravní letadlo než CASA :(

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 22:04
od Juraj Tichý
Aha, to je zaujímavé. Hlavne ohľadom CASA v Kanade, kde v RCAF neboli s výberom spokojní a jedným z "proti" bolo aj neexistencia APU.

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 22:53
od Skeptik
Pokud nemají na letištích dostatek GPU (Ground Power Unit) a jsou zvyklí "vytápět" letadlo APU, pak si dovedu představit, že neexistence APU ... a tím i vyšší spotřeba a spotřeba resursu motoru na zemi ... může být pro Kanaďany v jejich prostředí poměrně velký problém.

Re: Transportní letoun Antonov An-178

Napsal: 29/12/2020, 23:03
od Skeptik
skelet píše:... zaznamenal jsem zkazky starých ruzyňských techniků, že jim APU Mrie při nouzáku v roce 1988 tavila asfalt? Zaznamenali jste to nebo je to jen legenda?
Neumím říci, v roce 1988 jsem na LKPR ještě nepracoval.
Je pravdou, že An-225 má dvě APU v gondolách podvozků, jako Spartan. Nicméně jsou relativně vysoko nad vozovkou (cca ve výši motorů B737 Classic) a rovnoběžně se zemí ... takže spíše legenda.