Stránka 2 z 2

Re: Turecký letoun TF-X

Napsal: 18/3/2023, 00:31
od Zemakt
Existuje k tomu nějaké video, kde je zřejmé, že to opravdu vlastní silou pojíždí?

Re: Turecký letoun TF-X

Napsal: 14/5/2023, 23:48
od seabee
Představitel výrobce, Turkish Aerospace Industries, CEO Temel Kotil oznámil, že letoun 5. generace TF-X Kaan bude "lehce dražší", než dříve - v březnu 2021 avízovaných 100 mil. USD za kus.
Plány stále zůstávají na 20 letounech v roce 2028 a 24 ročně od roku 2029.

Re: Turecký letoun TF-X

Napsal: 5/8/2023, 19:01
od seabee
Minulý týden byla na výstavě IDEF 2023 v Istambulu podepsaná dohoda mezi Tuereckem a Ázerbajdžánem o přistoupení Ázerbajdžánu k projektu letounu TF-X "KAAN". Také byl (opět po roce) oznámený zájem Pákistánu o účast.
Expert na turecký aero-kosmický průmysl Cem Dogut prohlásil pro server Breaking Defense, že projekt KAAN zatím neprošel fází CDR - critical design review nezbytnou před zahájením přípravy výroby, takže se dá očekávat, že sériová letadla budou značně odlišná od prototypu (?), který byl zatím předvedený a který má vzlétnout před koncem roku.
364207159_231445079859185_6247454001934598178_n-e1691091465558-1536x864.jpg
Maketa KAAN na IDEF 2023

Re: Turecký letoun TF-X

Napsal: 1/9/2023, 19:13
od seabee
Program letounu TF-X "KAAN" je údajně zasažený finančními potížemi, v důsledku celkového poklesu tureckého hospodářství, reportuje Ozgur Eksi, vojenský analytik z Ankary.
Turecký státní dluh dosahuje 476 mld. USD a jenom v nejbližších 12 měsících má Turecko splatit 250 mld. USD splátek.

Jediným zahraničním účastníkem programu TF-X "KAAN" je zatím Ázerbajdžán, pokračují jednání s Pákistánem.

Re: Turecký letoun TF-X

Napsal: 21/2/2024, 08:47
od Rase
Turci překvapili a dneska jsou fotky z letových zkoušek prototypu TF-X Kaan.

kaan-tf-x-conducted-its-maiden-flight-today-an-f-16-v0-267amm6d2wjc1.jpg
kaan-tf-x-conducted-its-maiden-flight-today-an-f-16-v0-ox7qsm6d2wjc1.jpg

Re: Turecký letoun TF-X Kaan

Napsal: 15/5/2024, 15:35
od seabee
Jenom týden po druhém letu letounu TF-X Kaan, který trval 14 minut a bylo dosaženo výšky 3 300 m a rychlosti 480 km/hod, prohlásil Temel Kotil, šéf Turkish Aerospace Industries, že Kaan je lepší než F-35 a překoná ho ve všech oblastech - především v nosnosti zbraní, která je (bude) 10 t proti 6t a v dvoumotorovém uspořádání, které poskytne víc energie radaru, který má (bude mít) větší dosah. Do roku 2028 má být tureckému letectvu dodáno 20 strojů Block 1.

Jenom připomínám, že prototyp Lockheed F-35 poprvé vzlétl 24. října 2000, takže před 24. lety.

Autor Tomáš Soušek v obsáhlém článku v L+K 4/2024 uvádí, že plné vlastnosti STEALTH získá Kaan až v roce 2034 u série Block 20. Nebudou je tedy mít ani zmíněné letouny Block 1. Není dořešená povrchová úprava letounu a patrně ani nízkoemisní senzory a čidla a výkonný datalink. Pro prototypy byly zakoupeny americké motory F110-GE-129. Kromě integrace široké specifikace domácí výzbroje se pro PL výzbroj počítá s nakupovanými střelami Meteor, AIM-120 AMRAAM, případně Mica.