Re: Podporučík Argonantus ve válce, která nebyla II.
Napsal: 13/1/2014, 20:50
Super kolego. Ale nechtěl bys to potom seskládat do samostatného paklu a udělat z toho práci?
Tu komplexnost a propojenost povrzuji. Ze služeb na SVS brigády vzpomínám na planžet s mapou celé republiky a blízkého okolí, se systémem určování polohy letadel pomocí čtverců a se zakreslenými leteckými koridory té doby. Pátrač-kreslič (planžetista) dostával do sluchátek údaje o sledovaných cílech. Nejsem si jist, zda to šlo z divize nebo z Ústředního stanoviště PVOS. Obvyklé ale bylo, že ve sluchátkách už mu šly údaje o blížícím se letadlu SR71 v době, kdy bylo ještě daleko mimo planžet, kdesi nad NDR či snad dokonce nad Kanálem. Hodný planžetista to svému operačnímu důstojníkovi prozradil a dal tak možnost se v klidu připravit na poplach...Flogger píše:Úplně běžně naši letovodi naváděli na cíle stíhače zmíněných zemí + stíhače sovětské. Systém PVOS byl vybudován jako komplexní, mezinárodně propojený.
Konkrétně v té Jihlavě byla naším přímým nadřízeným 3. divize PVOS, její operační důstojník. Komunikace probíhala především po pevných nevytáčených linkách (řečeno dnešní terminologií). Krom toho jsme měli přímé spojení i na SVS 2. divize a rovněž na ústřední stanoviště PVOS. A kdyby snad šlo do tuhého, tak se bylo možné spojit přímo na radar tuším u Lomnice nad Lužnicí. Netuším, jakou roli v celém systému PVOS ten radar měl. Ve službách v Jihlavě i na divizi se ve funkci operačního důstojníka točilo několik málo lidí. Navzájem se znali jmény (ta se říkala při předávání služby), většina se poznala po hlase, ale pravděpodobně se neznali osobně. Stejně tak se nemluvilo o konkrétních lokalitách, kde to SVS či radar vlastně je. Ti perační to asi věděli.Mirek58 píše:Tedy pokud byl přenos dat a povelů vícecestný, nikoliv lineární, byl systém velice odolný a výkonný.
Cíle byly na baterii přidělovány velícím oddílu. To se dělo nevím detailně jak, ale s využitím technických prostředků tak, aby se naváděcí radar okamžitě natočil na předávaný cíl, našel ho a obsluha ho dokázala po nějakou dobu vést ručně. Tím "počítač" v radaru naučila parametry pohybu cíle a získala šanci radar převést do režimu samočinného sledování cíle. Šlo o čas.Dzin píše:Co jsme se bavil s jedním velitelem od protiletadlovců, tvrdil mi, že vždy jedna baterie střílela na jeden cíl. Ne tedy, že si každý komplet vybíral vlastní. Také mi říkal, že se střílelo jen na přilétající cíle a ne na odlétající.
Neboli náhodou tie svetlá určené na dodržovanie rozostupu vozidiel?Ak splývali tak si bol príliš vzadu,ak si videl jednotlivé svetlá tak si sa veľmi priblížil k autu pred tebou.martin píše:Dotaz na Argonanta: Na vozidlech jsme měli vzadu tři světélka (rusky gabarity), která bylo možno jednotlivě ovládat. Měla se používat pro skryté předávání povelů z vozidla na vozidlo během přesunu v koloně. Mají/měly tuhle vymoženost i tanky nebo to bylo jen u PVO?
Tak teď jsem hodně znejistěl, protože ve skutečnosti jsem moc těch přesunů nezažil a nějaká činnost s těmi světly se ani necvičila. Té mé už hodně hluboko zapadlé znalosti se ale nevzdávám snadno. Našel jsem totiž fotky odpalovacího zařízení (pušky), kde to je zachyceno. Konkrétně fotka IMG_3074.jpg. Vzadu, na vrchní ploché části podvozku, pod lafetou, jsou ta tři světla vidět. A troufám si tvrdit, že pravá žárovka je s červeným krytem, ostatní jsou zřetelně jiné. Tu rozdílnost barev mám v paměti. Ale i udržování rozestupů mi zní smysluplně.kenavf píše:Neboli náhodou tie svetlá určené na dodržovanie rozostupu vozidiel?Ak splývali tak si bol príliš vzadu,ak si videl jednotlivé svetlá tak si sa veľmi priblížil k autu pred tebou. Boli to tri červené svetlá tesne pri sebe.
No joo (plác do čela) - to je ono!Tunac píše:Světla se jmenovaly "Odstupová světla" a byly čtyři.
Ve svém předchozím příspěvku jsem neuvedl odkaz na tu fotogalerii. Promiňte, zde doplňuji:martin píše:Našel jsem totiž fotky odpalovacího zařízení (pušky), kde to je zachyceno. Konkrétně fotka IMG_3074.jpg. Vzadu, na vrchní ploché části podvozku, pod lafetou, jsou ta tři světla vidět. A troufám si tvrdit, že pravá žárovka je s červeným krytem, ostatní jsou zřetelně jiné. Tu rozdílnost barev mám v paměti. Ale i udržování rozestupů mi zní smysluplně.
Dôležitejší faktor, ako kvalita a pestrosť, pre použité potraviny bolo aby nevznikalo riziko plynnatosti u pilotovFlogger G píše: Létající personál měl nárok na normu "L" každý den, aby byla zaručena kvalita a pestrost, a mohl kdykoliv zahájit letovou činnost.
Jo, tohle potvrzuje táta, byl u řidičů a něco se s tím nablbli, neb vozili generály, takže prý byli jediní, kdo to nějak víc cvičili, neb to nefungovalo, nebylo vidět a všichni to nesnášeli..Ta moje světla byla samostatná, žádné triky s viditelností a splýváním, štěrbinami či pozorovacími úhly tam nemohly být. Takže mi to skutečně vychází na předávání signálů v jedoucí koloně.