F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Tak informaci o ceně letové hodiny zveřejnilo MO jako odpověď na 106tku loni. Gripen má vyčíslenou cenu letové hodiny na 675.424 Kč. Pro zajímavost L-159 na 221.823 Kč.
https://mocr.army.cz/assets/informacni- ... hodiny.pdf
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4016
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Pro zajimavost jsou to ,,jablka s hruskama,,!Jen odpoved danovemu poplatnikovi.Ktery hodnoti nakup F35 .
Deutschmann
Příspěvky: 6
Registrován: 2/4/2020, 15:36

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Deutschmann »

HONZIK11 píše: 10/7/2023, 12:32 Pro zajimavost jsou to ,,jablka s hruskama,,!Jen odpoved danovemu poplatnikovi.Ktery hodnoti nakup F35 .
Dobrý den, mohl bych poprosit o zveřejnění výpočet těchto porovnávaných hodnot, dle stejné metodiky?

věřím že by to zajímalo mnoho lidí z fóra.

Díky Mirek Němčík
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Scotty, vraťme se k alibabově zprávě ve které se píše že :
Na otázku jestli je Britské letectvo adekvátně odpovědět v případě přímého konfliktu s Ruskem tak Bronk odpověděl že i když f35 je primárně konstruována pro takový typ operací (SEAD & DEAD) i Britský průmysl připravil zbraňový systém speciálně pro takový typ operací tak Britské f35 nebudou úspěšně schopny provádět DEAD operace ( i kdyby se dostali dostatečně blízko k cíli ) z více důvodů jakým jsou nedostatek zbraňových systémů, nedostatek náhradních dílů, nedostatek techniků a hlavně nedostatečný trénink z důvodů plánování jiných typů misí pro tento typ letadla.
A podobná situace je podle profesora Bronka i v jiných zemích Evropy, kdy například Holaňdané a Italové mají v plánu se specializovat na takový typ operací ( DEAD ) ale Italové mají stejné problémy jako Británie s podobným rozpočtem ale hlavně je to problém u Holanďanů kde f35 kvůli velikosti letectva bude plnit všechny úkoly požadované od letectva. ( co bude celkem problém i u nás )



Následně má zpráva vypíchne důležitost výcviku, protože to jednoduše je alfa a omega toho jak použiješ ten systém.
Určitě se plno věcí posunulo dál, ale nikdy nebude fungovat to že pilot nebude cvičit SEAD, nebo ho bude cvičit ze 20%, že bude machr na SEAD, nebo jakoukoliv jinou činnost.
Politici mají pěknou vábničku, pořídí si výceúčelové stroje a piloti dostanou multirole výcvik, ale, pro úspěšné splnění je třeba mít i speciální, více nebo méně jednostraný výcvik a jednotky.
Tedy ideálně zde bude, pokud se bavíme o F-35, jednotka pilotů co na F-35 cvičí skoro výjimečně nebo většinově potírání PVO.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

alibaba píše: 7/7/2023, 08:56
KOLT píše: 7/7/2023, 07:49
Nikde tam nepotvrzují, cos tvrdil. Navíc tam tvrdí, že v uniklém dokumentu je něco, co tam vlastně není. K tomu samé „mohlo by“, „v některých případech“... Super zdroj. Jestli s nimi pracuješ vždy takhle, tak se už ničemu nedivím.
:mrgreen: Jo, není náhodou celý článek o Ruskem rušení. Jako například tato věta...

The documents articulated US concerns that Russian jamming was causing some JDAM-ER munitions to miss their targets.
Dokumenty vyjádřily obavy USA, že ruské rušení způsobuje, že některá munice JDAM-ER míjí své cíle.

Další dokumenty potvrzují že Rusové jsou překvapivě přesní i s konvenční municí. Spíš mají problém s naváděnou municí protože rušení ovlivňuje i jejich munici/stroje. Dost o tom bylo na stránkách které jsem postnul dříve a Profesor Bronk o tom mluvil i před vládní komisí.

Holt to je irelevantní pro Tebe, přestože neříká jak f35 is cool a není to Fb takže jaksi nemá smysl další komunikace.
Takže jsi jen potvrdil, že zjevně nerozumíš psanému textu. Kde jsi odvodil mé čerpání informací z fb je mi pak zcela záhadou. Vraťme se tedy k meritu věci, tvrdil jsi:
alibaba píše: Efektivita ruských REB se potvrdila například tím, že přesnost Ukrajinských JDAMů je horší než ruských "blbých" bomb.
Na můj dotaz ohledně zdroje jsi odpověděl textem, kde se *vůbec* nic takového nepíše. O přesnosti ruského bombardování tam není ani slovo. O přesnosti JDAM je tam pouze odkaz na uniklý dokument, jehož pravost a především přesnost není možné ověřit. Navíc ani v něm se nepíše, že by JDAM byly masivně rušeny, jedná se primárně o obavy, že se tak bude dít. Samotní Ukrajinci si JDAM pochvalují a chtějí jich víc (cituji tebou odkazovaný článek). O schopnosti Rusáků efektivně rušit GPS ve vojenské „versi“ jsou tam v podstatě pouze spekulace. Že to Rusáci bodově dokáží, nikdo soudný nepochybuje. Otázkou vždy byla schopnost takové rušení udržet dlouhodobě a na větším území. I v článku se píše především o ochraně důležitých cílů a o problémech, které takové rušení přináší (možnost zaměřit zdroj a navést na něj dělostřeleckou palbu, pokud je v dosahu).

Dále bych tě chtěl upozornit, že JDAM, GMLRS i Excalibur mají krom GPS i INS. Pokud ztratí signál k prvnímu, orientují se podle druhého. Jelikož Rusáci nejsou schopni rušícími systémy pokrýt celé bojiště, ale pouze bodové cíle, znamená to v praxi, že obě zbraně letí velkou část svého letu podle GPS a teprve v blízkosti cíle ztratí signál. I pak jsou ale schopny pomocí INS poměrně přesného navedení. Rozhodně přesnějšího, než jakého je schopná jakákoliv „hloupá“ zbraň podobného typu. V případě Excaliburu to nemusí být dost přesně, ale v případě GMLRS a JDAM je šance na dostatečně přesný zásah stále velmi vysoká.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 10/7/2023, 20:51 Scotty, vraťme se k alibabově zprávě ve které se píše že :
Na otázku jestli je Britské letectvo adekvátně odpovědět v případě přímého konfliktu s Ruskem tak Bronk odpověděl že i když f35 je primárně konstruována pro takový typ operací (SEAD & DEAD) i Britský průmysl připravil zbraňový systém speciálně pro takový typ operací tak Britské f35 nebudou úspěšně schopny provádět DEAD operace ( i kdyby se dostali dostatečně blízko k cíli ) z více důvodů jakým jsou nedostatek zbraňových systémů, nedostatek náhradních dílů, nedostatek techniků a hlavně nedostatečný trénink z důvodů plánování jiných typů misí pro tento typ letadla.
A podobná situace je podle profesora Bronka i v jiných zemích Evropy, kdy například Holaňdané a Italové mají v plánu se specializovat na takový typ operací ( DEAD ) ale Italové mají stejné problémy jako Británie s podobným rozpočtem ale hlavně je to problém u Holanďanů kde f35 kvůli velikosti letectva bude plnit všechny úkoly požadované od letectva. ( co bude celkem problém i u nás )



Následně má zpráva vypíchne důležitost výcviku, protože to jednoduše je alfa a omega toho jak použiješ ten systém.
Určitě se plno věcí posunulo dál, ale nikdy nebude fungovat to že pilot nebude cvičit SEAD, nebo ho bude cvičit ze 20%, že bude machr na SEAD, nebo jakoukoliv jinou činnost.
Politici mají pěknou vábničku, pořídí si výceúčelové stroje a piloti dostanou multirole výcvik, ale, pro úspěšné splnění je třeba mít i speciální, více nebo méně jednostraný výcvik a jednotky.
Tedy ideálně zde bude, pokud se bavíme o F-35, jednotka pilotů co na F-35 cvičí skoro výjimečně nebo většinově potírání PVO.
Vtipny je to, ze zatimco drive cvicit tyhle veci byl velky a nakladny problem vyzadujici specialni strelnice a rozsahla cviceni, dnes nejen s F-35 muzou piloti cvicit podobne scenare pekne z kanclu pomoci VR + HOTAS a nepotrebuji na to ani hi fidelity simulatory a mit aspon nejaky trening..
Takova 'lan party' cele letky dalece prevysuje to co byli piloti schopni trenovat v minulosti... i do TOP GUNu chodili jen ti nejlepsi a ti to pak predavali dal...

A ty jsi se tomu smal a divil, proc je 10000 vystrelenych AAM nejak specialni super zprava roku/dekady(JSE)...
viewtopic.php?p=398475#p398475
Tak ted uz vis proc..

Takze ano, jde o to co budou cvicit, ale ten vycvik je pomerne jednodussi a jde delat castecne z gauce, vzhledem k tomu ze to co se primarne piloti musi naucit je spravna taktika, rozhodovani a prace s informacemi a ne litani v nizke vysce udolim...

A ano, nikdy to plne nenahradi vycvik ve vzduchu, ale je to hodne dobre doplneni a umoznuje to cvicit veci drive zcela nedustupne a hlavne pro velky pocet pilotu najednou, operace rozsahem nekolikanasobne prevysujici Red Flag...

Takze bych rek, ze budoucnost vycviku multirole pilotu je z tohohle pohledu je celkem dobra...
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3747
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

Shania píše: 10/7/2023, 22:31 [ Bronk odpověděl že i když f35 je primárně konstruována pro takový typ operací (SEAD & DEAD) i Britský průmysl připravil zbraňový systém speciálně pro takový typ operací tak Britské f35 nebudou úspěšně schopny provádět DEAD operace ( i kdyby se dostali dostatečně blízko k cíli ) z více důvodů jakým jsou nedostatek zbraňových systémů, nedostatek náhradních dílů, nedostatek techniků
Ovšem nakoupit za miliardy letadla a nenakoupit na ně zbraňové systémy, náhradní díly a nevyškolit techniky je zločin, ne?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Shania, někdy je mlčeti zlato :lej:
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 10/7/2023, 20:51 Následně má zpráva vypíchne důležitost výcviku, protože to jednoduše je alfa a omega toho jak použiješ ten systém.
Určitě se plno věcí posunulo dál, ale nikdy nebude fungovat to že pilot nebude cvičit SEAD, nebo ho bude cvičit ze 20%, že bude machr na SEAD, nebo jakoukoliv jinou činnost.
Politici mají pěknou vábničku, pořídí si výceúčelové stroje a piloti dostanou multirole výcvik, ale, pro úspěšné splnění je třeba mít i speciální, více nebo méně jednostraný výcvik a jednotky.
Tedy ideálně zde bude, pokud se bavíme o F-35, jednotka pilotů co na F-35 cvičí skoro výjimečně nebo většinově potírání PVO.
Stál jsme v podstatě na začátku provozu F-35. Rozhodně tedy v Evropě. Je jasné že piloti teprve získávají zkušenosti a postupně se propracovávají k výcviku složitějších operací. Je naprosto jisté že nikdo neposadí nováčka do F-35 a nepošle ho na SEAD misi. Ovšem u zkušených pilotů to bude tvořit nadstavbu nad výcvik pro AG mise. Ta jednostrannost výcviku byla hodně daná také potřebou speciálních verzí letounu pro jednotlivé úkoly letectva. To je minulost.
Je naprosto jisté že SEAD se v prvních letech služby našich F-35 cvičit ani provozovat nebude. Co bude potom se uvidí.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 10/7/2023, 22:53 Shania, někdy je mlčeti zlato :lej:
Prestan zit v minulosti... vycvik se rapidne meni, a to nejen pilotu, ale i mechaniku atd...

https://www.airforcetimes.com/search/Virtual%20reality/
https://www.airforcetimes.com/news/your ... ing-brits/

2020.. vycvik novych pilotu na T-6 pak VR a rovnou na F-35 a F15E... zadne pokrocile cvicne stroje...
soucasnost az budoucnost - JSE, atd...

Rapidne se moznosti vycviku rozvyji a jsou levnejsi a dostupnejsi...

Piloti takto budou mit podstatne kvalitnejsi a realistictejsi vycvik proti realistictejsim hrozbam nez meli v minulosti... Uz jen pro to, ze nasimulovat skutecne hrozby v realite bylo sakra tezke.. a na pokrocile hrozby pro 5gen vycvik se strelnice teprve buduji... JSE otevira moznost cvicit je na zivo i mimo ne...

https://www.airforcetimes.com/news/your ... rnization/
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Dovolím si přidat jeden celkem zajímavý článek o provozu Gripenů, pro všechny "Vojáčky", kteří si namlouvají, jak nás odklad nákupu o 10 let nebude prakticky nic stát...

http://czechairforce.com/news/problemat ... roce-2027/
Imperio absenti chaos regit.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

No s těmi náklady se stejně v nějaké míře setkáme. Není totiž příliš reálné že tu přistane první F-35 před rokem 2030.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Air Defender 2023: Gripen vs Eagle – vzdušné bitvy Davida s Goliášem
Nejtěžším soupeřem českých stíhačů byly jednoznačně americké Eagly. Legendární stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády, který desítky let dominoval na obloze při aliančních cvičeních, tentokrát změřil síly s maličkými Gripeny.
Každopádně bojovat proti etalonu přepadového stíhače, jenž desítky let dominoval na všech aliančních cvičeních, bylo pro české piloty obrovskou zkušeností. Je potřeba si zároveň uvědomit, že v kokpitech Eaglů seděli mimořádně zkušení piloti, pro které je vzdušný boj A2A v podstatě denním chlebem a na nějž se celou svou pilotní kariéru specializují.
Na druhou stranu to však neznamená, že by legendární Eagle byl neporazitelný. Sami američtí piloti přiznávají, že v blízkém manévrovém boji jim činily obrovské potíže právě malé rozměry Gripenu, na který nejsou zvyklí. To jim ztěžovalo jejich vyhledávání na obloze a určení přesné polohy s predikcí následného manévru. Čeští stíhači navíc mohli díky přítomnosti tankeru zvolit konfiguraci jen s jedním bakem, která dovoluje prakticky hned od začátku využít plnou letovou obálku Gripenu. V obecné rovině se dá říci, že zatímco Gripenu vyhovují menší rychlosti v nízké letové hladině, Eagle dominuje ve vyšším spektru rychlostí a výšky.
Zdroj:
http://czechairforce.com/news/air-defen ... ou-ucasti/

Škoda, že v blízkém manévrovém boji, pro který má Gripen velmi dobré předpoklady, musí čeští piloti snášet obrovský handicap kvůli absenci přilbového zaměřovače a moderních PLŘS krátkého dosahu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Fanouškovi F-15, třeba jako jsem já, se to dobře čte.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Wolfhound,
na druhou stranu, menší velikost je velká výhoda, zvláště v porovnání s létajícím kurtem jako je F-15, třeba Su 27/ 35 jsou ještě větší.
Co jsem zjišťoval, F-15 měli pod křídly dva baky.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3747
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

Ale nejdůležitější je taktika, ušitá na míru elektronickému vybavení a neseným zbraním. I padesátimetrové (plocha NP) a pětadvacetitunové F-4 Phantom II sestřelovaly 23 metrové a sedmitunové MiG-21.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Velikost stroje bude cim dal tim mensi faktor i v boji na blizko s rozsirenim systemu jako je DAS a plnou integraci s HMDS.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2569
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Nikdo netvrdil že je v částce i modernizace letiště. Vojáček má spíš veselo v hlavě.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4016
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Scotty87 píše: 21/7/2023, 15:06 Nikdo netvrdil že je v částce i modernizace letiště. Vojáček má spíš veselo v hlavě.
Ten rozhovor z odkazu byl prepsan do mnoha clanku. Vztyt to v nem primo rika. Ci?
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“