Messerschmitt Bf 109

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Zdravím. Potřeboval bych nějaké technické údaje kolik bylo vyrobeno Bf 109, kolik použito a kolik sestřeleno a to vše jak se dělo v jednotlivých rocích od 1940 po 1945.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

To Tiborek: nebolo by lepšie robiť po podla kampaní?
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Jestli by jsi byl ochotný, tak mě pls nějak naveď na kampaně. Jsem tu úplně nový a nevím kde a jak, tak jsem naspal co jsem našel za téma.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Rozdělením do kampaní je myšleno, aby ses ptal, kolik jich bylo ztraceno třeba v Bitvě o Británii, kolik u severských jednotek, kolik v severní Africe..atd..atd.
Globální odpověď na tuto otázku je ale téměř nemožná - povětšinou najdeš jen čísla buď právě ke konkrétním bitvám, nebo údaje u jednotek. Já sám se o tohle konkrétně nijak do hloubky nezajímám, byť orientačně bych asi jednotlivé konflikty postupně dohledávat mohl. Ale byla by to práce na dost dlouho (klidně týdny čistého času, pokud bych nenašel někoho, kdo si dal tu práci přede mnou - doteď jsem nic takového o Bf 109 neviděl) a jediné, co bys dostal, by bylo jen velice přibližné číslo, u kterého bys navíc asi neměl jistotu, jestli je správné.

Jediná snadná odpověď je na počet vyrobených kusů, byť je to snad i v hlavním článku: asi 35 000. Drtivá většina z nich byla použita, nebo alespoň byla snaha je použít (např. zničeny cestou k jednotkám). Kdysi jsem kdesi viděl údaj o celkových ztrátách Luftwaffe, kde byly přibližně vymezeny celkové ztráty stíhacích letounů, dle kterých by bylo možné % odhadnout ztráty Bf 109. Ale kde a kolik? Už nevím.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Nechci kde, ale kdy. Např. V roce 1940 bylo vyrobeno xxx Bf 109, zničeno xxx a využito xxx.
Kdyby to nešlo tak nevadí, ale byl bych rád i za ty zkreslující čísla, i když by nebyla úplně pravdivá, trochu by mě navedla dál a bylo by to snaší. Ale jinak díky za odpověď
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Zkus prostudovat web http://ww2.dk. Část Orders of Battle. Ale najdeš tam pouze momentální stavy letounů a letců (+ jejich status) k určitým datům.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Dík. Mrknu na to. Snad tam něco splaším.
afghy
Příspěvky: 9
Registrován: 10/10/2008, 22:29

Příspěvek od afghy »

Prosím tě. Všechny verze G14/AS měly vysokou směrovku?
mimochodem super článek!
Dík za odpověd.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vzhledem k velmi rozšířenému využívání draků starších letounů k produkci nových je prakticky jisté, že se někde vyskytlo pár letounů označených třeba jako G-14 se starší směrovkou - přestavěných ze starších Bf 109 G. Nic ale nenasvědčuje tomu, že by byť jen v minimálním množství vznikly nějaké novostavby Bf 109 G-14 (G-14/AS). Poměrně dlouhou dobu před zavedením standardu G-14 totiž na vysoké směrovky, přešly všechny výrobní závody produkující starší Bf 109 G-6.
afghy
Příspěvky: 9
Registrován: 10/10/2008, 22:29

Příspěvek od afghy »

Já myslel, že verze G14/AS se vyráběly nově a klasické G14 přestavbou.
afghy
Příspěvky: 9
Registrován: 10/10/2008, 22:29

Příspěvek od afghy »

Četl jsi jak Hartmann sundal Mustanga nad Rumunskem? Docela nářez. Prej ho sestřelil jednou ranou z dvacítky z absolutní blízkosti. Letěl asi na G6 nebo G14.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Článek je v Tvojí kvalitě,takže skvělý :D
Hansi, u obrázku Bf 109G Legie Condor píšeš v popisce, že na tomto typu začali němečtí stíhači vyvíjet moderní taktiky leteckého boje platné dodnes.
Chci se zeptat, v jakém směru platné dodnes? Tedy spíš mi nejde do hlavy, jakým způsobem může být použita taktika leteckého boje z WW II. kdy "Mezek" k sestřelení jiného letadla potřeboval vizuální kontaktní vzdálenost, oproti dnešku, kdy odpálíš raketu ve vzdálenosti 60 Km od cíle.
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Hans urcite myslel zasady manevroveho boja, nemci s Bf-109 cvicili taktiku vysokoenergetickeho manevrovania vo vertikalnej rovine a ta sa v skutku pouziva dodnes a s velkym uspechom.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

No zásady energetického boje vznikly už za 1.svět.války, ale je fakt že Němci ve Španělsku je hodně rozvinuli. Ale hlavně začali létat ve dvojicích, což bylo mnohem pružnější než v té době obvyklé trojice. Dvojice letadel je dodnes základní taktická jednotka stíhačů.
Thóre - ani dnes není manévrový boj na krátkou vzdálenost přežitek. Stále stíhači používají kanón a nadále budou. Těch 60 km se totiž při dnešních výkonech letadel velmi rychle může zkrátit na 10 km a méně. Stále se cvičí manévrový boj, ani pokrok v řízených střelách nevedl ke zrušení TOP GUNu nebo RED FLAGu. Nikdo nechce udělat stejnou chybu jako před lety USA, když nekritická důvěra v rakety vedla k obrovským problémům nad Vietnamem. Ale to už sem nepatří.
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Altaj+Farky-díky za vysvětlení.Tenhle koncept mě nějak nenapadl :)
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Tady je zajímavé povídání o moderní vzdušné taktice:

http://www.janes.com/defence/air_forces ... _1_n.shtml

Slušnou vypovídací hodnotu má to číslo úplně dole, 220 ze 240ti cvičných soubojů IAF proti US Navy vyhráli právě piloti IAF. A tam se vždycky kladl důraz na boj zblízka, vzhledem k velikosti jejich státu ostatně ani BVR boj moc možný nikdy nebyl.
Zajímavý je tam taky údaj o tom, že Britové u druhé dodávky Eurofighterů zrušili kanóny, a to nikoli z důvodu jejich nepotřebnosti, ale proto, aby ušetřili náklady za výcvik atd. Ale to už je hodně OT...

Altaj: manévrový boj jistě, ale tady šlo hlavně o výhody taktiky "čtyřprstých rojů" proti zastaralým neohrabaným trojicím.
Viz něco málo o této taktice zde, další si každý snadno vygooglí sám:

http://freespace.virgin.net/john.dell/b ... ctics.html
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

jean-tak to čučím jako bacil do lekárny.........tahle pasáž mě docela zaujala (leteckou tématikou na úrovni Hanse a mnoha Vás dalších se nezabývám,v tomhle oboru jsem jenom "přicmrndávač")

///A third lesson is that WVR is an equalizer. "An F-5 or a MiG-21 with a high-off-boresight missile and HMD is as capable in a 1-v-1 as an F-22," comments a former navy fighter pilot, now a civilian program manager. "In visual combat, everybody dies at the same rate," says RAND's Lambeth. Indeed, he says that a larger fighter like the F-22 may be at a disadvantage. In the early 1980s force-on-force exercises at the navy's Top Gun fighter school, F-14s were routinely seen and shot down by smaller F-5s flown by the navy's Aggressor units. An F-22 which slows down to enter a WVR combat also gives up the advantage of supersonic maneuverability.

Za ty odkazy moc dík. :up:
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

afghy píše:Já myslel, že verze G14/AS se vyráběly nově a klasické G14 přestavbou.
Po světě se traduje, že Bf 109 G-10 vznikaly pouze přestavbami a ne jako novostavby. Ale to je nějaký úplný blud, který zavedl snad nějaký polský autor X let zpátky. Je to nesmysl. Žádné stíhací Bf 109 nevznikaly pouze přestavbami.
G-14/AS je výšková verze původního letounu G-14.

O souboji Hartmanna s Mustangem jsem určitě četl, ale už si to nepamatuji. Dobře umístěný 20 mm granát může znamenat konec stíhacího letadla, ale obvykle bylo potřeba dosáhnout více zásahů tuto zbraní. U Luftwaffe byla zavedena dosti účinná munice zvaná Minen-Geschoss, ta byla výhodná právě proti stíhačkám - měla velký explozivní účinek a likvidovala nosný potah cíle + lehčí vnitřní vybavení. Naopak byly Minen-Geschoss granáty takřka neúčinné při zásahu pevných partií - třeba nosníky, nebo pancéřové pláty.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No jo, když se mohlo s naprostou vážností psát o Bf 109 G-16, tak čemu se divit :lol:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Během ranní pracovní kávy jsem našel tyto fotky. Bohužel byly bez označení verzí tak tu identifikaci nechám na povolanějších lidech

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“