Stránka 16 z 17

Napsal: 26/9/2010, 14:28
od jersey.se
Pokud jsou brany hmotnostni pomery, pak na tom neni nic zvlastniho - m3 titanu je lehci nez zeleza, zatimco wolframu je tezsi nez olova... proto se asi pouziti nevyplati

Napsal: 26/9/2010, 17:49
od asija
no prave ze v tankovych pancirich je ta hustota zadouci. Za problem kompozitnich panciru se povazuje prave mala hustota. Navic spojenim heterogeniho pancire z materialu s velice rozdilnou hustotou se dosahne jeste vetsiho rozptylu kumulacniho paprsku. Ale asi je OT se o tom bavit v tomhle vlakne.

Napsal: 23/11/2010, 09:48
od absik
Asi je to trochu neskoro k poučným rozpisom o metalurgii ale dnes sú progresívne metódy plazmové nanášanie kovov vo vákuovej komore a najnovšie nanotechnológie, t.j. schopnosť spracovávať častice rádovo niekoľko atómov samotného prvku alebo skupiny chem.prvkov, čím vznikajú kvalitatívne nové druhy kompozitných materiálov prípadne sa mení tuhosť daného prvku, ako príklad triáda tuha(grafit) - uhlie - diamant pričom sa jedná stále o jeden chem. prvok - uhlík C.

malá poučka:
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/312330#312330

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 22/12/2014, 20:56
od El Diablo
Lockheed SR-71: Jak funguje motor nejrychlejšího letounu světa

http://www.stoplusjednicka.cz/lockheed- ... ounu-sveta

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 22/12/2014, 22:14
od Aaron Goldstein
Nejrychlejší letoun světa je X-43... Nejrychlejší pilotovaný letoun světa je X-15A... SR-71 je nejrychlejší neexperimentální letoun...

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 00:28
od El Diablo
X-43 je bezpilotní, moc toho nenalítal a X-15A je spíš okřídlená raketa...

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 00:34
od Aaron Goldstein
Nic to nemění na tom, že v Guinessově knize rekordů je to zapsáno tak jak jsem výše uvedl...

Nehledě k tomu, že ve vztahu k rekordu, je údaj "kolik toho nalétal" absolutně irelevantní... (pokud toto není součástí toho rekordu)

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 09:33
od El Diablo
V Guinessově knize rekordů je zapsána spousta blbostí...

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 09:38
od Aaron Goldstein
V každém případě tam jsou platné rekordy... SR-71 je nejrychlejším neexperimentálním letounem... Není nejrychlejším letounem na světě... a žádné okecávání na tom nic nezmění... Obrázek

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 10:12
od Skeptik
Nejrychlejším letadlem dle FAI (jediné oficiálně změřené výkony) je skutečně SR-71
28. července 1976 ... rychlost 3.529,6 km/h

Výkon X-15A ... rychlost 7.274 km/h ... nelze uvažovat, protože toto letadlo nestartovalo ze země, ale z podvěsu pod jiným letadlem.
UAV X-43 s dosaženou rychlostí 12.144 km/h mohl být za nejrychlejší letoun považován jen do 22. dubna 2014, kdy HTV-2 Falcon dosáhl rychlosti 21.245 km/h (a pak zmizel :))
Rusové svůj analog hyperzvukového letounu "IGLA" za letu nikdy nevyzkoušeli, a kolik letěl čínský WU-14 se můžeme jen domnívat ... Číňané tvrdí, že 12.359 km/h

Nicméně pokud budeme považovat X-15, X-43 či WU-14 za "letadla" a jimi dosažené výkony za nejrachlejší let umělého tělesa atmosférou, pak nezapomínak na Space Shuttle a jeho návratovou rychlost cca 28.000 km/h ... a to již vůbec nemluvím o návratových rychlostech kosmických kabin ... zvláště pak při programu Apollo :)

Takže, pokud se vrátíme zpět a budeme uvažovat pouze oficiální výkony letounů (tj. stroj těžší vzduchu vytvářející vztlak na základě aerodynamických sil, schopný samostatného vzletu a přistání) ... pak Aarone sorry, ale SR-71 8-)

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 10:22
od Aaron Goldstein
Inu dobrá tedy... V tom případě se El Diablovi omlouvám...

Byť mi to připadá, jako kdybych tvrdil, že zaběhnu nejrychlejší stovku a už nějak nezmiňoval, že se to týká pouze amatérských běžců, běžících v Botaskách a měřených stopkami značky Prim...

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 10:38
od Skeptik
Aaron Goldstein píše:Byť mi to připadá, jako kdybych tvrdil, že zaběhnu nejrychlejší stovku a už nějak nezmiňoval, že se to týká pouze amatérských běžců, běžících v Botaskách a měřených stopkami značky Prim...
Ó nikoli. Jen se to netýká těch, co jsou na startu urychleni gumicukem :lej:

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 13:33
od Alchymista
K lietadlám - X-15 predovšetkým nie je lietadlo, ale raketové lietadlo - raketoplán. Na to stačí pozrie kategórie rekordov FIA. A v kategórii raketoplánov je jasne najrýchlejší Space Shuttle, ktorému s malým odstupom sekunduje Buran

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 15:48
od jersey.se
Jenže Buran, technicky vzato, není ani raketoplán, protože na suborbitální dráhu se dostával čistě jako užitečné zatížení rakety Eněrgija...

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 16:09
od Alchymista
Potom navrhni/použi správny terminus techniku...

Navyše je tvoje tvrdenie sporné, pretože Buran sa na orbitu dostával až po oddelení od Energie, kým samotná Energia už nie - robil teda finálne navedenie na obežnú dráhu a následný deorbit, a bol na vybavený raketovými motormi s úlohe primeraným ťahom. (Plus mal mať aj dvojicu prúdových motorov pre zlepšenie letových vlastností po návrate do atmosféry a počas priblíženia na pristátie podľa hornej dvojice motorov skúšobného exempláru BTS-002 OK-GLI (БТС-002 ОК-ГЛИ))
Ostatne, presne rovnakú koncepciu - vynesenie raketou a finálne navedenie vlastným motorom - mali aj nerealizované projekty raketoplánov DynaSoar a Hermes.

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 16:31
od kenavf
jersey.se píše:Jenže Buran, technicky vzato, není ani raketoplán, protože na suborbitální dráhu se dostával čistě jako užitečné zatížení rakety Eněrgija...
Buran je klzák(nemá žiadne motory na pohon,len na manévrovanie vo vákuu)
raketoplán-lietadlo ktoré používa k letu motory ktoré si neberú kyslík z atmosféry ale si ho nesú so sebou
lietadlo-používa k letu motory ktoré si berú kyslík z ovzdušia.

vzniká skupina na pomedzí-lietadla s elektrickým motorom-ale tam by sa to dalo tiež vysvetliť(obdobne aj u normálnych lietadiel)-ich motory nasávajú vpredu vzduch a vyfukujú ho zadom a na základe toho vzniká dopredný ťah.(raketoplány nenasávajú vzduch a dopredný ťah vzniká len na základe vystupovania plynov z trysky).
:idea:

Vybavenie Buranu motormi bolo len za účelom letových testov v atmosfére (tuším len jeden exemplár).Kozmické exempláre takéto motory nemali mať.

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 16:33
od jersey.se
Alchymista:
a) však jsem psal: "...na suborbitální..." V atmosféře raketové ani jiné tryskové motory pro pohon nikdy nepoužil, proto se bráním označení "raketoplán"
b) Proudovými motory nebyl při kosmickém letu nikdy vybaven. Tečka.
c) Jistě. Ale ty nebyly realizovány, tudíž se jejich klasifikací nemusíme zabývat. Dle mého názoru by to byly, stejně jako Buran, kosmické lodi s aktivním aerodynamickým přistáním.

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 23/12/2014, 17:15
od Alchymista
kenavf píše:Vybavenie Buranu motormi bolo len za účelom letových testov v atmosfére (tuším len jeden exemplár).Kozmické exempláre takéto motory nemali mať.
Omyl, exemplár vystavený tuším v Chimkách síce motory nemá, ale má na mieste horných motorov BTS-002 jednoznačne "motorové lože" (polkruhové výrezy v konštrukcii posledných trupovách prepážok), prekryté zhora panelmi. Teda priamo silová štruktúra konštrukcie strojov bola na montáž motorov podľa vzoru BTS-002 pripravená. Ostatne - už pohľad na spôsob montáže motorov BTS-002 naznačuje, že horná dvojica je plne integrovaná do štruktúry draku (vrátane uzatváracích panelov na vstupoch), kým spodná dvojica je montovaná "dodatočne".

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 24/12/2014, 06:23
od jersey.se
To je sice možný, ale proudový motor z něj raketoplán neudělá, a to ani letadlo, protože by se stejně jednalo jen o pomocné jednotky. Ano, v jisté fázi vývoje byl Buran letadlem, kdežto Enterprise byla jen kluzákem. Ale Columbia už byla raketoplán.

Re: Extrémně vysoké rychlosti letounů a jejich materiály

Napsal: 24/12/2014, 11:23
od skelet
Tedy Buran je kosmický kluzák? Může být? :)