Pokud jen to myšleno tak že v bombardování Gazy nevyužijí přednosti letadla páté generace je to jistě pravda. Ovšem oni pořizovali proti úplně jinému státnímu aktérovi.
A je jisté, že se ty vlastnosti nevyužijí? Schopnost průzkumu a zpracování informací přímo na palubě, předání dat jednotkám na zemi a případná podpora shozenou municí asi nejsou k zahození. Jasně, proti Hamásu by se to asi dalo udělat pomocí nějakého INT dronu a stíhačky/bitevníku k tomu. Ale holt Izrael musí počítat i s válkou proti Sýrii či IL, takže když už pořizuje techniku, je lepší pořídit takovou, kterou využije v asymetrickém i symetrickém konfliktu.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 19/12/2023, 12:51
od Wasp
Wolfhound píše: ↑18/12/2023, 11:48
Komplikace při vývoji modernizace Block 4.
Optimalizace proti Su 35 a S400 ? Možná.. a bude stačit ?
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 19/12/2023, 16:10
od KOLT
Tak proti Su-35 rozhodně, to tahá za kratší provaz už teď.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 22/12/2023, 21:21
od Wolfhound
Zachrání Izrael F-35?
Izraelské F-35I Adirs mají mnohem vyšší míru operační připravenosti než kterékoli F-35 na světě, včetně amerických letadel. Je to dáno obrovskou podporou jejich flotily ze strany USA během probíhající války, ale také odlišným přístupem Jeruzaléma k otázkám souvisejícím s logistikou tohoto letounu. Pomohou izraelské zkušenosti zvýšit připravenost všech F-35 na světě?
V průměru je 35 z 39 izraelských F-35I schopno plnit celou škálu misí, řekl William LaPlante, náměstek amerického ministra obrany. Toto působivé procento je zachováno navzdory skutečnosti, že Adiry jsou velmi intenzivně používány proti Hamasu v pásmu Gazy a létají mnoho bojových letů. A co víc, po návratu z mise může Adir rychle zahájit další.
Mezitím americké F-35 všech verzí mají podle dubnové zprávy úřadu Government Accountability Office průměrnou míru dostupnosti 55 %. Není to samozřejmě proto, že by ty americké byly horší než ty vyráběné pro Izrael (snad nepočítaje několik desítek strojů první výrobní série, které byly z tohoto důvodu dokonce přesunuty k útočným letkám a pomocným úkolům), ale kvůli dvěma dalším faktorům.
První je velmi solidní dodávka dílů pro F-35 ze strany USA izraelskému letectvu po útocích Hamasu 7. října. Izraelská flotila je v současnosti skutečně určitým způsobem privilegovaná. Existuje však i druhý důvod. Veškerá izraelská logistika byla organizována zcela jinak než u všech ostatních F-35 na světě a především nespoléhá na logistický systém ALIS (Autonomic Logistics Information System). Tento systém automaticky diagnostikuje každé letadlo a předpovídá, jaké díly bude v budoucnu potřebovat, a poté je odešle zákazníkovi z centrálního skladu Lockheed Martin. ALIS však nefungoval a bylo s ním tolik problémů, že se od něj oficiálně upustilo. Jeho místo má zaujmout zcela nový systém řízení logistiky ODIN (Operational Data Integrated Network). Ačkoli je to slibné, není známo, kdy bude implementován do provozu.
Izraelci měli štěstí, že na rozdíl od mnoha jiných uživatelů F-35 jejich armáda bere otázku války a bezpečnosti velmi vážně. Důvodem je vysoká hrozba ozbrojeného konfliktu (což potvrzují nedávné události) a skutečnost, že případná porážka může mít za následek zničení jejich země a genocidu jejího obyvatelstva.
Z tohoto důvodu byl pro ně centralizovaný logistický systém ALIS nepřijatelný, neboť neumožňoval samostatný, nezávislý provoz letounu, ale byl také vyhodnocen jako příliš rizikový a potenciálně neefektivní.
Izrael si proto vyjednal „starou dobrou“ logistiku známou z letadel předchozí generace, tedy mít na svých základnách vlastní sklady náhradních dílů. Pokud je položka poškozena, můžete ji nahradit tou, kterou již máte, místo abyste zadávali objednávku v centrále ve Spojených státech. Systém ALIS měl samozřejmě předvídat opotřebení jednotlivých komponentů. Ale ve válečných podmínkách je nemožné předvídat například škody způsobené nepřátelskou palbou nebo nepovolenými, příliš prudkými manévry.
Jinými slovy – a to sami Američané přiznávají – systém ALIS by v podmínkách skutečné války vysoké intenzity nefungoval.
Nové stíhačky F-35 čekají v závodě Lockheed Martin na další modernizační práce. Polsko si tento typ strojů objednalo, ale mnohé nasvědčuje tomu, že budeme muset být trpěliví.
V závodě Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas, USA) jsou již měsíce odstaveny nově vyrobené stíhačky F-35 Joint Strike Fighter. Proč?
Podle webu C4isrnet je to kvůli očekávanému dokončení klíčové modernizace, která pozastavila dodávky strojů příjemcům.
Podle C4isrnetu nejde vše podle plánu Američanů. Problémem jsou například neustálé potíže se softwarem a jeho integrací s vybavením realizovaným v rámci TR-3. Tato fáze měla být dokončena v dubnu loňského roku, ale termín byl několikrát posunut. V současné době je plánováno dokončení mezi dubnem a červnem letošního roku.
Kolik strojů je odstaveno v závodě společnosti? Toto číslo nebylo zveřejněno. Víme jen, že zpoždění může znamenat, že příjemci budou muset na svůj modernizovaný F-35 čekat déle. A variantu Block 4 objednalo mj. Polsko.
Defence24: Vyrobeno 1 000 F-35, ale stále bez Blocku 4
Právě byla dokončena výroba tisícího exempláře 5. generace víceúčelového letounu F-35. Proto je na světě více operačních Lightningů II než jednotlivých strojů jiných typů, s výjimkou F-16 (přes 2000 stále ve službě) a široce pojaté rodiny odvozené od Su-27 (přes 1240). Navzdory tomu se program F-35 potýká s problémy souvisejícími s cílovou verzí letounu.
Loni vyrobil Lockheed Martin 156 různých verzí F-35, což je zatím absolutní rekord. Zákazníkům však bylo dodáno „jen“ 97 strojů, což je výrazný pokles oproti předchozím letům, kdy bylo vyrobeno a dodáno přes 120 strojů, i přes 140 strojů.
Dalších 59 strojů vyrobených loni a nedodaných zákazníkům jsou letadla, která čekají na uvedení do cílového standardu Block 4, protože to je standard, který si zákazníci objednali. Tato verze by již měla být hotová, ale program narazil na problémy a výsledná zpoždění se budou pohybovat od 12 do 18 měsíců a podle Forbesu také vygenerují náklady v celkové výši 1 miliardy USD.
Nechci se hádat, ale TR-3 není to samé jako Block 4. Je to převážně úprava výpočetní techniky letadla (a jejího chlazení), která následně bude schopna „utahnout“ nový SW a HW zavedený s Block 4 (včetně nového radaru), ten má ale přijít až koncem desetiletí.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 16/1/2024, 19:38
od seabee
seabee píše: ↑10/1/2023, 20:39
Ke zkušebnímu letu odstartoval první F-35 s modernizací TR-3. Ta zahrnuje:
TR-3 provides the computational horsepower to support modernized Block 4 capabilities for the F-35 including: new sensor suites, more long-range precision weapons, improved electronic warfare features, more powerful data fusion, and increased cross-platform interoperability.
TR-3 poskytuje výpočetní výkon pro podporu modernizovaných schopností bloku 4 pro F-35, včetně: nových sad senzorů, přesnějších zbraní dlouhého dosahu, vylepšených funkcí elektronického boje, výkonnější fúze dat a zvýšené interoperability mezi platformami.
Asi tak.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 16/1/2024, 20:19
od KOLT
Ano, však to v zásadě píšu Článek v Defence24 to IMHO dost motá dohromady.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 16/1/2024, 22:43
od Wolfhound
Pro úplnost článek z Forbes, na který se Defence24 odkazuje (tam je to dobře):
International F-35 Customers, Your Airplanes Will Be Delayed
Zahraniční uživatelé F-35, Vaše letouny budou zpožděny
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 20/1/2024, 20:09
od Wolfhound
Air and Space Forces: Nesprávně umístěná baterka nasátá do motoru F-35 způsobila škodu 4 miliony dolarů
Ruční svítilna ponechaná uvnitř vstupu motoru stíhačky F-35 byla nasáta do motoru během údržby na letecké základně Luke v Arizoně v březnu 2023 a způsobila škodu téměř 4 miliony dolarů, uvádí vyšetřovací zpráva.
Nizozemské úřady mají přestat posílat náhradní díly pro izraelský víceúčelový letoun 5. generace F-35I Adir. Rozhodl o tom soud této země.
…
Izrael po útoku 7. října 2023 objednal velké dodávky dílů pro svou flotilu F-35I, také v Nizozemsku. Tyto díly byly dodány. Humanitární organizace však proces dodávek prováděný na základě široké vývozní licence z roku 2016 zpochybnily. U soudu se snažily dokázat, že Adiry byly použity nejen při útocích proti Hamasu a (později) Hizballáhu, ale také, že jejich použití bylo spojeno s nadměrnými ztrátami mezi civilisty a hrozilo, že Izrael poruší mezinárodní právo.
…
Celá záležitost je pro tuto zemi velmi nepohodlná. A nizozemský průmysl jako partner programu Joint Strike Fighter se může ukázat jako nespolehlivý. Může také ovlivnit transatlantické vztahy, což byl argument nizozemské vlády pro pokračování dodávek. Nizozemské úřady se rozhodly podat kasační stížnost k Nejvyššímu soudu a zahájit jednání s partnery programu F-35 s cílem vyjasnit a učinit jejich roli důvěryhodnou, ale dokud nebude kasační stížnost zvážena, bude rozhodnutí soudu implementováno.
Když bylo možno najít náhradu za Turecko, jistě se to podaří i v případě Nizozemska. Zájemců o výrobu něčeho pro F-35 je po světě víc než dost. Je to jen otázka času a peněz.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 13/2/2024, 10:50
od Scotty87
Pokud vím tak se každý komponent dělá minimálně na dvou místech.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 13/2/2024, 11:18
od KOLT
To jo, ale v NL je centrum pro Evropu a IL, v tom je jeden problém. Druhý pak v tom, že soudy rozhodují o něčem, co by mělo být výlučným právem exekutivy.