Dobrá tedy, pokusím se jí s přihlédnutím k dvaceti stránkám tohoto linku a diskuzím na AN oponovat. Její členství ve straně, která když byla u moci tak kradl kde kdo, opomíjím.
Výběr víceúčelových vrtulníků přesně tímto netransparentním a chaotickým dojmem působí. Vyvolává velké množství pochybností a nezodpovězených otázek. Proces, který začal zcela transparentně a koncepčně v letech 2011 až 2012 vypracováním Koncepce rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva
Bohužel paní poslankyně zřejmě nezaregistrovala změnu politicko-bezpečnostní situace, danou krizí na Krymu a Ukrajině, která v podstatě otočila směrování dosavadního kurzu armádních rozpočtů evropských států, ČR nevyjímaje, o 180 stupňů. Respektive ona ho určitě zaznamenala, protože není blbá, ale takhle to před plebsem vypadá lépe kriticky. Ve zkratce, bílá kniha je již nějaký den mrtvá, vševojsková armáda, ať už bude v jakékoliv podobě bude. A bude to stát love, určitě větší love, než nějaká expediční armáda speciálů na džípech. To dnes ví snad úplně každý, zkrátka, reakce na změny ve světě.
Ministerstvo se rozhodlo oslovovat vlády, přidávat a ubírat výrobce, slibovat nesplnitelné a riskovat blamáž.
Lež.
Například američtí spojenci počítají, že příští rok bude podepsána smlouva na nákup vrtulníků UH-1 Bell, takto o tom již alespoň informovali představitelé amerického ministerstva Kongres
Lež.
Ovšem podle toho, co mi ministerstvo odpovědělo na mou interpelaci, je v současnosti na víceúčelové vrtulníky připraveno 6,11 miliard korun, přičemž předpokládaná cena bude 12,99 miliardy, tedy více než dvojnásobná. To skutečně nesvědčí o připravenosti, rozmyslu a koncepčnosti. Stejně jako cena a preference se neustále mění i úkoly a vybavení těchto vrtulníků. Takže jednoduše řečeno, proces výběr víceúčelového vrtulníku neprobíhá transparentně, může vzbuzovat mnoho pochybností, což bude jednoznačně ovlivňovat i nahlížení na výsledek.
Budu-li paní poslankyni brát za slovo, tak to si opravdu myslí, že podpisem smlouvy dáme třináct tvrdých na prkno hned druhý den? Pro koho je toto sdělení určeno? Pro čtenáře Blesku snad? Nebo, že by "odbornice"? Jak jsou financovány tyto nákupy, zvláště takovéhoto objemu, snad každý přece ví, nebo tuší. Lež.
To skutečně nesvědčí o připravenosti, rozmyslu a koncepčnosti. Stejně jako cena a preference se neustále mění i úkoly a vybavení těchto vrtulníků. Takže jednoduše řečeno, proces výběr víceúčelového vrtulníku neprobíhá transparentně, může vzbuzovat mnoho pochybností, což bude jednoznačně ovlivňovat i nahlížen
í na výsledek.
A opět zde máme narážku na bílou knihu, která je pasé. Prostě priority se změnily, finance by měly být. To se tady bude furt omílat rok 2011 do alelůjá? No, v politice, účel světí prostředky snad více než kdekoliv jinde, zřejmě. Trapné a zase lež. Naopak, současná snaha pořídit deklarovanou kategorii vrtulníků je nyní již dlouhodobá a snad i koncepční, věc názoru, uznávám.
Vrtulníky Mi-24 se stále používají a bylo rozhodnuto o tom, že se budou používat ještě déle, než bylo původně zamýšleno. To je ostatně pozoruhodné. Původní rozhodnutí o nákupu víceúčelových vrtulníků bylo učiněno za několika předpokladů – přirozeného ukončení provozu vrtulníků W-3A Sokol, ukončení provozu Mi-24/35 a soustředění se na provoz Mi-171Š a jejich modernizaci, protože přeprava vzdušná přeprava vojáků a materiálů je jedna z klíčových a použitelných i v operacích. I proto se před několika lety rozhodlo o vybudování unikátní vrtulníkové jednotky pro podporu aeromobilních operací speciálních sil postavené právě na mi-171Š.
Netuším o jakou unikátní jednotku se jedná, ale opět a zase změna priorit, to jest rezignace na LUH, udržení schopnosti (Mi 24)
Ministr Stropnický ovšem rozhodl o generálních opravách všech Sokolů a prodloužení jejich provozování minimálně o dalších deset let a stejně tak se udržují v provozu Mi-24/35. Změnily se předpoklady, přesto se dál chce nakupovat víceúčelový vrtulník.
Jistě, s něčím se létat musí a plnit úkoly je třeba. Mi 8/17 končí a právě je nahradí nové vrtulníky
Těžko můžu vojákům říkat, jestli potřebují bitevní vrtulníky či nikoliv. Nejde to dělat od stolu na základě toho, jestli mám ráda tenhle vrtulník, nebo jiný. Na druhou stranu bych ráda tedy viděla koncepční materiál popisující, jak každý krok zapadá do celku, jaké bude použití jednotlivých vrtulníků, na jaké scénáře budou použity, a hlavně jak zapadají do celkového konceptu užití sil v aliančním prostředí, které bude pro nasazování.
Dle mého názoru armáda nechce na možnost provozovat bitevní vrtulníky či alespoň udržet tuto schopnost, vůbec rezignovat. A zdá se mi to do očí bijící a činy jasně deklarované.
A na okraj, odpověď na vaši otázku by se mohla dát nalézt v klíčovém koncepčním a bohužel ne zcela dodržovaném dokumentu Koncepce výstavby Armády ČR (KVAČR) schváleném vládou v prosinci 2015. V jeho veřejné části se na straně 14 praví: „Bitevní vrtulníky Mi-24/35 budou nahrazeny víceúčelovými vrtulníky se schopností působení ve dne i vnoci a za ztížených meteorologických podmínek, ničení malorozměrných obrněných cílů přesně naváděnou municí. Dojde tak k navýšení bojových schopností vrtulníkového letectva ve prospěch pozemních sil…“ Nahrazení by mělo tedy vést ke zvýšení schopností vrtulníkového letectva. Člověka ovšem znejistí to, co je napsáno na stejné straně o pár odstavců níže: „Navíc bude nutno do roku 2024 rozhodnout o potřebě pořízení bitevních vrtulníků vzhledem k jejich nezastupitelné úloze při podpoře pozemních sil.“ Takže bitevní vrtulníky jsou nezastupitelné. Jinými slovy, stejně je musíme pořídit a z toho implicitně vyplývá, že víceúčelové vrtulníky jsou nevydařenou náhražkou. Tak proč se tedy rovnou nepořídí bitevní vrtulníky, když už je armáda musí mít?
Vrtulníky schopné působit ve dne a v noci, i proti malorozměrným obrněným cílům. Vítej do 21. století. Navýšení schopností, ve prospěch pozemního vojska, jo proč ne. Vždyť stagnaci by snad chtěl jenom vlastizrádce ne? Ničení malorozměrných cílů? Jasan, chceme, vždyť to stojí balík a budeme to provozovat desítky let. Znamená to, že to bude bitevní vrtulník? Ne, proč jako? Bitevní vrtulník je bitevní vrtulník. Víceúčelový vrtulník umí výše uvedené, ale není to bitevní vrtulník (malorozměrný/velkorozměrný). Tak proč se nepořídí bitevní vrtulník? No protože potřebujme primárně víceúčelový na náhradu starých Mi. A až dojde na Mi 24 tak se uvidí jaký bude mít armáda páky na případnou náhradu. Nic ve zlém, já v tom vidím koncepci.
Dle citátu výše asi ano, protože mají nezastupitelnou roli. Ale asi by své záměry mělo ministerstvo a armáda lépe vysvětlovat, protože dokument od dokumentu, odpověď od odpovědi nalezne člověk mnoho protiřečení a nejasností. Ale co se týče vaší otázky, rozhodnutí o pořízení bitevních vrtulníků bych v žádném případě nespojovala s víceúčelovými vrtulníky. Jednak proto, že neexistuje žádné rozhodnutí o jejich pořízení a za druhé, protože neexistuje žádný finanční plán. Nejsou prostředky pro pořízení ani víceúčelových vrtulníků, natož bitevních. Je důležité si uvědomit i to, že vzhledem k počtu bitevních vrtulníků nebude docházet k jejich většímu nasazení ve větších vzdálenostech od České republiky a zároveň v kombinaci s víceúčelovými. Je tedy irelevantní, od jakého výrobce ty či ony vrtulníky budou. Klíčová je ovšem jedna věc – projekt víceúčelového vrtulníku má zpoždění a není na něj dostatek peněz. Do roku 2024 se má podle KVAČRu rozhodnout o pořízení bitevních vrtulníků, což rozhodně není levná záležitost. Předpokládám tedy, že bitevní vrtulník by se měl pořizovat někdy do roku 2030. Po roce 2020 se ovšem mají pořizovat bojová vozidla pěchoty, dělostřelectvo ráže 155, tanky, obnovovat protivzdušná raketová obrana a tak dále, což budou investice ve výši mezi 100-200 miliardami korun. Nejsem si jistá, že na vše budou prostředky
Porovnáváme-li dokumenty ne v časové ose, ale na hromadě, tak ano paní poslankyně má pravdu. Ale je to relevantní hodnocení? Je tedy irelevantní od jakého výrobce, ty či ony vrtulníky budou. Aha, drobet posun. Já si taky nejsme jist zda peníze budou, nicméně deklarováno je postupné navyšování. Pochybovat můžeme, ale to je asi tak vše, plánování jede dle předpokladů. Jinak to ani nejde.
A hlavně, v debatách o vrtulnících se jaksi zapomnělo na Mi-171Š, respektive Mi-17 a Mi-8. Ty totiž budou ve 20. letech tohoto století postupně končit, aby nejpozději do roku 2035 dolétaly, pokud nám ten čas Rusko dopřeje. A skončí i ony unikátní a Američany vybavené vrtulníky pro speciální síly. Jsem toho názoru, že bychom si nyní, ještě před rozhodnutím o pořízení víceúčelových vrtulníků měli jasně říct, jak budou nahrazovány Mi-171Š, v jakém horizontu, jaká bude finanční náročnost a tak dále. Nebude to totiž vůbec levné a jednoduché. Myslím, že by k pořizování transportní platformy, která by postupně nahradila Mi-171Š mělo dojít postupně od roku 2022 do roku 2030. V těchto letech by obě platformy sloužily dohromady, docházelo by postupně k přeškolení personálu a přípravě státního podniku LOM Praha na náhradu Mi-171Š. V této souvislosti mi přijde prapodivné a hlavně škoda, že z nabídek na víceúčelový vrtulník vymizel UH-60 Black Hawk. Tedy vrtulník, který provozují Slováci, Rakušané, a který budou možná provozovat i Poláci.
Slučování Mi 171Š a 17, 8 je blbost, vice viz výše. Právě proto tato akvizice. Na náhradu Mi 171 je ještě relativně dost času. UH 60 je jiná kategorie než požadovaný vrtulník.
Zbytek jsou jenom kecy, jako to předešlé.