Stránka 3 z 4

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 10:26
od Alchymista
Prečo by to malo byť demaskujúce? Systém PVO/PRO ukryješ do presne rovnako riešených vagónov ako balistické rakety (odklopná strecha atď). Nie sú v prevádzke stále, ale len keď je to potrebné - pri odrážaní/prečkávaní strategického úderu. Informácie o situácii by súprava získavala z nadriadených sietí a systém PVO by aktivovala len v prípade potreby - vlastného ohrozenia.

U železničného komplexu RT-23 bol systém stabilizácie použitý - pozri fotky v článku od redboya. Ide o to, že ani kolajový podvozok nie je absolutne stabilný a aj pevné kolajnice a železničný zvršok "pružia" a pri odpálení sa prudko mení zaťaženie - pri vztýčení rakety je jeden koniec vagónu zaťažený oveľa viac ako druhý, pri odpálení, počas pohybu rakety v kontajneri sa toto zaťaženie ešte zvýši a následne, v momente, keď strela opúša kontajner sa zaťaženie skokovo zníži - vagón prepružením koľajníc doslova povyskočí (u RT-23 to bolo údajne až 15 cm). To predstavuje hrozbu poškodenia rakety, ktorú treba nejak znížiť a teleskopické opory sú dosť dobré riešenie. Navyše, vztýčená raketa siaha do výšky nejakých 25-27 metrov a jej stabilitu je potrebné zaistiť aj pri bočnom vetre nad 50m/s - musíš počítať aj so štartom pod úderom a prechodom rázovej vlny pri vztýčenej rakete.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 11:02
od jmodrak
V podstate áno, ale tú istú službu mi urobí aj klasický systém. Jedine, že by som nahrádzal plošné napr. S 300 novým S 400 alebo 500 a vyradené systémy by som takto využíval. Ale ako špecializovaný systém by to bolo asi neefektívne.

Čo sa týka pruženia, nový systém je výrazne ľahší a aj technika trochu pokročila, napr. pruženie podvozkov mechmi, ale je jasné, že pokiaľ by bol čas podpory by sa vysunuli.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 13:04
od Alchymista
Urobí a neurobí - klasický PVO/PRO systém nedokáže rýchlo sa presúvajúci vlak doprevádzať po cestách-necestách a pokryť celý priestor možného pohybu vlakov je nemožné - je to až príliš veľké územie. Systém umiestnený v súprave plní úlohu bodovej obrany - pôsobil by len proti hlaviciam smerujúcim k súprave, na čo má najlepšie podmienky paľby.

Vysunutie podpier u RT-23 bolo podľa dostupných videí záležitosťou maximálne niekoľkých desiatok sekúnd.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 13:44
od kenavf
Alchymista píše:Pre pôvodné raketové vlaky sa upravovali trate, pretože RT-23 mala pri odpálení hmotnosť >104 ton a osemsoý vygón s raketou ~150 ton, ale raketa Topol má necelých 48 a Jars ~49 ton, teda menej než polovicu a vagón s raketou by mal zhruba toľko, čo plošinový vagón s dvomi tankami. A na to sú ruské trate zväčša pripravené aj bez ďalšieho zosilnenia, takže by mohli využiť celú železničnú sieť.
Aj keď by bola raketa ľahšia a mala len 49ton,tak v čase štartu počas vymršťovania z kontajneru na ňu pôsobí obrovské zrýchlenie(odhadujem že menej ako 20G to nie je).Opačná reakcia samozrejme pôsobí na vagón.Takže počas opúšťania kontajneru tlačí na vagón a železničný zvršok 1000ton naviac.A to už asi nejaké dodatočné kotviace zariadenia už určite musia byť aby sa nepoškodil železničný zvršok.U toho systému Moloďec sa časť sily prenášala aj na susedné vagóny.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 15:55
od Alchymista
Dvadsať géčiek to rozhodne nie je - dĺžku kontajnera, asi 23 metrov, prekoná raketa pri štarte za 2,5-3 sekundy (počítané od okamihu prvého pohybu po zapálenie motora). Tomu zodpovedá zrýchlenie 5-7m/s2, čiže zhruba 0,5-0,7G, nech hneď 1G.
Na vagón a železničný zvršok by teda pôsobila sila maximálne dvojnásobku hmotnosti rakety - teda asi 90-100 ton, skôr ale menej, asi tak 70-75 ton.
U RT-23 bolo vymrštenie rakety o čosi rýchlejšie - okolo 2-2,5 sekundy, čo dáva zrýchlenie okolo 7-12m/s2 (0,7-1,2G) a na vagón a železničný zvršok pôsobí sila dvojnásobku hmotnoti rakety alebo väčšia - 210 alebo viac ton. Bolo to dané okrem iného tým, že raketa RT-23 sa po vymrštení z kontajneru odkláňala od vertikály asi o 10 stupňov, aby plameň a spaliny motora nezasiahli vagón a koľajnice, takže musela byť vymršená vyššou rýchlosťou ako Topol.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 21/12/2013, 23:42
od arten
Prečo sa v tejto súvislosti stále spomínajú upravené trate? Ale len zmienka, žiadne podrobnosti.
Pričom to nemá logiku - systém Molodec bol navrhnutý tak aby sa váha rozložila na viac vagónov a mohol fungovať na bežných tratiach, načo potom nutnosť úprav tratí?

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 22/12/2013, 01:05
od Alchymista
V jednom z filmových dokumentov sa spomína výmena koľajníc R43 za koľajnice R65 na niektorých úsekoch.
Koľajnica R43 je "starý" typ, bola určená pre prevádzku prevažne dvojosých vagónov (a teda s nižšou hmotnosťou) a tuším že trať s koľajnicami R43 je obmedzená aj na maximálnu rýchlosť 80km/h, koľajnica R65 je vlastne "normálna" koľajnica, určená pre ťažšie, štvorosé vagóny - a u nás je zrejme najrozšírenejšia. Na hlavných zželezničných magistrálach (napríklad BAM) používajú v Rusku ešte ťažšie koľajnice, R75. S typom koľajníc je spojené aj rozloženie pražcov - čím ťažšia je koľajnica, tým hustejšie sa ukladajú aj pražce.
Takže tá "úprava tratí" bola z veľkej časti vlastne len uvedenie dotknutých tratí do "normálneho" stavu zodpovedajúceho dobe a vykonanie dlho zanedbanej údržby tratí.
Je ale pravdou, že okolo hlavných trás týchto vlakov boli urobené aj ďalšie špeciálne opatrenia - napríklad závory na mnohých prejazdoch boli doplnené viac ako meter vysokými výsuvnými rampami, spoľahlivo brániacimi vjazdu áut do koľajiska.

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 22/12/2013, 14:20
od parmezano
něco o tvarech železnicního svršku : http://fast10.vsb.cz/mahdalova/doprstav/pred12mi.pdf

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 22/12/2013, 23:00
od Sholva
Hlavně je irelevantní přetížení rakety - raketa se o nosič přece neopírá, raketu pohání hořící palivo, které uniká tryskou ven - ergo na nosič působí toliko tyto zplodiny, což bych řekl nebude už tak hrozný. Takže ač by na raketu působilo kolik chce géček, tak na její nosič to vliv bude mít jen nepřímo - a to právě přes zplodiny...

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 22/12/2013, 23:43
od kenavf
Sholva píše:....Takže ač by na raketu působilo kolik chce géček, tak na její nosič to vliv bude mít jen nepřímo - a to právě přes zplodiny...
Hovorí ti niečo zákon akcie a reakcie?Akou silou je urýchlovaná raketa smerom hore,taká sila pôsobí do toho prepravného kontajnera(a zároveň aj na vagón a železničný zvršok).Pozor bavíme sa o fáze vymršťovania rakety z prepravného kontajnera,nie o faze keď sa zapáli raketový motor cca 30m nad zemou.Platí to ako to uviedol na pravú mieru Alchymista,že počas vymršťovania z kontajneru,ktoré podľa videa trvá cca 3 sekundy tam bude tak max 1G.Nad kontajnerom má raketa veľmi malú rýchlosť.Malo by zhruba platiť že s =1/2 x a x t2

Re: Ruská vojenská reforma

Napsal: 23/12/2013, 01:42
od Alchymista
...tak na její nosič to vliv bude mít jen nepřímo - a to právě přes zplodiny...
U železničnej súpravy to problém je...
Kým podvozok (TEL) pre raketu ako Topol je v podstate "jednorázovka", po odpálení rakety ho kľudne môžu nechať tam kde je, pretože s nejakým prebíjaním rakety sa zrejme nepočíta (posádka vozidla má po spustení finálnej štartovej sekvencie asi minútu, aby zdrhla od vozidla dosť ďaleko, aspoň takých 300 metrov) tak železničný vagón musí naopak zostať funkčný a vagóny okolo neho tiež. Hlavne kvôli tomu, že v súprave môžu byť aj ďalšie rakety, určené "na neskôr".
Existuje aj video z vývoja systému, kde robia testy odpalu, ešte bez "úhybného manévru" - na vagóne okamžite vznikol požiar, steny vagónu sa vyduli a strecha rozlomila a utrhla... Štartujúca RT-23 teda dokázala spalinami motoru vagón zapáliť a roztrhať jeho odklápaciu strechu, preto bol do sekvencie štartu pridaný ten "úhybný manéver". Bola totiž dosť veľká - 104 ton a výkon motora prvého stupňa tomu zodpovedal.

Re:

Napsal: 23/12/2013, 17:12
od Beda
Alchymista píše:Podľa jedného zdroja mala byť aféra s prieskumnou aparatúrou vo vagónoch v apríli 1991 - takže ono to najskôr bude "ano aj". Nemusí to byť jediný prípad, ktorý KGB odhalila.
Dnes to vse pokrocilo. Zacinaji se takove zarizeni do prepravnich kontejneru, budou jich uz statisice a je to take ke sledovani trasy podle GPS, ale hlavne je tam alarm proti vykradeni.
Je to v pasnu 70 cm a kde jsou velka prekladiste, tak ve velkem okruhu ty kmitocty nesmeji radioamateri pouzivat.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 29/12/2013, 19:52
od Alchymista
Sú tu dva problémy, ktoré by mala/mohla taká sledovacia aparatúra riešiť:
1) vysledovanie trás a približného rozvrhu pohybu súprav - informácie možno vyslať aj neskôr (menej efektívne, ale aj menej nápadné)
2) určenie dostatočne presnej okamžitej polohy súpravy - informácia musí byť vyslaná prakticky okamžite, čím sa aparatúra s vysokou pravdepodobnosťou okamžite prezradí.

Železničné "topoly" (ak budú) budú menšie ako RT-23, predovšetkým budú ľahšie (raketa má menej než 50 ton, oproti 104 tonám), takže ich maskovanie do podoby štandardných vagónov bude "jednoduchšie". V jednom z vídeí na túto tému sa spomína, že vagóny by mali mať bežné rozmery i bežný štvorosý (2x2) podvozok, na rozdiel od šesť až osemosých (2x3, 2x4) podvozkov súprav RT-23 - čo bol jeden z významných demaskujúcich znakov súpravy.
IMHO prostriedky prieskumu významne pokročili, ale pokročila aj ďalšia technika, takže súdobý "BŽRK" bude na zistenie a lokalizáciu rovnako obtiažny alebo obtižnejší cieľ, ako bol vo svojej dobe RT-23. Napríklad aj preto, že sa dajú využiť rozsiahle skúsenosti získané pri prevádzke, ochrane a "maskirovke" predošlého systému (bol v službe cca 15 rokov - od 1989 do cca 2005)

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 30/12/2013, 12:56
od Beda
Alchymista píše:Sú tu dva problémy, ktoré by mala/mohla taká sledovacia aparatúra riešiť:
1) vysledovanie trás a približného rozvrhu pohybu súprav - informácie možno vyslať aj neskôr (menej efektívne, ale aj menej nápadné)
2) určenie dostatočne presnej okamžitej polohy súpravy - informácia musí byť vyslaná prakticky okamžite, čím sa aparatúra s vysokou pravdepodobnosťou okamžite prezradí.
Radioamateri pouzivaji ke sledovani polohy system APRS. Ten bere polohu z GPS a vysila na kmitoctu 145.800 MHz do site svoji pozici a volaci znacku. To odesila stale v intervalech. To vyslani je otazka par vterin.
http://cs.aprs.fi/#!lat=50.02780&lng=15.77580
http://cs.aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&cal ... tail=86400
http://www.aprs.cz/
Ta sit je ve vetsine uzemi v EU a dosah to ma z jedouciho auta desitky km.
Na mori se pouziva system AIS
http://www.marinetraffic.com/cz/
klikni na zeleny ctverec a ukaze to ktere lode tam jsou.
Jede to na VHF a na te mape ty zelene ctverce ukazuji kde jsou pobrezni stanice.
Vse co bezi na VHF ma dosah v desitkach km, spolu je to propojene internetem do centra co to zaznamena na mapu. Ta sit musi byt dostatecne husta.
Podobne to maji i letadla.
Jsou systemy k hlaseni emergenci pres druzice, ale na tech kmitoctech nesmi na zemi nic vysilat. Proto to druzice dokaze zpracovat. Kazda ta sluzba ma celosvetove vyhrazene kmitocty a jiny provoz se tam nesmi odehravat...ani vojensky.... a dodrzuje se to.
Ze zeme jde tolika radiovych signalu, ze by to druzice tezko zachytila a dekodovala. Na jinych kmitoctech kde je na zemi provoz se musi na druzice smarovat anteny, aby ten uzitecny signal byl nejsilnejsi a pouzivaji se vykony vysilace od nekolika W do desitek W.
Na obezne draze je nekolik desitek radioamaterskych druzic, maji okolo 1W vykonu, ale ze zeme se musi smerovat antena jak v azimutu, tak elevaci, rotatory ridi PC i radioamaterum...Zase ty kmitcty jsou vyhrazene jen radioamaterum pro satelitni provoz. Treba satelitni telefony, na jejich kmitoctech se nesmi vysilat, je to jen pro ne vyhrazeny kmitocet.
Dnes se pouzivaji prijimace SDR Sotwarove definovane radia, ktere dokaze prijimat sirku prijimaneho pasma desitky MHz ( amateri..co potom vojaci..) uklada do pameti a potom to lze kdykoliv poslechnout, nebo je prijem on-line.
http://websdr.org/
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ prijimac v Holadsku.

Pri prijmu zalezi jak silane signaly dopadaji na antenu prijimace, kdyz nezadouci signal je silnejsi nez ten co chci prijimat, je problem. Jsou ruzne metody jak to eliminovat, ale neni to spolehlive.
Jednodusi je na zemi prijimat druzici, nez druzice signal na zemi, ktery neni urceny a smerovany na ni. Druzici me najde PC a bud smeruju rucne, nebo pres PC, ale vim kde je, znam frekvenci, mod provozu atd. Druzici muzou naprogramovat frekvenci, ale tezko zameri misto na zemi.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 30/12/2013, 13:34
od Alchymista
Nejde o to, či také systémy existujú - tvoje vysvetlenie je dobré a zrozumiteľné.
Otázka je, či sa dajú použiť na splnenie dvoch mnou uvedených úloh pri sledovaní raketových vlakov bez toho, aby sa rýchlo prezradili.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 30/12/2013, 19:37
od Beda
Delaji se pristroje do ruky co umeji najit stenice co maji vykon v mW.
Amateri si delaji rucni prijimace ktere hledaji ukryte vysilace na nekolik kilometru, rika se tomu Radiovy orientacni beh.
http://cs.wikipedia.org/wiki/

Ted udelali pokus, z vysky 30 km vypustili seminka s modulem GPS ktery vysilal polohu. Na hledani se prihlasilo 9000 lidi. Nakonec to ztroskotalo a AKU, pri sestupu vlivem mrazu to prestalo vysilat, AKU nedalo proud.
http://technet.idnes.cz/stratocaching-0 ... vesmir_kuz
Popisujou tam jak na sledovani balonu museli mit parabolu na prijem a meli ji navadenou PC a meli primou viditelnost. On google o tom dava dost odkazu.

To sledovani kamionu se dela pres sit mobilnich telefonu. Je nekolik systemu na hlidani ukradenych aut. Ty co komunikuji se zarizenim co to auto hleda je na VHF a jeden cas jezdili auta co vysilali prerusovany signal a kdyz to auto bylo v dosahu ozvalo se. Take na kazdem hranicnim prechodu to bylo. Asi uz presli na jiny system.

Amici uz i u armady zacinaji zavadet pro spojeni na velke vzdalenosti zavrhnute kratkovlne stanice. Pri valce v zalivu spolehali na druzicove spojeni a nekdo si tam vyzkousel uspesne ruseni. To jim rusili manici s ruksakem na zadech. Rusit stanici s vykonem nekolika kW tim nezarusi. Dneska se pri konfliktu zkouseji nove zbrane, zarizeni a protiopatreni.... Pri jine valce s egyptem jim izraelci zarusili navigacni prostredky a dovedli egyptske stihacky k pristani letisti ktere obsadili.
Tak na to jiste armady maji prostredky do ruky za nejake desetitisice. Asi si s tim obejdou ten vlak, jako jsme za mlada obchazeli vlak s detektorem na radioaktivitu.
Nase armada si treba za penize na to nechala udelat spodary....
Takze si to jiste hlidali, aby se k vagonu nekdo neprimotal a nedal tam nejakou stenici. Kdyby ji dal, aby se detekovala. Ja zazil cviceni v roce 1966, na letisti pristala velka ruska helikoptera a trvale si ji hlidali, na kalasnikovech meli bodaky snad 3/4m dlouhe...a hned sel straznej proti nam a vyhnal nas. Kdyz jel vlakem Breznev, tak celou trasu vlaku hlidali SNB, na dohled od sebe. Tak si to jiste take pohlidali, aby se k tomu nikdo nedostal.

Rika se kolem kasaren na Hurkach v Pardubicich jezdilo auto z USA ambasady. Zastavit ho nesmeli, tak mu do cesty vyjela z lesa Tatra a nabourali do ni.....

Tesla Pardubice pro armadu udelala nekolik rusicek ktere poslouchali nastavene kmitocty a jak tam prisel signal, hned to tam automaticky zavysilalo. Sranda byla ze zkouseli rusit spojeni dvou delfinu a ty na 300m nemeli spolu spojeni. Armada mela narizeni ze letadla k sobe nesmeji bliz jak na 300m, tak se zadalo o vyjimku. To zarizeni na zemi melo vykon ve stovkach W, v letadle asi 1OW.

On je take problem s napajenim. Amici odhalili rusum zpusob napajeni stenic na jejich velvyslanectvi pred desitkama let. Kdyz ho staveli, zabudovali do zdi zarizeni a napajeli ho silnym, smerovanym vykonem na mikrovlnach a prislo se na to ze tam zamestnaci zacali trpet a tak hledali co je pricina.....Mozna tady o tom nekdo vi vice.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 30/12/2013, 19:55
od jmodrak
Bedo - je pekné, že máš možnosť vysielať a prijímať súradnice, ale čoho ? Kontejneru, v ktorom je vysielač ? Najprv potrebuješ tu súpravu nájsť, potom odvysielať súradnice. Z družice si mohol ako tak sledovať pohyb súpravy podľa jej charakteristických znakov. Prilepiť vysielač na súpravu nemôžeš. To by si ľudsky vyťažil asi všetky tajné služby západu a spol. s minimálnymi výsledkami a možno niektorú krajinu priviedol aj k krachu :D . A to ani nerozoberám ľahkú detekciu ( ak je rádiový kľud a niečo vysiela, tak je to jasné), oblbovanie ( nahodenie na inú súpravu, vytváranie falošných signálov atď ). Čiže problém je detekcia, odvysielanie dát v čo najreálnejšou čase a zabezpečenie proti odhaleniu.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 30/12/2013, 23:33
od Julesak
K čomu sa vzťahuje toto?
Beda píše:
Alchymista píše:Podľa jedného zdroja mala byť aféra s prieskumnou aparatúrou vo vagónoch v apríli 1991 - takže ono to najskôr bude "ano aj". Nemusí to byť jediný prípad, ktorý KGB odhalila.
Akosi to tu nemôžem dohľadať...

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 31/12/2013, 13:19
od Beda
Co je pro druzici radiovy klid. Jedine pasma pro emergenci komunikaci, tam se bezna spjeni nesmi delat a ceka to na nozovy signal. Jinak na zemi je boj o kmitocty a na stejnem kmitoctu je na zemi stovky siti, jen kmitocty pridelujou tak aby dochazelo k co nejmensimu ruseni, ale ta druzice toho slusi hodne a je problem si vybrat. Kmitoctu ja na VHF a vys malo, nedostatek. Nam treba sebrali pasmo 50 MHz pro armadu, ale to zase pouziva armada kolem cele zeme.
Priklad, radioamateri maji na kopcich prevadece, ten signal zachyti a na jinem kmitoctu vysila. V jednotlivych zemich jim prideluji ruzne kmitocty, aby se to navzajem nerusilo. Kdyz letadlem vyletnes do nekolika km tak aktivujes prevadecu nekolik u nas a v okolnich statech a budes rozumet jen tomu ktery u Tebe je nejsilnejsi, tak i ta druzice bude prijimat jen nejsilnejsi signal a to jiste nebude signal sledovaciho zarizeni.
Tady je popsano hodne zpusobu spojeni co pouzivaji radioamateri, tak to jiste pouziva i armada. S jednim velkym rozdilem, my kdyz to spojeni neudelame, tak se nic zasadniho nedeje, tak se vyuzivaji i ruzne druhy ktere funguji jen nekolikrat do ruku.
http://hranicari.eu/index.php/radiova-komunikace-2

Pomoci VHF stanic mel Romel z Afriky spojeni do Berlina pomoci tras na VHF, spojenci to zjistili az po valce..To bylo v dobe kdy nebyla moznost to odposlouchavat, staveli si prevadece aby to slo z jednoho do druheho. Urcite se z vas par na vojne setkalo se smerovejma stanicema DUHA.

Urcite jde udelat hodne veci aby ten provoz byl co nejmene odhalitelny, ale je urcite vetsi sance to odhalit, jak utajit. Ty vselijaky zpusoby spojeni pres neco jsou v civilu urcite dosazitelnejsi, v tom jednotlive staty po zemi spolupracuji,ty systemy si propojuji. Vojaci si hraji kazdy na svem pisecku, ma to i svou logiku, cim vic lidi o necem vi, tim rychleji se to provali.

Jsou odposlechove stanice co monitoruji druzice, je to i mobilni na privesu, ma to podle pasem nekolik parabol, ty se smeruji na druzici a tak jedna stanice dokaze sledovat v jeden cas jen jednu druzici.

Ta stenice by musela mit naprogramovany cas preletu druzice, ta druzice ztraci vysku a tim se meni doba obletu. Aby nespadla, tak delaji korekce drahy, zvednou ji nahoru na zase se zmeni ndoba obehu. Jiste by to slo do stenice prehrat, ale to by musela byt obousrana komunikace a uz by to nebyla krabicka od sirek, ale treba jako ktabicka od cigaret, take byla vetsi spotreba elektriky, ne nadarmo v kasarnech byla na kazdem rohu nastenka, beze spojeni neni veleni, bez zdroju neni spojeni. Jsou solarka a ty jdou spatne zamaskovat. Takze zivotnost je na napajeni. Asi by jim moc nepomohlo sledovani treba mesic.

Re: Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Napsal: 31/12/2013, 13:53
od jmodrak
Beda - tu nejde o spôsob spojenia ako takého, tu ide o to tú súpravu najprv identifikovať. To je 1. problém. Ten rádiový kľud nemyslím družicu, ale vlak, takže každý signál, ktorý z neho vychádza v čase rádiového kľudu je zmerateľný a odstrániteľný.