Tak názorů na japonské ztráty je víc. Teď nemám Fučidu po ruce, ale podle mých poznámek i on sám ztrátu 322 letadel nechtěně zpochybňuje. Na jiném místě totiž tvrdí, že Nagumovy lodě měly 261 letadel a transportovaly 21 Zer. Což mimochodem vychází z jejich tehdejšího tabulkového stavu. I ten ale neodpovídá realitě, protože opomíjí přítomnost průzkumných D4Y1-C. Jiní, např. autoři mnou uvedení na předchozí stránce nebo třeba
navweaps.com jdou ještě dále. Tvrdí, že letadlovky neměly rezervní stroje a nesly jen 227 + 21, celkem tedy 248 letadel.
Podle mého je ztráta 322 letadel spočítána z maximální kapacity lodí. Jenže realita 40. let byla jiná, protože tehdejší letadla byla větší než dvouplošníky 30. let. Pokud vím, tak Fučida ten přehled nevytvořil, ale převzal od někoho jiného.
Problémem Fučidovy knihy je, že i když byla sepsána krátce po válce samotnými veterány, oficiálních japonských zdrojů bylo při psaní použito poměrně málo. Ne že by bylo všechno ztraceno, ale ještě se v tom nikdo pořádně nepovrtal a nesetřídil.
Všechny tři lodě inkasovaly po jednom zásahu na zádi, kde stály připravené letouny. Bomby samozřejmě neexplodovaly na palubě, ale až v hangárech. Co se pak dělo na palubě? Explodovaly snad okamžitě následkem prvního výbuchu všechna na letadlech podvěšená torpéda a pumy? To by jistě znamenalo okamžitou smrt všech letců. Pochybuji, že by byla tak háklivá.
Řekl bych že to probíhalo jinak. Americké pumy zničily několik letadel v bezprostřední blízkosti svého dopadu a zapálily jejich palivo. Hořící benzín se rozstříkl po palubě a zapálil ostatní letadla. Požár postupně sílil a pak začala explodovat munice a podvěšená výzbroj. Těžko říct, jak rychle to probíhalo, ale i tak by alespoň část letců měla šanci na záchranu.
Něco z toho, jak to vypadalo na Akagi podle dochovaného reportu:
10:20 Akagi zahlédne bombardéry nad Kagou
10:22 SBD útočí na Kagu, Akagi nařizuje svým stíhačům start, jakmile budou připraveni.
10:23 SBD zpozorováni nad Akagi.
10:26 Vedle středního výtahu dopadla puma (fatální zásah). Další dopadla na levobok na záď, prorazila v letové palubě několik děr a zabila 1 muže (pomocný personál).
10:29 Torpéda uložená v hangárech začínají explodovat. Nařízeno zatopení skladišť pum a munice (úspěšně provedeno).
10:36 Motor poškozen.
10:42 Řízení poškozeno, motor zastaven.
10:43 Zero, stojící napravo od můstku začal hořet a hořící palivo z něj zasáhlo můstek.
11:30 Nařízena evakuace leteckého personálu a raněných.
11:35 Exploze ve skladech torpéd a pum.
13:38 Portrét císaře přenesen na torpédoborec Nowaki.
15:00 Exploze v hangáru rozervala jeho přední stěnu. Následuje silný požár.
21:00 Evakuace zbývající posádky.
5:00 Akagi torpédována doprovodnými loděmi.
Vcelku to vypadá na pěkné peklo, ale ne na jedinou vše ničící explozi. Zajímavé je, že puma, která dopadla mezi letadla, měla přímo zabít jen jednoho člověka. Dále je tu poznámka o Zeru, které začne hořet a exploduje teprve po 17 minutách po zásahu. Přitom muselo být blízko dopadu první pumy.
Fučida sice tvrdí, že Zera startovala k útoku na americkou flotilu, ale podle reportu to vypadá jinak. Příkaz ke startu dostali jen stíhači, po spatření bombardérů nad Kagou. Prostě nouzová reakce na kritickou situaci. Fučida se tady nejspíš mýlí, a nebo situaci dramatizuje. A není to jediný případ. Všichni, kteří jeho knihu četli, si jistě pamatují tragický příběh Tomonagy. Jeho bombardéru B5N prostřelili nad Midwejí nádrž. Dokázal se vrátit na Hirjú, ale jeho letoun nemohl být okamžitě opraven. Přesto se rozhodl vést útok proti Yorktownu, i když věděl, že nebude mít dostatek paliva pro návrat. Dojemný příběh, jedno oko nezůstane suché. Jenže proč by jsme tomu měli věřit? Nevím, jak moc děravá byla nádrž jeho letounu a jak rychle ztratila palivo. Ale nad Midwejí i ta druhá už musela být poloprázdná. Přesto se vrátil na cca 250 mil vzdálenou loď. Když pak startoval proti americkým lodím, odhadoval vzdálenost na 90 mil. Přitom bombardéry B5N v jiných bitvách útočily i na více než 200 mil vzdálené lodě. I s polovičním množstvím paliva měl Tomonaga pořád dobrou šanci na návrat.
Argumentem pro nepřipravenost japonských letadel může být i Hirjú. Proč z ní útočná vlna odstartovala až půl hodiny po útoku SBD? Byl snad Jamaguči tak zmatený, že nevěděl co dělat? Vždy je popisován jako velmi schopný a agresivní velitel. Už předtím, když byly Akagi a Kaga zaneprázdněny přezbrojováním z pum na torpéda, navrhoval samostatný útok D3A ze Sorjú a Hirjú, dokonce bez patřičné stíhací ochrany. A najednou by bezradně půl hodiny čekal, jestli se neobjeví další Američané a nepřipraví Hirjú sejný osud jako ostatním? Nenarazil jsem na nic, co by naznačovalo jeho bezradnost, nebo že by žádal Naguma o rozkazy. Pravděpodobně tedy zaútočil tak rychle, jak mohl.
Jak "háklivá" byla neaktivovaná japonská torpéda může naznačit následující příhoda: v bitvě u ostrova Santa Cruz zapálil americký stíhač útočící B5N. Její pilot se rozhodl pro sebevražedný útok a zatočil k blízkému torpédoborci Smith a narazil do něj. Přitom jeho torpédo náraz přežilo a explodovalo až později následkem požáru.
Pokud nevěříte mnou uvedeným počtům padlých letců, mohu je částečně podpořit menším rozborem. Nemám seznam padlých letců, ale ledacos se dá zjistit o velitelích jednotlivých sekcí. A navíc to můžu porovnat s uváděnými ztrátami ve vzduchu:
Akagi
Všichni přežili - Fučida (nemocen, B5N), Itaja (A6M), Širane (A6M), Čihaja (D3A), Murata (B5N)
Akagi utrpěla vůbec nejmenší ztráty ve vzduchu, jen jedno Zero sestřelené nad Midwejí a další při obraně. Celkem padlo 7 letců, pravděpodobně tedy 5 na palubě.
Kaga
Přežili velitelé stíhačů Sato a Iizuka. Padli - Kusumi (B5N), Ogawa (D3A), Kitadžima (Kazuraki?) (B5N)
Zrovna připad Kagy je matoucí, protože 2 pumy dopadly v blízkosti ostrova a zabily zde mnoho lidí, včetně kapitána. Takže letci mohli zemřít jak při předletovém brífinku, tak i v připravených letadlech. Kaga byla ze všech lodí zasažena nejhůře a požár se velmi rychle rozšířil po celé palubě. Není divu, že ztratila víc letců, než Akagi a Sorjú dohromady (21). Ve vzduchu ztratila 7 A6M a 1 D3A. Na lodi zemřelo nejméně 12 letců. Nepodařilo se mi zjistit, jestli Ogawa zahynul na palubě nebo v tom jediném ztraceném D3A nad Midwejí. Jeho letouny se na útok proti americkým lodím nepřipravovaly. Kusumi a ten poslední zcela jistě zemřeli na Kaze.
Když na Kagu útočily SBD, právě z ní startovalo Zero. Někteří to pokládají za důkaz, že japonská útočná vlna právě začínala startovat. Ve skutečnosti to nic neznamená. Stejně dobře mohla startovat proti přilétajícím bombardérům. Pár jejich pilotů určitě při tom zahynulo.
Sorjú
Všichni přežili - Egusa (D3A), Suganami (A6M), Fudžita (A6M), Ikeda (D3A), Abe (B5N)
Sorjú ve vzduchu ztratila 2 A6M a 1 B5N. Zahynulo 10 letců, z čehož údajně 6 na lodi.
Hirjú
Přežil Šigemacu (A6M). Padli - Tomonaga (B5N), Mori (A6M), Kobajaši (D3A), Jamašita (D3A), Kikuči (B5N)
O osudu Kikučiho, krom toho, že zemřel, nic nevím. Ostatní zahynuli v bojích poblíž Yorktownu.
Smůlou Japonců bylo, že Hirjú, která jediná přežila první zničující útok SBD, utrpěla nad Midwejí největší ztráty. 4 B5N sestřeleny, poškozeno bylo všech 9 A6M. Dalších 5 B5N nemohlo být pro poškození nebo závady použito k útoku proti Yorktownu.
Celkem Hirjú ve vzduchu ztratila 9 A6M, 13 D3A a 9 B5N. Jejich úplné posádky čítaly 62 mužů. Nevím, jestli zemřel někdo v poškozených bombardérech, celkem padlo 72 letců.
Ztráty vedoucích tedy nebyly vyhlazující a většinou připadaly na vrub akcím ve vzduchu. Když to shrnu, na palubách prvních tří zasažených lodí zahynulo víc než 20 letců. Přitom v ten kritický moment se na nich připravovalo ke vzletu 12 A6M, 16 D3A a 44 B5N. Tabulkově to představuje 176 letců.
A když už se tu bavíme hlavně o stíhacím letectvu, Kido Butai ten den začínala se 72 stíhačkami (18 z každé lodě). Ve vzduchu ztratila 20 A6M (2 piloti zachráněni), přibližně 18 se připravovalo ke vzletu v okamžiku, kdy byly lodě zasaženy. Nejméně 17 Zer přistálo na moře po vyčerpání paliva a jejich piloti byli zachráněni. Nejméně 3 musely přistát na vodu kvůli poškození. Zbývající Zera byla "uzemněna" také pro poškození. Otázkou je, zda Hirjú měla nějaké rezervní A6M (max. 3) a zda poslala do vzduchu 3 převážené A6M z 6. kokutai. Někteří tvrdí že ano, jiní zase, že ne. Ostatní lodě, vzhledem k hektickému provozu, nejspíš na něco podobného neměly čas. I když, narazil jsem také na pověsti o trojici Zer 6. kokutai operující z Akagi.
Jisté je, že někteří stíhací piloti zahynuli přímo na lodích. Jenže v ten kritický okamžik jich tam bylo jen pár. Mohl bych ještě dodat seznam asi tak 15 stíhačů, kteří bitvu přežili a dalších 10, kteří zahynuli ve vzdušných bojích. Ale nemělo by to valný smysl.
Ztráta přibližně 25 stíhacích pilotů je proto podle mě reálná. I tak to byla ta nejnáročnější bitva, kterou japonské stíhací letectvo do té doby prošlo.