Stránka 3 z 4

Napsal: 11/12/2008, 13:27
od Katka
No, souvislost jsem psala výše. Jednalo se o jakousi nehodu při námořním cvičení. Praděda měl v podaplubí s několika muži u"šlipru" čekat až: "nahoře uvolnějí kotvu". Došlo k nějakým chybným rozkazům plnou parou vpřed místo vzad a: "tak přes šlipr (rameno) přešlo několik desítek metrů řetězu," nějak to nemohli zastavit či co, až paluba: "praskala, div že se nevytrhla v místech, kde byl šliper," pak byl dán správný rozkaz a loď se zastavila. No, tím končím s OT. :wink: Díky hoši :)

Napsal: 11/12/2008, 18:30
od Mantra
Jelikož jsem námořní neznaboh, tak mi slovník vyhodil tohle:

Schlipp, r; -(e)s, -e - skluz; nám.
- šikmá část loděnice; nám.

To by i tak trochu pasovalo na ten tvůj popis.

Napsal: 11/12/2008, 23:33
od Rosomak
Katko, podle toho co píšeš, tak to může být bow stoper, Kotevní brzda.
Muži byli dole u windlass, kotevního navijáku, protože na přídi nebylo místo na to, aby kolem navijáku běhalo tolik lidí těsně před děly. Tam muselo být volno, protože při výstřelu by ti námořníci byli minimálně hluší.

Tato fotka Ti to možná názorně ukáže:
Obrázek

Napsal: 9/2/2009, 15:40
od kacermiroslav
Zasílám docela zajímavý Link na grafiku potopení SMS Szent Istvan.

http://www.mussil.com/mussilcomfiles/fe ... /index.htm

Napsal: 14/4/2009, 17:06
od kacermiroslav
Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem dohledal cenu plavidel třídy Viribus Unitis: £2,500,000 ($12,125,000 = 51.471.000 Marek = 60,061 Mio Korun). Co se Szént Istvanu týče, tak ta cena byla zcela jistě vyšší díky nezkušenosti loděnice se stavbou takového plavidla a všem těm průtahům a problémům ve stavbě. Bohužel jsem tu cenu ale nikde jsem jí nedohledal.

Pro srovnání, v té době v Německu stavěné bitevní lodě třídy Kaiser (výzbroj 10x305 mm) stáli 44,997 Mio zlatých Marek, neboli 10,6 Mio USD. R-U bitevní lodě této třídy tak byli o hezkých pár milionu marek dražší.

Napsal: 14/10/2009, 20:01
od čet.Hrad
Posádka je evakuována z lodi, jediný, kdo následný výbuch nepřežije, je kapitán Vukovič - toho udeří do hlavy uvolněný trám.
Hele, kde jsi přišel k tomu, že jedinou ztrátou na životě při potopení Viribus Unitis byl její kapitán Vukovič? Obecně se mluví o něm a o dalších až 400 námořnících.

Napsal: 14/10/2009, 20:36
od sa58
Nebyla loď před výbuchem vyklizena? Info mám z Veleobrů oceánů, tam není o jiných obětech ani slovo...

Napsal: 14/10/2009, 22:25
od kacermiroslav
Co vím, tak počet obětí na Viribus Unitis při jeho potopení není přesně znám. V té době již bylo prakticky po válce a tak se slavilo. A kolik "černých" duší bylo na palubě, to se fakt asi už nikdy nedozvíme.

Napsal: 15/10/2009, 08:06
od Tunac
Katka na str. 2 píše, že její dědeček uvádí spoustu raněných a mrtvých.

Napsal: 15/10/2009, 08:48
od Rosomak
Co je mi známo, tak většina posádky byla na břehu.
Na palubě asi černé duše nebyly, co by tam také dělaly...

Napsal: 15/10/2009, 09:30
od Destroyman
Rosomak píše: Na palubě asi černé duše nebyly, co by tam také dělaly...
Plundrovaly lodní sklad vína. :wink:
A bylo jich tam asi docela dost - to co se našlo, má v Pule dodnes vlastní hřbitůvek.

Obrázek

Napsal: 15/10/2009, 10:59
od Rosomak
No počkej, ti byli v podpalubí a byli to samí "Dánové".
Řeč byla kdo byl na palubě, ne?
No a s tím uvolněným trámem je to také asi milosrdná historická lež...

Napsal: 15/10/2009, 11:08
od Pátrač
A jaké to víno ti kluci od maríny vlastně bumbali?

Napsal: 15/10/2009, 11:46
od Destroyman
Prý samé dobroty - ohnivé dalmatské a chorvatské značky. :-?
Pro zajímavost: předválečný denní žold se pohyboval od 16 haléřů (u plavčíků) po 37 haléřů (u poddůstojníků), plus různé příplatky a prémie. Za války šel žold i příplatky nahoru, takže poddůstojníci brali sakumprásk i korunu sedmdesát denně. Výplata byla jednou měsíčně a litr vína stál kolem padesáti haléřů, takže není divu, že po výplatě se "mrtvoly" vracející se z vycházky se občas musely na lodě nakládat jeřábem! Trest za opilství byl obvykle "bordarest" (něco jako zaražené vycházky), což zas tak moc nevadilo, protože i na lodi byla kantýna s vínem a cenami rozumnými.
A jednou se prý někde v Číně stala zajímavá věc: na vycházku šlo sedm námořníků a vrátilo se jich osm! Nejdřív si toho nikdo nevšiml - prostě jako obvykle vytáhli mrtvoly jeřábem a složili je na palubě na hromadu s tím, že až se proberou, dostanou trest. Teprve když se probrali, zjistili, že jeden z nich má nějakou divnou uniformu. Bodejť by ne, on to byl Američan a nikdo si už nepamatoval, kde k němu přišli! :D

Mno a abych jen neplácal, na hřbitově v Pule jsem "našel" ještě tohle:

Obrázek

Napsal: 15/10/2009, 12:16
od Pátrač
Naprostá nádhera. Destroymane , ty ale umíš dodat věci. Jarl bude nadšen.

Napsal: 18/10/2009, 20:30
od Scrat
Bublifuk píše:Jen bych upřesnil, že ač je celá třída všeobecně známa pod jménem Viribus Unitis, sami Rakušané jí pojmenovali třídou Teggethoff.
Problém s názvem této třídy tkví v tom, že se jednotlivé lodě měly jmenovat jinak. Původní název jednotky Viribus Unitis měl být Tegetthoff, druhá loď (Tegetthoff) se měla jmenovat Prinz Eugen, název třetí (Prinz Eugen) měl být Don Juan de Austria a Szent István se měl jmenovat Hunyady. Podle jména první jednotky byla poté pojmenována celá třída. Ale aby to nebylo až tak jednoduché tak se do toho zamíchal Franz Ferdinand známý svou nechutí ke všemu maďarskému a navrhl aby se čtvrtá jednotka jmenovala Gideon Laudon.
Potom se však do sporu vložil samotný císař a určil definitivní jména všech čtyř jednotek. Proto je třídu možné pojmenovat buď starým nebo novým jménem první jednotky. Obojí je možné a správné, stále je to lepší než třeba politicky vhodné přejmenovávání ruských/sovětských lodí.

Scrat

Napsal: 25/2/2010, 22:11
od El Diablo
Císařova poslední válečná loď

Rakouský dokument z roku 2008
10. červen 1918. Nejmodernější rakouskouherská bitevní loď se potopí při své první plavbě poté, co ji zasáhnou dvě italská torpéda. Na palubě se nachází filmový štáb, který má natočit první akci nového válečného plavidla. Místo plánovaných záběrů oslav nakonec vzniká jedinečná dokumentace strašlivé události. Pořad se pomocí původních záběrů, 3D animace a ponoru k vraku lodi „Szent István“ (Svatý Štěpán) u pobřeží Chorvatska snaží objasnit přetrvávající záhady obestírající její zkázu.

Kód: Vybrat vše

http://rapidshare.com/files/211826497/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part1.rar
http://rapidshare.com/files/211847312/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part2.rar
http://rapidshare.com/files/211868826/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part3.rar
http://rapidshare.com/files/211885441/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part4.rar
http://rapidshare.com/files/211900958/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part5.rar
http://rapidshare.com/files/211808626/P__345_ed__269_asn__smrt-_C_sa__345_ova_posledn__v_le__269_n__lo__271_.part6.rar
Povedený dokument, dobové záznamy, rekonstrukce potopení, podmořské záběry...

Napsal: 13/6/2010, 11:51
od 950
Doporučuji ke shlédnutí i tyto stránky:
http://www.viribusunitis.ca/
You tube: SMS VIRIBUS UNITIS
http://www.warshipsww2.eu/lode.php?lang ... trida=1926

Napsal: 5/2/2012, 18:27
od kacermiroslav
El Diablo píše:10. červen 1918. Nejmodernější rakouskouherská bitevní loď se potopí při své první plavbě poté, co ji zasáhnou dvě italská torpéda. Na palubě se nachází filmový štáb, který má natočit první akci nového válečného plavidla. Místo plánovaných záběrů oslav nakonec vzniká jedinečná dokumentace strašlivé události. Pořad se pomocí původních záběrů, 3D animace a ponoru k vraku lodi „Szent István“ (Svatý Štěpán) u pobřeží Chorvatska snaží objasnit přetrvávající záhady obestírající její zkázu.
Szent István byl podle námořníků proklet již během spuštění na vodu. V přístavu se totiž během tohoto obřadu stalo neštěstí, při kterém umírá jeden přístavní dělník a další je těžce zraněn.

Filmový záznam potopení bitevní lodi z paluby Tegetthoffu provedl člen filmového štábu Liniens-chiffsleutenantn Meusburger. Později je tento jeho film používán k podpoře válečných veteránů. Smrt ve vodách najde 89 námořníků z celkového počtu 1056 námořníků+38 důstojníků.

Napsal: 5/2/2012, 18:51
od jarl
Nějaké záběry z toho filmu je možné si prohlédnout tady:
http://krigsmarine.ru/video/dokumentaln ... tvana.html
Je zajímavé jak jsou rakousko-uherští námořníci klidní. Zpočátku se jen tak promenádují po palubě, jako by byli na nějakém výletním parníků a ve chvíli, kdy se loď začne převracet, bez známek paniky naskáčí do vody.