WW2 Online, letecký simulátor vs. realita

Hry s válečnou tématikou, strategie, akční.

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

- Je dost dobře možné, že základní měření skutečně proběhla po 50 MPH. Zároveň je dosti pravděpodobné, že pokud by mimo tyto měřené úseky byl zaznamenán nějaká ta neplecha (nahoru nebo dolů, to už je jedno), pak by to bylo doměřeno. To je ostatně vidět i u Fw 190, které svůj zub nemá v čísle dělitelném 50ti :)
- Dle jiného grafu, který mám k dispozici a který byl takřka 100% vytvářen dle britských norem, to ale zrovna moc nevypadá, že by vždy měřili zrovna po těch 50 MPH.
- Onen NACA dokument (report-868) se zabývá shrnutím výzkumu příčného řízení. Celý je k přečtení ZDE. Uvádí i stickorce, tedy sílu vyvinutou na knipl (a to 50 lb, což je jen tak mimochodem docela dost, jiný test mám se silami 30 lb). Se zvýšením sil dojde k posunutí "zubů" v grafu nahoru a směrem doprava, klesající křivky by pak měly ze zubů vycházet přibližně rovnoběžně s původními.
- Simulátory by měly mít simulovanou maximální možnou sílu na páku, jinak by průběh roll rate snad vůbec nedokázaly modelovat (limitním by se staly těžko simulovatelné jevy, jakými je reverz křidélek). Hodnota stickforce u IL-2 je myslím okolo 20 kg. Dalo by se to zjistit přesně.
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Kdysi jsem začal tak pro zajímavost sbírat různé letové testy a dokumenty a srovnával jsem jejich výsledky s různými simulátory. Dokonce jsem několik srovnání sepsal. Čím víc jsem však těch dokumentů postupně získával, tím víc jsem začal chápat, že to srovnávání s nimi nemá smysl. Dokumenty sbírám stále a troufnu si říct, že jich na vřejnosti už moc nebude co bych neměl nebo neviděl. A čím víc jich mám, tím víc jsem přesvědčen, že se nedají brát jako mustr pro tvorbu let. modelů. Spousta testů je neúplných, uskutečněných za neznámých podmínek, zjednodušených, mnohdy jde o pouhé kalkulace a výpočty, testy různých upravených modifikací, kořistních letounů v různém stavu, testy rozdílnými metodami. Prostě žádný test se nedá brát jako přesný mustr. Já to beru spíš jako orientační faktor ze kterého by výkony letadel v simech neměly nějak drasticky vybočovat. Kdyby třeba FW190A3-4 měl lítat na bojový režim u země max. 580 nebo třeba jen 490kmh - bylo by to asi vedle, protože tyto hodnoty nepotvrzuje vůbec nic ani když vezmeme v potaz různé tolerance. Když však bude rychlost někde mezi 510 a 550 je to přijatelné, protože není možné vyvrátit, že to tak nemohlo být. A když zároveň budou dodrženy poměry mezi letadly navzájem, tj. že FW bude mít největší zatáčku, nejlepší rollrate, Hurri nejmenší zatáčku, nejlíp stoupat bude 109F atd - pak je myslím takový model OK. Pro mě tedy ano.

S tím rollrate grafem bych si fakt, nelámal hlavu. Není o něm známo prakticky nic. Jaká byla konfigurace letadla, množství paliva, atmosférické podmínky či nevím co všechno může výsledky ovlivnit. Byl to test opakovaný nebo jediný? Jsou ty hodnoty zprůměrované z více testů? jaké byly ty ostatní hodnoty? Proč je špička na 255mph? Myslíš že fakt testovali po 5mph skocích.
Jen tak pro srandu jsem srovnával několik testů rollrate z různých zdrojů a výsledky jsou různé, některé kopírují křivku s hrotem jinde,některé mají křivku úplně jinou. Nakonec musí člověk hodit flintu do žita, protože není ani schopen dohledat, zda se jednalo o identická letadla ve stejné konfiguraci atd. atd. a jesli má vůbec smysl to srovnávat.
Mimochodem je zajímavé, že neexistuje (nebo není k mání) žádný německý test rollrate FW190 nebo ani 109 pokud mě paměť neklame. Že by to vůbec netestovali? Je vůbec zajímavé, že zřejmě neexistuje žádný kompletní německý dokument co by se dal nazvat skutečným testem se vším všudy. Např opakovanými měřeními. Jsou dostupné prakticky pouze finální datasheety a grafy o nichž nevíme žádné podrobnosti jak vznikly. Navíc se mnohdy jedná o pouhé kalkulace výkonů a nikoliv výsledky reálných testů. Ale to je na dlouhé povídání.

Je zajímavé kolik vášní stále vzbuzuje wwiiol let. model, protože se nedrží zažitých klišé podle kterých se dělají jiné simy a jde netradiční cestou. Lidi mu nedůvěřují, protože letadla nepodávají přesně takové výkony na jaké jsou zvyklí odjinud, pochybují, nevěří mu, nemají ho rádi ba dokonce ho nenávidí. Ale zatím pořád ještě nikdo nedokázal jeho naprostou chybnost a nevěrohodnost :)
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

S první pasáží s tebou souhlasím, s druhou už ne. Ohledně výkonů letadel se budou dál vést spory protože není test jako test. Navoskovaný křídla, přetuněnej motor vs sériová výroba. Navíc každý stroj WWII měl několik výrobních variant s různými úpravami.
Ale NACA test rollratu bych určitě nezpochybňoval. V té době bylo NACA snad nejlépe vybavenou a nejpoctivější organizací, která ty testy dělala poctivě.
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Kdyby ten test dělala opravdu NACA tak bych mu možná věřil. Ale v celém dokumentu není ani zmínka o testování letadel uvedených v grafu. Kromě odkazu na analýzu P47C1 a odkazu na Britský test dělaný na Spitfiru ohledně účinnosti křidélek při kroucení křídla. Imho ty grafy pocházejí z jiných testů a jsou tam jen pro ilustraci. Ale můžu se mýlit samozřejmě.

Navíc - jsou ty otočky měřeny při klonění vlevo nebo vpravo? I v tom jsou rozdíly. Nebo je to průměr mezi nimi? Nevíme nic.

Třeba mě překvapuje, že Rusové jež poměrně důkladně testovali všechna možná letadla nikdy hodnoty roll rate neuvádí. Jestli je vůbec testovali. Rychlost, stoupavost, velikost zatáčky vpravo, vlevo = vždy. Rollrate = nikdy. Přitom je to velice důležitý parametr. To je zajímavé.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

letecz píše:A čím víc jich mám, tím víc jsem přesvědčen, že se nedají brát jako mustr pro tvorbu let. modelů.
A co jiného bys chtěl brát jako mustr pro tvorbu letových modelů, když ne letové testy a reporty?
Spousta testů je neúplných, uskutečněných za neznámých podmínek, zjednodušených, mnohdy jde o pouhé kalkulace a výpočty, testy různých upravených modifikací, kořistních letounů v různém stavu, testy rozdílnými metodami.
To, že neznáš metodiku měření ještě neznamená, že tato metodika není pevně stanovena.

ZDE je metodika měření popsána. Mimochodem jsou tam vynesena do grafu i samotná jednotlivá měření + interpolovaná křivka. Měření probíhala dle všeho probíhala podle platných norem.
letecz píše:Když však bude rychlost někde mezi 510 a 550 je to přijatelné, protože není možné vyvrátit, že to tak nemohlo být. A když zároveň budou dodrženy poměry mezi letadly navzájem, tj. že FW bude mít největší zatáčku, nejlepší rollrate, Hurri nejmenší zatáčku, nejlíp stoupat bude 109F atd - pak je myslím takový model OK. Pro mě tedy ano.
Jsi nenáročný. Já po letovém modelu chci, aby rozumným a reálným způsobem modeloval hůře modelovatelné věci (pádové charakteristiky, ovladatelnost, obratnost) a dosti přesně modeloval jakékoliv výkony. Rozhodně mi nestačí, aby "celková výhoda něčeho nad něčím měla nějaký rozměr".
letecz píše:S tím rollrate grafem bych si fakt, nelámal hlavu. Není o něm známo prakticky nic. Jaká byla konfigurace letadla, množství paliva, atmosférické podmínky či nevím co všechno může výsledky ovlivnit. Byl to test opakovaný nebo jediný? Jsou ty hodnoty zprůměrované z více testů? jaké byly ty ostatní hodnoty? Proč je špička na 255mph? Myslíš že fakt testovali po 5mph skocích.
- Nelámat si s tím hlavu..takže lepší bude vzít přístup WW2O :) Roll rate má jednu krásnou vlastnost, která se u jiných měření zrovna moc nevyskytuje. On ho totiž nijak zvláště neovlivňuje výkon motoru (tzn. výška) ani hmotnost letounu. Oboje je zcela klíčovou záležitostí při měření schopnosti zatáčet (klopit), ale u klonění nikoliv. Je nám tedy celkem putna, jestli ta stíhačka měla 200, nebo 300 litrů paliva, jestli měření probíhalo v 5000, nebo v 50 metrech. Klonění jako takové značně ovlivní taková křídelní výzbroj, ale to se týká především akcelerace do něj (zrychlení na maximální klonivou rychlost), o čemž ale diskutovaný graf nehovoří.
- Jistě že to jsou zprůměrované hodnoty více dílčích testů. Snad nikdy se nedělal report z jediného měření. Vždy se jich udělá několik a vezme se průměr, viz odkaz výše. Je úplně jedno, jestli to měření provádíš v Německu, v USA, v Británii, nebo třeba ve Zlíně na Z-142.
- Není jediný důvod proto, aby se testování nemohlo dělat po 5 MPH. Čím větší přesnosti chtějí dosáhnout, tím musí být interval mezi jednotlivými měřeními kratší. Problém při měření klonivé rychlosti je v obtížnosti. Měřením po 50 MPH bys interpolací nedostal výsledek patrný z grafu.
letecz píše:Jen tak pro srandu jsem srovnával několik testů rollrate z různých zdrojů a výsledky jsou různé, některé kopírují křivku s hrotem jinde,některé mají křivku úplně jinou. Nakonec musí člověk hodit flintu do žita, protože není ani schopen dohledat, zda se jednalo o identická letadla ve stejné konfiguraci atd. atd. a jesli má vůbec smysl to srovnávat.
Tak teď jsem jedno ucho, nebo spíš jedno oko :). Ukaž mi dva testy roll rate, kde při stejných podmínkách měření a stejné konfiguraci daného letadla dospělo měření k výrazně rozdílným výsledkům?
letecz píše:Mimochodem je zajímavé, že neexistuje (nebo není k mání) žádný německý test rollrate FW190 nebo ani 109 pokud mě paměť neklame. Že by to vůbec netestovali?
Nevím o tom, že by se z tohoto u Luftwaffe vyvozovaly nějaké grafy. Spíše ne. Testování jako takové samozřejmě probíhalo (letoun v průběhu schvalování musí projít zkouškami všeho). Ale ber to jako domněnku, třeba se někdy nějaké měření klonivých charakteristik vyklube. I když o tom spíše pochybuji.
letecz píše:Je vůbec zajímavé, že zřejmě neexistuje žádný kompletní německý dokument co by se dal nazvat skutečným testem se vším všudy. Např opakovanými měřeními. Jsou dostupné prakticky pouze finální datasheety a grafy o nichž nevíme žádné podrobnosti jak vznikly. Navíc se mnohdy jedná o pouhé kalkulace výkonů a nikoliv výsledky reálných testů. Ale to je na dlouhé povídání.
Viz výše. Pokud něco vzniká výpočtem, je to obvykle uvedeno přímo u grafu, pokud ne u grafu, tak v nějakých přílohách. Pokud je výsledek schválen a ověřen měřením, tak tam najdeš přesný typ, konfiguraci, datum a podpis zodpovědné osoby + obvykle logo a název továrny (platí pro Luftwaffe).
letecz píše:Je zajímavé kolik vášní stále vzbuzuje wwiiol let. model, protože se nedrží zažitých klišé podle kterých se dělají jiné simy a jde netradiční cestou. Lidi mu nedůvěřují, protože letadla nepodávají přesně takové výkony na jaké jsou zvyklí odjinud, pochybují, nevěří mu, nemají ho rádi ba dokonce ho nenávidí. Ale zatím pořád ještě nikdo nedokázal jeho naprostou chybnost a nevěrohodnost :)
Vášně nevzbuzuje ani tak samotný letový model, jako spíše jeho zastánci. Zda věřit, či nevěřit letovému modelu WW2O je otázka každého jednotlivce. Pohyb reálného letounu to zrovna tedy moc nepřipomíná. Spíše to připomíná mix akrobatických speciálů s něčím. Ta přemíra stability je dovedena do extrému (drobet jsem si proklepnul aktuální verzi)..jakoby vůbec neexistovala hmota. Pádovka Fw 190 dle rychloměru někde okolo 140 km/h (měla by být v závislosti na hmotnosti okolo 160+ km/h). Takže pádovky jsou blbě asi pořád. V takovém IL-2 to dělá přesně to, co je známé z reportů a přesně při těch rychlostech, při kterých by k tomu mělo docházet. Škoda zprzněného modelování pohonné jednotky. Tam má IL mezery..i když oproti WW2O neztrácí, to spíš proti TargetWare..byť ani tam ne ve všech směrech.
Subjektivně se mi ten letový model zdá šíleně zjednodušený, aby s tím mohl jít do vzduchu každý "pěšák". Ti, kdyby si vyzkoušeli nějaký modernější simulátor (Lock On, IL-2 od verze 4.0..no, vlastně v porovnání s WW2O odpradávna, MSFS, Condor, Falcon 4.0), tak by asi byli překvapeni, jak se také může takové letadlo chovat :)
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Aspoň rychle stručně:
Hans S. píše: A co jiného bys chtěl brát jako mustr pro tvorbu letových modelů, když ne letové testy a reporty?
Třeba výpočty kombinované s testy :wink:

Hans S. píše: To, že neznáš metodiku měření ještě neznamená, že tato metodika není pevně stanovena.

ZDE je metodika měření popsána. Mimochodem jsou tam vynesena do grafu i samotná jednotlivá měření + interpolovaná křivka. Měření probíhala dle všeho probíhala podle platných norem.
Každý testovací "ústav" testoval jinak a měl jinou metodiku, měl li vůbec nějakou. Jinak testoval rechlin, jinak výrobní závody, jinak armádní složky.
Tak má vypadat test, viz. Me262, ale ukaž mi takový na FW190 nebo 109.


Hans S. píše: Tak teď jsem jedno ucho, nebo spíš jedno oko :). Ukaž mi dva testy roll rate, kde při stejných podmínkách měření a stejné konfiguraci daného letadla dospělo měření k výrazně rozdílným výsledkům?
Jelikož neznám ani dva různé testy roll rate o kterých byl mohl říct, že se testovali stejná letadla za stejných podmínek - nemůžu sloužit. Ale ukážu jiný až budu mít čas.

Hans S. píše: Viz výše. Pokud něco vzniká výpočtem, je to obvykle uvedeno přímo u grafu, pokud ne u grafu, tak v nějakých přílohách. Pokud je výsledek schválen a ověřen měřením, tak tam najdeš přesný typ, konfiguraci, datum a podpis zodpovědné osoby + obvykle logo a název továrny (platí pro Luftwaffe).
Asi by ses divil kolik grafů zrovna na FW190 jsou pouhé výpočty - a není to tam uvedeno. Je to třeba na titulní listině celého dokumentu, ale když někdo z toho vytrhne pár listů a ukazuje jako letové testy - nikdo to nepozná :wink: Věř tomo, že skutečně letový test FW190 a la ten Me262 zatím neexistuje.

Hans S. píše: Vášně nevzbuzuje ani tak samotný letový model, jako spíše jeho zastánci.
Já to vidím přesně naopak :) neznám nikoho z WWIIOl kdo by vášnivě diskutoval o věrohodnosti let. modelu Il2. Zato lidi z Il2 neustále vehementně popírají vše co je ve WW2ol jinak - jen proto, že je to prostě jinak :wink:


Já třeba nemám problém se adaptovat na let. model Il2. Nepřijde mi o nic obtížnější. Pochybuju, že by kdo z ww2ol měl v Il2 nějaké problémy s letem. Když odmyslím ty myriády nastavení všeho možného co fakt ww2 nemá - nevidím v tom žádný drastický rozdíl.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

letecz píše:Třeba výpočty kombinované s testy :wink:
Jop, taky myslím, že tohle je optimální způsob. Takhle jede třeba série IL-2.
letecz píše:Každý testovací "ústav" testoval jinak a měl jinou metodiku, měl li vůbec nějakou. Jinak testoval rechlin, jinak výrobní závody, jinak armádní složky.
Tak má vypadat test, viz. Me262, ale ukaž mi takový na FW190 nebo 109.
Stejná norma být skutečně nemusí. Ale u těchto základních měření výkonů naštěstí není moc způsobů, jak je provést :)
letecz píše:Asi by ses divil kolik grafů zrovna na FW190 jsou pouhé výpočty - a není to tam uvedeno. Je to třeba na titulní listině celého dokumentu, ale když někdo z toho vytrhne pár listů a ukazuje jako letové testy - nikdo to nepozná :wink: Věř tomo, že skutečně letový test FW190 a la ten Me262 zatím neexistuje.
Mohl bys mě odkázat na nějaké příklady? Předpokládám, že bych dokázal výpočty Focke-Wulf GmbH od reálných testů odlišit, resp. že o řadě testů s jistotou dokážu říci, že nejde o výpočty (pokud budou originální).
Test "zatím" neexistuje je nešikovné vyjádření :) Kdybys napsal "už neexistuje", tak to bude znít lépe :) Nicméně můžeš vzít jed na to, že i při měření Fw 190 se postupovalo podobně (a já se domnívám, že stejně, byť tedy kamarád let. konstruktér mi to potvrdit nechtěl :))
letecz píše:Já třeba nemám problém se adaptovat na let. model Il2. Nepřijde mi o nic obtížnější. Pochybuju, že by kdo z ww2ol měl v Il2 nějaké problémy s letem. Když odmyslím ty myriády nastavení všeho možného co fakt ww2 nemá - nevidím v tom žádný drastický rozdíl.
Taky myslím, že by trochu zkušenější Flieger z WWIIO dokázal v IL-2 vzlétnout a asi i nějak slušně letět. Ale předpokládám, že adaptace při samotném vypjatém boji a manévrech už by byla výrazně slabší. Když jsem testoval WWIIO "online", tak mi to přišlo strašně jednoduchý :)
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Hans S. píše:
letecz píše:Třeba výpočty kombinované s testy :wink:
Jop, taky myslím, že tohle je optimální způsob. Takhle jede třeba série IL-2.
Takhle jede především ww2ol. Prvotní jsou výpočty a terve když výsledky výrazně vybočují z reálných testů - hledá se chyba a opravuje se. Podle čeho třeba Il2 počítá roll rate a další parametry k letadlům o kterých to není známo? Pochybuju, že je počítá nějaký engine na principu ww2ol. Nejspíš je odhadnou nebo vypočítají "na papíře". Co je potom přesnější? Ale nemíním napadat Il2. Mě nevadí jak to dělají.
Hans S. píše:Mohl bys mě odkázat na nějaké příklady? Předpokládám, že bych dokázal výpočty Focke-Wulf GmbH od reálných testů odlišit, resp. že o řadě testů s jistotou dokážu říci, že nejde o výpočty (pokud budou originální).
Namátkou:
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -10-43.jpg
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -10-43.jpg

Grafy pochází z dokumentu nazvaného "Errechnete Flugleistungen" neboli vypočítané rychlosti. A že těch grafů se samostatně po netů válí, aniž kdo tuší z čeho jsou:
FW190-Errechnete-Flugleistungen
Což ovšem neznamená, že když jsou vypočítané tak jsou špatné. To asi ne. Tak blbý inženýři FW určitě nebyli. Ale v reálu se ty parametry mohli lišit. A víš jak se to prý počítalo? Vzali výkon motoru, hmotnost letadla, započítali odpor, hustotu vzduchu apd. - nepřipomíná Ti to nic?


Hans S. píše: - Není jediný důvod proto, aby se testování nemohlo dělat po 5 MPH. Čím větší přesnosti chtějí dosáhnout, tím musí být interval mezi jednotlivými měřeními kratší. Problém při měření klonivé rychlosti je v obtížnosti. Měřením po 50 MPH bys interpolací nedostal výsledek patrný z grafu.
Nedovedu si představit měření po 5mph. To by podle přístrojů imho pilot nedokázal dodržet. A bylo by to i úplně zbytečné - křivka mezi 5mph body by se nemohla nijak zajímavě měnit aby stálo za to to měřit. Navíc ve všech číselných údajích roll rate, nebo přímo popsané metodě měření (např. zrovna NACA) jsem viděl pouze 50mph body. Ten odlišný vrchol FW190 může být dán jeho metrickými přístroji - kdo ví jak to přepočetli?
K těm srovnání nějakých roolrate testů se ještě dostanu později. Teď neni čas to dodělat.
Hans S. píše:Pádovka Fw 190 dle rychloměru někde okolo 140 km/h (měla by být v závislosti na hmotnosti okolo 160+ km/h).
Pádovka FW190A na 160kmh? To by padalo snad každé přistávající letadlo :) Cca 160kmh byla přistávací rychlost.
Hans S. píše:Jsi nenáročný. Já po letovém modelu chci, aby rozumným a reálným způsobem modeloval hůře modelovatelné věci (pádové charakteristiky, ovladatelnost, obratnost) a dosti přesně modeloval jakékoliv výkony. Rozhodně mi nestačí, aby "celková výhoda něčeho nad něčím měla nějaký rozměr".
Kdybych byl nenáročný tak hraju dodnes Aces over Pacific a nikdy bych si nezačal s Warbirds a tak dále :wink: Nejsem ale zas tak náročný abych pitval každý údaj a srovnával s těmi málo hist. údaji co máme k dispozici a zavrhoval tento sim jen proto že nesedí pár křivek. Jak chceš aby "dost přesně modeloval jakékoliv výkony" když ty výkony se u stejných letadel na různých dokumentech liší? Třeba na FW190A3 najdeš u země jak 520 (s udanou tolerancí 3%) tak 540kmh (S+K 2400/1.32) tak podle kterého údaje se to má "přesně" modelovat? A to je pořád dokola u každého letadla. Já nemám nic proti simu, který si vybere jedu z těchto hodnot, protože se mu zdá reálnější, ale prostě nemůžu zavrhnout ani jinou variantu. Na ww2ol letadlech mi vadí hodně věcí, ale zrovna fyzikální model mi přijde dobrý.
Možná se Ti zdá jednodušší oproti Il2, ale není podstatné jak působí ve srovnání s jinými simy. Podstatné je jak působí ve srovnání s realitou a to bohužel neumíme nikdo posoudit. Vem si že v reálu na těch érech lítali mladí kluci od 19-20 let co měli natrénováno pár hodin. A zvládali to. Mělo by tedy být létání na simulátoru tak obtížné?

PS: Sorry to s tou pádovou - přistávací rychlostí jsem se "trochu" upsal. Zapoměl jsem na klapky.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

letecz píše:Takhle jede především ww2ol. Prvotní jsou výpočty a terve když výsledky výrazně vybočují z reálných testů - hledá se chyba a opravuje se. Podle čeho třeba Il2 počítá roll rate a další parametry k letadlům o kterých to není známo? Pochybuju, že je počítá nějaký engine na principu ww2ol. Nejspíš je odhadnou nebo vypočítají "na papíře". Co je potom přesnější? Ale nemíním napadat Il2. Mě nevadí jak to dělají.
I do letového enginu IL-2 jsou zadávány údaje, jako hmotnost, rozpětí, poloha těžiště, polára, účinnost vrtule... Těch vstupních údajů je několik desítek. U vyladěných letadel (zpravidla těch přítomných dlouho, které měly silné lobby vzdělané části komunity) je vše optimalizováno, aby odpovídaly reálným měřením, o což se WW2O asi nesnaží, když se (asi) snaží odpovídat vlastním měřením.
letecz píše:http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -10-43.jpg
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -10-43.jpg

Grafy pochází z dokumentu nazvaného "Errechnete Flugleistungen" neboli vypočítané rychlosti. A že těch grafů se samostatně po netů válí, aniž kdo tuší z čeho jsou:
FW190-Errechnete-Flugleistungen
Což ovšem neznamená, že když jsou vypočítané tak jsou špatné. To asi ne. Tak blbý inženýři FW určitě nebyli. Ale v reálu se ty parametry mohli lišit. A víš jak se to prý počítalo? Vzali výkon motoru, hmotnost letadla, započítali odpor, hustotu vzduchu apd. - nepřipomíná Ti to nic?
Flugleistungen nejsou rychlosti, ale letové výkony.

Ten první uvedený graf ukazuje u každého režimu dvě hodnoty - pravou a levou část. Stačilo by, kdyby sis přeložil tu poznámku, která je u toho napsána. Pravý část jsou naměřené hodnoty a levá ukazuje hodnoty po přepočtení vlivu kompresibility vzduchu. V podstatě ten graf vyjadřuje chybu měření palubními měřidly. Je to naprosto typická ukázka toho, jak má vypadat správný letový test a nelze mu nic vytknout.
Druhý graf je také naměřený, ne vypočtený. Vypočítané bývají hodnoty k jednotlivým zbraňovým konfiguracím třeba u Fw 190 F (kdesi u konce dokumentu) - a ani tam všechny. V tomto dokumentu máš zcela jasně uvedeno, co je a co není vypočteno. Třeba u doletu se píše, že jsou vypočtené na základě měřené spotřeby paliva. On se totiž dolet blbě měří, ale když máš spotřebu, tak se poměrně snadno počítá.
U stoupavosti máš napsáno, že při vystoupání o 2 km nad nominální výšku je dobré zavřít chladicí klapky - motor se uchladí a s letadlem se pak dostanou o 500 m výše :) Vůbec nejzajímavější na tom odkazu jsou právě ty textové průpovídky..škoda, že to není úplně dobře čitelné a občas to chce trochu fantasie. Nicméně většina toho je měření, jen minimum jsou výpočty (a máš je popsané).
letecz píše: Nedovedu si představit měření po 5mph. To by podle přístrojů imho pilot nedokázal dodržet. A bylo by to i úplně zbytečné - křivka mezi 5mph body by se nemohla nijak zajímavě měnit aby stálo za to to měřit. Navíc ve všech číselných údajích roll rate, nebo přímo popsané metodě měření (např. zrovna NACA) jsem viděl pouze 50mph body. Ten odlišný vrchol FW190 může být dán jeho metrickými přístroji - kdo ví jak to přepočetli?
K těm srovnání nějakých roolrate testů se ještě dostanu později. Teď neni čas to dodělat.
Já si měření po 5 MPH představit dokážu :) Ale spíše bych si představil řadu měření po "ne zcela přesném rychlostním rozpětí" následně vyrovnaných interpolací.
letecz píše:Kdybych byl nenáročný tak hraju dodnes Aces over Pacific a nikdy bych si nezačal s Warbirds a tak dále :wink: Nejsem ale zas tak náročný abych pitval každý údaj a srovnával s těmi málo hist. údaji co máme k dispozici a zavrhoval tento sim jen proto že nesedí pár křivek. Jak chceš aby "dost přesně modeloval jakékoliv výkony" když ty výkony se u stejných letadel na různých dokumentech liší? Třeba na FW190A3 najdeš u země jak 520 (s udanou tolerancí 3%) tak 540kmh (S+K 2400/1.32) tak podle kterého údaje se to má "přesně" modelovat?
Jaké dva konkrétní grafy máš na mysli? 20 km/h je na oficiální tovární měření už moc (pokud se jedná o stejnou konfiguraci).
letecz píše:Možná se Ti zdá jednodušší oproti Il2, ale není podstatné jak působí ve srovnání s jinými simy. Podstatné je jak působí ve srovnání s realitou a to bohužel neumíme nikdo posoudit. Vem si že v reálu na těch érech lítali mladí kluci od 19-20 let co měli natrénováno pár hodin. A zvládali to. Mělo by tedy být létání na simulátoru tak obtížné?
On panuje takový dost hloupý předsudek, že pilot z konce války neuměl řídit letadlo. Jenže ona to není tak docela pravda. To, že měl na Fw 190 třeba "jen" 10 hodin, než šel do akce vůbec neznamená, že neměl nalétáno mnohem více na jiných, cvičných typech. I tito "kluci" prošli kompletním pilotním výcvikem (včetně navigace, radiofonie, aerodynamiky, mechaniky letu..a vůbec všeho, co pilot prostě musí znát, aby dostal křidélka a vůbec ho pustili za knipl), byť neustále zjednodušovaným a zkracovaným, kdy jim ubývalo hodin. Ale to neznamená, že by měli jen tak pro nic za nic spadnout. To, že nebyli schopni přežívat v oblasti, kde mám nepřítel běžně početní převahu okolo 10 - 30 : 1 není tak úplně provázané s tím, jestli byli schopni na Bf 109 - Fw 190 bezpečně létat. .
Hans S. píše:PS: Sorry to s tou pádovou - přistávací rychlostí jsem se "trochu" upsal. Zapoměl jsem na klapky.
To máš jedno, já zase zapomněl napsat, že mám na mysli letovou a ne přistávací konfiguraci - v podstatě nebyl důvod, aby sis nutně musel myslet, že mám na mysli tu letovou. Což ovšem nic nemění na tom, že buď kecá rychloměr WW2O, nebo letový model WWIIO. (také může kecat reálný rychloměr na Fw 190 :))
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Hans S. píše: I do letového enginu IL-2 jsou zadávány údaje, jako hmotnost, rozpětí, poloha těžiště, polára, účinnost vrtule... Těch vstupních údajů je několik desítek.
Tedy úplně stejně jeko u ww2ol.
Hans S. píše:U vyladěných letadel (zpravidla těch přítomných dlouho, které měly silné lobby vzdělané části komunity) je vše optimalizováno, aby odpovídaly reálným měřením, o což se WW2O asi nesnaží, když se (asi) snaží odpovídat vlastním měřením.
Jinými slovy - vypočtené parametry letadel v Il2 enginu jsou "napasovány" na hodnoty testů dle nátlaku "silné lobby vzdělané části komunity" :) Jestli je ta komunita vzdělána pouze těmi pár dostupnými testy tak potěš :wink: Chtěl bych vidět "čistá" data jež vypadnou z Il2 enginu - neovlivněná žádnou lobby. Ww2ol jde jinou cestou. nenechá se ovlivňovat žádnou lobby a víc věří svým výpočtům. Stále mě nikdo nepřesvědčil, že je to špatně :)
Hans S. píše: Flugleistungen nejsou rychlosti, ale letové výkony.
Sorry za ten nepřesný překlad. Tomu slovíčkaření nepřikládám takovou váhu.
Myslím, že nemáš pravdu. Ty popisky u grafu neříkají vůbec nic o tom zda jsou data skutečně měřená za letu "erflogen", ale poue uvádí rozdíl v rychlosti se započtenou nebo nezapočtenou chybou tachometru kvůli té kompresibilitě vzduchu. I ta chyba se dá přece vypočítat. Ani jeden ten graf z celého dokumentu neuvádí zobrazená data jako skutečně naměřená za letu - "erflogen". Všechny jsou pouze "errechnet" jak praví titul. Jestli někte vidíš uvedený opak - ukaž. Mohl jsem přehlédnout.



Hans S. píše: Jaké dva konkrétní grafy máš na mysli? 20 km/h je na oficiální tovární měření už moc (pokud se jedná o stejnou konfiguraci).
Např tyto:
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -11-42.jpg - 520 +/- 3%
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -11-42.jpg - tento graf mám ještě někde ve větším měřítku kde je jasně vidět ca 540 kmh.
Rozdíl v 2700/1.42 je též těch ca 20kmh.
Stejná letová hmotnost. Stejné palivo.
Který z těch grafů je tedy pravější, letový, vypočítaný? No já teda nevím...

Hans S. píše: On panuje takový dost hloupý předsudek, že pilot z konce války neuměl řídit letadlo.
Myslím, že letadlo zvládně řídit úplně každý :) Neplést si to s omáčkou okolo - znalostí aerodynamiky, přístrojů, navigace atd. a už vůbec neplést s taktickou vyspělostí a znalostí vysoké pilotáže. Ale principielně - řídit letadlo: co je na tom složitého?

Hans S. píše:
To máš jedno, já zase zapomněl napsat, že mám na mysli letovou a ne přistávací konfiguraci - v podstatě nebyl důvod, aby sis nutně musel myslet, že mám na mysli tu letovou. Což ovšem nic nemění na tom, že buď kecá rychloměr WW2O, nebo letový model WWIIO. (také může kecat reálný rychloměr na Fw 190 :))
Já se díval do těch Hoofových údajů kde má uvedenou pádovku 165kmh v "clean" konfiguraci a 145 "dirty" (asi s klapkama) což už se hodně přibližuje známým reál. údajům. Jestli přístroje ve hře ukazují 140kmh, bude něco z toho špatně.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

letecz píše:Jinými slovy - vypočtené parametry letadel v Il2 enginu jsou "napasovány" na hodnoty testů dle nátlaku "silné lobby vzdělané části komunity" :) Jestli je ta komunita vzdělána pouze těmi pár dostupnými testy tak potěš :wink: Chtěl bych vidět "čistá" data jež vypadnou z Il2 enginu - neovlivněná žádnou lobby. Ww2ol jde jinou cestou. nenechá se ovlivňovat žádnou lobby a víc věří svým výpočtům. Stále mě nikdo nepřesvědčil, že je to špatně :)
Čistá data, která by vypadla z IL-2 enginu jsou ta, která z něj padají teď. Když se někdo kdysi dávno ozval, že není správně, když Fw 190 má s otevřením klapek moc velký přírůstek vztlaku, tak se to dalo opravit. On totiž engine opravdu dost blbě modeluje (čti nemodeluje) vliv třeba takových štěrbinových klapek, nebo fowlerových..friseho křidélka.. prostě kvalita vstupů do něj není ani zdaleka dostatečná. A pak se musí optimalizovat, ladit a ladit. Přesně to v současnosti udělat v podstatě nelze. Přiblížit se je určitě možné. WW2O se do ladicí části asi nedopracovalo..a nebo že by u Bf 109 F přecijen k ladění nakonec docházelo? :wink:
O nešvarech letového modelu WWIIO tě nemá smysl přesvědčovat.
letecz píše:Myslím, že nemáš pravdu. Ty popisky u grafu neříkají vůbec nic o tom zda jsou data skutečně měřená za letu "erflogen", ale poue uvádí rozdíl v rychlosti se započtenou nebo nezapočtenou chybou tachometru kvůli té kompresibilitě vzduchu. I ta chyba se dá přece vypočítat. Ani jeden ten graf z celého dokumentu neuvádí zobrazená data jako skutečně naměřená za letu - "erflogen". Všechny jsou pouze "errechnet" jak praví titul. Jestli někte vidíš uvedený opak - ukaž. Mohl jsem přehlédnout.
Na základě čeho se domníváš, že "errechnet" platí plošně pro vše, co je v následujícím dokumentu? Proč myslíš, že slovo errechnet není vztaženo na samotnou interpolaci, jakožto výpočet na základě naměřených hodnot? Dokážeš si nějak logicky odůvodnit, proč by u u čistě vypočtených hodnot byl dodáván výpočet týkající se chyb měřících přístrojů? Já v tom logiku nevidím naprosto žádnou.
letecz píše:Např tyto:
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -11-42.jpg - 520 +/- 3%
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... -11-42.jpg - tento graf mám ještě někde ve větším měřítku kde je jasně vidět ca 540 kmh.
Rozdíl v 2700/1.42 je též těch ca 20kmh.
Stejná letová hmotnost. Stejné palivo.
Který z těch grafů je tedy pravější, letový, vypočítaný? No já teda nevím...
To první ani není graf, ale tabulka (což nelze tak docela zaměňovat). Takže bych tě znovu požádal o ty dva grafy, kdy budou naměřeny (nebo dle tvého názoru vypočteny) při stejné konfiguraci hodnoty alespoň o 20 km/h jiné. Nehledě na to, že jeden z odkazů ukazuje Fw 190 Aa-3 a druhý Fw 190 A-3. Aa-3 je jako příklad trochu nešikovný, je verzi A-3 sice podobný, ale ne identický..už jen proto, že je to současník spíše A-5, nežli A-3.
letecz píše: Myslím, že letadlo zvládně řídit úplně každý :) Neplést si to s omáčkou okolo - znalostí aerodynamiky, přístrojů, navigace atd. a už vůbec neplést s taktickou vyspělostí a znalostí vysoké pilotáže. Ale principielně - řídit letadlo: co je na tom složitého?
Každý nedokáže jezdit ani na kole, natožpak v letadle. Na řízení letadla je principielně složité především to, že přibyl třetí rozměr, který není pro člověka tak úplně přirozený a že se ovládá zcela jinak, nežli cokoliv, co si člověk může vyzkoušet v bezpečí na zemi (pomineme-li letecké simulátory, které tady nejsou odnepaměti).
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Hans S. píše:
Čistá data, která by vypadla z IL-2 enginu jsou ta, která z něj padají teď.
Tomu fakt věříš že jsou to enginem vypočtená data a ne data zadaná do tabulek dle oněch testů, externích výpočtů atd? :wink: Tady vidím, že nemá smysl přesvědčovat o opaku Tebe. Ale ani to nemíním. O Il2 toho nevím tolik a je mi to celkem jedno jak to dělá.
Hans S. píše: O nešvarech letového modelu WWIIO tě nemá smysl přesvědčovat.
To nemá. Já ty nešvary znám. Ale nepřipadají mi hodny kometářů které tady padaly ze začátku.

Hans S. píše: Na základě čeho se domníváš, že "errechnet" platí plošně pro vše, co je v následujícím dokumentu? Proč myslíš, že slovo errechnet není vztaženo na samotnou interpolaci, jakožto výpočet na základě naměřených hodnot? Dokážeš si nějak logicky odůvodnit, proč by u u čistě vypočtených hodnot byl dodáván výpočet týkající se chyb měřících přístrojů? Já v tom logiku nevidím naprosto žádnou.
Vede mě k tomu právě prostá logika. Pokud do dokumentu nadepsaného "kalkulace výkonů" budou míchána reálná data a výpočty - aniž by to bylo výslovně uvedeno - takový dokument imho nemá cenu. Nakonec jsem se ale přece jen mýlil. Na poslední straně jsou uvedené skutečně "erflogen" rychlosti, rozdíly oproti vypočteným. Neumím ale až tak německy a nemám čas to teď luštit abych z toho dále vyvodil jestli jsou to rozdíly oproti vypočteným rychlostem uvedeným v dokumentu nebo rozdíl letadla s podvěšenými věcmi oproti "čisté" konfiguraci. Můžete to někdo vyluštit.
Nakonec ale vidíš sám, že zpochybnit se dá úplně všechno.
Hans S. píše: Takže bych tě znovu požádal o ty dva grafy, kdy budou naměřeny (nebo dle tvého názoru vypočteny) při stejné konfiguraci hodnoty alespoň o 20 km/h jiné. Nehledě na to, že jeden z odkazů ukazuje Fw 190 Aa-3 a druhý Fw 190 A-3. Aa-3 je jako příklad trochu nešikovný, je verzi A-3 sice podobný, ale ne identický..už jen proto, že je to současník spíše A-5, nežli A-3.
Já nesliboval že ukážu grafy, ale dva dokumenty s různými údaji o stejném letadle. Jedno je Aa3, jak výš že druhý není taky Aa3? A všimni, že u toho s grafem jsou údaje opravdu "erflogene werte", sice ještě nějak přepočtené ale mají reálný původ. jaký původ mají z té první tabulky - bůh ví.
Bohužel FW190A3-4 je snad nejméně zdokumentovaný FW ze všech verzí a žádný skutečně důkladný, podrobný německý test neexistuje (nebo chceš li - zatím není :) ) Možná právě proto třeba není v Il2 - není dost podkladů. Ale proč to pak nevypočítá Il2 engine :wink: :)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

letecz píše: Tomu fakt věříš že jsou to enginem vypočtená data a ne data zadaná do tabulek dle oněch testů, externích výpočtů atd? :wink: Tady vidím, že nemá smysl přesvědčovat o opaku Tebe. Ale ani to nemíním. O Il2 toho nevím tolik a je mi to celkem jedno jak to dělá.
Na rozdíl od Tebe mám to štěstí, že jsem měl možnost (resp. mám možnost) do enginu ILa skutečně nahlédnout a vím, s jakými KONKRÉTNÍMI vstupy pracuje. IL má (ne)výhodu, že jeho kód byl prolomen a rozbalen. Je tam (pokud jsem dobře počítal) rovných 160 vstupních hodnot (počítal jsem na vstupech Fw 190 A-5, pouze letadlo, motor má samostatný model).
WW2O to zřejmě dělá stejně. Jen asi odmítá radikální optimalizaci vstupů k dosažení takových výstupů, aby to více připomínalo reálný let. Otázka je, zda vůbec engine WW2O umožňuje zpracovávat velká množství dat..

malý příklad:

Kód: Vybrat vše

 ==============================================================================
[Polares]
; ==============================================================================
lineCyCoeff        = 0.088
AOAMinCx_Shift     = 0.00
Cy0_0              = 0.13
AOACritH_0         = 16.5
AOACritL_0         = -15.0
CyCritH_0          = 1.25
CyCritL_0          = -0.82171917
CxMin_0            = 0.0235
parabCxCoeff_0     = 4.2E-4
Cy0_1              = 1.0336118
AOACritH_1         = 14.5
AOACritL_1         = -25.0
CyCritH_1          = 1.695889
CyCritL_1          = -0.74832267
CxMin_1            = 0.06993737
parabCxCoeff_1     = 5.0E-4

parabAngle         = 4.0
Decline            = 0.010
maxDistAng         = 38.0

draw_graphs  = 0
letecz píše:To nemá. Já ty nešvary znám. Ale nepřipadají mi hodny kometářů které tady padaly ze začátku.
Ten model špatný je. A to je prostě fakt. Dnes vypadá modelování letových modelů zcela jinak. Dynamika letu je na úplně jiné úrovni. Tohle je na úrovni WarBirds (skoro 15 let zpátky). Já nevím jak ty, ale když si sednu do reálného letounu, tak reaguje na řízení dost odlišně, nežli ve WWIIO (ostatně takřka nekonečná zásoba stability ani nemůže slibovat nic jiného)..a paradoxně docela podobně, jako v jiných moderních simech :)
Nehledě na to, že tu diskutovanou D.520 jsi vážně nijak nevysvětlil..a já na to pořád čekám jak na smilování.
letecz píše:Vede mě k tomu právě prostá logika. Pokud do dokumentu nadepsaného "kalkulace výkonů" budou míchána reálná data a výpočty - aniž by to bylo výslovně uvedeno - takový dokument imho nemá cenu. Nakonec jsem se ale přece jen mýlil. Na poslední straně jsou uvedené skutečně "erflogen" rychlosti, rozdíly oproti vypočteným. Neumím ale až tak německy a nemám čas to teď luštit abych z toho dále vyvodil jestli jsou to rozdíly oproti vypočteným rychlostem uvedeným v dokumentu nebo rozdíl letadla s podvěšenými věcmi oproti "čisté" konfiguraci. Můžete to někdo vyluštit.
Nakonec ale vidíš sám, že zpochybnit se dá úplně všechno.
Pokud jsem si to přeložil správně, tak je tam uvedeno, že měření jsou prováděna s ohledem na rozdíly mezi vzorovým a sériovými letadly. Což vlastně znamená, že je s tím počítáno a uvažováno (není to opomenuto).

Můžeš mi už konečně nějak polopaticky vysvětlit, co je logického na přiložení výpočtu odchylky měřidel k čistě vypočtený (neměřeným) výkonům? Mě by to vážně docela zajímalo. Na tohle totiž mé logické myšlení nějak nestačí :roll:
Hans S. píše: Já nesliboval že ukážu grafy, ale dva dokumenty s různými údaji o stejném letadle. Jedno je Aa3, jak výš že druhý není taky Aa3? A všimni, že u toho s grafem jsou údaje opravdu "erflogene werte", sice ještě nějak přepočtené ale mají reálný původ. jaký původ mají z té první tabulky - bůh ví.
Grafy jsi skutečně nesliboval, ale v tomhle směru právě ty grafy jsou mnohem lepší, nežli tabulky - zvláště pak ty, kde se zjevně zaokrouhluje více, než by bylo zdrávo :).
Bohužel FW190A3-4 je snad nejméně zdokumentovaný FW ze všech verzí a žádný skutečně důkladný, podrobný německý test neexistuje (nebo chceš li - zatím není :) ) Možná právě proto třeba není v Il2 - není dost podkladů. Ale proč to pak nevypočítá Il2 engine :wink: :)
Rozhodně si nemyslím, že by byly nejméně zdokumentované. To spíš u konce výroby Fw 190 D, nebo úplného počátku Fw 190 A (V, -0, -1, -2). Navíc pokud je zdokumentovaný Fw 190 A-5, tak nám slabší dokumentace A-3 a A-4 de facto moc nevadí. Ta letadla jsou motorově velice podobná (z hlediska výkonu zcela) a aerodynamicky značně blízká.
Fw 190 A-3 i A-4 jsou v IL-2. A-4 8 let, A-3 asi půl roku. Blbé, že každé z těch letadel dělal jiný tým, takže se mírně liší v detailech, kde by se lišit neměla. Naštěstí jsou ty odchylky tak malé, že jsem to byl schopný překousnout, takže i ten nový přírůstek v podobě A-3 poměrně slušně zapadá do starší rodiny Fw 190.
IL-2 na základě vstupů počítá let. Jenže třeba taková polára se prostě odhaduje - kdo ví, jestli vůbec kdy v dokumentech existovala, každopádně nikde na netu se zatím neválí. Takže se na základě znalostí dnešní aerodynamiky udělal nějaký odhad, který by mohl + - sedět. No a pak se dolaďovalo, dolaďovalo, dolaďovalo..roky a roky. Než se to dostalo (někde) do stavu, kdy už to začalo vypadat dobře a víceméně to odpovídalo všemožné historické dokumentaci. I když ona je to dost utopie, IL-2 má velkou část letadel odfláklých. Nicméně tohle je téma spíše o WWIIO, pokud se nemýlím :)
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Mno, to že je v kódu Il2 velká spousta čísel ještě neznamená, že jsou správná, reálná nebo vypočítaná nějakým "aerodynamicko-fyzikálním" enginem :wink: Prostě je tam developer může zapsat jak se mu zlíbí. Podobně jako to může udělat třeba u Targetware kdokoliv - neb to má otevřený kód. Ale fakt nemíním zpochybňovat Il2 systém. To je zde vedlejší. Diskuze se vedla o srovnání WW2ol modelu s REALITOU, nikoliv s Il2.

Hans S. píše: Ten model špatný je. A to je prostě fakt.
Tyhle argumenty mám nejradši :) Je to prostě fakt a basta, pravil odborník. S tímhle se prostě nedá polemizovat.
Hans S. píše:
Já nevím jak ty, ale když si sednu do reálného letounu, tak reaguje na řízení dost odlišně, nežli ve WWIIO
To Ti fakt závidím, že jsi měl možnost si zalítat s FW190 či Spitfiry. Nebo vážně myslíš že současné sportovní letadla se s tím dají srovnat?
Hans S. píše:
Nehledě na to, že tu diskutovanou D.520 jsi vážně nijak nevysvětlil..a já na to pořád čekám jak na smilování.
Tady jsem vyjádřil pouze své přesvědčení, že údaje nebyly vymyšleny. Stejně tak bych ale mohl opáčit, že čekám jako na smilování na argumenty, které by to dokázaly vyvrátit :)
Hans S. píše:
Můžeš mi už konečně nějak polopaticky vysvětlit, co je logického na přiložení výpočtu odchylky měřidel k čistě vypočtený (neměřeným) výkonům? Mě by to vážně docela zajímalo. Na tohle totiž mé logické myšlení nějak nestačí
Nemůžu, protože jsem ten dokument nedělal. I kdyby to tak bylo, co z toho vyvozuješ? Źádný jiný graf tento rozdíl neuvádí. Můžeme pochybovat o svém chápání logiky navzájem donekonečna, ale to je tak všechno co můžeme dělat.

Hans S. píše:
Grafy jsi skutečně nesliboval, ale v tomhle směru právě ty grafy jsou mnohem lepší, nežli tabulky - zvláště pak ty, kde se zjevně zaokrouhluje více, než by bylo zdrávo :).
Z takové tabulky si těch grafů můžeš namalovat kolik chceš. Údajů je tam na to dost. O co je pak relevantnější graf než tabulka? Nevidím rozdíl.

- sorry ohledně A-3,4 jsem se zmýlil. Nějak jsem je v listu přehlédl. Osobně si myslím, že ty testy možná ani neexistují, Imho nebyl důvod důkladně testovat každou výrobní variantu. Možná se spokojili s továrním zalétávacím testem a důkladně se testovaly pouze různé prototypy či speciální varianty.


Ale co kdybychom se vrátili na začátek diskuze? Do diskuze jsem se tady nezapojil proto, abych vychvalovat ww2ol model a už vůbec ne abych tvrdil, že je nejlepší a bez chyb. To jsem nikdy neřekl a ani si to nemyslím.
Zapojil jsem se proto abych uvedl na pravou míru některé nepřesné informace, které kolují o ww2ol modelu (počítání modelu přímo v enginu hry) protože si myslím, že to může někoho zajímat a taky - pokud chce někdo kritizovat, měl by o tom vědět co nejvíce. Za druhé by mě zajímalo na čem je založeno zjedodušené rčení" že ww2ol model je "neskutečně špatný a minimálně z velké části se nezakládá na pravdě" či "to, co předvádí WW2O nemá s letem společného téměř nic".

Ad jedna: ww2ol model je "neskutečně špatný"
- bez ukážky, je to jen subjektivní názor amatérů, kteří o tom nic moc neví - není možno objektivně zhodnotit.

Ad dvě:
- "minimálně z velké části se nezakládá na pravdě" - to prostě není pravda. Ww2ol model vychází ze skutečných podkladů. Vymyšleno (či spíše vypočítáno) je pouze to, co se dokumenty nedá doložit. A to určitě není "minimálně velká část" :wink: Všechna letadla jsou modelována podle reálu. Proč třeba nejsou modelovány Bloch152, MS406, LeO451, Br698, které by u fr. air mnohem lépe pasovaly do roku 1940? Protože na ně není dostatek dokumentů. Že některé dokumenty na modelovaná letadla ještě nikdo neviděl neznamená že neexistují. Ale asi marný boj o tom někoho přesvědčit.

Ad tři:
"to, co předvádí WW2O nemá s letem společného téměř nic"
- nezlob se, ale opět jen subjektivní názor amatéra nebo amatérů, kteří to nemůžou objektivně posoudit. Bral bych ten názor od pilotů skutečných Warbirdů, ne od pilotů sporťáků a už vůbec ne od pouhých virtuálních pilotů.
Pořád bych rád viděl skutečně relevantní srovnání ww2ol letadel s reálem, nikoliv jiným simulátorem. Ale to asi nikdy neuvidím, takže tahle diskuze prakticky nikdy neskončí :)

Snad je patrné, že nikde netvrdím, že ww2ol model je bezchybný, nejlepší či nejdokonalejší atd.
Skutečné chyby ww2ol modelu jsou dobře známy, jsou hanbou pro ten sim a nechápu proč tam stále přetrvávají, ale zásadní věc - že jsou letadla jsou modelovány dle skutečných parametrů a jejich chování odpovídá v rámci možností domácího PC realitě - to mě ještě stále nikdo nevyvrátil. Srovnání s jakýmkoliv jiným komerčním simulátorem/hrou pro domácí PC je naprosto irelevantní.

Nevidím smysl dál diskutovat, pokud budeme pouze srovnávat s Il2 nebo jiným simem, či se pitvat v jednotlivých grafech s neznámým původem. To nikam nepovede. Skutečnou realitu lítání s ww2 letadly nikdo z nás nezná a už nikdy nepozná.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ad 1) - Nikdo tady netvrdí o IL-2, že jeho model je zcela správný, že jeho data jsou přesná. pouze to, že se reálnému letu blíží mnohem více, nežli WWIIO. A tak to je, byť ty si to asi neuvědomuješ.

Ad 2) - Ano, současná sportovní i nesportovní letadla snesou srovnání s letovým modelem IL-2, protože letový model IL-2 je relativně rozumný.

Ad 3) Ty nemůžeš dokázat pravdivost tvrzení, já nemohu dokázat nepravdivost. Označme to tedy tak, jak to v takové chvíli má být označeno: tedy jako teorie. To znamená, že teorie zní: D.520 modeluje rozumně roll rate.

Ad 4) Měření a výpočty..nemá to cenu. Mysli si co chceš. Smiř se s tím, že tyto grafy jsou uznávané jako reálné, platné...a měřené.

Ad 5) model WWIIO špatný je. Nebo ani ne tak špatný, jako spíše starý. Před takovými patnácti roky by jistě spousta nadšenců říkala, jak moc se to blíží skutečným letadlům. Ale dnes je jiná doba a i to přiblížení lze prostě provést lépe. Ono se není čemu divit, jestli na WWIIO dělají jen dva lidi a ještě k tomu se tam nechávají boty a neřeší známé chyby..

Ad 6) srovnání s reálem u WWIIO - IL-2 už srovnán byl a to mnohokrát. sám jsem byl u jednoho takového testování pár let zpátky, kdy veterán Izraeli Air Force (starý pán) srovnával Spitfire. On byl spíš vykulený z toho, že zase vidí Spitfire zevnitř, než aby se pořádně soustředil, ale krom vyloženě krátkého joysticku snad vůbec nic nenamítal. Ale srovnání IL-2 proběhlo vícero..
U WWIIO by sis srovnání mohl zajistit sám. ale předpokládám, že spíše použiješ svou oblíbenou nevyvratitelnou argumentaci: "Ještě není druhoválečný pilot, který by model WWIIO zpochybnil, nebo řekl, že D.520 je na tom z hlediska výkrutu divně" :)



Nemá asi cenu to dále rozebírat.

PS: Mám pár dobrých kontaktů mezi leteckými konstruktéry, z nichž někteří jsou piloty. Zkusil bych některé z nich přesvědčit, aby udělali srovnání mezi letovým modelem WWIIO a IL-2 (ono se srovnání nevyhneme, je to přímá konkurence). Mohlo by to být zajímavé.
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

1) Neuvědomuju, neb nedokážu posoudit. Závidím těm kdo si uvědomují a měli možnost posoudit :)

2) Srovnáváš nesrovnatelné. Ano, v zásadě se to neliší. Přitáhnu páku - stoupám, nakloním páku - nakláním se. Tak to funguje v každém simulátoru. Tím asi veškerá podobnost končí.

3) Já jsem opravdu zvědav jak to je. A doufám, že se jednou dozvíme :)

4) "... a měřené" - byť to není nikde výslovně uvedeno. Ještě že takhle uznávané fakty platí jen pro jisté simulátory a ne třeba v reálném životě :)

5) Starý nemusí znamenat špatný. Il2 model taky není nejnovější. Je se asi víc "ladil". WW2ol model se taky za tu dobu dost poladil - není úplně stejný jako před 10 lety. Nevim proč každá diskuze kolem ww2 musí skončit u Il2 jako vzorového mustru. Všeobecně uznávané ještě neznamená jediné správné. To je věc se kterou fanoušci Il2 nějak neumějí připustit :wink: Jestli chceš, můžem založit nové téma : srovnání Il2 s realitou (edit). Jsem zvědavý člověk a taky by mě strašně zajímalo proč se některá letadla v Il2 chovají tak "divně" jak se chovají i když to neodpovídá tomu co jsem o nich kde četl :)

6) Má smysl hledat podobná srovnání veteránů s ww2ol? Stejně nikdo z nich nikdy nic nenamítá, protože ten reálný pocit z letu jim PC nedá ani kdyby se rozkrájelo. O to víc by mě zajímalo srovnání lidí co lítají Warbirdy v současnosti a PC simulátor pro ně není zjevení z jiného světa. Jenže stejně - ani tito piloti by těžko mohli posoudit chování svých warbirdů v extremních situacích - protože se to s nimi neodváží provádět.

Padla tady řeč o obtižnosti pilotování - říká Ti něco Aircombat America nebo North American Top Gun? Po pár hodinách školení pustí kteréhokoliv amatéra s instruktorem do letadla a nechají ho provádět bojovou akrobacii ba přímo souboj s druhým pilotem. Není to tak cenově nedostupné - co se takhle domluvit, vyzkoušet a pak srovnat na našimi simulátory ;) Osobně dávám přednost Texanu u NATG neb je to aspoň trochu podobné pořádným ww2 warbirds :)
http://www.aircombatusa.com/
http://www.natg.com/
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

2) nemyslím. Letadla mají nějaké hmoty, nějakou stabilitu..ten přechod letadla u WWIIO do stabilního stavu je brutální. Pustí se knipl a letadlo se během zlomečku vteřiny srovná (hlavně na křidélkách). Blíží se to akrobatickým speciálům..ale i tam pilot dává knipl do protipohybu, aby zbrzdil pohyb letounu nějakým směrem.

4) rozhodně nejen v simulátorovém světě. Za reálné je považuje mimo jiné Crumpp, což je chlapík, který je v týmu starajícím se o "Bílou 1" (snaží se dostat jeden Fw 190 F do letuschopného stavu).

5) IL-2 má od verze 4.0 výrazně modernizovaný letový model. Tedy cca 2 roky. Spousta letadel je i přes poměrně kvalitní model modelována mizerně, ale to je věc jiná.

6) Nevím

Ad obtížnost pilotování: Je tam právě ta důležitá věc, že je u toho druhý pilot. Ten může téměř všechno zachránit. Domluvit se můžeme..až ze mě za pár let bude milionář, tak tam sjedem a uvidíme, jestli je silnější můj styl draka, nebo tvůj styl tygra :)
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

2) Přechod je možná brutální, vypadá to třeba dost divně, ale jsou to éra která táhnou motory o stovkách koní - něco úplně jiného než sporťáky. Tohle je třeba věc která by mě taky strašně zajímala - jak je tohle reálné. Ale zatím jsem nečetl relevantní srovnání chování podobného letadla v reálu. Ty sporťáky a akrobati mě fakt nepřijdou jako adekvátní srovnání.
Mě třeba v Il2 (už si to nemůžu odpustit) přijde velice divné, že po každém "stall" přichází vývrtka bez zásahu nevybratelná. U většiny ww2 ér jsem snad vždy četl, že při stall stačilo pustit knipl, respektive pohnout jím dopředu a stall byl zažehnán - žádná vývrtka by se asi konat neměla. ? Co je tedy správně? Nevim, nemám Il2-46 tak je to možná jen jev staré verze (Il2FB+PF).

4) Crumpp je za reálné nemůže považovat protože dobře ví, že jsou vykalkulované. Ten dokument dobře zná jako i spoustu jiných o FW. Ale nikdo netvrdí, že jsou "nereálné" - i výpočty můžou být dobré. Ale odchylky od reálu tu vždy nějaké budou.
Mimochodem, možná by tě hodně zajímalo co si myslí Crumpp o roll rate FW190 - onom grafu z RAF testu - co jediný koluje po netu - stručně řečeno - ten graf je k ničemu. V případě zájmu vyhrabu diskuzi, jež se tohoto týkala.

Už šetřím na NATG. To chci fakt zažít :)

Mimochodem, aby to nevypadalo jako že se chci za každou cenu hádat nebo něco- mě opravdu zajímá jak je na tom WW2ol model ve srovnání s realitou. Ať už to pro něj dopadne jak chce špatně nebo dobře. Bohužel to se prakticky nedá zjistit.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

- nejde o motor, ale o hmotnosti, o momenty sil, o účinnost kormidel. Čím větší je hmotnost na konci "páky" (tzn. třeba na křídle) tím déle trvá, než při nějaké síle (vychýlení kormidla) dojde k následnému vychýlení stroje. Při zastavování to funguje stejně - čím je hmotnost větší, tím déle trvá, nežli pohyb ustane. Je nesmysl, aby se letadlo přestalo pohybovat v původním směru takřka okamžitě po zrušení výchylky - to v podstatě popírá setrvačnosti. Když se podíváš na nějaký záznam akrobatických letů na speciálech (které mají hmotnosti "na páce" velice nízké), a máš možnost se podívat na práci s kniplem, tak uvidíš, že pilot třeba při klonění o 90° posunuje knipl na zlomek vteřiny do protisměru, aby dosáhl prudkého zbrždění. Ve WWIIO je jakýkoliv posun zbytečný i přesto, že hmotnosti jsou mnohem vyšší a s tím úměrně rostou i setrvačné síly. V této váhové kategorii to vypadá opravdu hodně uměle.

- Vývrtky je těžké soudit konkrétně, ale u většiny letadel nestačilo a ani nestačí pouze pustit knipl. Je poměrně málo typů, na kterých toto k jejímu vybrání poměrně spolehlivě stačí (L-13 Blaník, i když si nejsem jistý, jestli by to fungovalo i při vývrtce na zádech). Jinak standardizovaný a cvičený postup je potlačení a vykopnutí směrovky do protisměru.

- Tak tahle komunikace s Crumppem by mě vážně zajímala. Kde ji najdu?

- Srovnání s realitou (obecně vzato) není zase tak moc komplikovaná záležitost. Můžeme velice snadno říci, zda je průběh letu ztvárněn poměrně dobře, nebo méně dobře. Pokud správně fungují základní fyzikální principy (čímž ale tedy zase rozhodně nemyslím nějaké s = v * t), pak se to jeví jako rozumné (opět vůči standardu doby a možnostem simulace - za pár let se budou virtuální piloti divit, jak jsme to mohli považovat za věrné bez simulace kompresibility a funkční atmosféry..různých ohybů, krutů..a kdoví čeho ještě).
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

- Tobě se zdá že ve ww2ol nemusíš dávat protipohyb pákou aby se prudce zastavil roll? To se mi nezdá. Ověřím si.

- nemyslím vybírání vývrtky, ale pád do ní při stall (jak to sakra krátce česky nazvat?). Namátkou Spit, 109 při stall jim pokleslo křídlo, nos nebo tak a stačilo pustit knipl (posunout dopředu) a letadlo letělo v pohodě dál. V Il2 při stall padnu do vývrtky ať pustím knipl nebo posunu dopředu a musím dál postupovat standartizovaným postupem abych vývrtku vybral. Nevybavuju si, že by WW2 letadla takhle snadno padala do vývrtky. Alespoň ne ta o kterých je hlavně řeč (FW, 109, Spit a tak).

- něco k FW je tady ve staré diskuzi kolem Warbirds. Škoda, že se nezachovaly ty obrázky. Pokud vím, od té doby se žádné nové dokumenty/informace o FW roll rate neobjevily: http://forum.totalsims.com/viewtopic.php?t=2091

- srovnání s relitou - myslím, že se pořád bavíme jen o subjektivních pocitech jak se komu zdá, že je ztvárněný let. Já jsem vůbec na pochybách zda se to dá objektivně srovnat s reálem když k tomu chybí ty skutečné fyzické vjemy provázející reál let. Konec konců i skuteční piloti mají u PC rozdílné pocity. Jedni nedají dopustit na Il2, jiní na Aces High, třetí WW22ol a jiní zase uznávají jenom MFS. Tož si vyberme :-)
Mimochodem - ww2ol třeba simuluje kroucení křídla u Spitu v zatáčkách a z toho plynoucí změnu vlastností křidélek. Simuluje to i Il2? :wink:
Odpovědět

Zpět na „Počítačové a deskové hry“