Stránka 3 z 15

Napsal: 9/12/2008, 17:57
od lkala
To věřím, k tomu se v článku také dostanu, ale abych řekl pravdu, tak nevím jestli ty dvě klikové hřídele můžu označit jako dobré řešení. Jinak ale "in natura" to musí být pořádný kus železa. O té výstavě jsem na tomto fóru již něco četl.

Napsal: 9/12/2008, 21:04
od Tempik
lkala píše: Pátrač má pravdu, mám totiž takový pocit, že ta suchá teorie nikoho moc nezajímá.....
Já myslím, že se najdou lidi co zajímá, jenže když ono na to není moc co debatovat. Já jsem náhodou rád, že se tu přesně tohle objevilo ;-)

Napsal: 9/12/2008, 21:11
od Pátrač
Ikala - taky si myslím, že jsi mě nepochopil úplně přesně. Tak jak jsi to vlákno založil je neuvěřitelně nabité informacemi. Myslím si, že není moc vojenských fór, které by se mohla něčím takovým chlubit. Takže doufám, že v teoretické rovině budeš pokračovat.

Moje návrhy byly spíše směrované na rozšíření informačních toků o reálné, vyzkoušené a prostě zajímavé motory. Tak se teorie krásně propojí s praxí a vznikne mimořádné dílo.

Napsal: 9/12/2008, 21:24
od skelet
Myslíš včetně porovnávaček výhod a nevýhod konkurujících si motorů? BD601 vs Merlin apod?

Napsal: 10/12/2008, 00:30
od lkala
Dobře, budu pokračovat v obou rovinách (teorie a napíšu i něco o konkrétních motorech).
K tomu porovnávání, já to nemám moc rád. Aby bylo možno dva motory porovnávat, tak hlavně musíme stanovit kritéria, podle kterých to budeme dělat. Napiště tedy co chcete porovnat a hlavně podle čeho. Jinak to nemá smysl.

Napsal: 10/12/2008, 06:52
od Pátrač
Porovnávat je není třeba. Porovnávat vzduchem chlazený motor, hvězdicový v řadovým vodou chlazeným je téměř nemožné. Rozhodující je jeho aplikace v letounu. Pak je to porovnávání objektivnější. Ale potom se neporovnává motor ale letadlo.

Napsal: 14/2/2009, 23:41
od Hans S.
Pokračování diskuse ODTUD.

2800 HP není v téhle době sám o sobě zase takový extrém. Napier Sabre byl schopný podobného i vyššího výkonu, BMW 801 se dostal na 2400 PS (byť sériově jen na 2300). Nejdrsnější byly obři, jako Pratt & Whitney R-4360, nebo úplná příšera v podobě BMW 803 (suchá hmotnost 2950 kg, výkon 3845 PS). A to dokonce proběhly nějaké studie na zamontování tohoto motoru do jednomotorové stíhačky :). Ale to už byla taková labutí píseň velkých pístových motorů.

Napsal: 14/2/2009, 23:52
od lkala
Potenciálně asi nejvýkonější byl Rolls-Royce Crecy. Nikdy se nedostal do výroby (přišel pozdě), šoupátkový rozvod, 12-ti válec, při testu v roce 1945 se vstřikováním vody údajně šel až na 5 000 koní.

P-47 je moje oblíbené letadlo, vlastně to ani nebylo letadlo, byl to okřídlený motor s turbodmychadlem na kterém seděl pilot.

Napsal: 15/2/2009, 01:27
od skelet
R4360 poháněl Goodyear F2G Corsair, pokud se nepletu ..

Napsal: 15/2/2009, 02:04
od Hans S.
Ano, poháněl. Samotný F2G je poměrně rozporuplný letoun. I přes extrémně výkonný motor letové výkony nebyly zase tak moc přesvědčivé a existují i zmínky o potížích s příčným řízením letounu. Do toho skončila válka a vývoj se ubíral směrem klasického Corsairu s výkonnějšími verzemi klasického R2800. Zajímavé je, že ač byl jeho vývoj "Supercorsairu" ukončen velice záhy a z linek sjelo jen několik málo letounů, tak minimálně jeden z nich létá do dnes :).

Napsal: 16/2/2009, 21:22
od PETR ŠPAČEK
Ještě k těm vašim motorům.BMW 803 byl zdvená 802 ( 2 x 14 válců= 28 válců) . To by mne zajímalo, kde ten umístit bez přetíženého předku. To by dopadl, jak bombardér He 171 dva spřažené motory a samá porucha. Navíc pro Ta 152 měli v záloze V12 DB 623 se 1 764 kw ( 2 400k. ).

Napsal: 16/2/2009, 22:13
od Hans S.
Čoveče ty to máš samej překlep :) BMW 803 je zdvojený BMW 801 - to je dvouhvězdicový 14-válec. BMW 803 pak čtyřhvězdicový 28-válec. BMW 802 je trochu jiná konstrukce, jakýsi mix mezi starším BMW 139 a mladším BMW 801. Je to dvouhvězdicový osmnáctiválec (jako 139) s jednotlivými válci de facto přejatými z 801. Vůbec 801 byl hodně podobný. Do série nešel stejně jako BMW 803 (ten byl navíc kapalinou chlazený, resp. dle základního pohledu kombinace vzduchu a kapaliny - na rozdíl od 801, který je chlazen čistě vzduchem).
Ne He 171, ale He 177. Ten měl řadu potíží, nejen motory. Za většinu z nich si mohli sami konstruktéři až přehnanou progresivitou :) U Heinkela to takto občas chodilo..
Ta 152 s DB 623? Nevím o tom, že by se pro Ta 152 v nějaké dohledné době počítalo s jinými motory, nežli DB 603 a Jumo 213 (které maximálně postačovaly). Zcela jistě ne DB 623, když jeho vývoj byl ukončen dlouho před vznikem Ta 152.

Napsal: 17/2/2009, 17:45
od PETR ŠPAČEK
Lidi namám to ze svý hlavy. O 803 je v knize PETER CAYGILL - LEGENDY Focke-Wulf Fw 190 na straně 20 uvedeno, že jde o dvojhvězdicový osmadvacetiválcový motor o výkonu 3 900 k. Jsou tam uvedeny další možné motory : DB 613 - 2020 k. , Jumo 222 E/F - 2400 k. , DB 609 - 2660 k. Mimo jiné též, žě se zkoušely kanóny Mauser MG 213 C/20 mm. a MK 213 C/30 mm. na letounu Ta 152 C.

Napsal: 17/2/2009, 17:51
od YAMATO
Jak se mohly zkoušet kanony, které byly jen v projektu? Určitě existoval projekt s těmito kanony, ale to je tak vše. A to platí i pro ty motory. Ono obecně obzvlášť koncem války se s projekty roztrhl pytel...ale realisováno bylo, včetně alespoň prototypů, jen nepatrné množství.

Napsal: 17/2/2009, 22:45
od Hans S.
Celá edice Bojové legendy je rozporuplná, Bf 109 (Jerry Scutts) a Fw 190 (Peter Caygill) jsou ale naprosto šílené slátaniny plné hrozných dezinformací a šílených chyb, kde se dobré a hodnotné části míchají s hroznými nesmysly. Nechápu, jak to v dnešní době, na počátku třetího milénia, mohl vůbec někdo vydat :(. Zvláště u Scuttse jsem byl dost negativně překvapen, protože zrovna on mi přijde jinak jako dost zavedený a solidní autor. Od Caygilla jsem nečekal nic, ale považuji to za dosti zbytečně vyhozené peníze :)
Ať přečteš cokoliv, tak se snaž porovnávat více zdrojů informací - neustále srovnávej, neustále přemýšlej. Na velkou část chyb se dá přijít jen logickým uvažováním - třeba si zkus představit hvězdicový motor s jednou hvězdicí a 14ti válci. To by se v podstatě nedalo udržet na rozumných rozměrech. Největší počet válců na jedné hvězdici je myslím 9. Jen tak mimochodem - pokud si správně pamatuji informace z díla lkaly tady na Palbě, tak každá hvězdice musí mít lichý počet válců, jinak by to nefungovalo (Viz. ZDE). Tohle je dochovaný BMW 803 (hvězdice jsou 2+2):
Obrázek

Potencionální motory, které jsi uvedl níže, možné jsou. Ty se dostaly z projektu do prototypu myslím snad všechny. Ale do Fw 190/Ta 152 se žádný z nich, pokud vím, nepodíval. Zkouškám MG 231 na Ta 152 C s trochou dobré vůle věřit lze, není to nereálné a pokud u Focke-Wulfu někde, pak bych ten test očekával právě zde - vývoj se koncem roku 1944 na Ta 152 dosti soustředil, byť to zřejmě nebyl úplně nejlepší nápad a možná by bylo rozumnější pokračovat vývojem klasického Fw 190 A (resp. jeho derivátu D).

Napsal: 17/2/2009, 22:54
od reddog
nechci do toho nějak kecat, ale hvězdicový motor se sudým počtem válců
funguje skvěle.Viz motory americké :wink:

Napsal: 17/2/2009, 23:15
od Hans S.
Jakýpak americký motor má sudý počet na hvězdici? Já si tedy žádný nevybavím.

R-1820 - 9
R-1830 - 7
R-2600 - 7
R-2800 - 9
R-4360 - 7

Napsal: 17/2/2009, 23:34
od reddog
moje chyba s americkými motory.
ale jsou jinde

rus. M22 12 vál.
rus. AS82 14 vál.
jap. hitači tempi 12 vál.

Napsal: 17/2/2009, 23:41
od Hans S.
M-22 - 9 (licenční Gnome et Rhone/Bristol Jupiter 9)
AŠ-82 - 7

Hitači Tempi je co? :)

Napsal: 18/2/2009, 00:06
od reddog
Aha, tak to asi bylo špatně napsáno .
M 22 jasně, chyba u zdroje.
AŠ82 jasně, chyba u zdroje, je to dvojče.
hitachi gk-2 tempi 12 , má být 12válec

tak já už radši mlčím , nebo dostanu po tlamě :D