Stránka 3 z 10

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 14/2/2014, 21:12
od Stuka
Vlak měl podle novin č. 10582, a podle knihy z H.Dúbravy č. 576. Jestli některé z těchto čísel značí jenom místní označení, nebo přímo číslo transportu - to netuším.
SS Totenkopf , Wiking, Leibstandarte, Das Reich, Hohenstaufen a Hitlerjugend.
Pokud v našem vlaku byla nějaká jednotka z těchto divizí, měli by Němci vědět, zda bez ztrát dorazily do Maďarska. Aspoň doufám. Obávám se, ale že o těchto známých divizí by snad jistě věděli, jestli se cestou stalo nějaké neštěstí. No ale další indicie to přesto je.
Potom by i ten Bohumín seděl. Ve Varšavě by ale žádné záznamy asi taky nezůstaly, všechno asi Němci sbalili.
Podle mého, oplatilo by se možná hledat i přes to místní gestapo. Zjistit, které gestapo celou událost vyšetřovalo a jestli v Německu nejsou jeho archivy. Ten jejich vyšetřovací spis by se mohl někde válet.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 14/2/2014, 21:37
od parmezano
Vlak měl podle novin č. 10582, a podle knihy z H.Dúbravy č. 576, to je taky problém , 576 vypadá na číslo os , vznesu dotaz , na Vlaky . net

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 14/2/2014, 22:52
od Zemakt
Pokud v našem vlaku byla nějaká jednotka z těchto divizí, měli by Němci vědět, zda bez ztrát dorazily do Maďarska. Aspoň doufám. Obávám se, ale že o těchto známých divizí by snad jistě věděli, jestli se cestou stalo nějaké neštěstí. No ale další indicie to přesto je.
To je právě otázka, tyto jednotky byly ve skrze spotřební zboží. Šly do boje tam kde bylo zrovna potřeba, jak uvádí článek "hasiči". Na nějaké papírování nebyl možná čas ani prostor. Zavelelo se, a jelo se. To, že se někdy, někde vypařila rota a třeba i prapor, to se už němcům stávalo. Já bych to nevylučoval.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 14/2/2014, 23:20
od Stuka
To, že se někdy, někde vypařila rota a třeba i prapor, to se už němcům stávalo. Já bych to nevylučoval.
Může být. Co by se ale dalo ještě zjistit? Napadlo mě: Ty divize, co uvedl Parmezano měly své velící důstojníky a každá jednotka v nich taky. Seznam všech velících důstojníků těch jednotlivých jednotek by mohl být vodítkem - pokud by v nich byl uveden i datum úmrtí, případně otazník. Ale takový podrobný seznam - to bych asi chtěla moc? Pečlivost s jakou Němci vedli veškeré záznamy možná ke konci r. 44 už vzala za své.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 15/2/2014, 10:45
od parmezano
Stuka.Němci asi už začínali mít v tom "binec" , p. Kovár uvádí , že v jejich odpovědi se uvádí "že by to byla největší ztráta , při sobotáži na železnicích během války.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 15:05
od F. Kovár
Na stránke OZ som ešte pridal jeden dokument z Hronskej Dúbravy, kde je aj číslovanie vlakov a zápis o havárii... http://ozkamenica.wbl.sk/Havaria-nem-vo ... portu.html

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 20:29
od Stuka
Áno, ten zápis máme. Tam je číslo vlaku 576. Parmezano sa možno dozvie, či išlo o označenie transportu.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 22:41
od parmezano
Stuka: Parmezano už to ví, napsal jsem do MDC (Muzejně Dokumentačního Centra, zabývá se sběrem materiálu , týkajích se železnic na Slovensku) Bratislava , tam byli velice laskaví a obratem mi poslali skeny jizdního řádu trati Zvolen - H. Štubňa - Vrútky platného od 1.6.1944 a tam se vlak 576 nenachází , ale je dost pravděpodobné , že byl se zvýšenou intenzitou na té trati , zaveden nějakou další změnou JŘ
ou8g2yv2rEjLJVvvJ7gIfUgstRlUs74lPdV7RllNabMizIym30DtX5jPYlGkW27dged6aY8.jpg

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 22:46
od parmezano
QHXi2xRJlO7EhD7Ibk4IfUgstRm2KGKMN1F_yPMJ_2V-zZkp30DtX5jPYlGkW27dged6aY8.jpg
nákladní vlaky

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 23:12
od Stuka
Rozumím tomu tak, že jako pravidelná linka tedy náš vlak nebyl. No, ani se tomu nedivím. Proč by měl být v jízdním řádu? Byla to asi jenom jedna jízda transportu vypraveného mimo jízdní řád.
Zeptal ses i na označení 10 582?

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 23:30
od parmezano
Stuka: asi byl , ale ta změna není v tom JŘ zapracována to se stává , někdo se na to asi vybodl, asi to není výtisk pro provozní zaměstnance . Zeptal , protože mě něco napadlo , a vyjdu s tím až jak to dopadne,, abych nedopadl jak s těma "Ukrajincama".

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 17/2/2014, 23:36
od jmodrak
Transport nemal konečnú v Lučenci. Lučenec bola predávacia stanica medzi SŽ a MAV. Tam končili vlaky SŽ. Došlo mi to,až keď som videl zošitový vlakový poriadok tej doby. Tak že asi pokračoval smerom na Budapešť. Skôr ako slovenské číslo transportu,by to chcelo Nemecké,pretože pod ním sa dá stopovať v Nemeckých archívoch.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 08:16
od Stuka
Pánové, to mně těší, že pátrání pokračuje a že se pomalu možná dostaneme k identifikaci německé jednotky. Už jsme, zdá se, určili její trasu - Varšava- Budapešť.
No a číslo transportu , jak říká modrák, by umožnilo p.Kovárovi se konkrétně na něj ptát. Ten vlak, i když se skoro doslova propadl pod zem, přece musel někomu chybět a někdo musel udělat o tom záznam. Konec války byl ještě v nedohlednu, chaos sice už byl,ale i tak se mi to nezdá.
Parmezano má překvapení v klobouku tak uvidíme jestli to bude zdechlý králík, nebo ježek v kleci. :D

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 11:42
od parmezano
No p. Kello z MDC připustil , že se jedná o číslo transportu (což by bylo dobré) a dalo by se s tím pracovat, dále připustil , že se někde ve dosud nezpracovaných materiálech může něco najít o této nehodě . Napíšu do VHU , zda se tam nechází , něco o vojenských orgánech na železnici za WWII

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 13:32
od Stuka
P. Kello by si tedy mohl navlíct rukavice a vzít lopatu a prohrabat se materiálem, který dosud nikdo neprozkoumal. :D
Žertuji.
Pokud by mi ale p.Kello dovolil se v tom vrtat (on asi čas na to moc nemá), našla bych si (ale až v létě) čas a v jeho Muzeu bych celkem ráda prozkoumala staré papíry. Kdybych něco našla, to by byla sláva. :)

Pokud je č.576 číslo vojenského transportu, p.Kovár by mohl oslovit Německo, Varšavu, (Budapešť? tu asi nemá smysl oslovovat), zda o něm něco nemají.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 13:48
od F. Kovár
Ja si myslím, že 576 je len označenie mimoriadneho vlaku na SŽ. Pokiaľ ide o MDC, tak o tieto veci sa tam už dávnejšie zaujímal p. Oravec predseda KHT ZV, ktorý je zároveň teraz aj podpredsedom nášho OZ. Tak neviem ktoré archívy myslí p. Kello...

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 14:10
od parmezano
Stuka 576 je číslo vlaku , pod kterým ten vlak jel jen na té trati , na číslo 10582 jsem se zeptal v Vojenském Historickém Ustavu v Bratislavě, současně s dotazem ,pod které železniční vojenské velitelství ta trať za války spadala a zda o tom velitelství tam něco mají .
Omlouvám se za překlep : správně má být Kallo

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 14:21
od Stuka
Podívej se na tohle :
Vrchným orgánom podnikového vedenia na povstaleckom území bola prevádzková správa, sídliaca vo Zvolene. Prevádzková správa priamo riadila všetky železničné jednotky stredného Slovenska. Pretože obe autosprávy ostali mimo povstaleckého územia, bola vo Zvolene zriadená osobitná autospráva. Jej prednostom bol menovaný Ing. Karol Končko, dovtedajší prednosta dielne SŽ Zvolen.

Dopravné pomery na Slovensku po vypuknutí SNP boli hektické. Svedčí o tom skutočnosť, že až zhruba do 4. septembra 1944 jazdili vlaky medzi Zvolenom a Bratislavou prakticky bez zmeny. Situácii na železnici neprospelo prerušenie dopravy medzi Kremnicou a Kremnickými Baňami, spôsobené 24. októbra 1944, teda ešte pred vyhlásením SNP, akciou sovietskych partizánov, ktorí podmínovali trať v tuneli Hrenca a zatarasili ju dvoma vykoľajenými vlakmi. Priama doprava na tejto trati nebola obnovená počas celého SNP. Po skonsolidovaní dopravnej situácie sa pravidelná doprava uskutočňovala na tratiach Zvolen – Banská Bystrica – Brezno – Červená Skala s prípojom na Tisovec, Zvolen – Dúbrava – Kremnica – Martin, Zvolen – Kozárovce, Zvolen – Tomášovce – Utekáč, Zvolen – Dudince, Zvolen – Banská Bystrica – Diviaky a Ružomberok – Korytnica. S postupom nemeckých vojsk sa železničná sieť, spravovaná zvolenskou prevádzkovou správou povstaleckých železníc, postupne zmenšovala.

Osobnú dopravu obstarávali 2 páry vlakov denne a autobusová linka Tisovec – Muráň, nákladná doprava bola plne podriadená vojenským potrebám a priamo ju riadilo Vojenské dopravné veliteľstvo. Tlak na čo najvyššiu úspornosť železničnej dopravy spôsobovali nedostatok uhlia pre rušne. Všetky železničné výkonné jednotky na povstaleckom území pracovali naďalej normálne, v ich práci však dominovali opravy bojmi poškodených železničných zariadení (vozidiel, mostov, tratí, oznamovacích a zabezpečovacích zariadení,...). S postupujúcim obsadzovaním povstaleckého územia nemeckou armádou sa k tejto práci pridávali aj činnosti súvisiace s obranou (kopanie zátaras,...), spolupráca s milíciou a armádou a napokon aj znehodnocovanie strojov a zariadení, ktoré by mohli padnúť Nemcom do rúk. Prevádzka povstaleckých železníc sa skončila 27. októbra 1944 všeobecným ústupom do hôr.
http://www.zvlastnezbrane.estranky.sk/c ... znice.html

Poví nám to něco nového?
O železniční přepravě vojenských transportů z prosince 1944 by mohli něco mít ve Zvoleně (SŽ Zvolen), nebo v archivu bývalého Povereníctva dopravy, nebo v archivu bývalého Vojenského dopravního velitelství (nevím kde sídil). Ovšem protože už bylo po SNP - tak je to asi taky slepá ulička.

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 16:32
od Stuka
Napadlo mě:
Nebylo možné, že do Vrútok přijel nákladní vlak a tam ho nechali Němci vyložit a naložili ho jako vojenský transport? A vyměnili lokomotivu. Tedy je možná chyba hledat vojenský transport směrem do Vrútok. Možná šlo o nějakou jednotku operující v té oblasti, která dostala rozkaz o přesunu, tak zabrala ve Vrútkách vlak a dál už jela po kolejnicích.
Ta jednotka se potom bude těžko hledat.
Pokud ale transport přijel do Vrútok, mohl přijet jenom z Bohumína? Nebo odkud ještě?

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Napsal: 18/2/2014, 16:54
od parmezano
On mohl přijet od Žiliny , když budeme uvažovat , že jel z Polska tak se do té Žiliny dostal přes Skalité nebo přes Jablunkov z Čech. No a když přijel od Kralovan tak z toho Polska se na Slovensko dostal přes Suchou Horu a Trstenou, dál na východ to už nešlo tam už byla RA