Stránka 3 z 10

Re: Evropský letoun 6. generace

Napsal: 28/4/2018, 20:05
od Rase
Německá ministryně obrany Ursula von der Leyen a její francouzský protějšek Florence Parly, podepsaly na Berlínské air show dohodu na společném vývoji letounu nové generace FCAS (Future Combat Air System).
Letoun ještě nemá oficiální jméno, ale v německém tisku je označován jako NGWS (Next Generation Weapons System).

Obrázek

Re: Evropský letoun 6. generace

Napsal: 28/4/2018, 20:12
od KOLT
OT – samý ženský těm vojákům šéfujou :-)

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 30/6/2018, 21:29
od Rase
Projekt SCAF povede Dassault

Jelikož projekt převzal francouzský Dassault, byl rověnž upraven název projektu na SCAF (Système de Combat Aérien du Futur).Dassault Aviation SA je francouzský letecký výrobce, který se zabývá výrobou vojenských letadel, business jetů a regionálních dopravních letadel. Jde o dceřinou společnost Dassault Group. Společnost založil roku 1929 Marcel Bloch jako Société des Avions Marcel Bloch nebo "MB". Po druhé světové válce si Marcel Bloch změnil jméno na Marcel Dassault a název firmy se 20. ledna 1947 změnil Avions Marcel Dassault. V roce 1971 Dassault získal společnost Breguet, čímž vznikla Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation (AMD-BA). Od roku 1990 nese společnost název Dassault Aviation. Dassault Aviation Group vede od 9. ledna 2013 Eric Trappier. Pokud jde o Británii, tak prý jim ještě ani nebyla nabídnuta spolupráce, ale očekává se, že pokud nebude mít Londýn v projektu významnou pozici, nebude se chtít zapojit. Aktuálně Británie zvažuje, čím kolem roku 2040 nahradit letouny Typhoon, dle některých informací, by nový letoun měl být ještě pokročilejší než kontinentální projekt. To je tedy i důvod, proč hledají alternativní řešení. Britové / BAE Systems mají značné zkušenosti získané při vývoji bezpilotního letounu Taranis a více než čtyřleté účasti na programu FCAS, v němž řídili část vývojových prací, pohonný systém, konstrukci draku a senzory. Zkušenosti z projektu FCAS by se tak měly promítnout i ve vlastní konstrukci. Aktuálně se mluví o možnosti navázat spolupráci s Japonskem, které zastavilo vývoj vlastního letounu 5.generace, Švédským SAAB, jejíchž letouny využívají některé komponenty od britské BAE Systems. Dále se mluví o Itálii, ta nemá dostatek finančních prostředků, ale může se opřít o zkušenosti získané při vývoji a výrobě F-35. Teoreticky můžeme zmínit i Turecko, které má rovněž zkušenosti s F-35 a britská společnost Rolls-Royce je již zapojena do tamního projektu TAI FX

https://www.defence24.pl/brytyjski-mysl ... -komentarz
https://www.defensenews.com/2018/04/06/ ... -aircraft/

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 30/6/2018, 23:50
od kozlustechnykus
Pokud jde o Británii, tak prý jim ještě ani nebyla nabídnuta spolupráce
Britové / BAE Systems více než čtyřleté účasti na programu FCAS, v němž řídili
zkusenosti maji spis z jineho programu, ne?

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 09:34
od Rase
Tak polský autor zmiňuje přímo FCAS, ale zda se jedná o evropský projekt Future Combat Air System, nebo si spletl nějaké písmenko a byl to jiný projekt, to fakt nevím. Přišlo mi to ale taky divné a řekl bych, že je to podivně splácané páté přes deváté. Osobně si z toho beru především informaci, že Britové hodlají využít k samostatnému vývoji dosavadní zkušenosti ze starších projektů. Hledají partnera a nejpravděpodobněji se nezapojí do evropského projektu nové stíhačky. Tento projekt povede Dassault, což mi přijde rovněž velice zajímavé, ale rád bych zmínil, že Francouzi tak nějak umí konstruovat lepší letouny než Němci - teda pokud si vezmeme Rafale, u nějž přesně vystihli potřeby moderního bojiště. Podobně se jim vlastně podařil i ten Leclerc (mají fakt dobrý odhad).

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 10:22
od Skeptik
To, že integrátorem vývoje nového evropského bojového letounu (bude-li) bude Dassault je poměrně logické ... po odchodu UK z EU to bude poslední výrobce, který je schopen něco takového zvládnout.

Mimochodem, proč myslíš, že se s Rafaelem přesně trefili do požadavků novodobého bojiště?
Nepřipadá mi, že by se nějak významně odlišoval od ostatních letadel této třídy = Typhoon, Su-30/35, F-15C/E posledních verzí

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 10:31
od skelet
Skeptik: opomněl jsi Saab, ale jinak souhlas. Z EU s tím má zkušenost akorát Dassault a Saab. Ostatní jsou jen přicmrndávači.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 10:36
od Rase
Jelikož byl konstruovaný přímo jako multifunkční letoun, schopný protizemních úderů. Oproti tomu Typhoon byl jen stíhač a tuto schopnost získal až později (v novějších verzích). První letoun s AESA radarem, taky byl konstruovaný přímo pro schopnost operovat z letadlových lodí, což byl i hlavní důvod, proč se odtrhli z evropského projektu. Námořní verze Typhoonu sice mohla vzniknout, ale až dodatečně a zákazník by si musel dovývoj zaplatit (což nechtěli ani Britové). Osobně tak beru Rafale jako nejlepší letoun celé generace - minimálně na Západě.
SAAB beru s rezervou, oni ti Švédi tradičně naráží na finanční problémy - zkrátka nemají na samostatný vývoj. Bylo by ale zajímavé, pokud by se dali do kupy s Brity

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 12:31
od Skeptik
skelet píše:Skeptik: opomněl jsi Saab, ale jinak souhlas. Z EU s tím má zkušenost akorát Dassault a Saab. Ostatní jsou jen přicmrndávači.
Opomněl jsem ho vědomě. Asi by to zvládl, ale z hlediska "Bruselu" je zcela out.
Ale souhlas, technicky by to měl zvládnout. Politicky nikoli.

Rase, porovnávat Rafale a Typhoon je dost ošidné. Nedovolil bych si určit, který z nich je lepší.
Je to jako porovnávat Spitfire Mk.II a Bf-109 E.
Osobně se domnívám, že jsou si rovnocenné - ne stejné, ale rovnocenné. Oba umí totéž, ale každý je trochu lepší v něčem jiném.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 1/7/2018, 12:41
od Rase
to jo, ono s postupnou modernizací si se i dost podobají, pokud jde o schopnosti.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 9/7/2018, 18:42
od Rase
Podle posledního videa se zdá, že Dassault pracuje i na konstrukci letounu 6.generace. Patrně se bude ve výsledku vybírat z různých konceptů, tenhle se mi ale hodně moc líbí

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace SCAF

Napsal: 19/7/2018, 15:13
od Rase
Problémy ohledně Belgie

Jelikož projekt převzal francouzský Dassault, byl rověnž upraven název projektu na SCAF (Système de Combat Aérien du Futur). Zajímavé je, obchodní válka mezi USA a Evropou se začíná týkat i nákupů letecké techniky na kontinentu. Nově Paříž varuje Brusel pred nákupem F-35A, jako náhradu za F-16, jelikož by mohli přijít o možnost podílet se na francouzsko-německém projektu stíhačky SCAF, která by měla přijít na trh do konce roku 2040. Informaci uvedla francouzská velvyslankyně v Belgii Claude-France Arnouldová. Začátkem roku 2018 navrhla Francie Belgii hlubší partnerství na projektu, podobný krok jim ale navrhli loni i Britové, tam ale šlo o letouny Typhoon. BAE Systems zde nabídlo investici do dvou výrobních středisek - jedno ve Vlámsku a druhé ve Valonsku. Belgická vláda rovněž čelila kritici, že vyřadila z tendru stíhačku Rafale. Dle médií, by byl Typhoon i F-35 levnější a zbylo by tak víc peněz na připojení se k projektu SCAF. Francie se ale očividně šprajcla a tento záměr se jim vůbec nelíbí. Dost možná tak budou blokovat zájem země, připojit se do projektu, pokud koupí F-35. Zajímavé je, že se zde již vůbec nemluví o nákupu evropského Typhoonu. Celkem hodlá Belgie pořídit 34 nových stíhaček za maximální sumu až 3,6 mld euro.

https://svet.sme.sk/c/20874090/francuzs ... z5Lhn3lFj5
https://www.defensenews.com/2018/04/06/ ... -aircraft/
http://www.defense-aerospace.com/articl ... ments.html

futuristický letoun od 3:06
https://www.youtube.com/watch?v=JJb7e1u61Pg

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace SCAF

Napsal: 27/7/2018, 14:11
od Rase
Nedávno navázané partnerství mezi Airbusem a Dassaultem, se bude týkat (krom nové stíhačky), rovněž vývoje nového špionážního letounu, leteckého tankeru, hejnových dronech a raketách s plochou dráhou letu.

https://www.defensenews.com/global/euro ... y-program/

Re: Evropský letoun nové generace SCAF

Napsal: 27/7/2018, 23:32
od royal
Nemá náhodou Airbus v Dassaultu podíl?

Re: Evropský letoun nové generace SCAF

Napsal: 28/7/2018, 06:28
od Skeptik
Má,ale už jen cca 10%.
Původně vlastnil 46%, ale v roce 2016 bylo rozhodnuto o divestici a 36% odprodali.

Re: Evropský letoun nové generace SCAF

Napsal: 28/7/2018, 12:35
od HONZIK11
Toto reseni mi prijde nejrealistejsi. Rusky model taktez bez vertikalnich kormidel. Ale velikost krycich panelu u nich mi prijde nerealne i kdyz Suchoj se svym dopravnim letadlem jiste zvladl vyrobu velkoplosnych panelu.Rusky projekt se skoro kruhovym kridlem je impozantni, minimum hran a maximalni pevnost. Ale jejich moznost vyroby velkoplosnych celku? Vzdyt jeste nemají ani zvladnutou dostatecnou vyrobu uhlikovych vláken a jejich aplikaci. Frantik taky podle me vede a jelikoz je centralizovany a maximalne samostatny dotahne to do konce nejdrive.

Re: Evropský letoun nové generace FG-FCAS

Napsal: 23/10/2018, 14:34
od Rase
Dassault dnes na výstavě Euronaval 2018 prezentoval model francouzsko-německého letounu nové generace, známého pod označením FCAS. Očividně se jedná o aerodynamický model, vypadá ale velice dobře - poděkování skeletovi za fotky. Dole pak ještě vizualizace startu z letadlové lodi (spolu s bezpilotním dronem)

Obrázek

Obrázek

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 23/10/2018, 16:33
od HONZIK11
Stroj z říše snů a zase tradiční Evropská delta. Skvělé.

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 23/10/2018, 22:38
od Rase
Berme to tak, že je to jen koncept, ale i tak mi přijde velmi, velmi moc skvělý. V bezpilotní verzi to bude nářez. Řekněme že až budou dosluhovat odkoupené Gripeny, tak by mělo smysl se zamyslet na případném nákupu i pro AČR. Uvidíme až bude venku prototyp - do roku 2040 bude času na přemýšlení dost :)

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Napsal: 24/10/2018, 08:02
od Skeptik
Divné a dost ošklivé :(
Osobně těmto bezocasým konceptům pro multifunkční bojová letadla, u kterých se vyžaduje agilita ve všech směrech, moc nevěřím.
Příliš mnoho problémů při diskutabilním přínosu. Ten točivý moment od směrovek a jejich stabilizační efekt prostě budou chybět. Pro B-2 létající rovně je to OK, pro manévrový bojový letoun ... :down:
A pokud se v budoucnu podaří vyřešit detekci "stealth" letadel, jakože se podaří, tyto koncepty rázem ztratí smysl. Zůstanou jim jen nevýhody.