Stránka 3 z 3

Napsal: 28/10/2011, 12:26
od Sawyerik
Admiralitní soud přiřkl veškerou vinu za katastrofu viceadmirálu Tryonovi a naopak kontraadmirála Markhama sprostil obvinění v celé šíři. O absurdnosti vztahů velitel – podřízený v britském námořnictvu svědči i výrok soudce že by pro životní zájmy Royal Navy bylo velmi škodlivé potrestat Markhama za to, že provedl rozkaz svého nadřízeného který byl osobně přítomen.
Pověry v námořnictvu jsou jistě zajímavé, stejně jako fakt že většina námořníků v 19. stol. neuměla plavat. Mě by však spíše zajímaly názory "palbáků" k výše citovanému. Osobně mi připadá, že kontroverzní by bylo jakékoli rozhodnutí Admiralitního soudu.

Napsal: 28/10/2011, 12:45
od VGR_j4ck41
no kdyby Markham byl potrestanej za to ze uposlechl primy rozkaz tak by to zcela urcite kontroverzni bylo - Admiralita by tim ukazala podrizenym ze sice musi uposlechnout primych rozkazu svych nadrizenych, ale pak za jejich provedeni muzou byt potrestani. Tim by podle me doslo k dost velky destrukci systemu veleni, kdy by podrizeni velitele misto toho aby splnili rozkaz zacali premejslet o jeho nasledcich coz by, zvlaste pri bojove cinnosti, mohlo mit katastrofalni dusledky

jiste v dnesni dobe kdyby Markham rozkaz neprovedl a byl by potahovan za to ze neuposlechl primy rozkaz nadrizeneho tak by se projela pocitacova simulace, ktera by ukazala ze mel pravdu a byl by treba i pochvalen/povyseni ale v dobe 19. stoleti si tohle nedokazu predstavit

koneckoncu i nas na vojne ucili, ze rozkaz se musi provest a pokud s nim nesouhlasime a velici na nem trva tak si ho nechat dat pisemne astezovat si az potom

Napsal: 28/10/2011, 21:37
od Scrat
Já nevím jak ostatním, mně ale přijde jako skandální už fakt že byl kontraadmirál Markham vůbec vyšetřován. Byla to Tryonova eskadra, jím nařízený manévr a jeho vlajková loď šla po srážce ke dnu (i s ním). Markham se podle mně zachoval správně, jako zástupce velitele eskadry vyjádřil své pochyby o proveditelnosti tohoto manévru a pak rozkaz poslechl.

Scrat

Napsal: 30/10/2011, 10:36
od Sawyerik
Já se na to dívám stejně, proto jsem tuto otázku položil. Kdo si prošel vojenskou službu, ví jak to s plněním rozkazů a případnými stížnostmi na ně funguje. A to jsme sloužili "na souši". Pokud je mi známo, na lodi (na moři) je velící důstojník v podstatě "Pán Bůh". A u Royal Navy byla tato pravidla budována po staletí a zřejmě je měli všichni zažrané hluboko pod kůží.

Napsal: 18/5/2012, 22:12
od Martin Hessler
Hektor - pokud je to o logice tak pokus je organizovaně učit plavat by logicky mohl u námořníků vyvolat pocit, že jejich lodě budou z cela jistě potopeny a tím pádem je schopnost plavat nezbytn. Pokud jsou naše lodě nepotopitelné tak plavat nemusím umět.
Vtip je zřejmě v tom (jak jsem se dočetl), že průměrný námořník má ve své podstatě z vody strach. Moře je jeho živobytí a dá se říci i osud, ale většina námořníků skrývá někde v hloubi duše podvědomou hrůzu z toho, že by jednoho dne museli skočit přes palubu potápějící se lodě.
Tohle vedlo v důsledku k tomu, že teprve kolem koku 1906 byl ve vyspělých zemích zaveden povinný plavecký výcvik pro posádky válečných plavidel. A u obchodního loďstva dodnes najdete muže, kteří plavat nedovedou!

Mimochodem: Jedním z důstojníků na bitevní lodi Victoria (tuším, že dokonce prvním důstojníkem) byl v době srážky s Camperdownem jistý - John Jellicoe...
Potopení Victorie přežil, z vody byl vyloven a později se stal vrchním velitelem britské Grand Fleet.